Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
raol

När nåt plötsligt saknas och man inte vet varför...

Rekommendera Poster

Nej, undertill finns inget att fendra av mot, men det ser jag inte som ett problem. Planen är att släppa ankaret en bit ut, och sen dra långa förtöjningslinor in till diverse fästpunkter på land. Avsatsen på 10 m sticker 2-3 m ut från land.

Men ja, min tanke var också att ta storfallet och fästa uppe på avsatsen för att kunna dra in/ner masten.

Om det blir av på lördag får vi lätt frånlandsvind, så båten inte trycks in mot hopptornet. Bra!

Så här ser det ut:

hbd120630_hopptornIMG_6788_640.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni, folk får göra vad för vansinnesgrejer som helst för min del. Det finns galningar som hoppar fallskärm ur fullt fungerade flygplan och hoppar ut från broar med en liten gummistropp knuten runt fotlederna. Men jag väljer att inte göra dumma saker. Finns det en säkrare väg att göra nåt, väljer jag den. Så släpp det med att klättra i master nu. Jag kommer aldrig att klättra i nån mast, och jag kommer heller aldrig medverka till att nån annan gör det.

 

Vi har ju faktiskt en möjlig väg framåt här i och med hopptornet, och skulle det inte funka är det enda som händer att vi seglar utan windex i år. Nästa gång masten är nere monterar vi på den i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en kille som spände fallet i bryggan och winchade omkull båten så han nådde toppen. Då når du ju från bryggan. Viss risk för oordning inne bara.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om "vansinnesgrejer" är det verkligen lämpligt att segla på vatten där man inte ens bottnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta båtmansstolen i mastkranen och låta mig hissas upp. Mycket smidigt och säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en kille som spände fallet i bryggan och winchade omkull båten så han nådde toppen. Då når du ju från bryggan. Viss risk för oordning inne bara.....

Tänkte faktiskt föreslå detta. Stuva ordentligt inne och wincha ner masten.

 

Det går att göra även med stor båt :-)

 

https://youtu.be/SNjI0aB1AgQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag såg en kille som spände fallet i bryggan och winchade omkull båten så han nådde toppen. Då når du ju från bryggan. Viss risk för oordning inne bara.....

Tänkte faktiskt föreslå detta. Stuva ordentligt inne och wincha ner masten.

 

Det går att göra även med stor båt :-)

 

https://youtu.be/SNjI0aB1AgQ

 

 

Oj jäklar! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är windexen på igen! Funkade smidigt med hopptornet. Lite knöligt att positionera båten rätt först, men själva arbetet på masten tog bara ett par minuter. Brorsan sa att masttoppen hamnade i höjd med midjan. Perfekt arbetshöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant!

 

Min gissning är att låtskrivande på något sätt gänget ut sig och sedan har vinden gjort resten.

 

Väntar med spänning på upplösningen på denna deckargåta.

 

Mackey

Var det låtskrivandet som som var problemet? :-)

Låsskruven skulle det vara...

 

Mätte upp hopptornet i går kväll. Det verkar vara ungefär 9.3 m högt från ett uppskattat normalvattenstånd (i går var det nog en halvmeter under normalt). Kan alltså bli knepigt att lösa det med den ändå. Nästan tre meter skillnad blir omöjligt, ..

Hade vattnet sjunkit ytterligare några meter,

var masten kortare än du trodde,

var hopptornet högre än du mätte eller

är din bror sex meter lång?

 

Hur som helst var det ju bra att du enkelt fick dit en ny Windex.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet satt kvar, så jag hade nog helt enkelt missat att pinnens skåra skulle låsas av skruven. Nu sitter den i alla fall.

 

Vad gäller höjden kan jag ha kommit ihåg fel, eller summerat fel. Mätte upp flera korta delhöjder med ett rep. Kanske också räknade till kajkanten, inte till vattenytan. Sen var vattenståndet riktigt lågt nu. Ett grund som brukar vara så djupt att det inte bryter vågor över det, stack nu upp som en liten kulle.

 

Oavsett, så var det ju bra när vi väl var där. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det alltså ruffhäxorna som varit framme och norpat din Vindex! Typiskt att dom inte lämnar några spår efter sig... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...