Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
Peter_K

Tips på hur man sjösätter trailerbåt

Rekommendera Poster

Det tog en stund att lära honom, men till slut så......:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag såg en kille som sjösatte med stil, med turen som kompensator för bristande tankeverksamhet. Scenen ni ska se framför er: en brant ramp, sluttandes ner i havsviken bredvid traktens populäraste sommarrestaurang. Fullsatt, givetvis. Solen sken, vattnet låg som en spegel och som underhållning bjöds denna sjösättning:

Mannen i fråga kom farande med sin 4-hjuling, dragandes på en flott styrpulpetbåt, ca 5,5-6 meter. Mannen backade lugnt och skickligt ner båten i rampen, allt lugnt. Han ler tryggt mot publiken. Men så händer det som alla redan förstått ska hända. Ekipaget, alltihop, börjar glida nerför rampen. Hjulen är låsta, men fyrhjulingen är för lätt och närmar sig vattnet i oroväckande hastighet. Låst är dock inte trailerns vinsch. Hjulen får fäste och båten glider av trailern utan större kontroll. Mannens anletsdrag ändrar karaktär.

PLASK!!! 

Med någon centimeter till godo hamnar båten i vattnet utan att slå mot botten.

Applåder.

Mannen bugar.

Ridå.

//N.N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om hans sjösättningsteknik kan få en annan att bli grön avund så var det ju inte det filmen ville visa.

Jag är mer imponerad av hans inställning till detta med alkohol på sjön.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna är fin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nilsnobbing skrev: Jag såg en kille som sjösatte med stil, med turen som kompensator för bristande tankeverksamhet. Scenen ni ska se framför er: en brant ramp, sluttandes ner i havsviken bredvid traktens populäraste sommarrestaurang. Fullsatt, givetvis. Solen sken, vattnet låg som en spegel och som underhållning bjöds denna sjösättning...

Haha, känner igen högtidligt "pomp och ståt" vid sjösättningar, och därtill alltid hotande pannkaka. :)
Lämnar tillfälligt forumtrådens ämne "trailerbåt" och tänker som göteborgare litet på sjösättning av riktigt stora nybyggda fartyg.
...Scenen är snarlik men än pampigare... Honoraties ansamlade, högtidliga tal med "lycka på de sju haven" redan genomlidna, dop-champagneflaskan krossad mot fören... vad händer sen? Fartyget förväntas naturligtvis glida kontrollerat nerför sin insmorda ramp under fanfarer och applåd-åskor, fångas upp av ditkallade bogserbåtar mm. ....
[Hmm... tyvärr hittade jag inte den filmsnutt som jag tänkte mig men men. (Min tänkta journal-filmsnutt visar ett fartyg som alltför villigt börjar glida utmed den smorda rykande överhettade rampen, får dessvärre alltför hög hastighet och hotar därför att krascha in i kajen på motsatta sidan älven. Bogserbåtar lyckas hindra, honoraties andas ut, orkestern kan fortsätta avbrutna spelandet etc.)]

Strunt samma, råkade vid sökningen istället hitta en helt annan välgjord film i två delar.
Förmodligen måste man vara både äldre göteborgare och historiskt intresserad för att rätt uppskatta Älvstranden Utveckling AB:s två avsnitt av "varvsfilmen"? (Stockholmare må ursäkta men journalfilm från västkusten låg nog långt "utanför tullarna" redan då, en bristvara kort sagt.)  
Presenterar alltså stolt det första och andra avsnittet även om det kanske är litet Off Topic. Mycket nöje! :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns gott om filmer på YouTube där honorarities och åskådare blir dränkta av svallvågor vid stapelavlöpning. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha....den där var nästan rolig......

:)

Roligast var att han fick dragkulan hoppa på plats. Nån som vet var man kan köpa just ett sånt drag? Skulle underlätta jobbet en hel del.

Jag hann inte se om den kopplar på även elkabeln samt katastrofwiren, men  det är väl "pinuts" i sammanhanget.

Var det en tilfällighet att gubbbarnas båt var norskflaggad?

Det måste ha varit det eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha....den där var nästan rolig......

:)

Roligast var att han fick dragkulan hoppa på plats. Nån som vet var man kan köpa just ett sånt drag? Skulle underlätta jobbet en hel del.

Jag hann inte se om den kopplar på även elkabeln samt katastrofwiren, men det är väl "pinuts" i sammanhanget.

Var det en tilfällighet att gubbbarnas båt var norskflaggad?

Det måste ha varit det eller hur?

Ingen tillfällighet alls då det är en reklamfilm för nykterhet på sjön som är för våra grannar i väst.

http://avogtil.no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...