Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
Botved

Försegla sågade ytan i sandwichkonstruktion.

Rekommendera Poster

Har sågat upp två hål i däcket 40 x 20cm ungefär där nya skylights ska monteras. Vilka olika varianter för att täta sågade ytan innan montage verkar vettigast? Har funderat på att stryka epoxi, men det kanske finns andra sätt? Distansmaterialet är ca 15mm divinycell eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte i samband med montering av lucka gå att kladda på sikaflex på den ytan? Ska ju ändå täta mellan båt och lucka gissar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som menar att det bästa är att inte göra något, skulle det komma in vatten i divinycellen så syns det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog krafsat ur någon centimeter av divinylcellen, tejpat/maskerat däck och undersida, sedan spacklat kanten med epoxyspackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som byggt om ett helt däck på en Shipman 28 är inte så intresserad av att göra det även på denna båt så någon variant blir det. M_G's tanke är det som känns enklast men det jag först tänkte är enligt Peters idé. Dock är härdningdtiden på epoxi rätt lång nu när det är kallt, och vi behöver bli klara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog sätta dit skylighten innan det härdat klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ett så stort område som behöver värmas, men du har kanske redan förkastat möjligheten att skapa lite lokal sommarvärme när du spacklat klart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga. På flänsen runt luckan är det spår. Min tanke är att lägga silikon i spåren och montera luckan när silikonet stelnat. Dvs det blir en packning av silikon. Är detta vettigt tror ni? Fördelen är ju att det inte blir något kladd när man lägger dit luckan. På bilmotorer är detta ett vanligt sätt att arbeta och då används mest blå permatex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som byggt om ett helt däck på en Shipman 28 är inte så intresserad av att göra det även på denna båt så någon variant blir det. M_G's tanke är det som känns enklast men det jag först tänkte är enligt Peters idé. Dock är härdningdtiden på epoxi rätt lång nu när det är kallt, och vi behöver bli klara.

 

Använd Peters förslag. Sätt en hink eller back ovanpå det utsågade hålet och rikta en kupévärmare uppåt så härdar du epoxin på några timmar. Tänk på att epoxi inte är särskilt nyttigt att arbeta med, så se till att du bär lämpliga skyddskläder (undvik framförallt all hudkontakt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ett tunt lager silikon men dra fast direkt. Dra bort överflödet direkt med fingret. Så gör jag på bordgenomföringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga. På flänsen runt luckan är det spår. Min tanke är att lägga silikon i spåren och montera luckan när silikonet stelnat. Dvs det blir en packning av silikon. Är detta vettigt tror ni? Fördelen är ju att det inte blir något kladd när man lägger dit luckan. På bilmotorer är detta ett vanligt sätt att arbeta och då används mest blå permatex.

Epoxi funkar säkert och kommer härda när värmen kommer.. om du inte orkar värma med fläkt, nygglampa eller något.

Göra fast packning med av silikon, msp pu eller liknande funkar kanon.

Du kan lägga dit byggplast, insida av vanlig matkasse, plasfolie typ "gladpack" eller liknanede på däck.. kleta tätning på skylighten ock lägga dit löst.. låta härda.. då har du en fast packning som är "skräddarsydd" när du tagit bort plastfilmen.

Vid skruvhålen kan du borra större hål 20-30 mm. Fylla med epoxi, som du sedan skruvar i.

Alternativ till epoxi.. som både jåller bättre, väter bättre och härdar i kalkare temp är metylmetaakrylat.. men epoxi kommer "göra jobbet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det!

Varför försegla divinycellen? Enda anledningen är möjligen att stänga in ev fukt i däcket.

Det tar bara tid att gjuta packning. Använd silikon så går det alltid att få bort, i synnerhet om däcket är vaxat.

Många mindre skylights monteras bara med plåtskruv, en del har en underram som skruvarna fäster i och några skruvas underifrån.

 

Varning om däcket sviktar, jag fick byt en storlucka på garanti eftersom de läckte. Till slut upptäckte vi att det var däcket som flexade, det gjorde aluminiumramen också men inte glaset. En rejäl ram i teak löste det problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade divinicellen med lamineringsepoxi och borrade ur för skruvarna och fyllde hålen med samma epoxi. Då blir det massivt material att dra skruvarna i. Den andra frågan löste sig när jag hittade 25mm bred och 5 mm tjock tätningslist efter ett gammalt båtprojekt. Monterar den listen så tas den något konvexa ytan upp på ett bra sätt. Tack för tipsen allihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tätningslister i diverse dimensioner finns att köpa på husvagnsfirmor/verkstäder . sitter bakom dem flesta lister . både i gummi och betylband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...