Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mikael_matsson

Dax att byta backslag till md11c. Tips mottages.

Rekommendera Poster

Mitt backslag har ju strulat sedan jag köpte båten (winga 25), det var ett känt fel vid köpet men jag körde sommaren ut ändå.

Det börjar dra ihop sig för att plocka i ett nytt nu (nåja, begagnat) innan våren plötsligt är här.

 

Planen är ungefär att plocka ur det trasiga, ta med det i inbyte och plocka i ett genomgånget.

 

Jag har sökt och hittat instruktioner på hur man plockar isär/ihop backslaget helt och hållet, men inget om steg 1 så att säga. Att demontera från motor och axel, sedan återmontera givetvis.

 

Är detta så enkelt att man inte behöver instruktioner? Typ lossa de skruvar man ser förbinder motor-backslag-axel och bara lyfta ur? Eller vet ni något om detta ni kan tänka er dela med er av? Alla tips och råd mottages tacksamt.

 

Annars blir det "learning by doing" så får vi se hur det går :)

Det är ett msb backslag och det är ganska gott om plats bakom motorn. Mvh//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tömma motorn på olja, den rinner nämligen ut när Du lossar backslaget och hamnar i kölsvinet !! Sedan är det bara att lossa axeln och därefter dom fyra skruvarna som håller själva backslaget vid motorn.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att backslaget är tungt, palla gärna upp under det så slipper du tappa det när du lossat det. Personligen tycker att det var en relativt enkel manöver att byta mitt bakslag på en MD17, det svåraste var att få ny backslaget på plats samtidigt som sätta dit bultarna eftersom det väger mycket och det är trångt. Jag tömde inte ur någon motorolja innan och hade inte heller något större utflöde i samband med mitt byte.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta dit det nya backslaget är inga problem om man gängar i två bultar med avkapade skallar i dom två sidohålen. Därefter hänger man dit packningen + backslaget och sätter dit övre och undre bultarna. Sen byter man till ordinarie bultar i sidohålen och drar fast alla fyra. Glöm inte återfylla olja innan provstart !

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tips. Motor och backslag är monterat i en "balja" så oljekladd kommer ej ner till kölsvinet. När allt är färdigmeckat ska jag göra en rejäl rengöring av hela motorutrymmet då det är rejält skitigt idag. Jag tror att jag får plats med en liten domkraft från bilen mellan backslaget och "baljan" så den borde bli en bra hjälp vid montering och demontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det förresten med axeln. Visst kan jag bara trycka den bakåt lite, eller ska någonting lossas i genomföringen? Rengör den givetvis innan så packningar ej skadas.

post-104696-0-85346700-1454099032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln går att föra bakåt om inte rodret sitter för nära. Domkraft är nog att överdriva, så tungt är inte backslaget, det går att lyfta med en arm. När Du ändå grejar med axeln tycker jag Du ska kolla gummislangen som sitter runt axeln, den ser deformerad ut på bilden och slangklämman sitter konstigt tycker jag. Det vore ju tråkigt om den lossar för då kommer hela havet in genom axelröret.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm nu är du den andra som påpekar att axelgenomföringen inte är riktigt som den ska, så jag får nog kika på det. Ska bara lära mig mer om hur den ska vara för att vara rätt. Det är min första båt med rak axel och inombordare så jag kan för lite för att modifiera något där. Om någon har en länk eller tips om var jag kan läsa mer om axelgenomföringar så tar jag gärna emot det.

 

Angående domkraften tänkte jag mest att det är ett enkelt sätt att lägga under som stöd, med reglerbar höjd. Den lilla som ligger i reservhjulsbaljan alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående gland-axeltätningar så finns en hel del trådar i forumet.
HÄR en ganska färsk med fungerande externa länkar.

Bör vara två motvända slangklämmor i var ända på gummit och ingen i mitten, kan jag tycka?
Är gummitätningen av rätt kvalitet, skall väl som sagt inte bukta ut så mycket om textil-armeringen i den är okej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm nu är du den andra som påpekar att axelgenomföringen inte är riktigt som den ska, så jag får nog kika på det. Ska bara lära mig mer om hur den ska vara för att vara rätt. Det är min första båt med rak axel och inombordare så jag kan för lite för att modifiera något där. Om någon har en länk eller tips om var jag kan läsa mer om axelgenomföringar så tar jag gärna emot det.

 

Angående domkraften tänkte jag mest att det är ett enkelt sätt att lägga under som stöd, med reglerbar höjd. Den lilla som ligger i reservhjulsbaljan alltså.

Det handlar inte om någon modifiering, utan om en renovering eller snarare om utbyte av gummislangen som verkar ha gjort sitt. Ett enkelt och billigt sätt att få många trygga somrar utan att båten sjunker. :(  Passa även på att sätta dit slangklämmor enligt tips ovan. Vet inte var Du befinner Dig men i Stockholmstrakten kan Du kolla med Capella Marin som kan allt om axelgenomföringar och säljer lämplig slang. För övrigt är din typ av genomföring nästan outslitlig.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad jag förstår så ska min slangklämma i mitten inte finnas alls? Utan det ska vara två stycken i vardera änden av slangen? Varför har en tidigare ägare gjort såhär undrar man ju då... Ska se över det innan sjösättning iaf. Tack så mycket för påpekandet iaf! En sjunken båt är ju inge kul att ha :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangens armering har brustit på mitten av slangen, kanske beroende på ålder kombinerat med för mycket fett som tryckts in med fettpressen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips att kolla med t.ex. Capella Marin.

Funderar på om slanglängden kan varieras?
Meningen med slangen är vad jag begriper att den skall tillåta tätningen att röra sig radiellt då motorn i sina gummitassar skakar och rent av flyttar sig litet. Bara en liten smula flex behövs, men  i.o.f.s. mer ju kortare axeln är. Själva lagret i axelröret tillåter väl ett par graders vinkelavvikelse.

Tänker här på "torsionskrafterna", alltså att slangen tenderar att "spiralvridas" om tätningen skulle kärva litet gentemot axeln. I bilden nedan finns "dogs" som ska förhindrar detta.
Hur är det i TS fall, är det enbart slangens armering som skall förhindra vridning??
(Vore väl allmänt sett inte dumt om slanglängden kunde varieras något - t.ex. ifall axeln är repad eller rostskadad just vid tätningsytan.)
Bilden norpad här, verkar visserligen vara av annan typ med bara en helt kort slang.
post-86835-0-89650200-1454323802_thumb.jpg

Ps. Vågar knappt säga det men din kran på vatten-skrovgenomföringen är av en gammal sort och kan vara korrosionsskadad inuti. Numera rekommenderas istället kulventil av god marin kvalitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väl motionerad skjutventil lik TS behöver inte vara sämre än en kulventil.

 

Kulventiler som verkar vara det enda alenarådande nu, har den svagheten att om inte kulan står i rätt läge vid vintertemperatur, har en större risk för att frysa sönder.

 

Skjutventilens nakdel är att den kan kärva ihop, och att det erfodras ett större antal varv på vredet för att stänga.

 

 

 

Kalle/ som bara vill nyansera den rådande uppfattningen lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Pentax, om din skjutventil inte kärvar så är den nog så bra som kulventiler. Det som oftast är sönderkorroderat på äldre båtar är sällan själva ventilen utan genomföringarna som ibland hade dåligt material i sig. Men om den är en vanlig VP vatteninstagssko så är det mycket mindre sannolikt.

Sönderfrusna kulventiler är ett ganska vanligt fenomen däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag började jag mickla lite kring backslaget. Plockade bort länkaget och vattenanslutningarna. Hann dock bara börja skruva loss axeln innan det var dax att bege sig hem till familjen igen. Direkt upptäckte jag att axeln snurrar även när en växel är ilagd, vilket gör det omöjligt att skruva loss de fyra insexskruvarna som håller den mot backslaget. Hann som sagt inte ägna mer tid åt det idag så jag går nog påt igen imorgon.

Är det att palla upp ett stopp mot propellern som gäller, eller har ni något tips på hur man får axeln att inte rotera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

träklossar mot propellern är vad som brukar rekommenderas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är backslaget bortplockat. En träregel mot propellern löste problemet.

Men det väckte en ny fråga. Hur lätt ska propelleraxeln snurra? Jag har bara utombordare att relatera till och där snurrar ju propellern lätt som ett vindspel när friläge är i, men dom har ju inte någon axeltätning på samma sätt.

Tycker att axeln på wingan går suspekt trögt, med riktigt gummiknekande ljud dessutom. Det blir väl smort av vattnet efter sjösättning antar jag, men ändå. Vad är normalt?

 

Tar jag tag i propellern med ett fast grepp kan jag vrida runt. Men innifrån båten om jag tar tag i axeln orkar jag bara precis vrida runt, då tar jag i! Är det normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen litet för trögt och tajt kan även jag tycka på din beskrivning?
Men eftersom propeller-genomföringen ju fungerat bra och slitits länge så måste den närmast per definition vara okej. [Typ; hade den varit minsta felaktig så hade väl friktionsvärmen vid motorgång för länge sedan överhettat genomföringen?]
Att axeln går såpass trögt och knirkar ljudligt måste i mina ögon vara en effekt av landsättningens uttorkning, förmodligen gummi som svällt eller - mot förmodan - tätningens glandfläta som svällt och lyckas skrika som plågat gummi.

Föreslår ett enkelt experiment...
Skär helt sonika av den uppsvällda gummislangen - som ändå bör bytas med axeln löstagen - och kolla därmed om den misstänkt stora friktionen ligger hos tätningen eller det stödjande lagret inuti stävröret.
Gissar stävröret, glandtätningars flätor sväller knappast upp eller knirkar även om de torkat ut helt??

Ps. Oroa dig inte för kylvatten-intagets genomföring/kran, håller nog många år ännu.
[Har själv en sådan - i västkustvatten - som funkat bra sen ca 1972. Menade bara i mitt inlägg ovan att flagga litet för att din också verkar åldrig och inget håller ju i evighet, att du bör lägga den till "att göra-listan" inom de närmaste åren. :-) Oavsett och apropå ingenting så verkar "stayAfloat" inte dumt enligt reklamen om du missat, shit happens?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tar jag tag i propellern med ett fast grepp kan jag vrida runt. Men innifrån båten om jag tar tag i axeln orkar jag bara precis vrida runt, då tar jag i! Är det normalt?"

 

Nej, och felet är antagligen att du tagit bort backslaget. Tätningen är inte så mycket till stödlager och tar du bort backslaget så hänger axeln ned. Då blir det rejäl byrålåda i cuttlesslagret i aktern. Har man en lång axel så är det lätt att kröka den med på det här viset. Hantera propelleraxeln försiktigt och palla under den när backslaget är borta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...