Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mikael_matsson

Vilket lim till teakplugg?

Rekommendera Poster

Jag har köpt färdiga teakpluggar på ca 1cm för att täcka skruvhålen i ett grabbräcke på taket. Alltså utsatt för regn etc.

 

Är vanlig klassisk trälim för utomhusbruk lämligt att använda till pluggarna eller är något annat att föredra?

 

Man vill ju att limmet ska tåla väder och inte låta vatten rinna ner i skruvhålen. Men epoxy blir väl för starkt, då får man ju aldrig nånsin ur pluggen igen.

 

Tack på förhand/ Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trälim "för utomhusbruk" funkar säkert och bör inte heller gå att få loss.

Farför ska du kunna få loss?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder polyuretanlim till mina teak pluggar. 

 

Daniel

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har upptäckt limmet "No more Nail" jag har använt utomhusvarianten den vattenfasta litet överallt ombord, ja faktiskt till en träplugg också. Himla bra fästförmåga, härdar snabbt. Fäster även på bra teak... men jag vet ju inte hur länge det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det egentligen lim om man borrar med borr avsedda för pluggen ifråga!?

 

Bara en undran!?

 

Brukar själv ta en droppe poluretanlim vid vissa tillfällen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det egentligen lim om man borrar med borr avsedda för pluggen ifråga!?

 

Bara en undran!?

 

Brukar själv ta en droppe poluretanlim vid vissa tillfällen.

Hållfastighetsmässigt, nej. Men man kan undvika missfärgning, av fukt,  i skarven om det blir tätt.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traditionellt doppade man dom i lack, just för att det skulle gå att ta loss dom lite lättare.

 

Och det behöver man förr eller senare.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traditionellt gör man egna pluggar av kruttorr teak + några droppar lack. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi skärpa till oss, ämnet var "vilket lim till teakplugg" inte huruvida dom skall limmas/lackas eller inte.

Snart kommer den nya forumpolisen och tar oss.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi skärpa till oss, ämnet var "vilket lim till teakplugg" inte huruvida dom skall limmas/lackas eller inte.

Snart kommer den nya forumpolisen och tar oss.

 

/B

 

Lack är ju lim i det här fallet, så det är ju helt inom ämnet.

 

Har faktiskt själv använt lackmetoden i en avlägsen forntid.

 

Nu för tiden är det sällan jag pluggar. Lat eller skoltrött!?

 

Fast jag har ett projekt där jag fundera på att sätta en plugg. Skruvade med kullrigt försänkta rostfria plåtskruvar. En skruv kom väldigt mycket ur linjen. Tänkte att jag skulle flytta skruven och plugga det gamla hålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pluggar sällan heller, slutade med sådana dumheter då jag tog examen.

 

Synliga stjärnskruvskallar kan vara snygga i moderna båtar, i gamla båtar skall man ha spårskruv av mässing.

 

Jag ångrade iofs att jag limmade den där pluggen, då jag lyckades klanta till det och fick ådringen litet fel, det hade ju då varit bättre med lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Det är samma grabbräcke som satt från början på båten. Varför den förre ägaren tagit bort det har jag ingen aning om, men det låg i en "bra att ha låda" jag fick med.

Båten saknade då innerklädsel där så han har lossat muttrarna från från baksidan vid bortmonteringen och spacklat igen hålen i båten.

 

När jag borrade ur de gamla pluggarna var jag tacksam att de inte satt så förbannat hårt. Tog en borr något mindre än pluggarna och när den jobbat sig ner kanske halva pluggens längd släppte pluggarna och for upp. Helt smärtfritt för grabbräcket alltså. Så vill jag gärna att de sitter igen, om jag vill ta bort dem igen om ytterligare 40 år :).

 

Varför det nu måste pluggas är för att det är centimeterdjupa försänkningar för skruvarna, så det kommer stå vattenpölar där annars.

 

Jag hade en tanke att klubba i dem utan lim. Med hur ter det sig isf efter sol och regn och sol igen? Tänker om pluggarna kanske krymper mer än det gamla räcket och släpper ner vatten som blir instängt?

 

Lack säger ni... Det har jag inget hemma. Men rå linolja, och räcket ska oljas ändå. Kan jag "blötlägga" pluggarna i linolja och blöta rikligt i hålen, sedan slå i pluggen och låta dem härda ihop sig? Har även sparat nån kopp teakspån från slipning så det kanske man ska gucka ihop med oljan så det fyller igen under pluggen?

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att man försänker skruvar i ett grabbräcke kan jag förstå. Sprayhooden på min gamla, men för mig nyköpta, havsfidra var helt slut. Möjligtvis höll sprayhooden ihop om man tittade på den - på långt håll, men kom man bara mot den så gick tyget sönder.

 

Bestämde mig för att bygga en sprayhoodsliknade glasfiberhuv.

 

post-106994-0-27353400-1470831671_thumb.jpg

 

Flyttade grabbräcket från rufftaket till glasfiberhuven. Varför jag inte kunde använda de gammla genomgående skruvarna minns jag inte.Kanske var de förkorta pga att glasfiberhuven var betydligt tjockare än rufftaket. 

 

Kollade i en båttillbehörskattalog. SeaSea´s har jag för mig. Skruvar som var tillräclkigt långa var skitdyra. Tror prisnivån läg runt en hundralapp per styck - jag behövde 6 stycken.

 

Nu är jag en ganska udda person, så är det nåt jag behöver, så får det kosta det det kostar - det är väl därför min ekonomi är som den är.  :o

 

Jobbade i Hunnebostrand och gick in till Bosse Hermansson på Hunnebo båtinredning, som ju har en SeaSea-butik. Det var Bosse själv som stod i butiken när jag kom. 

 

Frågade om han hade skruvar av den längden jag behövde.

 

"Jo då - men dom är så dyra" savrade Bosse - likt många av handlarna här ut när man handlar nått udda.

 

"Jo jag vet det" sa jag "Jag har tittat i SeaSea´s katalog".

 

"Därifrån kan jag inte köpa skruv" kontrade Bosse. "Då skulle jag bli ruinerad" 

 

Han plockade fram 6 skruv. Dom kostade 12 eller om det var 14 kr/st. 

 

Nu kommer nog snart den nya forumpolisen och tar mig Bosse (inte Hermansson, båtbyggaren från Hunnebo)

 

Så jag måste nog försöka länka in på huvudrfågan, för att om möjligt få en mildare dom.

 

När man borrar med ett särskilt borr som passar till dom pluggarna man borrar med ett annat speciellt borr och som hör ihop - då sitter pluggarna ganska bra.

 

Om nya köpepluggar passar i ett gammalt hål "från anno dazumal" - dvs, det året "Vänern brann och man släckte med halm" - de vette katten.

 

Om det duger med rå linolja blandat med slipdamm, vet jag inte. Fast du kan ju försöka.

 

Glöm bara inte att skriva i tråden om pluggarna suttit kvar och hur de gick att få loss i Augusti 2056. Ser fram emot svaret med spänning. - då är jag 107 år.  :wacko:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att man försänker skruvar i ett grabbräcke kan jag förstå. Sprayhooden på min gamla, men för mig nyköpta, havsfidra var helt slut. Möjligtvis höll sprayhooden ihop om man tittade på den - på långt håll, men kom man bara mot den så gick tyget sönder.

 

Bestämde mig för att bygga en sprayhoodsliknade glasfiberhuv.

 

attachicon.gifdogghause_50.jpg

 

Flyttade grabbräcket från rufftaket till glasfiberhuven. Varför jag inte kunde använda de gammla genomgående skruvarna minns jag inte.Kanske var de förkorta pga att glasfiberhuven var betydligt tjockare än rufftaket. 

 

Kollade i en båttillbehörskattalog. SeaSea´s har jag för mig. Skruvar som var tillräclkigt långa var skitdyra. Tror prisnivån läg runt en hundralapp per styck - jag behövde 6 stycken.

 

Nu är jag en ganska udda person, så är det nåt jag behöver, så får det kosta det det kostar - det är väl därför min ekonomi är som den är.  :o

 

Jobbade i Hunnebostrand och gick in till Bosse Hermansson på Hunnebo båtinredning, som ju har en SeaSea-butik. Det var Bosse själv som stod i butiken när jag kom. 

 

Frågade om han hade skruvar av den längden jag behövde.

 

"Jo då - men dom är så dyra" savrade Bosse - likt många av handlarna här ut när man handlar nått udda.

 

"Jo jag vet det" sa jag "Jag har tittat i SeaSea´s katalog".

 

"Därifrån kan jag inte köpa skruv" kontrade Bosse. "Då skulle jag bli ruinerad" 

 

Han plockade fram 6 skruv. Dom kostade 12 eller om det var 14 kr/st. 

 

Nu kommer nog snart den nya forumpolisen och tar mig Bosse (inte Hermansson, båtbyggaren från Hunnebo)

 

Så jag måste nog försöka länka in på huvudrfågan, för att om möjligt få en mildare dom.

 

När man borrar med ett särskilt borr som passar till dom pluggarna man borrar med ett annat speciellt borr och som hör ihop - då sitter pluggarna ganska bra.

 

Om nya köpepluggar passar i ett gammalt hål "från anno dazumal" - dvs, det året "Vänern brann och man släckte med halm" - de vette katten.

 

Om det duger med rå linolja blandat med slipdamm, vet jag inte. Fast du kan ju försöka.

 

Glöm bara inte att skriva i tråden om pluggarna suttit kvar och hur de gick att få loss i Augusti 2056. Ser fram emot svaret med spänning. - då är jag 107 år.  :wacko:

Snygg räddning där på slutet Tommy, du klarar dig nog från polisen även denna gång ;I)

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...