Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
Gäst

Vad är utanpå kölen?

Rekommendera Poster

Gäst

Grundstötning och när jag tar upp båten och kollar på kölen har det yttersta vita massan lossnat från blykölen. Är det spackel, Plastic Padding eller vad?

Vad kan jag lägga på för att kölen ska bli som innan? Det är ett parti på 2X1 dm som har skavts bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga på topcoat, gelcoatspackel eller epoxyspackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Och det kan jag lätt göra som oerfaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte raketforskning, men man måste vara lite händig för att det inte ska bli kladdigt. Precis som all spackling. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man börjar i rätt ände.

Vad är det för båt!?

Har du nån bild på skadan!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxispackel är inte dumt, när det halvhärdat så det inte är kladdigt längre brukar jag jämna till det med handen, gärna med en plasthandske på. Brukar bli jättefint och så behöver man inte vara så pedantisk när man lägger på spacklet först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad är det för båt!?

Det är en Elvström -75.

Tyvärr ingen bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser det ut ungefär så här? Isåfall undrar jag också :). Det är på en av mina båtar, där järnkölen bitvis låter som järn om man knackar, bitvis som plast, bitvis som ihålig plast. Den här skadan i framkant borde ju ge svar på hur den är byggd. Men jag ser faktiskt inte själv om det är en miljard lager bottefärg eller plast :D. Den har smygit sig fram med tiden trots att jag inte varit på grund.

post-104696-0-59117300-1463349998_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt utan bild, på en 40 år gammal båt kan ju mycket ha hänt.

Det har väl egentligen inte så stor betydelse vad det är som har lossnat.

Knacka runt skadan och lyssna om det ev. är ett större område där material lossnat från kölen.

Ta bort allt som är löst. Det brukar normalt kunna vara löst upp till 10 cm från skadan.

Om det som lossnat frilägger blyet i kölen ska du slipa rent blyet från oxid och omedelbart lägga på spackel.

Slipa in spacklet i blyet med grovt slippapper, 40-papper är lagom. Det gör man för att få fäste i bly, inte i blyoxid.

När du slipat in det första spacklet så att blyet inte oxiderar kan du lägga på resten av spaclet så att ytan blir jämn. Följ ev. produktråd om tjocklek, mm.

Slipa av med grovt våtslippapper så att ytan blir jämn, 60- eller 80-papper är lagom för att få rätt höjd på allt. Därefter finare och finare papper ner till 180 ungefär.

Lägg på bottenfärg eller vad du nu har på resten av botten.

Lite pyssel är det, men det är egentligen inget som kan gå så fel så att det blir katastrof. Det troliga är att du lägger på för tjockt med spackel för att vara på den säkra sidan och att det sedan blir onödigt mycket jobb att slipa bort allt överflödigt spackel.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad är det för båt!?

Det är en Elvström -75.

Tyvärr ingen bild

Det där sa ju i princip ingenting

En Elvström -75, Vad är det för båt.

I regel när det är krosskador på kölen brukar det ju va inplastade och långkölade båtar.

Utan en riktig modellbetekning på båten och egentligen även en bild på skadan blir ju bara svaren trams och vilda gissningar - vilket ju märks på de svar du fått.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad är det för båt!?

Det är en Elvström -75.

Tyvärr ingen bild

Det där sa ju i princip ingenting

En Elvström -75, Vad är det för båt.

I regel när det är krosskador på kölen brukar det ju va inplastade och långkölade båtar.

Utan en riktig modellbetekning på båten och egentligen även en bild på skadan blir ju bara svaren trams och vilda gissningar - vilket ju märks på de svar du fått.

Tyvärr är båten i vattnet igen så jag har ingen bild på skadan. Angående båten så är det jag kan säga om den en Elvström byggd -75 och på 32 fot. Allt ansvar som jag kan berätta om den är nog inte av betydelse när det gäller att få svar på vad jag ska lägga på min köl efter min grundstötning.

Ser att jag skrev bly men kölen är av järn. Fel av mig.

post-106834-0-59979200-1463372129_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju ut som om det är en inplastad fenköl.

Sailguide anger, som du, att den är av järn. 

http://www.sailguide.com/batfakta/454

Det var ju synd att du inte åtgärdade skadan innan du sjösatte.

Nu får du väl slipa rent för allt löst och göra en utkoning runt om. Sen låta det torka under vintern. Problemet med inplastade järnkölar är ju att de rostar.

Sitter skadan precis i kölens nedkant - eller!?

Det är ju bra om ev vatten får möjlighet att rinna ut.

Själva plastjobbet är ju ingen större svårighet. Det som de flesta drar sig för är att slipa glasfiber.

Jag brukar använda en flapdisc 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/som jag sätter på en liten vinkelslip.

post-106994-0-16585200-1463382160_thumb.jpg

Senaste grundstötningen, när jag spacklat i epoxyspackel. Skivan är för att spacklet skall hänga kvar medans det härdar. När jag format till spacklet laminerade jag över det hela med ett antal lager epoxylaminat.

post-106994-0-67364800-1463382350_thumb.jpg

Efter spacling och slipning så kölen så småningom ut som den gjorde innan jag provade att flytta ett par grund som låg "i vägen"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det ser ju ut som om det är en inplastad fenköl.

Sailguide anger, som du, att den är av järn.

http://www.sailguide.com/batfakta/454

Det var ju synd att du inte åtgärdade skadan innan du sjösatte.

Nu får du väl slipa rent för allt löst och göra en utkoning runt om. Sen låta det torka under vintern. Problemet med inplastade järnkölar är ju att de rostar.

Sitter skadan precis i kölens nedkant - eller!?

Det är ju bra om ev vatten får möjlighet att rinna ut.

Själva plastjobbet är ju ingen större svårighet. Det som de flesta drar sig för är att slipa glasfiber.

Jag brukar använda en flapdisc

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/som jag sätter på en liten vinkelslip.

XDSC_0284.jpg

Senaste grundstötningen, när jag spacklat i epoxyspackel. Skivan är för att spacklet skall hänga kvar medans det härdar. När jag format till spacklet laminerade jag över det hela med ett antal lager epoxylaminat.

thumbnail_DSC_0807.jpg

Efter spacling och slipning så kölen så småningom ut som den gjorde innan jag provade att flytta ett par grund som låg "i vägen"

Jag sjösatte och gick på grund. Lyfte båt med mast på för att inspektera skadan. Kranen sänkte ner båten i plurret igen. Jag funderar på hur jag ska laga. Frågar här. Kommer att lyfta upp i veckan igen och laga. Ner i plurret igen.

Det avskavda partiet är i framkant nere och under då hon hoppade med vågorna på grundet. Kölen är inte skadad utan det är bara yttre skyddet som är borta.

När jag köpte båten sa säljaren bly vilket jag aldrig har funderat på. Nu när jag gick in och kollade, som du gjorde, på sailguide såg jag att det stod järn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju redan blött i skadan, och att torka ur det tar tid. Om det inte är ett läckage som kräver en akut insats skulle jag istället plocka upp båten i mitten av september så skadan hinner torka ur innan allt fryser under vintern och sedan laga nästa vår.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det är någon idé att ta upp, laga och slänga i igen om du inte vill ha henne på land ett tag då hon måste torka ordentligt. Det är ingen katastrof om hon får rosta lite en säsong, det kan du slipa ner i vår när hon torkat och sedan kan du få på en bra lagning. 

Jag har oxå en plastad järnköl, mkt av plasten har försvunnit under årens lopp så hon visade en hel del större (1-2 femkronor) rostfläckar där vissa var djupare än vanlig ytrost.

Förra våren så testade jag med lite expoyspackel för att se hur det gick att jobba med även fast jag visste att jag ville göra hela kölen fin i år. Det spackel jag la på med minimalt arbete (drog bort grövre rost med hård spackelskrapa, gick över med stålborste och tvättade av med...var det lacknafta eller T-sprit?! Mitt förarbete tog kanske 15 min och allt spackel sitter kvar och jag har i princip ingen rost förutom på undersidan av kölen som jag inte kom åt.

Nu är ju inte detta en instruktion, man bör göra ett bättre förarbete för att slippa att rosten fortsätter leva och snart tittar fram igen men det visade mig hur lätt det faktiskt var att få till ett bra resultat (spacklade med en glasspinne och spackelskrapa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag sjösatte och gick på grund. Lyfte båt med mast på för att inspektera skadan. Kranen sänkte ner båten i plurret igen. Jag funderar på hur jag ska laga. Frågar här. Kommer att lyfta upp i veckan igen och laga. Ner i plurret igen.

Det avskavda partiet är i framkant nere och under då hon hoppade med vågorna på grundet. Kölen är inte skadad utan det är bara yttre skyddet som är borta.

När jag köpte båten sa säljaren bly vilket jag aldrig har funderat på. Nu när jag gick in och kollade, som du gjorde, på sailguide såg jag att det stod järn.

Jag gick på grund två gånger ett år. Tog upp ett år efter första grundstötningen - för vårutrusning - och konstarade att det var en ytlig skada, men att det hade försvunnit en del material. Hade inte tid att åtgärda, så jag sjösatte igen. 

Tog upp båten två år senare och gjorde en provisorisk reparation. Provisorisk och provisorisk. Kapade och slipade bort allt som var löst. Konstaterade att det var en saftig sandgjutning mellan laminatet och barlastkölen och att det inte hade trängt in vatten till järnkölen. 

Spacklade upp och plastade igen. 

Hade det varit så blött att det inte gick att torka ut, hade jag försökt att få så torrt att jag hade kunnat plasta igen. Min båt är ju också en gammal "skorv" - betydligt mer "skorv" än din.  :rolleyes:

Sjösatte och hade båten i sjön i två år. Tog upp i höstas och fixade till kölprofilen i samband med att jag epoxybehandlade botten.

Nu har jag en båt med en lång fenköl eller om det nu är en kort långköl och har en sån konstruktion att den "tål att gå på grund med". 

Fenkölade båtar kan ju få betydande skador pga hävarmen. Möjligtvis är en inplastad fenköl starkare ur det perspektivet.

Om det - som Peter skrev inte är några andra problem - skulle jag vänta med att ta upp till tidigt i höst.

Göra sliparbetet direkt efter upptagningen och låta vattnet rinna ur och få laminatet en tjangs att torka upp. Kanske med lite aktiv hjälp - avfuktare och värme. Det beror ju på råd och läge, vilken möjlighet man har.

Sen reparera när det är så torrt som möjligt till våren.

Lite inbyggnad och värme lokalt kan ju göra att reparationen går att göra tidigt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte skadan är fransig i kanterna av glasfiberstrån skulle jag gissa att det bara var spackel. Sånt som man får spackla igen varje år efter att ha känt hur nära man kan gå vid tilläggning i naturhamnar. Om du tar upp båten, räkna med minst en vecka för att torka, spackla och låta det härda, grunda och måla. Om det inte är glasfiber som sugit upp vatten, då tar det längre tid.

Som flera har föreslagit, strunta i problemet tills i vår.  Du kanske kommer att smälla på lite lätt flera gånger i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Okej. Ere så?

Ja men då kanske jag väntar till våren då. Men hoppas ändå inte på fler grundstötningar denna sommar.

Tack för responsen alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Ere så?

Ja men då kanske jag väntar till våren då. Men hoppas ändå inte på fler grundstötningar denna sommar.

Tack för responsen alla.

Du skall börja med att öppna upp och det mesta slipjobbet direkt efter att du tagit upp på hösten, så att det har vintern på sig att torka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...