Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Batagaren

Skrapa båtbotten

Rekommendera Poster

Just nu, raol säger:

 

Jag skrev "vid båtplatsen", dvs där båten ligger. Och i så fall skulle den vara självfinansierad, så klart. Lite som de med vattenskoter har en platta de kör upp på, där plattan är förtöjd hela tiden.

 

Jag har inte båten i en Grefab-hamn, utan i en grund hamn med Y-bommar. Där hade det funkat fint med en bottenstående lift. :)

Nu gällde inte mitt svar bara dig utan vad konsekvensen blir för många andra (i mitt exempel 7000).  :). För dessa så finns ingen praktisk möjlighet till en sån lösning. Ju större båt ju mer orealistiskt. Seglarna har det än värre. Där fungerar bara kran om vi talar om 30 fot och uppåt. Vem har en egen båtkran? och hur många har utbilding och tillstånd att köra den?

Ingen använder bottenfärger för att vara elak som vissa tycks tro, utan därför att det faktiskt inte finns realistiska alternativ för det stora flertalet. Då talar jag om västkusten för att vara extra tydlig. Att sitta på östkusten (tänker inte på dig Raol) och kräva totalförbud i hela Sverige eftersom man inte drabbas själv och på det viset slå undan benen för sina båtägarsystrar och bröder på Västkusten, det är däremot riktigt elakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, raol säger:
43 minuter sedan, dator9 säger:

Bara i GREFABs hamnar ligger det 7000 båtar. Vart skall alla liftar och kranar byggas och vem skall finansiera detta? Skall alla lyfta en gång i veckan eller mer så blir det många liftar/kranar.

 

Jag skrev "vid båtplatsen", dvs där båten ligger. Och i så fall skulle den vara självfinansierad, så klart. Lite som de med vattenskoter har en platta de kör upp på, där plattan är förtöjd hela tiden.

 

Jag har inte båten i en Grefab-hamn, utan i en grund hamn med Y-bommar. Där hade det funkat fint med en bottenstående lift. :)

 

5a57644762fef_JanOlofLarssonssnipa.jpg.640832774f381bef1c410d7896ca1c44.jpg

 

Snipan på bilden har inte bottenmålats sen ägaren byggde båtliften. Snipan står på båtliften året om och sjösätts varje gång ägaren skall ut på sjön. Båtplatsen som sådan har ett mycket utsatt läge, både från väder och vind och alla båtar som passera på havets E6

Ägare var en fd arbetskompis med Åsa Romson - dock S-märkt - och tillbringade mycket av sin tid i Stockholm, ca 50 mil från båten. Jag passera platsen ofta under vinterhalvåret och jag brukade säga till grannen - riksdagsmannen - att jag brukar ha koll på hans båt.

Det finns ytterligare en båtlift närmare Smögen - på en plats där man egentligen inte kan ligga med båten i sjön.

Dock hade det nog varit omöjligt att ha båtliftar för segelbåtar vid pontonbryggorna i hunnebos kommunala hamn. För mindre båtar kan ju nåt sånt här va en lösning. 

http://jetfloat.nu/?p=394

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Thallatha säger:

 

5a57644762fef_JanOlofLarssonssnipa.jpg.640832774f381bef1c410d7896ca1c44.jpg

 

Snipan på bilden har inte bottenmålats sen ägaren byggde båtliften. Snipan står på båtliften året om och sjösätts varje gång ägaren skall ut på sjön. Båtplatsen som sådan har ett mycket utsatt läge, både från väder och vind och alla båtar som passera på havets E6

Ägare var en fd arbetskompis med Åsa Romson - dock S-märkt - och tillbringade mycket av sin tid i Stockholm, ca 50 mil från båten. Jag passera platsen ofta under vinterhalvåret och jag brukade säga till grannen - riksdagsmannen - att jag brukar ha koll på hans båt.

Det finns ytterligare en båtlift närmare Smögen - på en plats där man egentligen inte kan ligga med båten i sjön.

Dock hade det nog varit omöjligt att ha båtliftar för segelbåtar vid pontonbryggorna i hunnebos kommunala hamn. För mindre båtar kan ju nåt sånt här va en lösning. 

http://jetfloat.nu/?p=394

Jo, det var ett tag tal om olika regler för olika typer (tex segel vs motor) och olika storlek av båtar på västkusten vilket vore vettigt men i miljösammanhang så har alltid den med de mest långtgående förslagen tolkningsföreträde, så jag är rädd att det inte blir så när förbudet kommer.  

S-märkt? ja det ser man ju att det är en riktig arbetarbostad på bilden :-)

Redigerad av dator9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde ett besök på en "lyft-marina" utanför LA. Mycket intressant. Truckar som lyfte. De mindre båtarna staplades på var andra i stor fack. De flesta hade en timmas bilresa till båten och på den tiden hann de sjösätta så båten var färdig för bruk när båtägaren kom. Tankad och startad också om så önskades. Kostnaden på ett år blev inte högre än för en båtplats i sjön.

Nog skulle det fungera här också om bara viljan finns eller rättare sagt, om båtägare var något mindre konservativa.

Däremot finns det ju en till som har båten hemma på trailer, framförallt trollingfiskare. De representerar nog ett modernare tänk. Det viktigaste för de är att vara på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, bhemac säger:

Vi gjorde ett besök på en "lyft-marina" utanför LA. Mycket intressant. Truckar som lyfte. De mindre båtarna staplades på var andra i stor fack. De flesta hade en timmas bilresa till båten och på den tiden hann de sjösätta så båten var färdig för bruk när båtägaren kom. Tankad och startad också om så önskades. Kostnaden på ett år blev inte högre än för en båtplats i sjön.

Nog skulle det fungera här också om bara viljan finns eller rättare sagt, om båtägare var något mindre konservativa.

Däremot finns det ju en till som har båten hemma på trailer, framförallt trollingfiskare. De representerar nog ett modernare tänk. Det viktigaste för de är att vara på sjön.

Om någon hamnägare är beredd att investera en en sån lösning så har väl ingen något emot att använda den, varför skulle man ha det? Precis som toasug. Det är att bara förbjuda utan att det finns vettiga alternativ. Det har inget med konservatism att göra. Båten hemma på trailer passar båtar till en viss storlek. en styrpulpet med utombordare, ja. En 5-tons segelbåt eller en Princess 50 , nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, dator9 säger:

Jo, det var ett tag tal om olika regler för olika typer (tex segel vs motor) och olika storlek av båtar på västkusten vilket vore vettigt men i miljösammanhang så har alltid den med de mest långtgående förslagen tolkningsföreträde, så jag är rädd att det inte blir så när förbudet kommer.  

S-märkt? ja det ser man ju att det är en riktig arbetarbostad på bilden :-)

 

Nu får du, på begriplig svenska, försöka förklra vad du menar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft sugtömning i hamnen sen ca år 2000 när man visste att att det skulle komma ett förbud. Men det är först när förbudet blev verklighet som den började användas. Vill man uppnå resultat, skapa ett förbud så kommer lösningarna.

Ingen hamn kommer att satsa på liftar eftersom de undersökningar som gjorts visar att det inte finns några kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kunde vara att bygga en liten bassäng till varje båt, med en port utåt hamnen. Då skulle man kunna pumpa ur vattnet när porten är stängd. Med anpassade stöttor från bassängens väggar, och båten vilande på kölen. Lite som konstgjort och kontrollerbart tidvatten.

För en segelbåt på 9 m längd, 3 m bredd och 2 m djup skulle det bli ca 60-70 kubikmeter vatten att pumpa ur. Med en pump som suger 500 liter i minuten skulle det ta drygt två timmar att tömma. Det kan ju skötas automatiskt med början när man lämnar båten, och behöver inte heller nödvändigtvis göras varje dag, utan ska man ut nästa dag kan vattnet vara kvar över natten. Elförbrukningen skulle hamna på ca 3 kWh per tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Någon som provat cayennepeppar i färgen?

De tester jag läst visar att det är precis lika effektivt att bära burken fem varv baklänges runt en ek i ljus av en fullmåne medan du har ett stekt ägg på huvudet. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Vi gjorde ett besök på en "lyft-marina" utanför LA. Mycket intressant. Truckar som lyfte. De mindre båtarna staplades på var andra i stor fack. De flesta hade en timmas bilresa till båten och på den tiden hann de sjösätta så båten var färdig för bruk när båtägaren kom. Tankad och startad också om så önskades. Kostnaden på ett år blev inte högre än för en båtplats i sjön.

Nog skulle det fungera här också om bara viljan finns eller rättare sagt, om båtägare var något mindre konservativa.

Däremot finns det ju en till som har båten hemma på trailer, framförallt trollingfiskare. De representerar nog ett modernare tänk. Det viktigaste för de är att vara på sjön.

 

Smögens Marin provade på och erbjöd den servicen när de tagit över min svågers mark och lokaler på Guleskär i Kungshamn. Tror aldrig att det blev nån fart på den verksamheten. 

Om de har nån begränsad sån verksamhet i sin anläggning i Smögenhamnen vet jag inte, men där har de i alla fall personal stadigvarade, och med all utrustning som behövs.

 

Nu finns det ju  också båtbottentvätt där.

Hade varit intressant att testa båtbottentvätten. Min båt har legat i i styvt ett och ett halvt år -  två somrar och snart två vintrar. Så där finns nog lite att göra rent.  Tyvärr öppnar dom inte förrn i Juni och jag vill nog ha gjort ren båten i botten och speciellt propellern innan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar jo vara totalt blinda här:) Ni har jo alla (nja flertalet) lösningen på problemet..

En kombination av åtgärder löser detta elegant, sedan har det missats att skriva om "duk lösningen" där man kör upp på en duk som ligger på båtplatsen. SÅÅ, en kombo med "mild" bottenfärg, duk och bottentvätt tex.. Eller där det passar med plats o plånbok kör på med båt lift. Och för motsträvaren.. Ja men lyft båten 67 gånger varje säsong då:)

Det e inte alltid svart eller vit.

 

Vad var frågan förresten??

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duk är lite besvärligt med segelbåt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, raol säger:

Duk är lite besvärligt med segelbåt...

 

Segelduk finns jo redan.. Gäller att se möjligheterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dessa mer eller mindre fantasifulla förslag kommer inte att bli verklighet i stor skala. Lyckas man inte ens bygga sugtömningsstationer så det räcker så kommer man knappast att bygga alla dessa anordningar heller.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis inte, men det är kul att fantisera. Hade jag haft en egen brygga med lämpligt tillstånd hade jag utan att blinka ordnat antingen en båthiss eller "torrdocka".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle ha en segelduk/press som låg på platsen man har båten, hur kommer botten under att reagera?

Kommer den, då det inte kommer ner något ljus, att helt tappa allt liv?

Någon som har praktisk erfarenhet?

Jag har mina båtar vid en brygga med riklig flora av tång och annat sjöväxande. Skulle vara trist att ta livet av detta. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en alldeles för liten yta för att det ska spela roll.

 

16 timmar sedan, raol säger:

Duk är lite besvärligt med segelbåt...

 

Duken är flytande. Hade nog gått att lösa en djup ficka för kölen. Det som inte verkar gå att lösa är att duken skaver på båten.

 

1 timme sedan, raol säger:

Naturligtvis inte, men det är kul att fantisera. Hade jag haft en egen brygga med lämpligt tillstånd hade jag utan att blinka ordnat antingen en båthiss eller "torrdocka".

 

Lite enklare än torrdocka vore nog att bara lägga duk omkring båten. En tillsluten volym vatten i mörker borde inte va så trevligt att växa i. Men kanske skulle det räcka med vattenutbytet vid slussning för att hålla liv i ogräset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, dator9 säger:

Alla dessa mer eller mindre fantasifulla förslag kommer inte att bli verklighet i stor skala. Lyckas man inte ens bygga sugtömningsstationer så det räcker så kommer man knappast att bygga alla dessa anordningar heller.

 

Sugtömningsstationer är det ju Kommuner, hamnar och båtklubbar som bygger. 

Privata båtliftar, pontoner och dukar att köra upp på ligger ju på var och en båtägare att köpa in och montera, så i de fallen är det bara råd och läge som avgör vad man väljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Om man skulle ha en segelduk/press som låg på platsen man har båten, hur kommer botten under att reagera?

Kommer den, då det inte kommer ner något ljus, att helt tappa allt liv?

Någon som har praktisk erfarenhet?

Jag har mina båtar vid en brygga med riklig flora av tång och annat sjöväxande. Skulle vara trist att ta livet av detta. 


Det beror nog lite på hur djupt det är. På min båtplats är det ca 4 meter djupt. Där kommer nog ljuset åt botten om jag skulle ha en duk som låg i vattenytan. Å andra sidan finns det inte mycket växtlighet på botten. Det har varit småbåtshamn på norra sidan av viken väldigt länge och fiskehamn på södra sidan sen urminnes tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

 

Lite enklare än torrdocka vore nog att bara lägga duk omkring båten. 

 

På mina båtar som ligger med BB-sidan mot söder växer det betydligt mer på den sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda giftfärg kan jag hålla med om inte är en bra lösning, men jag läste någon gång för ett antal år sedan att koppar inte är giftigt på samma sätt som gift. Det är bara så att växter och djur inte gillar koppar och håller sig därifrån. Men jag vet inget om detta själv, det kanske är riktigt, ellet fel. Vad vet man?

Är det så, då väljer jag kopparfärg alla dar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Thursday, January 11, 2018 på 14:27, dator9 säger:

Nu gällde inte mitt svar bara dig utan vad konsekvensen blir för många andra (i mitt exempel 7000).  :). För dessa så finns ingen praktisk möjlighet till en sån lösning. Ju större båt ju mer orealistiskt. Seglarna har det än värre. Där fungerar bara kran om vi talar om 30 fot och uppåt. Vem har en egen båtkran? och hur många har utbilding och tillstånd att köra den?

Ingen använder bottenfärger för att vara elak som vissa tycks tro, utan därför att det faktiskt inte finns realistiska alternativ för det stora flertalet. Då talar jag om västkusten för att vara extra tydlig. Att sitta på östkusten (tänker inte på dig Raol) och kräva totalförbud i hela Sverige eftersom man inte drabbas själv och på det viset slå undan benen för sina båtägarsystrar och bröder på Västkusten, det är däremot riktigt elakt.

Även en båt här på ostkusten skulle bli överväxt av havstulpaner på en säsong utan bottenfärg. Problemet gäller alltså hela Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, vega1959 säger:

Även en båt här på ostkusten skulle bli överväxt av havstulpaner på en säsong utan bottenfärg. Problemet gäller alltså hela Sverige.

Japp, har varje år ett rejält jobb med lilla öppna motorbåten, om den varit i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, raol säger:

En variant kunde vara att bygga en liten bassäng till varje båt, med en port utåt hamnen. Då skulle man kunna pumpa ur vattnet när porten är stängd. Med anpassade stöttor från bassängens väggar, och båten vilande på kölen. Lite som konstgjort och kontrollerbart tidvatten.

För en segelbåt på 9 m längd, 3 m bredd och 2 m djup skulle det bli ca 60-70 kubikmeter vatten att pumpa ur. Med en pump som suger 500 liter i minuten skulle det ta drygt två timmar att tömma. Det kan ju skötas automatiskt med början när man lämnar båten, och behöver inte heller nödvändigtvis göras varje dag, utan ska man ut nästa dag kan vattnet vara kvar över natten. Elförbrukningen skulle hamna på ca 3 kWh per tillfälle.

I min båtklubb är vi ca. 800 båtar, det blir många små bassänger. Det blir ett fruktansvärt stort område, det måste ju vara tillgängligt med gångvägar, el, vatten plus små kanaler så man kan ta sig ut i havet. Nej ogenomförbart men tanken är fin

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Thursday, January 11, 2018 på 14:00, Thallatha säger:

 

Jag har provat med peppar men samma år hade jag även blandat i kopparpulver. Skrovet hade ingen beväxtning det året, men om det berodde på pepparn eller kopparn vet jag inte.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.433b51da76867d698fb10b14c233be41.jpg

 

post-53310-0-83795000-1396540976.jpg.8bd6e88c0c8cdc5f5567f56e49da3247.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, vega1959 säger:

Även en båt här på ostkusten skulle bli överväxt av havstulpaner på en säsong utan bottenfärg. Problemet gäller alltså hela Sverige.

Jo det är riktigt, men det är värre på västkusten. Till och med de som använder fartygsfärg får borsta rent botten om båten blir liggande några veckor.

 

Tror inte flertalet båtägare i realiteten kommer att göra investeringar av det slaget som nämns i tråden. Alla som ligger i kommunala hamnar eller i kommersiella marinor lär inte få göra det i egen regi heller. Den som vill kan alltid drömma men i realiteten så kommer betydligt färre tycka att det är värt mödan. Inga skriverier på ett forum kommer att ändra på detta.  Särskilt kommer det att gälla segelbåtar. Inte minst på västkusten. Hoppas innerligt att jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, vega1959 säger:

I min båtklubb är vi ca. 800 båtar, det blir många små bassänger. Det blir ett fruktansvärt stort område, det måste ju vara tillgängligt med gångvägar, el, vatten plus små kanaler så man kan ta sig ut i havet. Nej ogenomförbart men tanken är fin


Inte det minsta ogenomförbart. I hamnen vi har vår båt skulle det bara innebära att varje båtplats gavs en liten bassäng. De skulle inte ta mer plats än de redan existerande båtplatserna tar upp. Gångvägarna finns redan i form av bryggorna. El är redan dragen på alla bryggor. Dyrt, ja, men det finns inga som helst praktiska eller tekniska hinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, raol säger:


Inte det minsta ogenomförbart. I hamnen vi har vår båt skulle det bara innebära att varje båtplats gavs en liten bassäng. De skulle inte ta mer plats än de redan existerande båtplatserna tar upp. Gångvägarna finns redan i form av bryggorna. El är redan dragen på alla bryggor. Dyrt, ja, men det finns inga som helst praktiska eller tekniska hinder.

Om vi leker med att det faktiskt går, och inte är det minsta opraktiskt att använda (vilket det är; tänk dig att köra in i detta med 15 m/s i sidan och lite sjögång). 

 

Skulle du vara beredd att betala för detta?

Vad kan det kosta; en halv miljon per plats? Avskrivning på tio år ger en avgiftshöjning på c:a 60.000 kr/år för dig med räntekostnader och vinst för företaget. 

Känns det värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrymmet skulle vara jämförbart med de båtplatser som redan finns, så ingen egentlig skillnad där. Sjögång inne i hamnen, nej, det blir det inte. Vi snackar vågor på ett par decimeters höjd som mest.

Kostnaden skulle bli en bråkdel av det om det gjordes på ett bra sätt. Naturligtvis finns det folk som kan ta duktigt betalt, men dem behöver man ju inte anlita. En gjutform för varje båtplatsstorlek och sen är det bara att massproducera.

Än en gång, det är naturligtvis inget som kommer att bli av, men det finns inga hinder för det annat än ekonomiska. Det är väl också främst segelbåtar som skulle behöva det. Motorbåtar utan utstickande köl klarar sig fint med såna där presenningslösningar.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...