Jump to content
Monday 30 January 2023
Cam72

Bogpropeller funderingar

Recommended Posts

9 timmar sedan, ChristerN säger:

Snyggt. Blir lite avis. Tyckte jag hade hyfsad installation. 

Men, sitter inte de bägge pluskablarna på skiljereläet lite nära varandra?

Vrider den ena sig bara lite så har du tappat funktionen på reläet då de kommer i kontakt med varandra. 

Tack Christer!

 

Det ser värre ut än vad det är, de ligger i höjdskillnad på relät så det är ca 1 cm mellan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, Lasse-L säger:

Vid senaste installationen lånade jag en fräs för att ta upp hålet.

Det gick som en dans på en ½timme men oj vad det rök.

https://sleipnerab.se/produkt/16893/installation-tool-sp-std-kit/

Hade jag backat bandet hade jag lånat fräsen även om det gick ok med sticksåg blev inte hålet helt perfekt vilket kommer resultera i mer plast och spackel...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Cam72 säger:

Tack Christer!

 

Det ser värre ut än vad det är, de ligger i höjdskillnad på relät så det är ca 1 cm mellan.

Ahhh. Nu kommer jag ihåg. Var några år sedan jag installerade ett Bosch-relä. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-12-17 på 10:14, Cam72 säger:

Hej

 

jo jag håller med om det att det alltid finns en anledning att det skiljer i pris, och det brukar alltid sluta med att jag trillar dit på det dyrare alternativet men kan ändå inte avstå från att undersöka alternativen i detta fallet.  Fördelen med side powern är att jag slipper den fasta panelen och kan köra med min kontroll till ankarspelet.

varför kör nästan alla med nödstopp för installationen, Är det vanligt att reläna fastnar?

 

en annan tanke kring val av tillverkare är ju varför Quick anger att deras 40kg propp är för båtar 6-9 meter och sidepower 40kg är för båtar 8-10,5meter... tankar kring detta?

Alla försäljare vill ju sälja lite större bogpropp än vad man behöver. Jag har Flipper 850 och har sedan 1 år tbx haft en Craftsman 35kg med 110 rör. Den är helt perfekt. Snurrar båten hur lätt som helst och med 6bladiga proppellern låter den inte alls mycket.

Har man bogproppeller så ska man helst ha så många blad som möjligt, då låer det mindre när den används.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, AnteN säger:

Snurrar båten hur lätt som helst och med 6bladiga proppellern låter den inte alls mycket.

Då har jag hört alla bogpropellrar utom den i en Flipper 850.
De övriga skulle väcka björnar om de låg i ide ....
När jag kör min bogpropp ringer de från Uppsala Seismologiska Institut och ber mig ta skydd ...

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående plastningen och VP-rör:

Ett 16mm i botten verkar det ju finnas gott om plats för.

 

Likaså tycker jag det finns oceaner av utrymme att kunna plasta ett vertikalt skott under :):

- Kapa till en tunn plywoodbit efter bottens form (med urtag för VP-röret), som når ända upp till tunneln. Kapa ner sidorna så de slutar strax under hålet (så du kommer åt att lägga plast här sedan)

- Plasta fast den och VP-röret mot båtens botten med ett par lager på varje sida

- När du sedan plastar fast tunneln - använd en målarpensel för att trycka dit glasfibermattorna mot din nya "vägg" på undersidan, upp mot röret samt för att fylla ut under röret mot hålet på sidorna. Och lägg ytterligare ett par lager mot skrovet.

 

Jag använder oftare en bred pensel än roller för att "mosa fast" glasfibermattorna och pressa ut onödig polyester. I synnerhet där ytorna inte är raka eller man skall in i trånga "gropar" som här. Som andra sagt är det mattan som är viktig, polyestern bara binder den. Men att det där skulle vara för trångt för att få till det - nej, det löser du !

 

Med ett vertikalt "skott" under, väl plastat mot botten och röret, kommer du enligt min mening absolut få det tillräckligt starkt.

 

--------------

 

När det gäller ljudet så var noga med att få en radie på utsidan in mot tunneln - det kan göra stor skillnad. Sedan finns det olika "knep" utöver det - sätta tunga asfaltmattor på skrovet insida vid bogisen (typ bilisolering) för att minska de högfrekventa och mest irriterande resonanserna, köpa en dyr fartreglering eller bygga till halvfartsläge.

 

Alternativt acceptera att det låter.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arbetet löper sakta men säkert på, just nu håller jag på att övningsplasta och dragit lite kabel. Byggde en modell av resterna för att simulera plastjobbet som komma skall i båten, dock kommer det bli aningen trängre att komma åt själva området men jag får dra in magen så ska det nog gå 😂

 

som synes på bilden tror jag att vp-röret får strykas på listan då det är väldigt lite plats. 

 

Har provat peel ply nu och det är väldigt trevligt att slippa slipa och damma mellan vändorna.

 

2 frågor!

 

1. hur länge mellan varje lager kan/ska man vänta när man kör vått i vått? Plasten är ju klibbig väldigt länge tycker jag, ca 1-1,5 timmar.

 

2. När ni nu ser utgångsläget på bilderna undrar jag hur ni hade gjort med området under röret?

 

ha det !

58CE149E-F1D9-424E-94B4-5B4140AAC0A3.jpeg

03908068-FED0-4539-A65B-3478BCFCF479.jpeg

10541D2D-7D7B-4E2E-8417-6BC9F090DC98.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Omedelbums går alldeles utmärkt. Men lägg inte mer än 5-7 lager åt gången, det blir varmt när härdningen kommer igång. Nu behöver du ju kanske inte lägga fler än så alls, dock.

 

Möjligen om det är upp-och-ner eller annat där tyngdkraften kan spela in bör man också vara lite försiktig med mängden lager vått-i-vått, då det snabbt blir tungt och kan lossna. Men det problemet har du nog inte i ditt projekt.

 

2. Jag hade fortfarande gjort en liten plywoodbit/trekant och lagt in ett 16mm VP-rör i botten, som jag sedan plastat fast först.

 

Edit: Radien på ingångskanten kan gärna vara större.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, IngemarE säger:

 

 

Edit: Radien på ingångskanten kan gärna vara större.

Trodde radien skulle bli större faktiskt men mycket försvann med fingerskivorna 😂 tur att det bara var ett test. 

 

Tack för bra input 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående antal lager så har jag testat 4st men tycker det blir lite ”svampigt” hur brukar ni andra göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu plastat min modell för att känna lite på det så att säga 😎

 

jag reagerar på att fler skriver inkl tillverkaren west att inte köra för mycket plast för risken att det ”kokar”,  igår tryckte jag in bas + 402 ( hackad glasfiber) i hela området under tunneln ca 4*4cm och 12cm långt område och jag kände ingen värme ö h t under härdningen. Var går gränsen? Hur tjockt/mycket plast kan man köra åt gången? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan, Cam72 säger:

Jag har nu plastat min modell för att känna lite på det så att säga 😎

 

jag reagerar på att fler skriver inkl tillverkaren west att inte köra för mycket plast för risken att det ”kokar”,  igår tryckte jag in bas + 402 ( hackad glasfiber) i hela området under tunneln ca 4*4cm och 12cm långt område och jag kände ingen värme ö h t under härdningen. Var går gränsen? Hur tjockt/mycket plast kan man köra åt gången? 

 

Svårt att säga. Skumt att du inte kände någon värme alls. Gissar att du blandat bas+härdare innan och inte bara tryckt in bas som du skriver ?

 

Jag hade f.ö. använt polyester istället för epoxi, men det är kanske en smaksak. Dessutom plastat en tunnare "vägg" men på rätt ställe (som jag nämnt ovan), Dels ger det bättre möjlighet att se att man fått en bra plastning, dels ger det i princip samma styrka som din "klump" men till en mycket lägre vikt och troligen som sagt bättre kvalitet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan, IngemarE säger:

 

Svårt att säga. Skumt att du inte kände någon värme alls. Gissar att du blandat bas+härdare innan och inte bara tryckt in bas som du skriver ?

 

Jag hade f.ö. använt polyester istället för epoxi, men det är kanske en smaksak. Dessutom plastat en tunnare "vägg" men på rätt ställe (som jag nämnt ovan), Dels ger det bättre möjlighet att se att man fått en bra plastning, dels ger det i princip samma styrka som din "klump" men till en mycket lägre vikt och troligen som sagt bättre kvalitet.

 

Sorry, var lite otydlig, bas + härdare väl blandat.

det är stenhårt nu och ger inte vika i skruvstädet ens 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, bhemac säger:

Polyester blir varmt men inte epoxi.

Kanske inte lika varmt, men i vart fall utvecklas en del värme under härdningen även av epoxi. I alla fall den epoxi jag använt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, IngemarE säger:

Kanske inte lika varmt, men i vart fall utvecklas en del värme under härdningen även av epoxi. I alla fall den epoxi jag använt.

Beydligt mindre energi i epoxi. Värmer man upp området och plastar med polyester så kan man ta bort värmen även om det är nollgradigt, det kan man inte med epoxi, då härdar den aldrig.

Små satser blandar jag i engångsglas. Skulle det bli några cm kvar så blir polyestern brun, det finns ev även en brandrisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I väntan på värmen har jag gjort klart all kabeldragning samt monterat joysticken, vilket medförde lite skarvning  av värmeslag från värmaren ( ”någon”borrade rakt igenom slangen 😂✌️) flyttade även GPSen för att få det bra.

 

Började även bygga ett litet tält som ska hålla värmen kvar från 2kw värmefläkten. 

60100DC6-4C92-4440-8654-CFF15C8AB369.jpeg

D1C9AFB5-D69B-4340-A24E-8C5F5681A18C.jpeg

71A613F9-CFAC-4AD7-8DED-1CB7CC07B453.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ni man behöver isolera utrymmet eller räcker det med att slå en press runt hela byggnationen och köra byggfläkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plastningen är nu igång ✌️

Kan konstatera och meddela att det kan bli rejält varmt vid härdning, jag har en lasermätare som jag haft nästan 100grader på, dock var det på en laddning plast som blev över och fick stå kvar o burken, det började ryka och etiketten blev svart 😱

 

Har snart spacklat upp alla former och fäst röret, efter det ska jag börja lägga mattan. 

 

Ska man lägga remsorna omlott eller kant i kant för att sedan lägga nästa lager mitt över skarven, hoppas ni förstår hur jag menar?

 

bjuder på en bild av provmontaget av proppen.

562D1F33-2117-4137-9084-BA1120551D3C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej vad det går 😂

 

nu har jag lagt 3 lager på utsidan,

 

1. 450gr biaxialmatta

2. 175gr remsor

3. 450gr biaxialmatta

 

tror ni detta räcker på utsidan?010A9C6A-C193-4F30-8743-68D18D8F3CC5.thumb.jpeg.90ddd5cd051d50bd9958874c33b5c64b.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det 😂 jag fick in den efter de 2 första lagren i alla fall, annars får jag slipa ur lite. 

 

Edited by Cam72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det färdigplastat 8lager 450 biaxialmatta invändigt och 3 lager utvändigt 😱😂 trångt och varmt men det blev bra.

 

jag har målat 3lager vc tar2 utvändigt och avsluta med den skvätten vc17 jag har kvar sen förr förra året. Kan jag köra samma färg invändigt naturligtvis utan vc17 😂 tyvärr fanns bara svart färg hemma, kan jag köra på detta tex 2 lager och sen använda något ljust att täcka med (i så fall vad?) eller ska jag nöja mig med ett par lager vc tar2 invändigt och låta det vara svart, eller man kanske måste måla över denna färg?

 

tacksam för svar!

77F7443B-7FA4-40D3-8991-917F5C6C39C3.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-05-08 vid 20:35 skrev Mirrocruiser:

Får du in propellern där nu?

 

Fick slipa som fan själv för att få in propellern 🤬

 

man lär av sina misstag sägs det 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser väldigt snyggt ut, bra jobbat.

VC Tar känns ju lite overkill. Biltemas nya Alkydfärg kanske kan vara något? Har en som använ den och tyckte den var jättebra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Cam72:

 

Fick slipa som fan själv för att få in propellern 🤬

 

man lär av sina misstag sägs det 😂

Man kan slipa ner proppen istället B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

nu behöver jag hjälp av er kloka hur jag löser detta på bästa sätt.

 

påfyllningsslangen krockar med motorn (vilket jag visste innan) men hur ska jag lösa det? Slangen är 50mm invändigt och jag hade en egen fundering på om man kunde montera en vinkel på 20-30grader för att leda slangen brevid, alltså en skarv ganska snart efter anslutningen på tanken. Svårt att hitta delar som passar ändamålet dock.

 

tips mottages gärna!

 

04F043A9-AE03-49EF-B84E-CDEF57214AE3.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...