Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Faderullan

Att mecka båtmotor är också båtliv

Rekommendera Poster

Att  båten Faderullan brukar komma sig i sjön sent på sommaren är inte ovanligt. Något år har det gått så att man mött folk vid rampen som varit på väg att ta upp sina båtar när jag står i beråd att lägga i. I år blev det redan sista veckan i juli. Sjösättningen föregicks av förgasarbyte och installation av ett en nyfixad fördelare med elektronisk tändmodul.

Sjösättningen utfördes med assistans av  Kronvik.
Motorn startade villigt men gick en aning ojämnt. Tänkte att det ger sig när den blir lite varm. Det var också lite marigt att få den att hållas igång när man lade i växeln. Som de erfarna motorgubbar som jag och Kronvik är lärt vi oss inte nedslås, vi bestämde oss för att ta en tur. Vi åkte ut förbi Strömsö och vid Pissmöursgrund där hastighetsbegränsningen upphör öppnades spjällen vilket ledde till ett härligt motorvrål som varade nästan fram till Nagelskär där motorn började hosta och tappa kraft. Efter det gick motorn illa hela vägen till hamnen. Genom att pumpa ihärdigt på gasen tog vi oss tillbaka. Vi förtöjde och Kronvik ansåg att det verkade som att motorn fick för lite bränsle.

 

Jag misstänkte också de nygamla förgasarna som inte undersökts desto mera utan blev ditsatta som de var. Jag beställde renoveringssatser. Medan jag väntade på leveransen skruvades förgasarna sönder i sina minsta beståndsdelar och rengjordes med hjälp av ultraljudstvätt, förgasarrengöringssprej och tryckluft. De monterades och justerades enligt konstens samtliga regler. För att få dem synkroniserade användes så exotiska verktyg som blompinnar fästa på krokodilklämmor som sattes på spjällaxlarna, då är det lätt att se om ett spjäll reagerar före det andra.

 

Förväntansfull startade jag sedan motorn och den gick genast på en jämn och underbar tomgång. En ny provtur anträddes med stor förväntan. Ut ur hamnen gick det utmärkt, också förbi Strömsö och vid Pissmöursgrund där hastighetsbegränsningen upphör öppnades spjällen vilket ledde till ett härligt motorvrål som varade nästan fram till Nagelskär där motorn började hosta och tappa kraft. Igen! Hankade mig tillbaka på tomgång under dystert funderande över nästa steg. I samråd över en kaffekopp med den godeKronvik kom vi fram till att bensinpumpen kanske kunde vara roten till det onda.

 

Jag skaffade en elektrisk bensinpump och ett riktigt bränslefilter som monterades. Förväntansfull startade jag sedan motorn och den gick genast på en jämn och underbar tomgång. En ny provtur anträddes med stor förväntan. Ut ur hamnen gick det utmärkt, också förbi Strömsö och vid Pissmöursgrund där hastighetsbegränsningen upphör öppnades spjällen vilket ledde till ett härligt motorvrål som varade nästan fram till Nagelskär där motorn började hosta och tappa kraft. Ånyo! Hankade mig tillbaka på tomgång under dystert funderande över nästa steg.

 

Jag vände nu blicken mot den elektroniska tändningen. Jag bytte fördelaren till den gamla med traditionella med brytarspetsar. Förväntansfull startade jag sedan motorn och den gick genast på en jämn och underbar tomgång. En ny provtur anträddes med stor förväntan. Ut ur hamnen gick det utmärkt, också förbi Strömsö och vid Pissmöursgrund där hastighetsbegränsningen upphör öppnades spjällen vilket ledde till ett härligt motorvrål som varade nästa fram till Nagelskär där motorn började hosta och tappa kraft. Déjà vu! Hankade mig tillbaka på tomgång under dystert funderande över nästa steg.

 

Tillbaka i hamnen väntade jag en stund tills både motorn och jag kallnat en aning. Jag vred på tändningen och lyssnade till bränslepumpen som brukar morra till några sekunder tills den fått upp trycket. Nu fortsatte den att brumma, jag blev då orolig att bensin pumpas ut i motorrummet så jag öppnade motorluckan. Ingenstans såg jag någon läckande bensin, ingen lukt heller. Tog bort flamskydden på förgasarna och tittade ned i loppen, det kan ju också vara så att bensinen läcker in den vägen. Inte heller där såg jag något läckage. Men bensinpumpen gick ju för fullt! Kan det vara så att den inte får någon bensin? Öppnade det nya filtret som också fungerar som vattenavskiljare. Där fanns bara ren bensin. Tog sedan loss slangen från bensintanken och dykröret som går ner i tanken. När jag kikade in i röret såg jag något brunrött som satt strax innan slanganslutningen. Skruvade bort slanganslutningen, bakom den satt ett litet metallnät där det brunröda satt. Jag blåste ut substansen som visade vara en snusprillestor klump silikontätningsmassa.

 

Sedan var det bara att skruva samman alltihop igen. En ny provtur anträddes med måttlig förväntan. Ut ur hamnen gick det utmärkt, också förbi Strömsö och vid Pissmöursgrund där hastighetsbegränsningen upphör öppnades spjällen vilket ledde till ett härligt motorvrål som varade... hur länge som helst!

Det behövs bara en snusprillestor brunröd klump av Sikaflex för att sabba några veckor båtsäsong....

 

 

 

blompinnar.JPG

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltid roligtom man kan lösa motorproblem själv,skruvat hela livet med båt bil mc motorer mm,men jag aktar mig för att ge för många råd på forum om vad ja haft tur och fixat själv,alltid folk som blir griniga och avundsjuka.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En underbar beskrivning av vad en klump Sikaflex på fel ställe kan ställa till med.

 

Det där grundet, Piss mö urs grund, hur uttalas det?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

En underbar beskrivning av vad en klump Sikaflex på fel ställe kan ställa till med.

 

Det där grundet, Piss mö urs grund, hur uttalas det?

 

Mackey

 

Jag gillar när dialektala namn får leva, ofta översätts de till vad vi kallar högsvenska (muminsvenska) när de hamnar i offentliga finska handlingar. Fagra Pissmöursgrund skulle väl ha blivit Rödmyregrynnan om allt hade gått som det brukar. På österbottnisk dialekt är det egentliga uttalet "Pissmäuschgrånn", uttalas kort utan att dra ut på varken vokaler eller konsonanter. Diftongen brukar rikssvenskar få öva lite på :-)

Skärgården utanför Vasa bjuder på mängder av trevliga namn på de otaliga holmarna och nästan alla finns utskrivna på sjökorten, smaka på tex Dyngsånd och Skithusbådan :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, make sense.

Pissmyrsgrund på "svenska".

Det var ju inte så svårt, men själva uttalet går nog åt skogen för mig.

Jag är för blyg och feg.

 

Mackey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ge ett litet ointressant bidrag, en  stenhäll i närheten av bryggan kallar vi för Limpan. Den ser ju ut som en sån. Fast officiella namnet heter "del" av Trillingen, som vi kallar för Hallonberget lokalt.

Sen har vi Pelles udde. Det var där Pelle druttade i sjön när han skulle i land  för att ställa sig under en gran när störtregnet kom. Fortsättningen kan ni tänka ut själva.

Fast här talar vi alla nästan "utan" dialekt, alla förstår oss då.....   :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevliga sjömärken är ett annat trevligt ämne. Som badbruden som står på en sten i Sundom utanför Vasa. Hon renoveras tydligen kärleksfullt då och då för hon ser alltid lika ung ut.Sjojungfrun.jpg.badef8cd995b708d721b88c624fca9f6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett annat sjömärke som finns i Vasatrakten är Hetekastenen. Har inte passerat där på länge så någon bild har jag inte, men på en stor sten har någon riggat upp en hetekasäng som utgör ett kännspakt sjömärke. Hetekasängen är en infernalisk möbel som stod i många finska hem. En stålrörskonstruktion med fjäderbotten. När de inte dög i hemmen längre hamnade de på sommarstugorna där fukten gjorde att de sakta rostade och började knarra alldeles vansinnigt. En som jag en gång låg på knarrade i takt med mina andetag...

heteka.thumb.jpg.ed85cc2be1168141756751075c8596d4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stavas nog hetekka..

Utralas iaf så och finska brukar vara logiskt och utan undantag.

Svår at prata utan att säga något.

Stackars finska politiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst är det kul att meka med motorer.

Här är det lite större doningar som jag skruvar och mekar med.

 

Tvåtakts, 7 cylindrig Atlas Polar, typ M471.

Effekt 650/520 HK

Varvtal 375/300 v/min

Sjövattenkyld

Rensbara diesel- och smörjoljefilter

 

http://lasselundell.se/motor.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Stavas nog hetekka..

Utralas iaf så och finska brukar vara logiskt och utan undantag.

Svår at prata utan att säga något.

Stackars finska politiker.

Det är just logiken i finskan som gör att det stavas Heteka, i uttalet betonas k'na kort inte som i Pekka där k'na bildar ett starkt k-ljud. Fast du har rätt i att finskan oftast stavas precis som man ljuder. Fast man måste kunna det uttalet i alfabetet på finskt vis för att lyckas. Det är skillnad när finska och svenska barn läser sig genom alfabetet. Jag borde veta, jag är ju finne trots att finska är mitt andra språk...

 

Jo, det är synd om våra politiker, men de har ju själv valt att få väljas av oss :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Lasse-L säger:

Jomenvisst är det kul att meka med motorer.

Här är det lite större doningar som jag skruvar och mekar med.

 

Tvåtakts, 7 cylindrig Atlas Polar, typ M471.

Effekt 650/520 HK

Varvtal 375/300 v/min

Sjövattenkyld

Rensbara diesel- och smörjoljefilter

 

http://lasselundell.se/motor.html

 

Risk för ryggskott när man skall lyfta ett topplock på den där :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Faderullan säger:

Det är just logiken i finskan som gör att det stavas Heteka, i uttalet betonas k'na kort inte som i Pekka där k'na bildar ett starkt k-ljud. Fast du har rätt i att finskan oftast stavas precis som man ljuder. Fast man måste kunna det uttalet i alfabetet på finskt vis för att lyckas. Det är skillnad när finska och svenska barn läser sig genom alfabetet. Jag borde veta, jag är ju finne trots att finska är mitt andra språk...

 

Jo, det är synd om våra politiker, men de har ju själv valt att få väljas av oss :-)

Du har nog rätt där. Dom jag känner uttalar det hetekka, fast dom sa det egentlugen heter heteka. Dom säger åxå maeto fast det heter maito.

Eller maitoo fast det heter maitoa.

Har alltid hört.. hetekka eller... var ska jag sova?

-hetekalla... då e de plötsligt kort k...

Som i kul.

Kul

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Faderullan säger:

 

Risk för ryggskott när man skall lyfta ett topplock på den där :-)

Inga problem med travers i maskinrummet och gaffeltruck till verkstan.

 

Herkmasktopp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...