Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Castwebb

Stor renovering av Sunbird Corsica 185 -88

Rekommendera Poster

Hej. Jag har startat en omfattande renovering av min Sunbird Corsica 185 -88

Det som skall göras är följande:

Motorbyte ifrån original 4,3l V6 till 5,7l V8

Drevet skall plockas isär och bytas lager, impellerhus, impeller och o-ringar.

Hela inredningen skall ut

Nya dynor

Nytt kapell

Ny el

Nytt högtalarsystem

Akterspegeln skall bytas 

Div durk i båten är rutten och ska bytas och plastas om

Gelcoat ska repareras

Lanternor skall monteras

Wakeboard bågen skall poleras och återmonteras 

Belysning i wakeboard bågen ska monteras 

Nya instrument skall monteras 

Ny matta i hela durken

Plattform i aktern skall tillverkas

Motorkåpa skall byggas och monteras

Det blir säkert mer saker som skall göras så jag lägger till när jag kommer på något mer.

 

IMG_20160604_211305.jpg

IMG_20160609_224126.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det byggts rullbrädor för att kunna hantera båten i garaget.

Och så har jag fått in den i garaget.

Demontering av inredning, rutor, styrning och sköld är gjort och även sågat upp durken för byte av trä.

Även akterspegeln är uppsågad in ifrån.

Upptäckte också då att yttre skölden var sönder så fick tag i en mycket bättre begagnad.

Original motorn (4,3l V6 262) var tanken att renovera och använda men den var sprucken i fodret på en cylinder så det blev till att skaffa en ny motor vilket blev ett bättre alternativ (5,7l V8 350) 

Uppdatering fortsätter...

IMG_20171020_170200.jpg

IMG_20171021_160421.jpg

IMG_20171028_092810.jpg

IMG_20171028_152427.jpg

IMG_20171028_152431.jpg

IMG_20171029_111830.jpg

IMG_20171106_145740_01.jpg

IMG_20160719_205102.jpg

IMG_20170617_151457.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt projekt kommer att följas,jag rullade in min helrenovering (Silverline 19V-77a) för ganska precis 1 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-12 på 09:20, trucker1 säger:

Trevligt projekt kommer att följas,jag rullade in min helrenovering (Silverline 19V-77a) för ganska precis 1 år sedan.

Hur tycker du att det har gått för dig? Får du gjort så mycket som du vill och på den tiden du tänkt att det skall ta med de olika delarna av renoveringen? 

Min plan är att jag ska bli klar i april 2018

Va kul med en följare i tråden under resan som skall gå riktigt fort samtidigt som jag skall hålla mitt företag rullande och att mina barn 1 1,5år och en född inatt (12/11) som skall få mycket tid också.

Återkommer snart med ny uppdatering ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Castwebb säger:

- - 

en född inatt (12/11) som skall få mycket tid också.

Återkommer snart med ny uppdatering ;-)

GRATTIS !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort Grattis

ang tiden så får det ta den tid det tar,hade dock ett bättre schema förr så det blev mera gjort då.

Sen har ju jag satt ribban ganska högt då även allt från skruv och uppåt renoveras eller byts till likvärdigt.Sitter just nu o letar knapar men utan framgång så det får bli nåt likvärdigt.

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-11-13 at 12:08 PM, Castwebb said:

Va kul med en följare i tråden under resan som skall gå riktigt fort samtidigt som jag skall hålla mitt företag rullande och att mina barn 1 1,5år och en född inatt (12/11) som skall få mycket tid också.

 

 

Det blev en tråd tillslut! Ser fram emot många bra tips och ideer som man kan sno ;)

Och grattis till nya tillskottet i familjen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-14 på 22:17, RobinArvid säger:

 

Det blev en tråd tillslut! Ser fram emot många bra tips och ideer som man kan sno ;)

Och grattis till nya tillskottet i familjen!

Ja, jag tänkte att det kan lika gärna få bli en tråd som andra kan ha nytta utav då jag gärna hade följt någon som gör lika dant för att underlätta min renovering. Så om jag kan hjälpa andra under tiden jag renoverar min båt och samtidigt får hjälp ifrån er så blir det ju kanon :-)

Tack så mycket mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen 

Nu har jag börjat såga upp båten och byta akterspegeln och div annat som är dåligt. Och det visade sig såklart att det är ett större projekt än vad man först trodde vilket leder till MYCKET mer arbete. Näst intill allt trä i båten är blött och murket så det bör väl egentligen bytas men då det inte har någon bärande egenskap så borrar jag håller i det på flera ställen och använder en speciell avfuktare/värmefläkt som man sticker ner i hålen som värmer upp det så fukt bildas (när den luftburna fukten är borta) och sugs/fångas upp av avfuktaren så blir man av med all fukt i träet. Sen är det bara att fylla igen med skum och plasta över så är det tort och 100% funktionsdugligt.

Jag kommer byta bränsleslangar, men inte givaren då jag inte hittar någon som passar och för att din fungerar väldigt bra fortfarande.

Jag bifogar några bilder på förloppet 

 

Jag tänkte fråga om det är någon som har plast in instrumentpanelen med glasfiber och sen lagt gelcoat på så jag kan få en slät snygg instrumentpanel istället för en gammal delvis sprucken formgjuten plast bit.

 

 

IMG_20171207_123729.jpg

IMG_20171207_124607.jpg

IMG_20171208_145054.jpg

IMG_20171210_123431.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. 

Idag är det dags för slang byten då jag ansåg att det var bättre att köpa nya slangar i renoveringsfasen än att försöka ge sig på att ändå få byta det någon annan gång. Tanken är trycktestad och jag anser att den mycket väl håller flera år till, det skall bara få sig en ordentlig rengörare först. (TIPS PÅ DET? OBS! JAG KAN INTE FÅ UR DEN UR BÅTEN OBS!) 

Det blir fortsättning med att plasta in akterspegeln och förstärka den med ytterligare en bit plyfa och sen ytterligare ett 5-7 lager glasfiber och plast.

 

Sen undrar jag lite om utsidan vid drevet där yttre skölden sitter. Där har jag små sprickor i ytskiktet eller vad man ska säga som jag tror att det kommer in lite vatten då gummilisten på yttre skölden sitter över dem och tätar men att det kan slinka in vatten via sprickan till insidan av skölden.

Någon som kan/vet hur man lagar dessa små repor i Topcoaten? Jag bifogar bild på sprickorna (dem är mer som rispor men det räcker ju för att det ska läcka. MIN gissning)

 

IMG_20171216_160337.jpg

IMG_20171216_160345.jpg

IMG_20171216_160353.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Castwebb säger:

Hej igen. 

Idag är det dags för slang byten då jag ansåg att det var bättre att köpa nya slangar i renoveringsfasen än att försöka ge sig på att ändå få byta det någon annan gång. Tanken är trycktestad och jag anser att den mycket väl håller flera år till, det skall bara få sig en ordentlig rengörare först. (TIPS PÅ DET? OBS! JAG KAN INTE FÅ UR DEN UR BÅTEN OBS!) 

Det blir fortsättning med att plasta in akterspegeln och förstärka den med ytterligare en bit plyfa och sen ytterligare ett 5-7 lager glasfiber och plast.

 

Sen undrar jag lite om utsidan vid drevet där yttre skölden sitter. Där har jag små sprickor i ytskiktet eller vad man ska säga som jag tror att det kommer in lite vatten då gummilisten på yttre skölden sitter över dem och tätar men att det kan slinka in vatten via sprickan till insidan av skölden.

Någon som kan/vet hur man lagar dessa små repor i Topcoaten? Jag bifogar bild på sprickorna (dem är mer som rispor men det räcker ju för att det ska läcka. MIN gissning)

 

IMG_20171216_160337.jpg

IMG_20171216_160345.jpg

IMG_20171216_160353.jpg

Ser ut som hederliga gelcoat rosor, slipa ur lägg i ny gelcoat i rosorna vattenslipa med fint papper, polera om du vill ha blankare yta. Fantastiskt arbete du lägger ner, vet hur mycket jobb det är, ser bra ut.;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Skall göra det. 

Sen har jag uppe på relingen ett släpp av något som liknar klarlack. Det är helt genomskinligt och tunt som ett plast lock ifrån skumtomtar vad är det för beläggning? Jag kan återkomma med bild imorgon när jag orkar mig ut till garaget för att plasta vidare i igen. 

Det du sa med gelcoaten går det att göra överallt där det är sånna "rosor"? Och hur får man tag i rätt färg? Jag gissar att min är ganska solblekt ifrån originalet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Castwebb säger:

Tack så mycket. Skall göra det. 

Sen har jag uppe på relingen ett släpp av något som liknar klarlack. Det är helt genomskinligt och tunt som ett plast lock ifrån skumtomtar vad är det för beläggning? Jag kan återkomma med bild imorgon när jag orkar mig ut till garaget för att plasta vidare i igen. 

Det du sa med gelcoaten går det att göra överallt där det är sånna "rosor"? Och hur får man tag i rätt färg? Jag gissar att min är ganska solblekt ifrån originalet. 

Ja allt går att laga på detta vis. Du får blanda gelcoat tills du får rätt färg bryta ner den så att säga. Blanda i olika koppar tillsätt ingen härdare utan kör utan. Sen bryter du fram den håll reda på bägarna och glöm inte hur du blandade. Stryk ut gelcoaten utan härdare på ytan. När du kommit rätt tillsätt då härdare. Om laminatet fått en kross tryckskada så lär du fixa till det innan du lagar gelcoaten. Men det är vanligt med sådana rosor runt knapar och pulpitar då man dragit dem för hårt.

 

På min båt ser akterspegeln lika ut runt tassarna på badbryggan, vi lagade detta utifrån och fick fin yta. Men sprickorna kom tillbaks då vi drog fast badbryggan. Nu när motorn är ur kommer vi åt att slipa ur och plasta upp det från insidan, sedan får vi göra om proceduren utifrån runt hålen, sen ska det hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt gelcoat någon gång så jag skulle uppskatta några sidor man kan få tag i färger och sånt så jag kan testa att göra det som du säger. Eller är det bara olika nyanser av gelcoat då som man blandar? 

Tack för informationen ^^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag har aldrig använt gelcoat någon gång så jag skulle uppskatta några sidor man kan få tag i färger och sånt så jag kan testa att göra det som du säger. Eller är det bara olika nyanser av gelcoat då som man blandar? 

Tack för informationen ^^

Du kan vända dig till tex jotun och få färgkartor, rätt färg lär du inte hitta, utan du får slutligen bryta den till rätt nyans, med tex svart rött eller gult etc etc, till slut kommer du rätt, gör du fel och bryter får du gå tillbaks och börja om. Därav ett antal muggar med olika färger så du vet var du är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Castwebb säger:

- - -

Sen har jag uppe på relingen ett släpp av något som liknar klarlack. Det är helt genomskinligt och tunt som ett plast lock ifrån skumtomtar vad är det för beläggning?

- - -

Det tror att det kan vara gamla rester av släppmedel från när skrovet tillverkades. Släppmedlet är helt transparent så det syns inte när båten är ny. Efterhand så gulnar det och ser tråkigt ut eftersom det flagnar som du beskriver. Peta försiktigt bort flagorna (brytbladskniv som är flexibel, vass och har ett tunt blad fungerar bra) och efterpolera så kommer det inte att synas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Castwebb säger:

- - -

Tanken är trycktestad och jag anser att den mycket väl håller flera år till, det skall bara få sig en ordentlig rengörare först. (TIPS PÅ DET? OBS! JAG KAN INTE FÅ UR DEN UR BÅTEN OBS!) 

- - -

Om du har inspektionslucka eller tankmätare så går det att få ner ett högtrycksspolmunstycke genom det hålet. Skaffa ett underspolningsmunstycke som är vinklat så kan du spola runt i alla riktningar.

image.png.ebada350f7f0435cdba349bcec1707fa.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lintott säger:

Det tror att det kan vara gamla rester av släppmedel från när skrovet tillverkades. Släppmedlet är helt transparent så det syns inte när båten är ny. Efterhand så gulnar det och ser tråkigt ut eftersom det flagnar som du beskriver. Peta försiktigt bort flagorna (brytbladskniv som är flexibel, vass och har ett tunt blad fungerar bra) och efterpolera så kommer det inte att synas.

Nu har jag tagit bilder på hur det ser ut är det detta som du menar? Mvh Johan

IMG_20171217_093431.jpg

IMG_20171217_093444.jpg

IMG_20171217_093500.jpg

IMG_20171217_093528.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Nu har jag tagit bilder på hur det ser ut är det detta som du menar? Mvh Johan

IMG_20171217_093431.jpg

IMG_20171217_093444.jpg

IMG_20171217_093500.jpg

IMG_20171217_093528.jpg

De där ser ju ut som om de lackat båten med klarlack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som gamla lagningar,

Ang sprickor så brukar jag använda en roterande rasp (samma som jag portar toppar med) och slipa ur spickorna ordentligt typ halva materialet.Sedan blandar du plast med tex huggen glasfiber eller West 404 själv brukar jag göra en mix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, kossor säger:

De där ser ju ut som om de lackat båten med klarlack.

Ja, det är ju det jag menar, jag tycker det känns konstigt att den ser ut så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, trucker1 säger:

Tycker det ser ut som gamla lagningar,

Ang sprickor så brukar jag använda en roterande rasp (samma som jag portar toppar med) och slipa ur spickorna ordentligt typ halva materialet.Sedan blandar du plast med tex huggen glasfiber eller West 404 själv brukar jag göra en mix.

Det är bara det att det är så gott som överallt på båten jag vet inte vad jag skall göra för det finns nästan ingenstans där det inte är sådana "lacksläpp" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skrapat lite och nu ser det mer ut som om båten är lackad (som billack). Jag bifogar bilder

IMG_20171217_120338.jpg

IMG_20171217_120345.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Nu har jag skrapat lite och nu ser det mer ut som om båten är lackad (som billack). Jag bifogar bilder

IMG_20171217_120338.jpg

IMG_20171217_120345.jpg

Ja du då finns nog inget annat alternativ än att lacka om den igen tyvärr, och då behöver du inte bry dig i vilken gelcoat färg du har under, räcker med att spackla igen alla skador. Och sedan välja färg och spruta om den, tyvärr anser jag att när man sprutmålar en båt så blir den förstörd. Risken finns alltid så som i ditt fall att lacken fjällar flagnar och det är mycket tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Ja du då finns nog inget annat alternativ än att lacka om den igen tyvärr, och då behöver du inte bry dig i vilken gelcoat färg du har under, räcker med att spackla igen alla skador. Och sedan välja färg och spruta om den, tyvärr anser jag att när man sprutmålar en båt så blir den förstörd. Risken finns alltid så som i ditt fall att lacken fjällar flagnar och det är mycket tråkigt.

Så det är alltså så att någon har lackat denna båten och därför har det blivit såhär? 

Skall man slipa bort lacken då och spackla upp och lacka igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Lintott säger:

Det tror att det kan vara gamla rester av släppmedel från när skrovet tillverkades. Släppmedlet är helt transparent så det syns inte när båten är ny. Efterhand så gulnar det och ser tråkigt ut eftersom det flagnar som du beskriver. Peta försiktigt bort flagorna (brytbladskniv som är flexibel, vass och har ett tunt blad fungerar bra) och efterpolera så kommer det inte att synas.

 

4 timmar sedan, Castwebb säger:

Nu har jag tagit bilder på hur det ser ut är det detta som du menar? Mvh Johan

Det var fel antagande av mig (din beskrivning var ju lite knapphndig men bilderna klargjorde problemet). Som ett antal andra inlägg anger så är båten ommålad och det är flagnad färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Lintott säger:

 

Det var fel antagande av mig (din beskrivning var ju lite knapphndig men bilderna klargjorde problemet). Som ett antal andra inlägg anger så är båten ommålad och det är flagnad färg.

Ja, det är ju som jag har försökt förklara flera gånger att jag tycker det ser ut som en lack. Men jag borde väl kunna skrapa bort lacken och vattenslipa gelcoaten under och sen polera så har jag fått tillbaka lystern på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Castwebb säger:

Ja, det är ju som jag har försökt förklara flera gånger att jag tycker det ser ut som en lack. Men jag borde väl kunna skrapa bort lacken och vattenslipa gelcoaten under och sen polera så har jag fått tillbaka lystern på båten?

Jag hade tänkt så här om det var min båt:

Varför har de lackat om båten. Det verkar finnas en del sprickor i gelcoaten (det syns en del på dina bilder). Finns det fler skador under lacken som inte visat sig ännu? Är gelcoaten så sliten att det inte gått att få båten fin (slipad och grovrubbad så många gånger att gelcoaten blivit för tunn). Hur många borrhål finns det efter borttagna/flyttade beslag? Kommer det att gå att fixa alla skavankerna i den ursprungliga gelcoaten så att det blir ett snyggt slutresultat (i förhållande till nedlagt arbete).

 

Antingen du vill återställa den ursprungliga gelcoaten eller lacka om båten så behöver du slipa. Om du ska lacka om så behöver ju flagorna bort annars släpper snart din nya lack igen.

Så börja slipa ner på de värsta ställena, gör gelcoatlagningar med rätt gelcoatfärg och polera fram glansen i den slipade gelcoaten för att se hur resultatet blir och hur lång tid det tar.. Sen har du lite bättre underlag för att välja om du vill polera fram din gamla gelcoat eller lacka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Jag hade tänkt så här om det var min båt:

Varför har de lackat om båten. Det verkar finnas en del sprickor i gelcoaten (det syns en del på dina bilder). Finns det fler skador under lacken som inte visat sig ännu? Är gelcoaten så sliten att det inte gått att få båten fin (slipad och grovrubbad så många gånger att gelcoaten blivit för tunn). Hur många borrhål finns det efter borttagna/flyttade beslag? Kommer det att gå att fixa alla skavankerna i den ursprungliga gelcoaten så att det blir ett snyggt slutresultat (i förhållande till nedlagt arbete).

 

Antingen du vill återställa den ursprungliga gelcoaten eller lacka om båten så behöver du slipa. Om du ska lacka om så behöver ju flagorna bort annars släpper snart din nya lack igen.

Så börja slipa ner på de värsta ställena, gör gelcoatlagningar med rätt gelcoatfärg och polera fram glansen i den slipade gelcoaten för att se hur resultatet blir och hur lång tid det tar.. Sen har du lite bättre underlag för att välja om du vill polera fram din gamla gelcoat eller lacka om.

Jag har skrapat bort lite lack nu och så har jag vattenslipat den delen, torkat rent, kört med polish och sen vaxat och det blev rätt bra faktiskt men det är ett ENORMT jobb. Så jag vet inte hur jag gör med den. Tänkte jag tar plastar allt först och servar drevet och får i den nya motorn så kör jag säsongen som kommer och tar in den till nästa höst med full fokus på utsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...