Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Glycerin/glycerol till ekolod. Fryspunkt?

Rekommendera Poster

Efter lite googlande finner jag att glycerin, som egentligen heter glycerol, har lägst fryspunkt vid en blandning på 60/40 med vatten. Då är fryspunkten -41C. 100% glycerol fryser strax under 0C.

 

Jag ska alltså montera en ekolodsgivare i ett rör inne i skrovet och har läst på många ställen att glycerin är det bästa att fylla röret med. Men ingenstans har jag läst att någon blandar det med vatten.

 

Nu är ju den vanliga apoteksblandningen på 85% när man köper den så den kanske klarar tillräckligt med minusgrader som den är. Men hur gör man vanligtvis? Blandar med vatten eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd kylarvätska - med Glykol om du vill...blandat med lite vatten så du får den fryspunkt du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda glycerin... så varför inte blanda till lägsta fryspunkt?

Har du öppet dådet kan dunsta... kan de va bra att kolla upp vilketsom dunstar.. vatten/glycerin/både och.

Fast du bygger väl igen så vätskan blir kvar.

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det var just så jag tänkte, varför inte? Det skrivs bara att man ska ha glycerin, har aldrig läst att det ska blandas med vatten. Så jag tänkte om ni vet något som inte jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AirMar (gör dom flesta transducers för Garmin/Raymarine m fl)  - skriver att använda kylarvätska propylen glykol (med vatten sjävklart) eftersom det inte dunstar bort. Du måste ha hål ut så att vätskan/luften inuti får ekspandera med temperaturen.

 

Jag skrev ovan att blanda med vatten - inte gör det... använd kylarvätskan koncentrarad.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för det. Då kör vi på propylenglykol istället. Det har jag hemma så det blir t.o.m enklare.

Men varför outspädd?

Glykol har ju samma egenskap som glycerin där, fryspunkten blir lägre blandad med vatten, allra lägst blandad 50/50.

 

Hittar inte infon just nu när jag googlar, men har för mig att 100% glykol fryser redan vid ca -13C. Väldigt osäker dock.

Men isf fryser den defenitivt vid vinteruppställningen här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konfunderad också, men att späda med vatten borde inte göra någon skada.

Fast jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med att det fryser. Många har säkert rent vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att vattnet dunstar men det gör inte glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just därför det är bra att ha lock...

Sen är ju glykol en typ av alkohol.... som inte förångas? Dunstar den inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just därför det är bra att ha lock...

Sen är ju glykol en typ av alkohol.... som inte förångas? Dunstar den inte?

Väldigt långsamt jämfört med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just därför det är bra att ha lock...

Sen är ju glykol en typ av alkohol.... som inte förångas? Dunstar den inte?

Väldigt långsamt jämfört med vatten.

 

Såg der.. kokpunkt på nära 200 istället för 100 grader. Lite kul, etanol kokar ju före vatten.

Dom har "fått till det" dom som mekat ihop det här med atomer molekyler kem mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var står det att glykolen ska vara koncentrerad?

 

Jag har kollat både i den länkade monteringsinstruktionen och på airmars hemsida, och överallt så står det "Fill the base with non-toxic anti-freeze (propylene glycol)" vilket jag tolkar som färdigblandad kylarvätska och inte koncentrerad glykol.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har läst airmars instruktioner och det står som kalle anka skriver. Så man kan ju tolka det som att den ska blandas. AlfaAlfa skrev dock koncentrerad så jag frågade ändå.

Jag kommer ha lock på, så avdunstningen är nog inget större problem. Skulle vattnet dunsta så blir det ju koncentrerat ändå så då löser sig väl problemet själv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag såg ochså att det inte specifiseras koncentrerad eller inte. Men tanken är att detta inte ska dunsta bort. Har frågat lokal bilverstad som har problem med kylarvæstska när eller om denna läcker ur motorn på bilar. Den dunstar inte bort, dvs mycket mycket sent.

 

Så jag tror ferdig blandat kylarvætska ska gå bra, mne 50/50 ville jag gå før. Kylarvätskans salter binder sig till vattenmolekylerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Airmar skriver: "Top-off the propylene glycol in the tank. However, allow a small air space to accommodate expansion with temperature changes. Using the funnel supplied, pour the fill-liquid through one of the fill/vent holes until the tank is full (see Figure 9). The second hole will act as a vent. (Alternately, the tank can be filled using standard diameter tubing secured with a band clamp.) Attach the stoppers supplied and plug both fill/vent holes. To ease sliding, lubricate the stoppers with the fill liquid."

Det ska alltså sitta ett tätslutande lock på röret, någon avdunstning kan inte ske.

 

Det står inte att glykolen ska blandas med vatten. De skriver:

"propylene glycol (non-toxic antifreeze/coolant)"

I andra sammanhang är det färdigblandad glykol som menas så antagligen är det samma här, lite språkligt oskick men det kan ju vara så att man i affärerna i USA bara har färdigblandat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hag såg det där med lufthål för expansion osv. Jag har ett 110mm avloppsrör med tillhörande lock. Locket i sig sitter ju tätt men jag har gjort hål i det för att få ut kabeln till givaren, så det blir i princip samma sak. 100% tätt kring kabeln blir det ej.

Väntar just nu på att sikan som jag monterat röret med ska torka. I morgon blir det uppfyllning av glykol och destkörning. Lite spänt att se hur det funkar.

Har testat platsen med givaren i en påse, dock ej med båten i rörelse.

Givaren sitter långt fram en aning förskjuten mot sb om kölen. Har lite farhågor om att det möjligen kan bli så att den delen av skrovet hamnar i luften under färd, att stäven trycker ut en våg som "suger ner en vågdal" just där. Men det visar sig, förhoppbingsvis sitter den tillräckligt långt in mot mitten för att klara sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står inte att glykolen ska blandas med vatten. De skriver:

"propylene glycol (non-toxic antifreeze/coolant)"

I andra sammanhang är det färdigblandad glykol som menas så antagligen är det samma här, lite språkligt oskick men det kan ju vara så att man i affärerna i USA bara har färdigblandat.

 

Det är nog snarare att Antifreeze är det engelska ordet för kylarvätska (i bilsammanhang)

 

Jämför https://en.wikipedia.org/wiki/Antifreezeoch https://en.wikipedia.org/wiki/Coolant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VArför inte någon typ av olja. Dunstar inte, särskilt fort, och är väldigt fryståliga beroende på ojetyp... om det inte är viktigt att det är just glycerin..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VArför inte någon typ av olja. Dunstar inte, särskilt fort, och är väldigt fryståliga beroende på ojetyp... om det inte är viktigt att det är just glycerin..

 

Fungerar säkert, men det enklast är nog att följa Airmar's rekommendation ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det medium som fylls i ska ge så bra ekolod signal som möjligt. Trots at signalen ska gå genom skrovet. Olja hindrar ekolod vågorna/signalen mera än vad vatten/kylarvätska gör.

 

Testa själv! Ta ut givaren og håll den i vattnet bredvid båten (se AirMArs instruktion) sen tar du givarn i en plastpåse med kylarvätska som du så sänker i vatten, och sen med olja eller annat och kollar hur stor skillnad det blir på signalen.

 

Varför inte limma fast den mot skrovet? Fylla hela hålet med sika?  - samma sak... ger dårligare signal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...