Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
Tobban

Byta offeranoder vid sötvattenkylning?

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 3HM diesel med sötvattenkylning. Behöver man då byta offeranoderna i motorblocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Prinsipen med en sötvattenskylning är ju den att värmeväxlaren och avgaskröken kyles av satvatten. Dvs att sötvattensdelen kyles av saltvatten i stället för luft som på en bil. Offeranoderna sitter i saltvattensdelen av kylsystemet som annars är helt oskyddat. Byt dessa anoder varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter offeranoder även i motorblocket på sötvattenssidan iaf på min yanmar 3GM.Etersom motorn var avsedd för direktkylning från början. Att man skall byta anod i värmeväxlarn på saltvattensidan förstår jag.

post-3718-1394234387,2297_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar också om anoderna i blocket behöver bytas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är du nog ute på osaltade vägar. Motorblocket kyls av det slutna sötvattensystemet vars värme överförs till saltvattnet som pumpas genom värmeväxlaren och går ut i avgassamlaren och vidare tillbaka till sjön genom avgasröret. Frågan kavarstår alltså: Har offeranoderna ngn funktion i motorblocket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2005-05-19 vid 13:41 skrev Tobban:

Nu är du nog ute på osaltade vägar. Motorblocket kyls av det slutna sötvattensystemet vars värme överförs till saltvattnet som pumpas genom värmeväxlaren och går ut i avgassamlaren och vidare tillbaka till sjön genom avgasröret. Frågan kavarstår alltså: Har offeranoderna ngn funktion i motorblocket?

Ja, visst undrar man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Stan:

Ja, visst undrar man?

Varför lyfta en tråd som sovit i mer än 20 år och övriga skribenter inte varit inloggade sedan 2005 resp 2008 och där inlägget inte tillför något?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2005-05-19 vid 13:41 skrev Tobban:

3 timmar sedan skrev Stan:

Ja, visst undrar man?

Ja det är en gammal tråd men frågan tycks kvarstå...

Jo zinkanoderna sitter där av en anledning och det är att skydda mot galvanisk korrosion som även kan uppstå i slutna kylsystem med "sötvatten".

Enligt Yanmars VHB skall dessa kontrolleras (bytas) var 500:e timme och då passar man även på att byta kylvätska (vatten/glykolblandning).

Jag rekommenderar alltid att använda färdigblandad kylvätska i slutna kylsystem med 50% destillerat/avjoniserat vatten och 50% glykol, detta ger ytterligare skydd mot galvanisk korrosion i kylsystemet. Var noga med att det blir rätt typ av glykol, följ anvisningarna i instruktionsboken och blanda inte olika typer av glykol. Har ni ingen instruktionsbok finns det säkert som gratis nedladdning på internet.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-01-20 vid 14:13 skrev Mercury_44XS:

Ja det är en gammal tråd men frågan tycks kvarstå...

Ja, detta var nog en av de bättre trådarkeologiska fynden jag sett.

En fråga som inte fått något svar och någon annan som 20 år senare har samma fundering.

Ofta blir det väldigt dråpligt när någon gräver upp en gammal tråd och börjar besvara frågor åt skribenter som inte varit inloggade på evigheter. Så var det inte nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...