Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ztam

Problem med båtverkstad och vinteruppläggning

Rekommendera Poster

Vad är det för båt?

 

Tycker nog att en vagn, kärra, trailer ska klara av en 90 graderssväng med specad vikt.

Språkförbistring?

 

En vagn har fyra hjul eller fler varav den främre axeln är styrande, ungefär som på en bil.

 

En kärra har två hjul (eller fler, i form av boggie) där en del av vikten hänger på dragfordonet.

 

Trailer är engelska och kan betyda vilken typ av efterfordon som helst. Fast vanligen menas en kärra?

 

En kärra går teoretiskt att svänga 90 grader om det finns plats vid dragstången.

 

Väldigt sällan en vagn tål det. Speciellt om man backar. Fast det brukar oftast vara framvagn, dragstång och ram som antar spännande former efter sådan behandling.

 

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom det fattas en del viktig information så vet vi ju inte.

Vi vet ju bara att någon är sur för att ens pryl har ått sönder och inte riktigt klarar av kommunikationen med berörd part nr 2.

​Hade varit intressant att veta mer om båten och vagnen samt specifika vikter så man kan skapa sig själv en tydligare uppfattning.

​Men TS verkar ha svårt att uttrycka sig tydligt "även" på ett forum så kanske är det därför få av oss reagerar med förvåning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycke vi avslutar detta ämne. Tydligen för lite information och eller för många tyckare utan kunskaper.

Hur som helst detta blir min sista insändare då detta tog större proportioner än jag tänkt mig.(mitt fel)

 

Jag tror snarare att det handlar om att vi försöker spekulera eftersom det inte framgår riktigt vad som hänt. Om du beskriver lite tydligare får du nog bättre svar.

 

Vad är det för kärra? Tvåaxlad, visst, men är det en boggie eller en med styrbara framhjul? Hur gick det till när vagnen gick sönder, du säger att de svängde 90 grader, hur menar du? Snurrade vagnen på plats runt sin egen mitt? Vad väger detta epikage och är axlarna dimensionerade för rätt vikt o s v?

 

Utan den informationen ser det ju faktiskt ut som att det var fel på vagnen om man bara läser din beskrivning, då är det ju inte så konstigt om folket här inte håller med dig i dina anklagelser mot företaget...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för båt?

 

Tycker nog att en vagn, kärra, trailer ska klara av en 90 graderssväng med specad vikt.

Språkförbistring?

 

En vagn har fyra hjul eller fler varav den främre axeln är styrande, ungefär som på en bil.

 

En kärra har två hjul (eller fler, i form av boggie) där en del av vikten hänger på dragfordonet.

 

Trailer är engelska och kan betyda vilken typ av efterfordon som helst. Fast vanligen menas en kärra?

 

En kärra går teoretiskt att svänga 90 grader om det finns plats vid dragstången.

 

Väldigt sällan en vagn tål det. Speciellt om man backar. Fast det brukar oftast vara framvagn, dragstång och ram som antar spännande former efter sådan behandling.

 

Eller?

 

 

 

En vagn är ju byggd som en vanlig lastbilssläp och dessa är inga problem att dra runt tvärt i en rundpall. 

 

Skulle nog vilja se en bild på TS ekipage, kärra/vagn med båt på, båtens vikt samt kärran/vagnens lastvikt vore intressant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar påstå att ALLA boggievagnar är byggda för att klara en 90 gradare stillastående i "sidled"

Klarar den inte det så är den för klent byggd. Punkt!

 

Skulle det vara ett tvåaxliga släp så är det ju inga påfrestningar alls att göra ovan manöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar påstå att ALLA boggievagnar är byggda för att klara en 90 gradare stillastående i "sidled"

Klarar den inte det så är den för klent byggd. Punkt!

 

Skulle det vara ett tvåaxliga släp så är det ju inga påfrestningar alls att göra ovan manöver

En vagn med styrning och framvagn som på en personbil. Oftast en hembyggd "vidareutveckling" av en gammal lastbilsframaxel blir skrot om man försöker vrida dragstången 90 grader.

Ett lastbilssläp med pivotupphängning är en helt annan femma. Men finns det ens sådana hembyggen på mindre båtvagnar?

 

Som sagt svårt att spekulera utan att veta vad det är för bygge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar påstå att ALLA boggievagnar är byggda för att klara en 90 gradare stillastående i "sidled"

Klarar den inte det så är den för klent byggd. Punkt!

 

Skulle det vara ett tvåaxliga släp så är det ju inga påfrestningar alls att göra ovan manöver

 

Vi har ju inte fått förklarat vad ts menade med sin 90gradare, vridning eller rent drag vinkelrätt mot "färdriktning"

Den senaste är ju hypotetisk och korkad men skulle kunna skapa haveri på en annars fungerande tillräckligt hållbar vagn.

Om den inte klarar en vridning/sväng på 90grader med väldigt liten eller noll svängradie, ur svängcentrum räknat, så är nog vagnen underdimensionerad eller slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, rakt tvåaxlat kan bli ganska fort styvt ifall avståndet från rotationscentrum, eller "mellan axlarna" är för stort.

 

Hade en gång lånat en bilkärra med dylik axelkonfiguration, blev faktiskt förvånad när jag skulle manövrera den (tom) för hand på gården!

 

När jag tänker efter har jag också kört med en lånad traktordragen båttrailer som var av samma slag. Där hade bara en axel varit underdimensionerat för den nya båten, så man hade helt enkelt svetsat dit en till. Vid branta manövrar såg man hur däcken liksom ville kränga av fälgen och förstod att nu gråter axlarna blod...

Trixet var att hitta någon av de små upphöjningarna i planen och vända fullt medan en av axlarna var fri från marken! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt faktum på tunga fordon att om man har mycket manövrering i trånga utrymmen så slits däcken ut mycket fortare än annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...