Gå till innehåll
torsdag 05 februari 2026
Georg_Ohm

Förarstol?

Rekommendera Poster

Jag köpte ju en så kallad hyttbåt i somras. En Triton 29, inte helt olik Targa och liknande.

Hytten har en sjutdörr på varje sida.

Förrförre ägaren tyckte det var trångt när man skulle passera in i hytten, så båda stolarna togs bort.

Och jag tycker att det är tröttsamt att stå och köra iallafall längre sträckor... En Ihopfällbar hög baratol från Ikea provades i somras, funkar inte så bra, och föga sjömansmässigt.

Nu skall jag köpa iallafall en förarstol, och gärna också ett gasdämpat stativ till denna.

Men det kan bli trångt vid inpassage på förarsidan, ratten går inte att vinkla bort, som på en del andra hyttbåtar.

Det finns ju en del stolar som man delvis fäller upp sittdynan på, för att kunna stå och luta rumpan mot, nån modell av en sådan får det bli.

Men i övrigt tar jag gärna emot tips och synpunkter, kanske nån annan av er som har likartat problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker din tänkta lösning låter vettig. Uppfällbar framdel på sittdynan vill man ha ändå för att kunna stå och köra bekvämt. Satsa på en bättre stol än de billigaste. Stor skillnad på kvalitet i stoppning mm. Eftersom den ska monteras i hytt så skulle jag lätt välja ett skönt tyg framför en stol i galon/konstskinn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Vinyl är inget vidare att sitta på, jag har tittat på en stol som har textilmaterial i klädseln, ser dessutom nästan ut som den klädseln som övriga dynor har.

Kollar också på vridplatta och möjlighet att få stolen skjutbar framåt-bakåt.

Har tittat på enbenta stativ/piedestaler som är justerbara, och sådan med gasdämpning. Skall titta mer i butiken, och prova litet innan köp. Det finns tydliga spår i panelen under ratten efter gångjärn, troligtvis har det här funnits ett uppfällbart fotstöd. Möjligen tillverkar jag ett nytt sådant.

Jag undrar väl närmast om nån har erfarenhet av de där stativen med gasdämning, om det är som en stötdämpare, eller närmast bara som i en skivbordstol att det är lättare att justera höjden.

Ullmans stolar är ju säkert jättebra, och i mitt tycke "klart över budget" och dom tar stor plats.

Dörröppningen är omkring 60 cm, och man har ju ratten på sin högra sida och stolen kommer att komma omedelbart till vänster  är man kommer in i båten, det får inte bli för tajt, och det var väl antagligen det som förrförre ägaren tyckte då stolarna åkte ut. Det blir litet dubbelt, samtidigt som jag vill ha gott om utrymme för passage, så vill jag kunna sitta nära ratten och instrumenten.

Det finns spår i durken efter en kvadratisk fästplatta, men när båten lämnade varvet fanns det antagligen ett skåp som innehöll kylskåpet här. På bb-sidan ser det än mer kufiskt ut, där finns det numera ett lågt "skåp" med en lucka på. Vi hade inte tänkt ha nån stol där, navigatören får stå upp eller sitta på långbänken vid matbordet.

Båtens hytt är förskjuten åt bb, så  den har ett brett däck om sb-sidan och ett smalare på bb-sidan, styrplatsen är på sb-sidan. och av någon anledning så är det lättare att lägga till med sb sidan mot kaj, trots drev och duopropeller så är detta betydligt lättare, förstår inte varför, men det finns väl nån  förklaring..? möjligen blir det skovelhjulseffekt när en dubbelpropeller jobbar på låga varv..?

Nåväl jag får väl prata med försäljaren i butiken, man har ju alltid öppet köp, och prova grejerna i båten innan montering, det är ju svårt att mäta. Får se vem som är välvilligast, Seasea, Hjertmans eller nu här i Göteborg, nyetablerade Erlandsson, eller känner nån till någon annan leverantör?

Jag blev impad av killen som på detta forum skall montera en värmare i sin amerikanska motorbåt, och först tillverkade en modell av frigolit... Ambitiöst. Jag kommer inte att tillverka nån modell eller mock-upp av stol med stativ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att montera stolen på skenor så att den går att skjuta bakåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

49814.jpg

Det var väl en sådan här jag tänkte använda.

Den har ju glidskenor för stolen högst upp, men dess längd ger nog inte tillräcklig skjutmån för stolen om den skall stå nära ena stunden och stå hinderfritt i nästa stund.

Möjligen kan någon form av skjutplatta konstrueras, som ligger nedfälld i durken, men det kan bli ett omfattande tankemässigt och praktiskt jobb, det gäller att få stabilitet, och något man inte snubblar över eller blir svårstädat.

Vridplatta under stolen kan jag också tänka mig, men då stolens bredd- och längdmått inte skiljer sig så mycket åt kanske man inte tjänar på att försöka vrida bort den... Möjligen kan vridrörelse annars ske mellan rördelarna i stativet?

Jag har sett någon lösning i baren på ett mindre kryssningsfartyg då barstolarna kunde skjutas i spår i "golvet". Nu satt bargästerna så illa att de ramlade av stolarna i alla fall, och det kanske bara delvis berodde på fartygets rullningar...

När det då gäller stolstativet på bilden, har någon erfarenhet av ett sådant?

I såfall hur funkar den gasdämpningen?

Men jag får väl testa och mäta litet i butiken.

Det är ju knappt 2.500 kr för stativet, sedan kostar stolen ungefär detsamma, så det är ju inte direkt några pengar man bara håvar upp ur havet...

49884mia.jpg

Bilder från Seaseas hemsida.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...