Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Castwebb

Stor renovering av Sunbird Corsica 185 -88

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Castwebb säger:

Jag har skrapat bort lite lack nu och så har jag vattenslipat den delen, torkat rent, kört med polish och sen vaxat och det blev rätt bra faktiskt men det är ett ENORMT jobb. Så jag vet inte hur jag gör med den.

- - -

Jo, genom att prova på ett litet stycke så inser du vad de olika alternativen innebär i arbetsinsats. Du kan ju alltid hoppas på att det går snabbare när du fått rutin. Det finns ett våtslippapper som heter Abralon, det har jämnare storlek på slipkornen än vanligt våtslippapper (det blir inte så mycket repor) så det går fortare att få till en fin poleryta.

 

Om det blir bra med att behålla gelcoaten så är det nog det mest tåliga i längden. Kolla bara så att du blir nöjd med resultatet av de gelcoatlagningar du kommer att behöva göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lintott säger:

Jo, genom att prova på ett litet stycke så inser du vad de olika alternativen innebär i arbetsinsats. Du kan ju alltid hoppas på att det går snabbare när du fått rutin. Det finns ett våtslippapper som heter Abralon, det har jämnare storlek på slipkornen än vanligt våtslippapper (det blir inte så mycket repor) så det går fortare att få till en fin poleryta.

 

Om det blir bra med att behålla gelcoaten så är det nog det mest tåliga i längden. Kolla bara så att du blir nöjd med resultatet av de gelcoatlagningar du kommer att behöva göra.

Tack för alla tips, uppskattas verkligen. Jag såg tyvärr igår att hela båten är lackad även skrovet (även under bottenfärgen) så jag vet inte om det är värt allt jobb för att få den så fin även om den inte skall se ovårdad ut för en ev framtida försäljning. Jag släpper detta ett tag och kör på med insidan av båten nu istället. Jag spolade ur tanken för några dagar sedan och har nu bytt alla slangar för vetskapen att det kommer att hålla båtens sista levnadsår.

IMG_20171217_085026.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Castwebb säger:

- - - har nu bytt alla slangar för vetskapen att det kommer att hålla båtens sista levnadsår.

IMG_20171217_085026.jpg

Det rekommenderas vid montering av dubbla slangklämmor att skruvklämmorna (eller vad det kan heta...) ska monteras på motsatta sidor av slangen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Lintott säger:

Det rekommenderas vid montering av dubbla slangklämmor att skruvklämmorna (eller vad det kan heta...) ska monteras på motsatta sidor av slangen.

det må vara så, men i detta fallet hade jag inte ens behövt klämmorna för jävlar va jobbigt den va på trä på. Även med glidex såpa olja mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var då äntligen akterspegeln färdigplastad så nu återstår bara fylla upp hålen med polyester och sen borra hålen för skölden och slipa upp hålet i akterspegeln och sen pensla det med polyester för att undvika vattenintrång igen. Jag har inte mätt tjockleken på hur akterspegeln var innan så jag gick bara på känsla och hoppas att det skall gå bra, för det borde inte vara så noga ändå så länge det är starkt :P

Nu återstår det "BARA" att plasta igen hålet jag fick göra för att jag bytte bränsleledningar och när jag rengjorde tanken och trycktestade den. 

Återkommer när nästa roliga sak är avklarad ;-)

 

IMG_20171220_162512.jpg

IMG_20171220_162520.jpg

IMG_20171220_162548.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Castwebb säger:

Nu var då äntligen akterspegeln färdigplastad så nu återstår bara fylla upp hålen med polyester och sen borra hålen för skölden och slipa upp hålet i akterspegeln och sen pensla det med polyester för att undvika vattenintrång igen. Jag har inte mätt tjockleken på hur akterspegeln var innan så jag gick bara på känsla och hoppas att det skall gå bra, för det borde inte vara så noga ändå så länge det är starkt :P

Nu återstår det "BARA" att plasta igen hålet jag fick göra för att jag bytte bränsleledningar och när jag rengjorde tanken och trycktestade den. 

Återkommer när nästa roliga sak är avklarad ;-)

 

IMG_20171220_162512.jpg

IMG_20171220_162520.jpg

IMG_20171220_162548.jpg

Dra på epoxy istället runt skivans kanter, de håller mot fukten bättre än polyester. Bara ett litet tips. Ser fint ut det du gjort, blir nog kanon.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, kossor säger:

Dra på epoxy istället runt skivans kanter, de håller mot fukten bättre än polyester. Bara ett litet tips. Ser fint ut det du gjort, blir nog kanon.

Jag tänker... Är det nödvändigt med epoxy då det ändå sitter ett drev där så vatten inte kommer åt den... Om inte ifrån insidan förstås. I get it!

Ja jag tycker det blev riktigt bra då det ändå är första gången jag gör detta så var ju rätt nervös i början men nu känns det mer som att gå på toa hahaha.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag tänker... Är det nödvändigt med epoxy då det ändå sitter ett drev där så vatten inte kommer åt den... Om inte ifrån insidan förstås. I get it!

Ja jag tycker det blev riktigt bra då det ändå är första gången jag gör detta så var ju rätt nervös i början men nu känns det mer som att gå på toa hahaha.

 

Risken är ju alltid slagvattnet som ligger och skvalpar i motorbrunnen, små mängder ja. Men nu när du gjort så fint så kan man ju ändå göra det lilla extra när man ändå kommer åt och har tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, kossor säger:

Risken är ju alltid slagvattnet som ligger och skvalpar i motorbrunnen, små mängder ja. Men nu när du gjort så fint så kan man ju ändå göra det lilla extra när man ändå kommer åt och har tid.

Hjälper det inte med att ha en länspump med autovakt? Det kan ju iofs strejka lite men det är ju ändå alltid kapell så det regnar ju inte in men du har rätt, varför snubbla på mållinjen. Men jag har en extremt tajt budget då jag fick köpa ny motor och yttre sköld och drevet måste bytas lite grejer på sen så är det massa annat som glasfiber och polyester, lanternor ( gick sönder när jag fällde ett träd och vinden vände så jävla olyckligt, men det gick bra) länspump, motordelar (stift, filter, olja mm osv osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Castwebb säger:

Hjälper det inte med att ha en länspump med autovakt? Det kan ju iofs strejka lite men det är ju ändå alltid kapell så det regnar ju inte in men du har rätt, varför snubbla på mållinjen. Men jag har en extremt tajt budget då jag fick köpa ny motor och yttre sköld och drevet måste bytas lite grejer på sen så är det massa annat som glasfiber och polyester, lanternor ( gick sönder när jag fällde ett träd och vinden vände så jävla olyckligt, men det gick bra) länspump, motordelar (stift, filter, olja mm osv osv.

 

Men du en liter epoxy kostar inte många kronor. Men de funkar de som du tänkt med, men du lär ju dra på topcoat på de du plastat iaf eller hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, kossor säger:

Men du en liter epoxy kostar inte många kronor. Men de funkar de som du tänkt med, men du lär ju dra på topcoat på de du plastat iaf eller hur.

Ja tänkte ta gelcoat, vad är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Ja tänkte ta gelcoat, vad är skillnaden?

Ja gelcoat men du måste tillsätta parafin i gelcoaten för att den inte ska bli klibbig och för att du ska få lite yta på den, gelcoat kallas då topcoat. Tillsätt runt 4% parafin / vaxlösning per l gelcoat. Var mycket noga med blandningen fuska ej där. Parafinet vill gärna flyta uppå gelcoaten så det tar lite tid att blanda ihop de båda. Glöm ej härdare också :P Skillnaden mellan epoxy och topcoat är att epoxyn är i det närmaste vattentät det är inte gelcoat/topcoat.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, kossor säger:

Ja gelcoat men du måste tillsätta parafin i gelcoaten för att den inte ska bli klibbig och för att du ska få lite yta på den, gelcoat kallas då topcoat. Tillsätt runt 4% parafin / vaxlösning per l gelcoat. Var mycket noga med blandningen fuska ej där. Parafinet vill gärna flyta uppå gelcoaten så det tar lite tid att blanda ihop de båda. Glöm ej härdare också :P Skillnaden mellan epoxy och topcoat är att epoxyn är i det närmaste vattentät det är inte gelcoat/topcoat.

Haa, va sjukt. Där jag köpte detta (Erlandssons brygga) så sa dem att jag bara behövde härdare till gelcoaten och inte ens nämnt paraffin. Vad skulle det bli utan paraffin? Kommer den alltid att vara klibbig eller kommer den någon gång stelna utan paraffin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Castwebb säger:

Haa, va sjukt. Där jag köpte detta (Erlandssons brygga) så sa dem att jag bara behövde härdare till gelcoaten och inte ens nämnt paraffin. Vad skulle det bli utan paraffin? Kommer den alltid att vara klibbig eller kommer den någon gång stelna utan paraffin?

Ytan blir matt kritaktig med klibbighet, all skit fastnar och går i princip ej att få bort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

Ytan blir matt kritaktig med klibbighet, all skit fastnar och går i princip ej att få bort

Okej. Jättetack för tipset, det är just därför jag är så glad att jag e med på ett forum och det är alltid bättre när man får sånt här istället för de som bara skriver skit. Jätte schysst kossor ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten. Parafin är inte det typ lampolja? Jag har för mig jag har det i min "oljelampa" det är ju typ olja. Gör parafinet att gelcoaten blir blank och slät då? Men vad händer med oljan? Ursäkta alla frågor, men jag är nyfiken på att veta allt innan jag börjar sätta igång så slipper jag göra fel ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Castwebb säger:

Okej. Jättetack för tipset, det är just därför jag är så glad att jag e med på ett forum och det är alltid bättre när man får sånt här istället för de som bara skriver skit. Jätte schysst kossor ;-)

Ser även på dina bilder, innan du topcoatar motorbrunnen så lär du först tvätta med fettlösande medel, sen skulle jag skrubba en gång med aceton, varefter jag skulle slipa rejält sedan acetontvätta en gång till innan topcoaten. Slipar du innan rengöring ( noggrann ) så är risken att du slipar ner fett och dyl i porerna, topcoaten kommer då att efter tid släppa. Sen gör du hur du vill med detta, men så skulle jag gjort. Lycka till, fortsätt lägga upp bilder på ditt intressanta projekt. Fråga hur många lager matta har du lagt på skivan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Castwebb säger:

Förresten. Parafin är inte det typ lampolja? Jag har för mig jag har det i min "oljelampa" det är ju typ olja. Gör parafinet att gelcoaten blir blank och slät då? Men vad händer med oljan? Ursäkta alla frågor, men jag är nyfiken på att veta allt innan jag börjar sätta igång så slipper jag göra fel ;-) 

Nej nej parafin är vaxlösning och inte samma som lampolja. Googla topcoat blandning där får du nog svar på dina frågor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

Ser även på dina bilder, innan du topcoatar motorbrunnen så lär du först tvätta med fettlösande medel, sen skulle jag skrubba en gång med aceton, varefter jag skulle slipa rejält sedan acetontvätta en gång till innan topcoaten. Slipar du innan rengöring ( noggrann ) så är risken att du slipar ner fett och dyl i porerna, topcoaten kommer då att efter tid släppa. Sen gör du hur du vill med detta, men så skulle jag gjort. Lycka till, fortsätt lägga upp bilder på ditt intressanta projekt. Fråga hur många lager matta har du lagt på skivan?

Ja, det är så jag gör att jag tar och tvättar rent först och sen slipar jag med vinkelslip och lamellslipskiva.

Första lagret var mellan yttre delen av akterspegeln (det som var kvar när jag rivit allt innan uppbyggningen igen) det var 1 lager sen 15mm plyfa sen 5-6lager 450g matta sen 15mm plyfa och nu idag så blev det 7 lager till med 450g matta. Så totalt 2x15mm plyfa och 15lager 450g matta.

Absolut jag lägger gärna upp fler bilder speciellt när jag får denna goa respons.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Castwebb säger:

Haa, va sjukt. Där jag köpte detta (Erlandssons brygga) så sa dem att jag bara behövde härdare till gelcoaten och inte ens nämnt paraffin. Vad skulle det bli utan paraffin? Kommer den alltid att vara klibbig eller kommer den någon gång stelna utan paraffin?

Kolla med Erlandson vad de sålt till dig. Det är inte otänkbart att de blandat i vax om du sagt att du ska ha det för att stryka på en lagning. Gelcoat som används att lägga i en form innan plastning köps nog inte lika ofta av oss hemmapulare.

 

Parafin är den engelska benämningen på fotogen men på svenska så är det vax (sån morsan hade i syltburkarna... )

Språkförbistring kan röra till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Castwebb säger:

Okej. Jättetack för tipset, det är just därför jag är så glad att jag e med på ett forum och det är alltid bättre när man får sånt här istället för de som bara skriver skit. Jätte schysst kossor ;-)

Ja haha jag har ju en kompis som jag känt i 35 år, som byggt plastbåtar och reparerat nåt hundratal båtar under sitt liv. Kjell var 14 år när han började jobba med glasfiber idag är han 68 år, så jag har en otrolig uppslagsbok när det blir fel eller hur man ska ta saker på för vis. Den mannen har otroliga kunskaper och är helt fenomenalt duktig, jag är glad att jag haft förmånen att få lära känna en så fantastisk duktig vänlig och snäll människa. När jag var i 15 års åldern byggde han anrika Ockelbo, på den tiden fick man vara med om en del skrovlyft ur formen.:P Det Kjell inte vet om glasfiber, formar, gelcoat och båtar är inte värt att veta, Man kan läsa sig till saker men handlaget kunskapen på hur man ska ta saker är ett hantverk och det tar det lång tid att lära sig det. De kunniga hantverksmännen börjar det bli klent med idag då det mesta körs maskinellt. Förr i tiden var det mantimmar och handlag som gällde. :rolleyes:

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, kossor säger:

otroliga

Shit va coolt. Det är verkligen inte alla som har turen att ha en sån person i sin omgivning, men som tur för oss andra så finns ju internet och maringuiden nu :-P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort klart mina plyfaskivor och lagt ett lager matta på undersidan så att den är mer motståndskraftig emot fukt och så har jag lagt ner ett skyddsrör för bränslenivågivaren som jag limmade fast med tec7 i bränsletanken. Jag har också plastat in där jag fick såga upp för att jag bytt bränsleledningarna. Och sen även runt "röret" där alla ledningar kommer upp ur skrovet. Återkommer imorgon igen då jag skall ge mig på gelcoaten och plasta in främre delen av durken samt plasta in alla nya stödreglar jag har lagt för att göra durken mer fast och stabil. 

Jag har tänkt att jag skall plasta in instrumentpanelen med glasfiber och tänkte då fråga hur jag gör det på bästa sätt? Jag skall sen även lägga en topcoat på den och måla den. Bifogar bästa bilden jag kan hitta på panelen.

IMG_20171221_111008.jpg

IMG_20171221_123559.jpg

IMG_20171221_132015.jpg

IMG_20171221_132011.jpg

IMG_20171028_112044.jpg

IMG_20171028_092810.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tänkte jag testa på gelcoat/topcoat för första gången men då sambon glömde av att köpa med parafin hem igår så fick det bli instrumentpanelen som jag har fruktat för att göra pga jag sett andra på Youtube som försökt och det inte gått så bra som jag vill (näst intill perfektionist) så jag började med att torka av den med aceton och sen slipade jag rent hela panelen överallt med både multimaskin, dremel och för hand. Jag fick laga några sprickor med superlim och sen tog jag en lödkolv och smälte ihop sprickan på undersidan panelen vilket skapar en starkare lagning ön med bara limmet då båda delarna av sprickan fogas samman.

Sen klippte jag till några bitar glasfiber som jag ville skulle vara färdiga för ett lättare jobb. Efter det så torkade jag rent panelen igen med aceton och sen blandade jag till plasten och sen var det bara att börja grejja. 

Slutsats: det gick bättre än vad jag trodde och efter några bitar för att minska luft så skall man blöta ner materialet (med polyester) och låta det vara på (i detta fall) instrumentpanelen och göra likadant på nästa remsa glasfiber för att sen gå tillbaka till den första (då har den mjuknat så mycket att den blir väldigt elastisk och lättare att hantera) biten och sen bara fortsätta vidare.

Nu skall jag bara vänta på att det skall torka så skall jag slipa rent den helt, göra mina hål jag vill ha och sen torka rent för att sen lägga en topcoat på vilket borde ge mig en snygg blank panel istället för denna trötta original-gjutna plast bit. 

Återkommer efter nästa moment vad det nu än kan bli 😉

IMG_20171222_090256.jpg

IMG_20171222_093848.jpg

IMG_20171222_095021.jpg

IMG_20171222_114305.jpg

IMG_20171222_114247.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. I lördags så blev det lite plastande igen och fick då fixat till biten över tanken med 4 lager och i främre brunnen har jag plastat lite mest för att det skall se bättre ut så att det blir raka kanter och bra förvaring. 

Idag skall jag fortsätta med instrumentpanelen som jag har slipat rent men fick några luftbubblor på ett par ställen som jag slipade bort helt så nu får jag lägga på nytt där och ev ytterligare ett lager över hela panelen. Sen blir det till att borra hål för skölden och passa in den samt laga "gelcoatrosorna" i akterspegelns utsida för att täta för ev vattenintrång i sprickorna. Uppdaterar senare efter jag vart ute några timmar 👍

IMG_20171223_135620.jpg

IMG_20171223_135624.jpg

IMG_20171223_135632.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort den dyvika som satt i boten för jag var tvungen när jag bytte akterspegeln. Hur gör man nu för att montera en ny och att få det 100% tätt. Finns det några knep eller hur gör man bäst? Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Jag har tagit bort den dyvika som satt i boten för jag var tvungen när jag bytte akterspegeln. Hur gör man nu för att montera en ny och att få det 100% tätt. Finns det några knep eller hur gör man bäst? Mvh Johan

Skit i dyvikan, va ska du ha den till? fyller ingen funktion. Har inte funnits någon på mina två sista båtar och de har då gått lika bra.;)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, kossor säger:

Skit i dyvikan, va ska du ha den till? fyller ingen funktion. Har inte funnits någon på mina två sista båtar och de har då gått lika bra.;)

Då struntar jag i den 😁.

Till något annat!!! Jag har insett att på insidan akterspegeln där bulthålen för inre skölden sitter så är det inte slätt med spegeln. Bifogar bild.

Skall jag slipa ner och plasta upp så att det blir helt jämnt eller går det lika bra som det är? Jag känner att anlagsytan där muttern dras åt kommer att belastas snett vilket kan leda till att det går sönder vid för mycket påfrestning? Vad ska jag göra/inte göra?

15142804684441652238134.jpg

1514280480989-593803008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Castwebb säger:

Då struntar jag i den 😁.

Till något annat!!! Jag har insett att på insidan akterspegeln där bulthålen för inre skölden sitter så är det inte slätt med spegeln. Bifogar bild.

Skall jag slipa ner och plasta upp så att det blir helt jämnt eller går det lika bra som det är? Jag känner att anlagsytan där muttern dras åt kommer att belastas snett vilket kan leda till att det går sönder vid för mycket påfrestning? Vad ska jag göra/inte göra?

15142804684441652238134.jpg

1514280480989-593803008.jpg

Ja men det är utsidan som måste vara slät så listen tätar mot aktern, insidan kan ju inte spela någon roll. Bultarna dras ju var för sig med ett moment. Vet ju inte hur din sköld ser ut på insidan, men penta har pinnbultar och små individuella plattjärn, har för mig att pentas moment är 6 kg. Ser det lika ut på utsidan så lär du få läckage, men på insidan vet i sjutton om det spelar någon roll. Finns kanske någon annan här som har mer kunskap om detta. Så din fråga lämnar jag nog utan råd, känner att jag inte med vetskap kan svara på den. Men i min värld med en penta sköld skulle det du visar inte spela någon roll, bara utsidan är helt slät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, kossor säger:

Ja men det är utsidan som måste vara slät så listen tätar mot aktern, insidan kan ju inte spela någon roll. Bultarna dras ju var för sig med ett moment. Vet ju inte hur din sköld ser ut på insidan, men penta har pinnbultar och små individuella plattjärn, har för mig att pentas moment är 6 kg. Ser det lika ut på utsidan så lär du få läckage, men på insidan vet i sjutton om det spelar någon roll. Finns kanske någon annan här som har mer kunskap om detta. Så din fråga lämnar jag nog utan råd, känner att jag inte med vetskap kan svara på den. Men i min värld med en penta sköld skulle det du visar inte spela någon roll, bara utsidan är helt slät.

Jag bifogar en bild på hur denna ser ut så kanske du vet?

Jag fick mig ett spel nu och har börjat slipa ner hela skrovet för att bli av med färgen men efter ca 30min slipning kände jag en konstig känsla att jag kanske förstör båten!? Jag slipat bort färgen som båten är lackad med och sen tar jag ett typ 280 papper för att få bort större ojämnheter sen går jag över till 400, 800, 1200 (vattenslipning) sen tycker jag nog att den borde vara fin tillräckligt. Men skall man göra något mer efter det för att behålla lystern? Måste båten bottenmålas? Skall jag lägga på något för att få den blank? Och i sånt fall vad? Mvh 

IMG_20171226_101825.jpg

1514282408591-1738631954.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...