Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
moltas

Kurslinjal "Uniplotter"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Söker en kurslinjal av fabrikatet "Uniplotter" enl. bild. Trodde jag hade min kvar men hittar den inte. Hustrun ska uppdatera sin navigationsstatus. Har ni en som ni inte har användning för eller tips på var jag kan få tag i en sådan, givetvis betalar jag kurslinjalen, så kontakta mig. Återförs./tillverkaren hade inga på lager.

 

/Moltas

post-64501-0-62638300-1461742953_thumb.jpg

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA den ja, den minns jag från alla båtmässor på80-talet, ganska finurlig faktiskt, vill minnas att det var en mattelärare från Göteborg/Kungälv som både uppfunnit o stod och sålde den.

Tyvärr har jag nog ingen kvar att avvara.

Jag förordade detta paket med (modern) transportör till mina elever, bättre i mitt tycke då den inte har några rörliga delar men ändå så enkel att alla kan förstå den.

 

Så om du och din hustru inte får tag i det du söker kanske detta kan vara ett alternativ.

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, den vanliga 3-kantiga transportören har vi men då man körde efter "död räkning" innan gpsens tid,så tyckte jag att just denna Uniplotter kurslinjal var förträfflig. Har pratat med tillverkaren men tillverkningen låg nere. Skulle ta upp den i höst men det hjälpte inte mig.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förträfflig kursuttagare.

Men vad är hålen till.

Enligt tillverkaren ingår "hålen" i ttr annan ritverktyg han ville på mässan inte tala om hur de skall användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den vanliga 3-kantiga transportören har vi men då man körde efter "död räkning" innan gpsens tid,så tyckte jag att just denna Uniplotter kurslinjal var förträfflig. Har pratat med tillverkaren men tillverkningen låg nere. Skulle ta upp den i höst men det hjälpte inte mig.

Men det var inte den klassiska transportören jag menade. Dom har en som kallas modern transportör, det är en spetsig rektangulär plastskiva med hel gradskiva i. Den är riktigt bra.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, den vanliga 3-kantiga transportören har vi men då man körde efter "död räkning" innan gpsens tid,så tyckte jag att just denna Uniplotter kurslinjal var förträfflig. Har pratat med tillverkaren men tillverkningen låg nere. Skulle ta upp den i höst men det hjälpte inte mig.

Men det var inte den klassiska transportören jag menade. Dom har en som kallas modern transportör, det är en spetsig rektangulär plastskiva med hel gradskiva i. Den är riktigt bra.

 

/B

 

Om det är denna Du menar så har jag faktiskt inte sett den tidigare. Ska kolla var en sådan finns.

post-64501-0-54855700-1461785652.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var det!

Den finns att köpa i webbshopen på Sjösportskolan, tidigare Sjöklar, som tidigare var Sjösportskolan, lite invecklat det där.

Jag länkade till den i mitt första inlägg.

 

Nu kanske jag överskrider nån gräns här eftersom jag känner konstruktören till den, men vill ändå slå ett slag för den eftersom den är bra och begriplig.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den var det!

Den finns att köpa i webbshopen på Sjösportskolan, tidigare Sjöklar, som tidigare var Sjösportskolan, lite invecklat det där.

Jag länkade till den i mitt första inlägg.

 

Nu kanske jag överskrider nån gräns här eftersom jag känner konstruktören till den, men vill ändå slå ett slag för den eftersom den är bra och begriplig.

 

/B

 

 

Är ju inte helt olik Uniplottern. Som jag skrev innan, har inte stött på den modellen. Hursom, har beställt och betalat en sådan och får den om ett par dagar. :) Strunt samma i vilken ställning Du har till konstruktören, jag fick ju ett bra tips. Återkommer med en utvärdering!

 

/Moltas.

Redigerad av moltas
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den var det!

Den finns att köpa i webbshopen på Sjösportskolan, tidigare Sjöklar, som tidigare var Sjösportskolan, lite invecklat det där.

Jag länkade till den i mitt första inlägg.

 

Nu kanske jag överskrider nån gräns här eftersom jag känner konstruktören till den, men vill ändå slå ett slag för den eftersom den är bra och begriplig.

 

/B

 

 

Är ju inte helt olik Uniplottern. Som jag skrev innan, har inte stött på den modellen. Hursom, har beställt och betalat en sådan och får den om ett par dagar. :) Strunt samma i vilken ställning Du har till konstruktören, jag fick ju ett bra tips. Återkommer med en utvärdering!

 

/Moltas.

 

Nu ser jag att jag glömde länken i mitt första inlägg, men du tycks ha klurat ut det ändå förstår jag.

 

Lycka till med navigernadet.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en JRC 1000 radar som är död ,jag har lämnat den till Lomma men dom kan inte laga den,den är för gammal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en JRC 1000 radar som är död ,jag har lämnat den till Lomma men dom kan inte laga den,den är för gammal

Vilket innebär att även du vill köpa en ny transportör, eller?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en JRC 1000 radar som är död ,jag har lämnat den till Lomma men dom kan inte laga den,den är för gammal

Vilket innebär att även du vill köpa en ny transportör, eller?

 

/B

 

Eller köp en av mej.http://lasselundell.se/radar.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick den nya kurslinjalen idag. Den tror jag blir bra!

/Moltas.

post-64501-0-10244900-1462223224_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning så har jag "kärat ner mig" i denna linjal.

Den har bara en nackdel, man för vara lite rädd om den så man inte bryter av "linjalen.

annars är den suverän. Finns bla hos Hjertmans, utan at tjag gör reklam för den nu.

 

post-108375-0-31237000-1463000130_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-05-02 vid 23:04 skrev moltas:

Fick den nya kurslinjalen idag. Den tror jag blir bra!

/Moltas.

post-64501-0-10244900-1462223224_thumb.jpg

Dags för mig att ta förarintyget för båt samt införskaffa transportör. 

Rekommenderas denna modell före den gamla trekantiga modellen? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

UNI-plottern är den bästa som jag använt. 

Kan med en hand och sjökortet i knät lätt ta ut kursen. 

Och den fungerar utan GPS och elektricitet. 😎

Uniplotter.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lasse-L:

UNI-plottern är den bästa som jag använt. 

Kan med en hand och sjökortet i knät lätt ta ut kursen. 

Och den fungerar utan GPS och elektricitet. 😎

Uniplotter.jpg

Ja, det är den bästa och mest lättanvända som finns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

UNI-plottern är den bästa som jag använt. 

Kan med en hand och sjökortet i knät lätt ta ut kursen. 

Och den fungerar utan GPS och elektricitet. 😎

Uniplotter.jpg

Sist jag var i båten hittade jag en plastcirkel med streck på och hål i. Jag klurade en stund på vad det kunde vara men gav upp.

Nu vet jag vad den har varit till. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-05-11 vid 22:59 skrev Ruskpricken:

Av någon anledning så har jag "kärat ner mig" i denna linjal.

Den har bara en nackdel, man för vara lite rädd om den så man inte bryter av "linjalen.

annars är den suverän. Finns bla hos Hjertmans, utan at tjag gör reklam för den nu.

 

post-108375-0-31237000-1463000130_thumb.jpeg

Förr använde jag den med bra resultat. Men en arbetskollega hävdade bestämt att den visar ca 2° fel. Nu tyckte inte jag att det var något att gnälla om, men då berättade han om en segling till Gotland. Han och en kompis gav sig iväg, vid varje skiftbyte så ändrade han kursen 4° för att kompensera felet. Nåväl de prickade Visby och min arbetskollega ansåg att han hade rätt. Nu kan jag tänka på en rad andra faktorer som spelade in, men än idag törs jag bara använda transportör hi hi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Peka67:

Förr använde jag den med bra resultat. Men en arbetskollega hävdade bestämt att den visar ca 2° fel. Nu tyckte inte jag att det var något att gnälla om, men då berättade han om en segling till Gotland. Han och en kompis gav sig iväg, vid varje skiftbyte så ändrade han kursen 4° för att kompensera felet. Nåväl de prickade Visby och min arbetskollega ansåg att han hade rätt. Nu kan jag tänka på en rad andra faktorer som spelade in, men än idag törs jag bara använda transportör hi hi.

Jag har seglat en del med vindroder. Periodvis kan kursen pendla ganska mycket beroende på hur sjön påverkar. I början var jag lite orolig att missa målet eftersom den styrda kursen varierade så mycket (det här var på död-räknings-tiden). +/-10 grader och ibland mer var ingen ovanlighet (små båtar) när sjön låg på. Men efter ett tag insåg jag att några grader hit eller dit inte spelar så stor roll eftersom några grader hit kompenseras av några grader dit. I slutändan brukar man hamna förvånansvärt rätt ändå.

Vad jag menar är att man får styra ganska illa innan man missar målet.

 

Jag är samma lika dan. Transportör är det enda jag törs använda eftersom jag aldrig tagit mig tid att lära mig hur de här nya uppfinningarna fungerar. De fungerar säker riktigt bra men jag har inte velat ändra på ett "vinnande" koncept. En transportör kan dessutom behandlas väldigt vårdslöst utan att den går sönder.

Som jag förstått det anses transportörer i dag vara hopplöst förlegat. Men då fungerar de ju iofs bra ihop med mig.

 

Ursäkta att det blev lite OT.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev McLasse:

 I slutändan brukar man hamna förvånansvärt rätt ändå. Vad jag menar är att man får styra ganska illa innan man missar målet.

Japp, den bästa färdplanen (med flyg) jag gjort, var mellan tummen och pekfingret på två minuter. Som sagt det råder andra tider nu, med GPS och plotter. Men jag tror ändå att min kollega hade en poäng. Kartprojektioner tar (i varierande grad) hänsyn till att jorden är rund, vilket en gradskiva inte gör. Eftersom du för transportöreren till en meridian och läser av får du med kartprojektionens kompensation för 2D.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...