Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
pointguard

Utdragbart kylskåp på nya båtar

Rekommendera Poster

Hur fungerar de utdragbara kylskåp som sitter på en del nya båtar Flipper 670 t.ex? Går dessa på ström från start-batteriet? Drar det slut på batteriet som man har på det när man stannat? Hur lång tid måste det vara igång för att det ska bli kallt?

Är det värt att köpa till på en båt som man bara gör dagsutflykter med och inte kör speciellt långa svängar?

Redigerad av pointguard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre köpt en bärbar kompressorkyl typ waeco cdf-18, fördelen ör att du kyler ner den hemma, kan ha den på i bilen på väg ut till båten och väl i båten koppla den till båtens 12 volt system via cigg plugg, drar inte så mycket ström och kyler grymt bra(kan frysa ner till-18 grader)

Nackdelen är att det väger några kilo mer än en vanlig kylbox.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är benägen att hålla med Ivan65

Med den beskrivning av ditt båtanvändade du har, så ställer ett sånt kylskåp bara till problem om du tänkte ha på det hela tiden.

Hade själv ett som liknar det här i en av mina båtar i Början av 2000-talet. Det var det enda som fick plats utan en större ombyggnad. Fungerade alldeles utmärkt för en person, under ett par tre veckors seglats.

Hade en förbrukningsbank på 200 Ah plus startbatteri.

För enstaka dagsturer, så duger den gamla teknologin ganska bra. En vanlig kylväska som man stoppar i några kylklampar från frysen i -hemma - och tar med sig till båten. Den håller mjölken till kaffet kallt länge. ;)

Betingar inte alls de priserna som det tänkta kyskåpet gör - som ju inte direkt är gratis.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kylvaska-2000035570/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kylklamp-2000018583/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kylboxpaket-24--12-l-2000020685/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter bra, har själv ett bärbart (släpbart) kylskåp som jag köpte hos Erlandsons för 2500 för ett par år sedan. Har haft funderingar på att göra det utdragbart men skrotade den tanken pga svårigheten att ordna acceptabel luftcirkulation. Det får i stället bo i den oanvända stickkojen. Om skåpet är förinstallerat, kolla hur ventilationen är ordnad!

Bärbarheten består i att det finns två handtag, men jag har för mig att det väger 18 kg så jag tar inte ens hem det under vintern, och att fylla det hemma för att släpa det till båten är helt uteslutet. Nu har jag bara ett par minuter till båten och skåpet kyls ner ganska fort, men om man har längre så kan man kanske jämföra med hur det är när man handlar mat, hur lång tid tar det från att man plockat ett paket ur kyldisken tills man är hemma och lägger det i kylskåpet?

Om vi är ute en eller två veckor och använder motorn nån timme per dag för att leta ankarplats och när man ledsnar för att det blåser för lite, så har vi aldrig haft brist på ström, alltså synnerligen nöjd ned arrangemanget.

Har två 75 Ah batterier, inga solceller. Har alltid batterierna hopkopplade, eftersom jag kan veva igång motorn om strömmen inte skulle räcka.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur fungerar de utdragbara kylskåp som sitter på en del nya båtar Flipper 670 t.ex? Går dessa på ström från start-batteriet? Drar det slut på batteriet som man har på det när man stannat? Hur lång tid måste det vara igång för att det ska bli kallt?

Är det värt att köpa till på en båt som man bara gör dagsutflykter med och inte kör speciellt långa svängar?

Vi åker mest dagsturer och kör med några pet flaskor som fått någon cm i botten med fryst vatten som sen fylls upp med vatten,  sätts i samma kasse som det övriga saker man vill ha svalt, håller smör,pålägg,frukt mm lagom kallt och sen är ju vattnet i flaskorna lagom drickkallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Waeco cdf-18 väger 11,5 kg så fullt bärbart om man inte skall släpa det hur långt som hellst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Waeco cdf-18 väger 11,5 kg så fullt bärbart om man inte skall släpa det hur långt som hellst

Jag har två meter från bilen till båten, men skåpet kräver att man bär det med bägge händer, blir för äventyrligt vid ombordstigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två meter från bilen till båten, men skåpet kräver att man bär det med bägge händer, blir för äventyrligt vid ombordstigning.

Fast en vanlig enkel kylväska enligt Niktalords anvisning duger gott för dagsutflykter.

Varför skall man krångla till livet för stora pengar, när det fungerar minst lika bra enkelt och billigt.

Fryser ofta själv vatten i petflaskor som kylklampar. Min stora samling av kylklampar har tunnats ut betydligt. Det försvinner alltid några när barnen har varit på besök och skall åka hem.

Vattenfyllda frysta petflakor är bra i många sammanhang.

Iden att bara frysa lite vatten och fylla på resten med kallt vatten är inte dumt - snarare tvärt om.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med flertalet ovan. För dagsutflykter funkar klassisk kylväska med klampar eller liknande utan elanslutning jättebra att hålla lite grillkött, dricka mm kallt. Satsa på en modell som är lite kraftigare, lite mer isolering än de billigaste.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Waeco 18 har ett handtag som en vanlig kylväska därför är den modellen mkt smidigare än dom större klumparna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar vanliga kylboxar och is men vill man lyxa till det lite så köpare man en bärbar kompressorkyl. Jag har en Isotherm TB18 som extra kyl. Rymmer 18 liter, lite högre så man får plats med PET-flaskor. Vikten är 8,6kg, lite mer än en bra kylväska utan kompressor. Men is väger också. Kompisen köpte en likadan, han brukar köra den på en "starthjälp" - då går den ett dygn.

Fungerar även utmärkt i bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med flertalet ovan. För dagsutflykter funkar klassisk kylväska med klampar eller liknande utan elanslutning jättebra att hålla lite grillkött, dricka mm kallt. Satsa på en modell som är lite kraftigare, lite mer isolering än de billigaste.

Kan bara hålla med, vid dagturer tar vi också kylväska med frysklampar, fullt tillräckligt och enklare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igloo har jag haft, bra och hållbar. Men vikten + is är nästan samma som för en kompressorbox. Om inte pengarna är ett problem så är en kompressorbox mycket mer användbar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med alla som förordar en bärbar kompressorhus. Dom är kanon. Smidigt dessutom att ta ur båten inför vinterförvaring och går att använda vid bilresor, som extra kyl hemma på kräftskivan mm mm. På många sätt oslagbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ha en eldriven kyl skall man nog komplettera med ett förbrukningsbatteri med avskiljare mot startbatteriet så att kylen inte tömmer startbatteriet och man blir fast någonstans. En solpanel är bra, men kanske överflödig för TS då det handlade om dagsturer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag studerade en familj i en av kustens livsmedelsaffärer.

Dom hade med sig en röd kylbox modell större in i butiken, en box med hjul på, samt infällbart draghandtag, det såg ut som om det var likadana kullagrade hjul som på sådana där moderna sparkcyklar. Världens största företag som producerar en speciell läskedryck hade tydligen sponsrat denna...

Jag kunde ana att det fanns någon form av anslutning på boxen för inkommande el.

Dottern berättade att hon sett familjen tidigare i fiskaffären där de köpt is...

Så dök de upp på bryggan, och lastade på sin box i en större motorseglare, och gav sig iväg...

Ja det gäller ju att ha en "obruten kylkedja" som det brukar stå i båttidningarna.

Riktigt så ambitiösa är inte vi, hemifrån bär vi med oss kyl och frysvaror i en kylväska med klampar i. När vi handlat kylvaror läggs dessa i en lätt och mjuk kylväska, och så tar vi genaste vägen till båten.

För längesedan, hade vi en isbox. Vi hade sparat rektangulära syltburkar i plast från Bob, tror jag, i alla fall fick sådana burkar plats precis. I dessa fryste vi vatten och tog med, det hände också att de fylldes med glass, eller något annat djupfryst ätbart. Vi kunde också frysa vanlig mellanmjölk i originalförpackningen, jag den från affären då, kossan fick stanna på gården... och ta med istället för kylklampar. På den tiden käkade vi upp leverpastejen samma dag som den inköptes, och köttfärsen stektes samma dag. Det var mycket rökt kassler och korv på den tiden också.

Nu har vi ett Isotermskåp, med ASU, det bästa båtkylskåp vi haft, och då har det passerat några stycken, liksom mer eller mindre elektrisk kylboxar, de med sådana för peltier-element drar mer ström än de producerar kyla... inget att ha.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du att du ska använda båten för flertalet dagsturer nästan dagligen under sommaren så kan de fast monterade utdragbara kylarna ändå vara bra. Förutsatt separat förbr batteri såklart. Har själv skaffat en 50w lös solpanel som utan problem driver ett sådant kylskåp vid soligt väder, vilket kan vara ett bra komplement. Dessutom får du frysfack med möjlighet till is i drinken :)

Åker du mer sällan så kan jag vara benägen att hålla med de som röstar för bärbar kylbox. Personligen gillar jag inte att släpa grejjer till o från båten och har drickakylen ( har två kylar) fylld i stort sett hela sommaren. Annars ska ju både innehållet och själva kylboxen till o från båten vid varje resa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vikten på is är ju försumbar eftersom man ändå dricker upp den när den smält.

Att jag bara fryser lite i varje drickflaska beror på att man vill ju inte frosta ner frysen hemma samt att med flaskan ful med is lär man få vänta länge för att släcka törsten, är flaskan vid in frysningen lagd på lite på sidan är frysverkan bättre för innehållet, samt att den inte bara blir bottenkall och blötar ner med kondens. 

Abalbåtarna/ Badankorna hade svalfack inbyggt i durken för lagring av öl  mm en lucka man lyft upp i vid köket och varorna låg sen dikt mot alu botten och höll sig sjö svala.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...