Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
philipkarlberg

Högt ,issljud / Aq145

Rekommendera Poster

Det går framåt. Kamremmen och kylarvattnet fixat, motorn verkar få fint. Jag kollade precis vinkeln på fördelaren med stroboskoplampan och den visade ca 8-9 grader. Jag ska prova att öka den något snart. 

 

Men nu har något konstigt högt ljud uppstått på lite högre varv. Jag är inte säker, men jag tror det kommer från förgasaren. Något som låter bekant för er? Det är en Weber 36 DCD. Hör själva här:

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160740310955/700/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inga öppna vaccumportar (nipplar) på förgasaren. Det var svårt att höra på filmen, kör du utan kylvatten, tycker det låter så på avgasljudet.

Sedan har 36/36:an ganska grovt insugsljud, har du inte kört motorn tidigare säsong med den förgasaren?

 

Sedan svårt att avgöra men jag tycker den går ojämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en vakumport på förgasaren vad jag vet, och den är stängd. Jag kör med kylarvatten, från en dunk. Man kan ana slangen bakom motorn. 

 

Jag lyfte på flamdämparen / filtret nyss och körde igång motorn. Det var lite märkligt för i andra porten på förgasaren blåste det ut luft ganska kraftigt men i den första porten sög det snarare. Ska det vara så? Det lät nästan som om ljudet kom ifrån andra porten, men jag är inte säker. 

 

För övrigt läcker det kraftigt med sjövatten, både när jag kör och har motorn avstängd. Dels kommer det från sjövattenpumpen tror jag. Jag ska ta en titt så att jag inte har missat någon packning där. Sen svämmar även värmeväxlaren över ibland när jag gasar på, men det är inte helt ovanligt vad jag har förstått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om motorljudet. Den verkar inte gå som den skall. Nästan som det saknas en cylinder emellanåt. Man ser det på skakningarna på motorn också. om du har övertryck som blåser ur förgasaren är något helknas med antingen ventiler, tändpunkt eller kaminställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Om vi backar tillbaka till kamremmen. Min ventilkåpa har ingen markering att ställa kamremmen markering mot, så jag har mätt upp en egen mitt på kanten på kåpan. Ska markeringen kanske inte vara centrerad på kåpan?

 

När jag lade på kamremmen sista gången så kikade ner så att nockarna pekade uppåt på 1:ans cylinder, men det såg ut som om den ena nocken pekade lite mer uppåt än den andra. Men det var lite svårt att avgöra eftersom hela toppen lutar lite utåt.

 

Sen är det ju det här med tändningen. Jag funderar på vilket varvtal jag hade när jag mätte 8-9 grader. Enligt manualen ska man väl ha (har inte sett det själv) ca 10 grader på tomgång? Och om jag hade lite högre varvtal borde det väl ha varit ändå lite högre tändning? Jag ska prova att rotera fördelaren till (eller slå snarare, sitter jättehårt!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kamremmen först. Det låter som sagt inte som att den går som den skall och en kugg fel på remmen ger liknande symptom.

 

Det blir lätt att man jagar spöken och är på allt möjligt till den punkt att man inte vet vad som är rätt och fel tillslut. Ta därför en sak i taget tills du är i mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst dina trådar och även varit lite delaktig, skrev att du måste vara 100% säker att kamremmen sitter rätt, det var den då, men nu börjar tvivlet igen!( Inte mitt utan ditt)

 

Har fått skit tidigare för att "raljera" med frågeställare, men någon måste säja till ibland, och om man sammantar dina trådar så är det nog dags att ta in hjälp utifrån, jag menar inte någon dyr verkstad, utan det finns massor av motorburen ungdom som i många fall är mycket duktiga.

 

Vad ni behöver göra är en adekvat felsökning, punkt för punkt, inte som nu skruva lite här byta lite delar där.

 

Men det kanske är så att det är skruvandet i sig som är ditt nöje, inte som jag, jag vill åka båt, inte skruva.

 

Hoppas inte att du tar illa upp, det är trots allt skrivit i all välmening.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror att jag har lokaliserat pip-ljudet. På insuget finns någon form av ventil på ovansidan. Se svartmålat rör till vänster i bild. 

 

Den är ju gängad och det ser ut som om det skulle kunna sitta en bult där. Ska det inte det? 

 

När jag satte dit en bult försvann pip-ljudet och förgasaren puffade inte ut någon luft utan sög bara. Jag har inte rört det röret i min renovering utan den var så när jag tog över båten. 

 

Jag har även kollat kamremmen igen och den sitter rätt. Kollade även så att nockarna på 1:an stod i samma vinkel. Det var inte 100% men så nära man kan komma med kuggarnas avstånd. En kugg till så hade den visat större fel. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle, ingen fara. Tanken på att ta hjälp utifrån har slagit mig många gånger under veckan, men det går ju ändå sakta men säkert åt rätt håll. Om jag bara tar det försiktigt så tror jag nog att jag ska klara av det. 

 

Jag kom över den här båten billigt, då den var riktigt nedgången, så min plan har hela tiden varit att försöka lära mig motorn och få ordning på den själv. Och funkar inte det så får jag väl ta en tankeställare om jag ska gå vidare med båten. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den anslutningen används i bilar till att vacuumassistera bromsservon, så den skall inte vara öppen. Med det sagt, jag vill minnas att jag aldrig sett denna på ett insug på aq145. Kan ha fel dock då det är säkert tjugo år sedan jag såg en aq145 sist. Verkar vara insug från en bil. Är kanske hela motorn en konverterad bilmotor?

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på dina bilder lite mer, och en bild på toppen visar  1000005...någonting i gjutningen på avgassidan. Man ser inte hela numret för ärgen. Om det är en AQ145 borde det börja på 1000004(antingen 405 eller 402 om jag minns rätt)

 

Vad är hela numret? Kanske du har en annan motor än du tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, då är förhoppningsvis pip-ljudet och baksuget i förgasaren löst! 

 

Aq145 har ju dubbla förgasare i orginal, medan jag bara har en Weber 36 DCD förgasare. Därav insuget, som säkerligen kommer från en bil någon gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsservoanslutning, ska pluggas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, och du har även en liten anslutning under förgasarfoten, ser inte om den är öppen. Alla vaccumportar måste vara pluggade. Den drar ju rejält med tjuvluft igenom dessa som är öppna, kan vara orsaken till att motorn går skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa dina trådar och ditt fotoalbum, håller själv på med en AQ140 som behöver lite kärlek. Den gick dock fint förra säsongen och fortsätter förhoppningsvis så den här säsongen också :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nehe, det var inte vakumporten på insuget som var problemet till oljudet, även om det såklart var bra att den stängdes till ändå. 

 

Mycket märkligt ljud som verkar komma från förgasaren på något sätt. Jag kan inte avgöra om det är ett visslande ljud av luft som rör sig, eller om det är ett ljud som åstadkommer av vibration. Det verkar helt klart komma från babordsidan av förgasaren i alla fall. Det blir nog till att plocka bort och gå igenom förgasaren en gång till .

 

Hör själva här:

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160800465484/700/

 

Angående luften som kom ut ur förgasaren förut, så var det nog så att jag tog fel på förgasarporten och slangen som kommer från oljefiltret. Det var helt enkelt luften från oljefiltret som jag kände förut. 

 

Redigerad av philipkarlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack HenryTuba. Kul att jag kan göra någon glad ;)  Har du något problem med silhuset som inte håller tätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var problemet löst! Jag gick igenom förgasaren en gång till samt bytte fotpackningar. Jag tror det senare kan vara det som orsakade det. 

 

Jag varvade upp motorn till 5000 varv nu utan problem förutom att kylarvattnet sprutar ifrån silhuset på värmeväxlaren. Jag måste hitta något att täta locket med. Jag satte dit lite neopren där nu, men det hjälpte inte. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var problemet löst! Jag gick igenom förgasaren en gång till samt bytte fotpackningar. Jag tror det senare kan vara det som orsakade det. 

 

Jag varvade upp motorn till 5000 varv nu utan problem förutom att kylarvattnet sprutar ifrån silhuset på värmeväxlaren. Jag måste hitta något att täta locket med. Jag satte dit lite neopren där nu, men det hjälpte inte. 

 

Jag hade en AQ140 i förra båten som läckte i silhuslocket, i locket satt det en tunn kopparskiva som jag fick loss och kladdade i en massa vattenfast fett under och tryckte dit kopparskivan igen, sen var det tätt så länge jag ägde båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då var problemet löst! Jag gick igenom förgasaren en gång till samt bytte fotpackningar. Jag tror det senare kan vara det som orsakade det. 

 

Jag varvade upp motorn till 5000 varv nu utan problem förutom att kylarvattnet sprutar ifrån silhuset på värmeväxlaren. Jag måste hitta något att täta locket med. Jag satte dit lite neopren där nu, men det hjälpte inte. 

 

Jag hade en AQ140 i förra båten som läckte i silhuslocket, i locket satt det en tunn kopparskiva som jag fick loss och kladdade i en massa vattenfast fett under och tryckte dit kopparskivan igen, sen var det tätt så länge jag ägde båten.

 

 

Bra tips! Ska jag prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack HenryTuba. Kul att jag kan göra någon glad ;)  Har du något problem med silhuset som inte håller tätt? 

 

Jag menar naturligtvis att trådarna är intressanta och lärorika :)

Hade faktiskt problem med ett läckande silhus under förra säsongen. Avhjälptes med ett bättre begagnat silhus med tillhörande lock. Vill minnas att det förutom kopparskiva också sitter en gummipackning som täcker insidan av locket. Borde inte vara svårt att hitta motsvarande gummi och sedan klippa till en bit som passar. Kan kika lite mer ikväll när jag är hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...