Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Earbay

Segla ostkusten

Rekommendera Poster

Hej, vi är en familj på 5 pers som köpt båt från Vänern och ska snart segla hem den till Skellefteå. Våran resa kommer att gå genom Göta kanal, Södertälje kanal och sen eventuellt över till Åland innan det bär av mot Högakusten. Någon som vet hur långt det kan bli? Och kanske någon som kan tipsa om bra ställen att stanna till på? Vi planerar att resan kommer att ta ca 4 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt det kan bli; kolla på Eniro som har en bra mätfunktion för sina sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför skall ni gå omvägen via Mälaren när ni har så kort om tid?

 

Åland/Finland kan ju motiveras om vindarna (och strömmarna) är betjänliga på den sidan, men då är det ju frågan om Höga kusten blir en omväg.

 

Dagsetapper på 50 distansminuter måste ni nog räkna med - de flesta dagarna.Är ni fem segelkunniga kan man naturligtvis segla dygnet runt några dygn och på så sätt "äta" distansminuter.

 

Vänern är stor. Räknade mycket grovt från Vänersborg. Sträckan är allra minst 800 distansminuter - om ni går raka spåret. Det blir säkert ännu längre. Skall ni kryssa får ni lägga på 50%.

 

Köpte en båt i Kåge och seglade till Haparanda innan jag satte kursen mot Stockholm.

 

Grovräknade sträckan till 800 distansminuter. GPS-en visade att det blev styvt 1000 distansminuter. Jag hade 8 veckor semester och tjänstledigt för  den seglatsen. Hade inte varit fel med ytterligare 8 veckor. Det var mycket jag fick segla "världshus förbi"

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/stockholm-kungshamn-2005_7171.html

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi är tyvärr inte fem seglare. Dom tre yngsta är 8, 6 och 4 :-). Tydligen är gröna Lund något resten av familjen har tänkt hinna med, därav Södertälje kanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en winga 87, och eftersom vi har tre "små" barn så vet vi sedan tidigare att segla är drömmen men motorn är räddningen många gånger. Kan tänka mig att den blir att använda ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Valdemarsvik -> Övik tur och retur avverkades på 5 veckor. Minns inte stoppen helt. Men Mellanfjärden var trevligt vill jag minnas. Öregrund är fint men ligger ju inte helt hundra om ni tar vägen via Åland. (Se solen gå ner i havet, på ostkusten...) Arholma ligger väl ganska perfekt för att ta skuttet över när man kommer söderifrån. Är ni med i SXK finns en boj på västra sidan där man får en riktigt fin solnedgång. (Finns även en ordnad "naturhamn" med flytbrygga.)

Valdemarsvik -> Herräng gick på 4 dagar där en dagsetapp gick åt skogen pga. bleke och motorhaveri. Då körde vi Valdemarsvik -> Arkösund -> Utö -> Furusund -> Herräng. Sista etappen kördes Väddö Kanal i åska. Spinnakersegling från Utö hela vägen till Möja, där vinden plötsligt vände 180 grader mitt i sundet, är ett fint minne. Utan motorstrul hade vi fixat hela sträckan på 3 dagar. Inte det trevligaste alternativet kanske. Men maten är bra på hotellet i Arkösund och hamnen på Utö skyddad (men välbesökt). Furusund är... ingen höjdare. Ta Arholma istället som sagt...

 

Efter Mem borde ni kunna ta er till Landsort/Öja utan större problem, eventuellt med ett stopp i Arkösund. Slätbaken är längre än man tror och urtråkig. Det är värt att besöka Landsort även om hamnen är sisådär en promenad på ön och kika på militärlämningarna är kul. I princip är det bara att svänga höger när det öppnar sig vid Bråviken och ta sikte på den höga fyren (typ). Trosa är ett fint samhälle, men det är en omväg att gå så långt in i kröken och ni missar inte jättemycket tycker jag.

 

Väl i Stockholms skärgård kan ni ju välja att köra naturhamnar. Finns mängder.

 

Varför Södertälje kanal? Vad ska ni in i Mälaren och göra?

Redigerad av Muerto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antog bara att det var den vägen man tar om man ska in till grönan. Om inte fru och barn skulle få bestämma så mycket skulle jag segla utomskärs istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara skjuta till att grönalund har en egen gästhamn som är gratis om man besöker etablisemanget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antog bara att det var den vägen man tar om man ska in till grönan. Om inte fru och barn skulle få bestämma så mycket skulle jag segla utomskärs istället.

 

Hur sjövan är den besättningen!?

 

Och framförallt - hur sjövan är frun!?

 

Nu vill jag inte va negativ och motvalls, men jag minns hur det var när mina barn var i era barns ålder och med en fru som överhuvudtaget inte förstod varför man skulle utsätta sig för den hemska faran att åka i en båt som dessutom lutade ibland.

 

Det kanske går jättebra.

 

Alternativ till att slussaupp i Södertälje. gå genom Mälaren och slussa ner i Hammarbyslussen är ju att som nån föreslog gå till Öja - Ja så heter den ön där Landsort ligger. Hamnen är nästan längst i norr på Ön.

 

post-106994-0-03659300-1431721731_thumb.jpg

 

Nynäshamn, Dalarö, svänga till vänster ( :) ) och gå förbi Saltsjöbaden, Baggenstäket

 

post-106994-0-51473100-1431722163_thumb.jpg

 

 

och Skurusundet. Sen får man "svänga till vänster" igen /efter att man passerat Kungshamn och Sveriges ö) och gå till Vasahamnen eller till den hamn där man ligger gratis om man är på Gröna Lund (Vasahamnen  är normalt verkligen inte gratis)

 

I min blogg har jag berättat lite om den transportsegling vi gjorde förra våren mellan Västervik och Härnösand. Länken nedan börjar på den sträckan efter att ni kommer ut vid Mem och sen ett antal inlägg frammåt.

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/2-lang-dags-fard-mot-lann.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara skjuta till att grönalund har en egen gästhamn som är gratis om man besöker etablisemanget

 

Det stämmer, Gröna Lund har en gästhamn, men man får inte övernatta där. Däremot kan jag rekommendera den medan man skall besöka nöjesparken. Närmaste gästhamn för övernattning är Wasahamnen, men jag rekommenderar Fjäderholmarna som också ligger nära och är trevligare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis vad du menar med fruar som inte tycker om när det lutar, men i mitt fall var det frugan som ville vi skulle ha segel på båten för några år sedan när jag själv ville ha motorbåt. Senaste åren har vi sovit ca 20 nätter + dagsturer varje säsong, så barnen har ju vanan inne men kanske inte om det sjöar allt för mycket. Men vi har inte bråttom hem så dom dagarna går det ju att ligga still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...