Jump to content
Thursday 05 December 2019
henriknil

Värmare Eberspächer D4, startar inte

Recommended Posts

Jag lägger upp några bilder på vad jag måste göra med min värmare ibland, nu är det andra gången på 10 år. Den blir svårstartad och ryker vit rök ur avgasröret. Det kan avhjälpas på ett enkelt sätt, lite rengöring runt kammaren till glödstiftet. Skrapa bort smutsen/kletet som blivit på kammaren för glödstiftet, det finns nämligen ett litet lufthål i den som måste vara öppet, annars kokar bara dieseln och det blir bara en vit rök istället för en flamma, och värmaren fungerar inte då.

Hälsning ar Henrik

IMG_1982.JPG

IMG_1984.JPG

IMG_1985.JPG

IMG_1987.JPG

• Like 3

Är det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.

• Confused 1

Nej, jag tänkte på tråden innan angående svårstartad eberspächer med symtom som liknar de jag har haft på min d4. Vit rök och startar inte. 

Henrik

• Like 1

2019-04-19 vid 15:27 skrev Monticello:

Är det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.

Tycker det är bra att medlemmarna här på forumet lägger upp bilder och beskrivningar på hur ett problem löses. Sign henriknil ska ha beröm för bra bilder och pedagogisk förklaring. 
.

• Like 1

Bra beskrivning !

Men ännu vanligare är att det kläggat redan i det finmaskiga nätet kring glödstiftet. Och detta kan nås genom att plocka ur glödstiftet (en uppslitsad hylsa krävs) och nämnda hål kan också nås från glödstiftgropen. Då behöver man oftast inte plocka isär värmaren.

Sil - glödnät ipressat utefter väggarna i hålet för glödstiftet, finns, att köpa, som reservdel. 

Levereras i 2-pack med monteringsverktyg. 

-Lossa glödstiftet med slitsad långhylsa (slits, som man för ut kablarna genom). 

-Tryck ned en smal mejsel mellan nät och hålets vägg. 

Nu viker sig nätet innåt, och får mindre ytterdiameter. 

Fiska upp nätet med en böjd ståltråd. 

- Rensa lillahålet i väggen där nätet satt. 

- Pressa i nytt nät, med medföljande verktyg. Då hamnar det på rätt höjd. 

Kolla bruksanvisningen hur slang ska monteras mellan pump o brännare. Minsta längd och hur slangen kapas. 

Jag valde fel slang! 

Lutning på pump, är också viktig, för att luftningen ska funka tillfredställande. En luftblåsa gör att mindre med bränsle pumpas fram. 

Tjolahopp. 

Edited by Hybro