Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
tugge

Förstört kapell vid tvätt, några garantier?

Rekommendera Poster

hej

köpte förra året en båt med skitigt kapell. kapellet är ca 4-5år gammalt

lämnade för en månad in det på kapelltvätt. sa till om att jag inte ville ha några sömmar lagade.
då jag tänkte låta svärmor sy.
fick tillbaka kapellet med en reva vid en kapellbåge samt en söm som gått upp ca 12cm.
det var även missfärgat  som visade sig som vita ränder på det beigea kapellet .

kapellet luktade klorin.
och monterat på båten var det stark klorinlukt i båten.

 

svärmor hade inte tid

 

då svärmor inte hade tid så lämnade jag in kapellet på en firma för att laga kapellet till en 3edel av priset av vad dom som tvättat det skulle ha. han sa att dom tvättat det med stark klorinblandning och att alla sömmar var förstörda och behöver sys om.

han visade lite där sömen var trasig att det att tråden som gick av  och inte revade upp sig.

jag lagade dom 2 skadorna som var och skyndade till båten  för det väntades regn. vid montering så gick en annan söm upp..

har jag någon rättighet som konsument när dom uppenbarligen tvättat sönder alla sömmar.

kapellet var väldigt skitigt så antar att dom gick på det extra hårt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden är ju inte åldersbeständig utan slits av uv-ljuset med tiden, så jag skulle inte tro att de som tvättade första gången kan stå för det. Att man har använt klorin är nog ganska vanligt även om de maskerar lukten med flera sköljningar med andra medel efteråt. Kemtvätt är ju ändå rätt starka saker.

Jag lämnade själv in mitt kapell för tvätt, inpregnering och omsömnad av alla sömmar. Det gick på 4500:-. Bättre det och att det håller i minst fem år till innan jag behöver fundera på ett helt nytt, vilket det får bli då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som konsument är missnöjd kan man reklamera varan, men då skall också de som tvättat kapellet ha en chans att få göra rättning, dvs fixa det som pajat själva. Att komma och begära pengar för någon annan fixat funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få rent har dom förmodligen använt en alkalisk produkt med klor.

Att det fortfarande luktar starkt av klor tyder på att dom inte sköljt rikligt nog.

Alkalier tär hårt på textil mm.

Oavsett du driver ärendet eller ej.

Skölj, skölj, skölj och skölj några ggr till. Det fortsätter sköra sömmar mm.

Jag sydde om alla sömmar i mitt kapell första året, då några börjat bli lite veka. Tvättade sen kapellet med en klor/alkalie. Spädde väl inte enl info, såklart (man vill ju ha effekt). Så den starka lösningen fick ligga på. Allt jordslag, mögel mm. Var som borttrollat.

Inte sköljde jag tillräckligt... men ändå 5ggr m vatteslang, hade ingen klorlukt kvar. Samma sommar fick jag sy om alla sömmar, samma tråd från kapellmakare. Sen dess håller det. Kollade förra helgen innan "påsättning"

Sömmar helt intakta. 6:e året nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar bara vara att gilla läget då  :(  tycker dock inte kapellet var så gammalt att sömmarna skulle falla isär efter en tvätt.

 

reklamera.
nej det gick dom inte med på dom kunde laga dom 2 skadorna på totalt 20-30cm för ca 680kt/tim X1.5timme.
firman som jag slutligen lämnade in till tog 300 kr för samma jobb.
och dom ville ha ca 1000kr för alla sömmar.
och dom kommer nog få göra det men ville checka om jag kan kräva firman som tvättat på detta. även missnöjd med dom blekta ränderna som blivit när kapellet legat vikt i klorinbadet,

det jag kan göra nu är att dela mina erfarenheter så lämna INTE in kapell på stockholms mattlangett
dyra och missnöjd med slutresultatet.

tvätt 190-240kr/kvm

 

Jag rekommenderar istället MD-kapell på södermalm
billigare både med lagning och rengöring

tvätt 130kr/kvm 
trevliga och erfarna
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta/sy skälv är ett alternativ.

Snabbare, mindre jobb och billigare. Samt du får det resultat du vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger tvättat kapell på garageuppfarten med högtryckstvätten med varmt vatten och medel för tvätt av tunga fordon och storkök, ja det står så på förpackningen. Troligtvis går vanligt bilshampo eller båttvättmedel lika bra. Det finns ju tätdukstvättmedel också. Sedan måste man ju impregnera om kapellet efteråt. Det senaste laddade jag Biltemas tältduksimpregnering för grova textilier, och den laddade jag i en sprutmålningsspruta till tryckluften, blev jättebra. De där sprayflaskorna som medlet levereras i pumpar ju så dåligt och så får man ju träningsvärk i händerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär föresten finnas en speciell tråd som tål uv-strålning bättre än vanlig sytråd, min "kapellmästare" brukar kunna ge mig några meter att ha i reserv i båten. Annars har nödlagningar gjorts med havsfiskelina, men den sväller inte i hålen, så det kan läcka litet. Vaxad lina som brukar finnas med i taglingssatserna funkar annars jöttebra för nödlagningar. Vävtape, silvertape som kapellagning borde vara straffbart, minst med tre månaders villkorslös kölhalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar bara vara att gilla läget då  :(  tycker dock inte kapellet var så gammalt att sömmarna skulle falla isär efter en tvätt.

 

reklamera.

nej det gick dom inte med på dom kunde laga dom 2 skadorna på totalt 20-30cm för ca 680kt/tim X1.5timme.

firman som jag slutligen lämnade in till tog 300 kr för samma jobb.

och dom ville ha ca 1000kr för alla sömmar.

och dom kommer nog få göra det men ville checka om jag kan kräva firman som tvättat på detta. även missnöjd med dom blekta ränderna som blivit när kapellet legat vikt i klorinbadet,

 

det jag kan göra nu är att dela mina erfarenheter så lämna INTE in kapell på stockholms mattlangett

dyra och missnöjd med slutresultatet.

tvätt 190-240kr/kvm

 

Jag rekommenderar istället MD-kapell på södermalm

billigare både med lagning och rengöring

tvätt 130kr/kvm 

trevliga och erfarna

 

Stockholms Mattlanget bör absolut på något vis rätta till de blekta ränderna, men jag vet inte hur. Ta kontakt med en konsumentvägledare så kanske du kan få lite råd och tips. Liknande förstörande tvätt måste ju ha hänt när det gäller kläder, gardiner, mm.

Ett 4 - 5 år gammalt kapell är ju inte alls i närheten av sin livslängd som bör vara 10 - 15 år om man sköter kapellet väl.

 

Sömmarna är tveksamt, det är svårt att veta varför tråden gått sönder just nu.

 

​Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...