Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
henriknil

Värmare Eberspächer D4, startar inte

Rekommendera Poster

Jag lägger upp några bilder på vad jag måste göra med min värmare ibland, nu är det andra gången på 10 år. Den blir svårstartad och ryker vit rök ur avgasröret. Det kan avhjälpas på ett enkelt sätt, lite rengöring runt kammaren till glödstiftet. Skrapa bort smutsen/kletet som blivit på kammaren för glödstiftet, det finns nämligen ett litet lufthål i den som måste vara öppet, annars kokar bara dieseln och det blir bara en vit rök istället för en flamma, och värmaren fungerar inte då.

Hälsning ar Henrik

 

IMG_1982.JPG

IMG_1984.JPG

IMG_1985.JPG

IMG_1987.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter den här tråden angående svårstartad eberspächer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte på tråden innan angående svårstartad eberspächer med symtom som liknar de jag har haft på min d4. Vit rök och startar inte. 

Henrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-19 vid 15:27 skrev Monticello:

Är det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.

Tycker det är bra att medlemmarna här på forumet lägger upp bilder och beskrivningar på hur ett problem löses. Sign henriknil ska ha beröm för bra bilder och pedagogisk förklaring. 
.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beskrivning !

 

Men ännu vanligare är att det kläggat redan i det finmaskiga nätet kring glödstiftet. Och detta kan nås genom att plocka ur glödstiftet (en uppslitsad hylsa krävs) och nämnda hål kan också nås från glödstiftgropen. Då behöver man oftast inte plocka isär värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sil - glödnät ipressat utefter väggarna i hålet för glödstiftet, finns, att köpa, som reservdel. 

Levereras i 2-pack med monteringsverktyg. 

 

-Lossa glödstiftet med slitsad långhylsa (slits, som man för ut kablarna genom). 

 

-Tryck ned en smal mejsel mellan nät och hålets vägg. 

Nu viker sig nätet innåt, och får mindre ytterdiameter. 

Fiska upp nätet med en böjd ståltråd. 

 

- Rensa lillahålet i väggen där nätet satt. 

 

- Pressa i nytt nät, med medföljande verktyg. Då hamnar det på rätt höjd. 

 

Kolla bruksanvisningen hur slang ska monteras mellan pump o brännare. Minsta längd och hur slangen kapas. 

Jag valde fel slang! 

 

Lutning på pump, är också viktig, för att luftningen ska funka tillfredställande. En luftblåsa gör att mindre med bränsle pumpas fram. 

 

Tjolahopp. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...