Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
annerborn

Ommöblering av elsystem - feedback önskas

Rekommendera Poster

Saknar huvudbrytare på förbrukarbatteriet. Ser inte riktigt heller vitsen med 150A-säkringen i serie med reläet, samt att du inte lär klara dig med 25A huvudsäkring på förbrukare.

 

Jag hade satt 200A-säkringen i serie (precis efter) med motorbatteribrytaren - man huvudsäkrar i allmänhet så nära strömkällan som möjligt - och gjort likadant (med kanske en 100Ahuvudsäkring, beroende på vad du behöver) på förbrukarsidan, med brytaren närmast batteriet. Sedan sker vidare fördelning/nedsäkring i din ordinarie elcentral.

 

Vill du sedan utöka med ett ytterligare förbrukarbatteri kan du sätta det antingen parallellt med det första, eller via en egen huvudbrytare gå på vid den första brytaren.

 

(Som du märker delar jag inte uppfattningen att brytare är av ondo. Tvärtom - en bra brytare håller. Dessutom är det rätt trevligt att kunna bryta isär batterierna i händelse av fel eller om man bara vill köra med ett. Och slippa ha batterispänning påslagen vid ev. säkringsbyte o.s.v.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

att du inte lär klara dig med 25A huvudsäkring på förbrukare.

Den kommer nog att hålla så länge man inte kopplar in en inverter (den kopplar man in direkt via egen huvudsäkring men efter huvudbrytaren).

Lasten går ju genom solcellsregulatorn, eller hur? Som bryter vid 20A?

Men sätt 50 eller 80A, de ska ju bara skydda kablarna.

Och huvudbrytare på förbrukningsbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt voltmätaren på förbrukningskretsen. Motorbatteriet brukar inte vara problem om man har skiljerelä. Det är ju förbrukningsbatteriet som tar mest stryk när du ligger stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Lintott säger:

Jag hade satt voltmätaren på förbrukningskretsen. Motorbatteriet brukar inte vara problem om man har skiljerelä. Det är ju förbrukningsbatteriet som tar mest stryk när du ligger stilla.

 

Solcellsregulatorn kommer visa spänningen på förbrukningsbatteriet, men jag vill även kunna se spänningen på startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser mycket bättre ut, tycker jag.

Men jag är tveksam till den separata generatorledningen från motorn - om det är pluskabeln och inte en ren avkänningsledning: Dels kan pluskabeln redan från början vara ihopkopplad med startmotor-plus på motorn, dels är startmotorkabeln så grov att spänningsfall/förlusten att köra generatorplus den vägen brukar vara försumbar.

Varför dubblera pluskablarna när det redan ligger en utmärkt och grov kabel redan dragen till motorn ?

 

(Detta som sagt om inritad generatorkabel är pluskabeln till generatorn, inte en avkänningskabel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, annerborn säger:

Jag tolkar det som att ni rekommenderar en sån här lösning istället:

 

Japp och vi noterar med glädje att brytaren sitter FÖRE huvudsäkringen, det minska risken(/chansen?) till fyrverkerier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

...

Men jag är tveksam till den separata generatorledningen från motorn - om det är pluskabeln och inte en ren avkänningsledning: Dels kan pluskabeln redan från början vara ihopkopplad med startmotor-plus på motorn, dels är startmotorkabeln så grov att spänningsfall/förlusten att köra generatorplus den vägen brukar vara försumbar.

Varför dubblera pluskablarna när det redan ligger en utmärkt och grov kabel redan dragen till motorn ?..

 

Intressant att du nämner det. Jag har funderat lite på det där. Idag ser det ut såhär:

 

59dcf360ee8af_fore.png.50f32c87627afb13da936030c1883a0e.png

 

Men det kanske är bättre att göra såhär:

 

efter.png.a4da5178e13594ad6ba370f72038ae41.png

 

Det var så du tänkte va?

 

Jag har än så länge bara mätt ytterdiametern på kablarna, men skall väl mäta själva kopparkärnan och försöka räkna ut vad det är för kabelarea, och om den är tillräcklig. (Den har ju i och för sig funkat bra hittils)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ändå har separata ledningar för generator och startmotor, så kan du ju åtminstone fundera på att ladda förbrukarbanken i första hand – och startbatteriet via relät.

Exempelvis så här:

 

simplified wiring diagram speljakt Oct. 2014 .jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, speljakt säger:

fundera på att ladda förbrukarbanken i första hand – och startbatteriet via relät.

Så körde jag alltid förr, husbatterierna var alltid djupt urladdade och behövde få så mycket laddning som möjligt.

Idag gör ju solpanelerna och större batteribankar att behovet av motorladdning är mycket mindre.

Startmotorn tar någon enstaka Ah ur batteriet som brukar bli fullt på några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen finns det väl ingen anledning att ha två separata minusskenor. Det räcker väl med en gemensam? Eller missar jag nåt uppenbart nu?

 

Namnlös.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt en riktig brytare och en bladsäkring.

 

I synnerhet efter att min ankarspelsmotor brann förra året och därefter 150A huvudssäkringen, utan att 50A automatsäkringen av typen du länkar till löste....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, IngemarE säger:

Jag hade valt en riktig brytare och en bladsäkring.

 

I synnerhet efter att min ankarspelsmotor brann förra året och därefter 150A huvudssäkringen, utan att 50A automatsäkringen av typen du länkar till löste....

 

Ooops! Det låter ju inte som den gör sitt jobb direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, annerborn säger:

Vad tror ni om att ha sånahär

Det kanske finns bra sådana men de jag testat fungerade väldigt dåligt. Användes förr ofta i blistereo sammanhang. Bladsäkringar är säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat planera den fysiska placeringen av alla prylar...

 

batteriutrymme.thumb.jpg.94ead1e7d5391e9a73d1aceeccf6c5aa.jpg

 

...och då börjar det bli klart hur långa alla olika kablar behöver vara och då börjar jag fundera kring dimensioneringen av kablarna...

 

dimensionering.thumb.png.b71484f5c808a01dee81678e17f84c49.png

 

Vad tror ni om detta?

Själv känner jag mig lite osäker kring:

 

1. Dimensioneringen av kablarna mellan batteriernas pluspoler via skiljereläet. Vid motorgång och fulladdat startbatteri, men tomt förbrukningsbatteri, så kommer det väl komma max 50A från generatorn till förbrukningsbatteriet, MEN vad händer i ögonblicket när sklijereläet slår till om startbatteriet är fullt, och förbrukningsbatteriet är tomt? Kommer det inte flöda maxström (140A) då, för att utjämna skillnaden mellan batterierna? Eller är det så att förbrukningsbatteriet hur som helst aldrig kommer kunna suga i sig mer än X ampere?

 

2. Dimensioneringen av förbrukningsbatteriets huvudsäkring. Hur skall jag tänka där? vad skall den skydda vilka kablar mot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, annerborn säger:

Nu har jag börjat planera den fysiska placeringen av alla prylar...

 

batteriutrymme.thumb.jpg.94ead1e7d5391e9a73d1aceeccf6c5aa.jpg

 

...och då börjar det bli klart hur långa alla olika kablar behöver vara och då börjar jag fundera kring dimensioneringen av kablarna...

 

dimensionering.thumb.png.b71484f5c808a01dee81678e17f84c49.png

 

Vad tror ni om detta?

Själv känner jag mig lite osäker kring:

 

1. Dimensioneringen av kablarna mellan batteriernas pluspoler via skiljereläet. Vid motorgång och fulladdat startbatteri, men tomt förbrukningsbatteri, så kommer det väl komma max 50A från generatorn till förbrukningsbatteriet, MEN vad händer i ögonblicket när sklijereläet slår till om startbatteriet är fullt, och förbrukningsbatteriet är tomt? Kommer det inte flöda maxström (140A) då, för att utjämna skillnaden mellan batterierna? Eller är det så att förbrukningsbatteriet hur som helst aldrig kommer kunna suga i sig mer än X ampere?

 

2. Dimensioneringen av förbrukningsbatteriets huvudsäkring. Hur skall jag tänka där? vad skall den skydda vilka kablar mot?

1. 140 A är strömmen som skiljereläet maximalt ska kunna hantera, strömmen som kan uppstå om man kopplar ihop ett fullladdat och ett urladdat batteri är mycket lägre, enligt mig.

Däremot kan det möjligen uppstå s k relätjatter när det urladdade batteriet kopplas in och drar ner systemspänningen, så att relät öppnat etc....Men det är en risk man tar om man sätter startbatteriet först i laddkretsen, se mitt tidigare schema för ett alternativt sätt att koppla.

2. Om du aldrig tror att du kan vilja starta motorn från förbrukningsbanken, så är väl 50 A den största strömmen som kan komma i fråga här.

3. Det verkar hel fel att dra 50 mm2 mellan generatorn och plusplint. Även 35 är mycket, enligt mig. Ledningarna mellan startbatteri och startmotor kan vara 35, men plusledningen ska inte gå via generatorn tycker jag.

4. Jag förstår inte vitsen med att sätta brytarna mellan batterier och säkringar. Jag tycker säkringarna ska vara så nära pluspolerna som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, speljakt säger:

1. 140 A är strömmen som skiljereläet maximalt ska kunna hantera, strömmen som kan uppstå om man kopplar ihop ett fullladdat och ett urladdat batteri är mycket lägre, enligt mig.

Däremot kan det möjligen uppstå s k relätjatter när det urladdade batteriet kopplas in och drar ner systemspänningen, så att relät öppnat etc....Men det är en risk man tar om man sätter startbatteriet först i laddkretsen, se mitt tidigare schema för ett alternativt sätt att koppla.

2. Om du aldrig tror att du kan vilja starta motorn från förbrukningsbanken, så är väl 50 A den största strömmen som kan komma i fråga här.

3. Det verkar hel fel att dra 50 mm2 mellan generatorn och plusplint. Även 35 är mycket, enligt mig. Ledningarna mellan startbatteri och startmotor kan vara 35, men plusledningen ska inte gå via generatorn tycker jag.

4. Jag förstår inte vitsen med att sätta brytarna mellan batterier och säkringar. Jag tycker säkringarna ska vara så nära pluspolerna som möjligt.

Relätjatter kommer inte uppstå om TS styr reläet via laddlampeutgången som diskuterats. Det du avser är nog om TS använder ett spänningsavkännande relä. Håller däremot med om att 140A aldrig kommer flyta här.

 

Kraftiga ledningen skall gå mellan startmotor och plusplint. Sedan kan en klenare (10-16mm² räcker) gå mellan generator och start (på motorn). Inte ens vid 50A laddström (som du sannolikt dessutom aldrig kommer upp i) kommer spänningsfallet att bli mer än c:a 0,1V mellan start och generator. Generatorns polskruv är dessutom sällan gjord för grövre kabel.

 

Vitsen att sätta brytarna före säkringarna har diskuterats tidigare i tråden. Visst är det bra att ha säkringen så nära strömkällan som möjligt, men här väger nog möjligheten att kunna bryta och göra säkringshållaren strömlös tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, speljakt säger:

3. Det verkar hel fel att dra 50 mm2 mellan generatorn och plusplint. Även 35 är mycket, enligt mig. Ledningarna mellan startbatteri och startmotor kan vara 35, men plusledningen ska inte gå via generatorn tycker jag.

 

Jag ritade nog lite otydligt där. Det här är kanske tydligare

 

dimensionering.thumb.png.fce9c26b3167a643019bf28d71472d81.png

 

Tanken var att dra en kabel från plusplinten till generatorns plusanslutning och därifrån vidare till startmotorn (för att slippa dra två kablar) och anledningen till att jag valde 50mm2 (edit) var att strömmen till startmotorn potentiellt är 190A (troligtvis mindre men jag vet inte exakt) och avståndet från batteriets pluspol till startmotorn blir 3 meter. Enligt kalkylatorn på 24volt.eu behöver man då minst 50mm2.

 

Det var min tanke, men den kanske är tokig.

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, annerborn säger:

 

Jag ritade nog lite otydligt där. Det här är kanske tydligare

 

dimensionering.thumb.png.fce9c26b3167a643019bf28d71472d81.png

 

Tanken var att dra en kabel från plusplinten till generatorns plusanslutning och därifrån vidare till startmotorn (för att slippa dra två kablar) och anledningen till att jag valde 50mm2 (edit) var att strömmen till startmotorn potentiellt är 190A (troligtvis mindre men jag vet inte exakt) och avståndet från batteriets pluspol till startmotorn blir 3 meter. Enligt kalkylatorn på 24volt.eu behöver man då minst 50mm2.

 

Det var min tanke, men den kanske är tokig.

Du skall gå med den grova mellan plusplint och direkt till startmotorn, inte till generatorn. Sedan drar du en klenare vidare till generatorn.

 

Det är startmotorn som är den stora förbrukaren, och som också har en anslutning som är gjord för dessa grova kablar. Den skall ha kortast väg med så få skarvar som möjligt och grov kabel.Nu går du via generatorn, och det är inte rätt. Det var vad vi avsåg.

 

(Sedan räcker det nog med 16mm² till reläet)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, IngemarE säger:

Du skall gå med den grova mellan plusplint och direkt till startmotorn, inte till generatorn. Sedan drar du en klenare vidare till generatorn.

 

Det är startmotorn som är den stora förbrukaren, och som också har en anslutning som är gjord för dessa grova kablar. Den skall ha kortast väg med så få skarvar som möjligt och grov kabel.Nu går du via generatorn, och det är inte rätt. Det var vad vi avsåg.

 

Såhär?

 

dimensionering.thumb.png.90c1271eb8b0798eb86686c536659bb4.png

 

Samma sak på minussidan antar jag (edit)

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med de svarta kablarna till motor och generator rättade så blir det så här

 

dimensionering.thumb.png.322d4d02601e8d78c61a6bfeb1ab8c64.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller laddningen så:

 

a.) Vill jag trots allt låta generatorn ladda startbatteriet först. Min största skräck är att få slut på startbatteriet så jag inte kommer hem. Dessutom kommer solcellerna ladda förbrukningsbatteriet.

 

b.) Jag hade tänkt återanvända det skiljerelä jag har. Som jag uppfattat det så är det ett spänningsavkännande relä som sluter kretsen när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå. Då kan det alltså uppkomma reläjitter? Vad ställer det till med för problem?

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, annerborn säger:

Vad gäller laddningen så:

 

a.) Vill jag trots allt låta generatorn ladda startbatteriet först. Min största skräck är att få slut på startbatteriet så jag inte kommer hem. Dessutom kommer solcellerna ladda förbrukningsbatteriet.

 

b.) Jag hade tänkt återanvända det skiljerelä jag har. Som jag uppfattat det så är det ett spänningsavkännande relä som sluter kretsen när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå. Då kan det alltså uppkomma reläjitter? Vad ställer det till med för problem?

a) Knappast någon risk, har du lyckats starta motorn så kommer generatorns ström att räcka för båda batterierna. Även ett nästan helt urkört blybatteri sväljer inte mer än 10-15A.

 

b ) Egentligen inte mer än att det sliter lite mer på reläet.

 

Eftersom a) är ett icke-problem så hade jag kopplat ett relä på laddlampsutgången. Fast om du redan har ett spänningsavkännande som funkar så....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"a" löser du ju enkelt med att ha en startkabel med som du kan koppla mellan förbrukarbatteri och startbatteri om du hamnar i knipa.

Jag har biltemas billigaste enklaste startkabel i båten, den klarar utan bekymmer strömmen som går mellan batterierna före start och om man har en kraftig startmotor kan man låta batterierna utjämna under några minuter före start.

 

För övrigt tycker jag att dina scheman är väldigt bra nu när dom blivit finputsade. Tror nog att många får nytta av denna tråden framöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du använt för program att rita schemorna med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Kane säger:

Vad har du använt för program att rita schemorna med?

 

Microsoft PowerPoint

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...