Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
cs25gbg

Segla i Stockholms skärgård -> Mem (Göta kanal)

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har köpt en segelbåt i Täby / Viggbyholm som jag ska segla till västkusten. Finns det någon som har förslag på hamnar, väg att segla ner till mem? Samt distans / tid som resan tar? Jag seglar gärna men kan gå för motor i passager men det blir mycket motor på Göta kanal..

Tacksam för förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för båt har du köpt?

Bra att veta för att kunna uppskatta tidsåtgången.

 

Hur mycket tid vill du passa på att använda i Stockholms skärgård och vidare ner till Mem när båten ändå är här i Östersjön? Det kan ta många år till nästa gång du kommer hit, kanske blir det aldrig.

 

Ungefär hur länge vill/brukar du segla varje dag?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag har köpt en 33 fots segelbåt. Tanken är att segla den med en vän till mem och sedan ta mes familjen där.

Är 4 dagar rimligt från Viggbyholm -> mem? Vill segla men inte dygnet-runt segla... vill hinna lära känna båten. Kan gå för motor också...

förslag på hamnar / dagsturer önskas.

Mvh Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill se och uppleva så mycket så funkar fyra dagar utmärk.

Det är drygt 110 M att segla så med 4,5 knop i snitt så tar det väl 24 timmar.

 

Ett förslag för att se några fina platser är;

Första dagen till Napoleonviken i Erstaviken, 20 M, eller någon ö ut mot Jungfrufjärden.

Andra dagen till Södermarfladen på Nåttarö, 25 M, eller Utö. eller Ålö, eller Huvudskär.

Tredje dagen till Stendörren, 28 M, bör man inte missa.

Fjärde dagen till Mem, 40 M

 

Men det finns massor av andra sätt att ta sig från Viggbyholm till Mem. Egentligen är det bara att segla på och stanna till vid en ö när man tröttnat på att segla.

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Om du inte vill se och uppleva så mycket så funkar fyra dagar utmärk.

Det är drygt 110 M att segla så med 4,5 knop i snitt så tar det väl 24 timmar.

 

Ett förslag för att se några fina platser är;

Första dagen till Napoleonviken i Erstaviken, 20 M, eller någon ö ut mot Jungfrufjärden.

Andra dagen till Södermarfladen på Nåttarö, 25 M, eller Utö. eller Ålö, eller Huvudskär.

Tredje dagen till Stendörren, 28 M, bör man inte missa.

Fjärde dagen till Mem, 40 M

 

Men det finns massor av andra sätt att ta sig från Viggbyholm till Mem. Egentligen är det bara att segla på och stanna till vid en ö när man tröttnat på att segla.

 

Mackey

Tycker det verkar vara långa etapper men det kanske går. Länge sedan jag seglade lite större båt en längre sträcka. 

Du skriver Södermarfladen. Kände inte igen det så jag var tvungen att kolla på Marinwiki om det var något ställe jag missat men hittade det inte där. Menar du Östermarsfladen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det Östermarsfladen jag menar. Kan man skylla på sin dyslexi?

 

Personligen skulle jag ta längre tid på mig om jag ändå var på en plats långt hemifrån, men TS verkar vilja komma fram så snabbt som möjligt till familjen som väntar i Mem. Synd om familjen att missa skärgården...

 

Vi seglar ofta 30 - 40 M per dag om vi bara ska förflytta oss. Blåser det fel får man ta motorn till hjälp. Så nej, jag tycker inte det är för långa etapper utom möjligen den sista från Stendörren till Mem. Stendörren tycker jag inte man ska missa och då blir det en lång sista etapp. Med motor tar det 6 - 7 timmar så det är ju inte oöverstigligt.

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-03 på 21:25, cs25gbg säger:

Tack för tipsen.

Jag har köpt en 33 fots segelbåt. Tanken är att segla den med en vän till mem och sedan ta mes familjen där.

Är 4 dagar rimligt från Viggbyholm -> mem? Vill segla men inte dygnet-runt segla... vill hinna lära känna båten. Kan gå för motor också...

förslag på hamnar / dagsturer önskas.

Mvh Carl

Gick för två år sedan åt andra hålet. Göteborg- Västerås. Gick genom kanalen i maj. 

Sjukt kul. När vi gick ut från Mem så gick vi första kvällen mot Arkösund. 

Andra dagen sträckseglade vi till Mälaren genom Södertälje kanal. 

Gick fint och fick en möjlighet att testa och känna på båten. 

 

Jag tycker 4 dagar är gott nog. Då har du chansen att testa den ordentligt. Och fixa lite så familjen kan mysa ordentligt, när det är dags. Sträckseglingen var inte farlig. Utan jag ser det som jag fick en chans att testa den i olika vindar. Och verkligen testa allt. Toan, spisen, kylen. Navbord mm. 

 

Lycka till! 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, benny_b säger:

Gick för två år sedan åt andra hålet. Göteborg- Västerås. Gick genom kanalen i maj. 

Sjukt kul. När vi gick ut från Mem så gick vi första kvällen mot Arkösund. 

Andra dagen sträckseglade vi till Mälaren genom Södertälje kanal. 

Gick fint och fick en möjlighet att testa och känna på båten. 

 

Jag tycker 4 dagar är gott nog. Då har du chansen att testa den ordentligt. Och fixa lite så familjen kan mysa ordentligt, när det är dags. Sträckseglingen var inte farlig. Utan jag ser det som jag fick en chans att testa den i olika vindar. Och verkligen testa allt. Toan, spisen, kylen. Navbord mm. 

 

Lycka till! 

Vad gör "man" vid navbordet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Caribic410 säger:

Vad gör "man" vid navbordet?

 

Idag navigerar men väl inte så mycket vid navigationsbordet, men det är ju bra om VHF och annat sådant som brukar placeras i anslutning till navigationsbordet fungerar som det ska.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Caribic410 säger:

Vad gör "man" vid navbordet?

 

Haha!

Man sitter där, tittar utöver sin "stora" båt. Drömmer om den stora resan (som aldrig blir av), känner på bordet och börjar dagdrömma om att båten kränger, vinden tjuter. Temperaturer på ca 30 grader. Och ett stort sjökort ligger där med passare och allt. Sen en VHF som sprakar i bakgrunden... 

 

Vad annars har du navbordet till ? Förutom att byta blöjor på det?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, benny_b säger:

Haha!

Man sitter där, tittar utöver sin "stora" båt. Drömmer om den stora resan (som aldrig blir av), känner på bordet och börjar dagdrömma om att båten kränger, vinden tjuter. Temperaturer på ca 30 grader. Och ett stort sjökort ligger där med passare och allt. Sen en VHF som sprakar i bakgrunden... 

 

Vad annars har du navbordet till ? Förutom att byta blöjor på det?  :D

Jag har bara provsuttit vid mitt.

Om jag kollar översikt på stort kort brer jag ut det på salongsbordet.

Soffan vid navbordet är inte särskilt bekvämt.

Bordet, soffan och två skåp under bordet funkar att ha prylar i.

I bordet har jag båtsportkort passare å annat som nästan aldrig används.

Visst vhfen å radar finns där men för dessa, som jag åxå bara provat men i stort sett aldrig använder, krävs ju inte soffa och bord. Båtsportkort använder jag i sittbrunnen.

Finns det inget vettigt att ha navplatsen till tror jag det blir en ombyggnation till nåt vettigt... i framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa.. ifs det är nog inte långt till barnbarn.. fast blöjbyteplats får nog bli i duschen.

👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Caribic410 säger:

Aaa.. ifs det är nog inte långt till barnbarn.. fast blöjbyteplats får nog bli i duschen.

👍👍

Ah... lyx med dusch! 

Den kan även användas som iPad ställ. Om man (barnen) vill sitta för sig själv. Blir lite trångt i en 30 fot med 3 barn =) men det går.

30 fot var stooort förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Caribic410 säger:

Vad gör "man" vid navbordet?

 

Bra att hålla till på om man t.ex. ska löda eller ställa laptopen på för att surfa. Fast nu använder man mest telefonen. Ok, det är praktiskt att lägga sittbrunnskuddar och kläder på under natten. Skulle gärna ersätta det med en fåtölj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, benny_b säger:

Förutom att byta blöjor på det?

Den tiden är ju förbi så nu flyttas spisen dit för att få ett rymligare kök. Salongsbordet är ju kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, benny_b säger:

Ah... lyx med dusch! 

Den kan även användas som iPad ställ. Om man (barnen) vill sitta för sig själv. Blir lite trångt i en 30 fot med 3 barn =) men det går.

30 fot var stooort förr.

Ja allt går ju. Man blir bara slarvigareed att konka hem sånt som aldrig används, stuva undan mm. Så utrymmen blir fulla och röriga ändå.

Den största segelbåt jag varit inne i e den första jag spontanköpte, kanske just för att jag upplevde den så enorm när vi klev in i den.

Året därpå köpte vi en Scampi.. den va jättestor men inte lika gigantisk som vegan var.. året därpå denhär som va.... gigantisk... på bild... och vid första besöken på land. Väl i sjön och nu efter några år är den bara lagom rymlig och lätthanterlig... aldrig så gigantisk, minns fortfarande känslan 25 minusgrader klättra alu-stege in inder presenning in i vegan. Där stod vi dotter och jag mittemot varann å bara gapade..

80000kr för en finlandsfärja var känslan... gratis.. vi hade en liten 555 ht motorbåt som kostade samma pengar.

Vegan var gi.. fckn.. gantisk.

"Denhär tar vi va?" Sa jag.. j.jaaa sa dotter. Första båten vi var inne i.. dagen efter att dottir googlat på båtar efter att jag tydligen sagt "fast jag är nog egentligen segelbåtsgubbe" när jag gick ut för att sopa bort nysnö från motorbåten..

Det är 7 år sen. Otroligt vad saker krymper fort..

Fast nöjet är nog egentligen detsamma.. och efter tid egentligen utrymmet eller behovet av det.

Brukar segla en del med en polare, både på min och på hans.

Han har en avance 24.. några timmar.. så har man vant sig.. å när man sover är det ingen skillnad..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar. Jag har 3 mindre barn och har seglat hela livet. Men blev förälskad i Scanmar 33. En riktig bred koj längst bak samt en bra förpik. Att kunna ha det bäddat hela tiden samtidigt som bordet / sofforna är ledigt för lek, pyssel och mat. Vi planerar att spendera hela "somrarna" i båten.

Annars gillar jag tex Mamba 29 som också är stor inut för längden.

Jag har kappseglat men nu är det sällsakpssegling på schemat... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som sagt. Var sak har sin tid. 

Min C&C är stor för vara 30 fot och byggd -82. 3,17m bred och bra förpik och otroligt bra soffor. 

Min förra båt (Albin Delta) hade en bra akterruff. Men blev tvungen att sälja pga separationen. 

 

Men en större blir det när plånboken tillåter det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...