Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Overberg

Vikbara solceller?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av 100w vikbara solceller, typ dom som säljs på Erlandssons brygga? Funkar dom bra? Positiva o negativa saker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Menar du dessa

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/100W_SOLARMARE_VIKBAR_SOLCELL?id=05754

 

Personligen är jag inget för lösa prylar som skall plockas fram och kopplas in. 

 

En solcellspanels skall sitta "fast monterad" så att den jobbar hela tiden - om den får ligga i solen.

 

Laddningen på en solcellspanel är ju minimal, Speciellt när den ligger nedpackad i båten, men sett över tiden ger de ett gott tillskott.

 

Om man monterar dem på en stång i aktern, som jag hade på förra båten, eller plant på däcket som jag haft på flera båtar är ju en praktisk fråga om vad som är möjligt.

 

När det gäller placering är det ju fantasin somsätter begränsningar.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan, inte som enda men som komplement till min fast monterade. Den fast monterade klarar behovet om det är sol mest hela dagen men ibland är det sol bara en liten stund och då är denna perfekt, går också att lägga där det är sol för tillfället, gör sitt jobb och laddar enligt spec. En annan bra detalj är att det är egentligen åtta separata solceller, blir en skuggad försvinner bara en åttondel av laddningen.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du dessa

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/100W_SOLARMARE_VIKBAR_SOLCELL?id=05754

 

Personligen är jag inget för lösa prylar som skall plockas fram och kopplas in.

 

En solcellspanels skall sitta "fast monterad" så att den jobbar hela tiden - om den får ligga i solen.

 

Laddningen på en solcellspanel är ju minimal, Speciellt när den ligger nedpackad i båten, men sett över tiden ger de ett gott tillskott.

 

Om man monterar dem på en stång i aktern, som jag hade på förra båten, eller plant på däcket som jag haft på flera båtar är ju en praktisk fråga om vad som är möjligt.

 

När det gäller placering är det ju fantasin somsätter begränsningar.

Tanken är att jag ska lägga ut den när jag tillbringar helger eller flera dygn i naturhamnar. Ligger på land-el när jag är i hemmahamn. Tänkt som ett komplement till batteridrift för kylskåp, stereo o lampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar kanonbra, har givetvis via en regulator, att använda på hemmabryggan har jag inget behov av, när man ska iväg har jag normalt en timmes färdväg och laddas batterierna för fullt, där är när jag ligger i gäst eller naturhamn jag har behovet av laddning till kylskåp och lampor.

Vad laddar du i hemmahamnen? Är kylskåpet igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem,.. bär själv omkring på solceller då jag inte hittat någon tillfredsställande plats för dem.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ni som har den som säljs på Erlandssons brygga, har ni även den regulator som rekommenderas, den med snabbkopplingar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ni som har den som säljs på Erlandssons brygga, har ni även den regulator som rekommenderas, den med snabbkopplingar?

YES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ni som har den som säljs på Erlandssons brygga, har ni även den regulator som rekommenderas, den med snabbkopplingar?

YES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ni som har den som säljs på Erlandssons brygga, har ni även den regulator som rekommenderas, den med snabbkopplingar?

Nej, kör med en MPPT regulator från Peak Power.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tittat på en vikbar panel  som komplement

När man monterar en solpanel till, vad är bäst att lägga den parallellt med den första eller ska den ligga i serie?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellt är nog det säkra sättet. Annars får man tänka på att allt stämmer med totalspänning och att skuggad panel leder ström vidare. Panelerna behöver väl också vara identiska för att ingen lite svagare ska "gå på knäna". Parallellkopplade kan även en liten panel ge sitt tillskott till de andra större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på hur det blir om den ena panelen ger mindre effekt trycks den bort helt eller ger den tillskott ändå, finns det dioder som ska hindra backströmmar?

 

Hur har ni gjort som har dubbla paneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 130 W fast monterad solcell och en 100 W vikbar solcell som vid behov kopplas in via en fast anslutning och vidare till en gemensam 20 A MPPT regulator. Båda solcellerna ger den ström de ska under förutsättning att batterierna kan ta emot.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove har du kopplat parallellt eller i serie?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat parallellt.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för snabbt svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv chansade jag nyss och beställde en flexibel 30w panel + MPPT 10 A regluator (470+85 kr) från ebay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...