Gå till innehåll
tisdag 14 oktober 2025
-PLM-

Strulande fjärrkontroll LTC

Rekommendera Poster

Har en LTC-TV ca 5år gammal i båten. Fjärrkontrollen började krångla förra sommaren för att slutligen inte fungera alls.

Jag har bytt batterier.

Om man bankade lite på kontrollen kunde den fungera en stund, men nu hjälper inte heller det.

Jag har ingen större lust att köpa en ny TV pga detta. Att byta kanaler och kolla DVD manuellt är krångligt och de flesta justeringsmöjligheter saknas då.

Är detta vanligt? Finns det någon som har förslag på hur man kan laga kontrollen eller hitta en annan till lägre pris än en helt ny TV?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen dålig kontakt någonstans. Borde finnas ny fjärrkontroll att köpa, kolla direkt med LTC. Annars finns det universalkontroller, tex hos Biltema mfl. Kostar en hundring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just LTC verkar det inte finnas koder till. Vet du vilken kod som skulle kunna fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just LTC verkar det inte finnas koder till. Vet du vilken kod som skulle kunna fungera?

Nej, LTC är ju liten aktör och finns nog inte i listan men min erfarenhet är att man alltid hittar ett läge som fungerar. Sen finns det någon typ av fjärr som är självlärande också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så härär det...

Jag har aldrig mekat med just LTCs fjärrkontroller, men med flera andra.

Jag har fixat flera fjärrkontroller till TV, DVD, video och liknande kontroller med halvmjuka tangeneter.

Man måsta ta isär kontrollern, kan vara knepigt det är snäpplås längs långsidorna, ibland finner man en liten stjärnskruv i batterifacket, det är sällan de är limmade , men det förekommer, då är det hopplöst.

Men om du får i sär kontrollern skall man putsa på de kontaktytor på kretskortet där den lilla grafitbiten på tangentmattans undersida ger kontakt. Även grafitbiten skall putsas, med en tops doppad i isopropanolalkohol eller elektronikspray (obs INTE fet 5:56 och liknande!!). Detta brukar hjälpa i nio fall av tio. Dessvärre brukar problemet återkomma om ett år eller två.

Men innan man ger sig in i detta skall man ju kontrollera att kontaktblecken i batterifacket är fria från oxid samt verkligen ger kontakt på batteriernas poler, samt att batterierna sitter rätt! Det förekommer faktiskt emellanåt att batterierna skall ligga åt samma håll, även om det är vanligare att de ligger åt var sitt håll.

Men som tidigare "svaranden" redan skrivit, kolla med återförsäljaren eller importören om det finns fjärrkontroller att köpa som resevdel.

Jag har numera dålig koll på piratkontrollerna, men det har iallafall förr funnits programerbara sådana som kan lära sig originalkontrollerns signaler genom att låta den "se" dessa "öga mot öga"... men det kanske numera är historia.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så härär det...

Jag har aldrig mekat med just LTCs fjärrkontroller, men med flera andra.

Jag har fixat flera fjärrkontroller till TV, DVD, video och liknande kontroller med halvmjuka tangeneter.

Man måsta ta isär kontrollern, kan vara knepigt det är snäpplås längs långsidorna, ibland finner man en liten stjärnskruv i batterifacket, det är sällan de är limmade , men det förekommer, då är det hopplöst.

Men om du får i sär kontrollern skall man putsa på de kontaktytor på kretskortet där den lilla grafitbiten på tangentmattans undersida ger kontakt. Även grafitbiten skall putsas, med en tops doppad i isopropanolalkohol eller elektronikspray (obs INTE fet 5:56 och liknande!!). Detta brukar hjälpa i nio fall av tio. Dessvärre brukar problemet återkomma om ett år eller två.

Men innan man ger sig in i detta skall man ju kontrollera att kontaktblecken i batterifacket är fria från oxid samt verkligen ger kontakt på batteriernas poler, samt att batterierna sitter rätt! Det förekommer faktiskt emellanåt att batterierna skall ligga åt samma håll, även om det är vanligare att de ligger åt var sitt håll.

Men som tidigare "svaranden" redan skrivit, kolla med återförsäljaren eller importören om det finns fjärrkontroller att köpa som resevdel.

Jag har numera dålig koll på piratkontrollerna, men det har iallafall förr funnits programerbara sådana som kan lära sig originalkontrollerns signaler genom att låta den "se" dessa "öga mot öga"... men det kanske numera är historia.

..

Utmärkt svar, tack!

Du som verkar kunnig i ämnet, varför börjar vissa fjärrkontroller att fungera igen temporärt när man bankar försiktigt mot en hård yta? Har stött på det på flera olika enheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmärkt svar, tack!

Du som verkar kunnig i ämnet, varför börjar vissa fjärrkontroller att fungera igen temporärt när man bankar försiktigt mot en hård yta? Har stött på det på flera olika enheter.

Titta dig runt om i världen, så förstår du:

-Våld löser alla problem!

Njae, det är väl ofta så i mindre och större elektriska apparater att man har en viss glappkontakt.

I fjärrkontrollernas fall misstänker jag att det ofta är just "polblecken" alltså mässingsbitarna som ger kontakt med batteriernas poler, förr var sådan utförda i fosforbrons som har en fjädrande förmåga, idag är de oftare i billigare mässing.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knackar du på fjärren och den hoppar igång är det en god chans att du har kallödning på sändardioden, ett väldigt vanligt fel på fjärrar.

Högst troligt är din TV tillverkad av Vestel som även tillverkar små tv till en massa andra varumärken. Finns massa fjärrar som går att kopiera in dina koder till vid tillfälle din originalfärgen fungerar. Kolla på One for all fjärr.

Du kan även skicka ett PM om du vill att jag kollar på den åt dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knackar du på fjärren och den hoppar igång är det en god chans att du har kallödning på sändardioden, ett väldigt vanligt fel på fjärrar.

Högst troligt är din TV tillverkad av Vestel som även tillverkar små tv till en massa andra varumärken. Finns massa fjärrar som går att kopiera in dina koder till vid tillfälle din originalfärgen fungerar. Kolla på One for all fjärr.

Du kan även skicka ett PM om du vill att jag kollar på den åt dig.

Ja, kallödningar, även i just de där batteriblecken, kallödningar är ju vanligast i större komponenter som tillåts röra sig litet gent emot kretskortet, och det är väl egentligen vara IR-dioden, sändardioden och batteriblecken som inte är ytmonterade komponenter i dagens fjärrkontroller, värt att kolla även dessa om du tar i sär den.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...