Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mrlavin

Projekt - Installation av Webasto EVO 40 dieselvärmare i min båt!

Rekommendera Poster

Fick ett infall och beställde en båtvärmare; en Webasto Air Top EVO 40 Diesel. EVO 40 ersätter tidigare modell 3900. Denna skall tydligen gå tystare.

Beställde från Tyskland och medföljde gjorde Webasto's marinpaket samt manöverpanelen MC04.

 

Jag har en 29 fots amerikansk DC, med relativt stor sittbrunn. Tänkte först om det räckte med en 2000 ST men eftersom jag vill ha rejält varmt i hela båten och jag vill kunna vara ute tidig vår samt sen höst, fick det bli en modell större. Vi får se om det straffar sig och om det går att hitta plats åt den, det kryllar inte precis av lediga utrymmen i båten och avgasutblås mm kan inte placeras var som helst.

 

Jag har en bensinare så därmed är motorrummet uteslutet att använda till något annat än dieseltanken och bränslepumpen, om ens det. Men det är en bit kvar tills jag måste fatta beslut om det.

 

Hade tänkt att löpande dokumentera hur det går med installationen i denna tråd. Postar bilder och skriver lite när det gjorts framsteg (eller snesteg). Det här riskerar att bli en riktig långkörare. Men kom gärna med goda råd!

 

 

... nåja, here goes...

 

 

Åbäket ska in i en sådan här båt... Det sitter ett kapell på båten i normalfallet givetvis och den ytan skall också värmas upp.

Frågor som genast uppenbarar sig är var sjutton ska man placera avgasutblåset för att det inte ska leta sig in dieselångor i sittbrunnen eller i ruffen?! Båten är ju så öppen. Även med kapellet på blir det inte tätt längs skarvarna.

um8kGthl.jpg

 

Webasto skickade med en hel del smått och gott. Monteringsplatta i RF nere till vänster, bränslepump, diverse slangar och elkablar, skruvar, avgasgenomföring, manöverpanel mm. Allt som behövs för installation i båt förutom själva luftslangarna och utblåsen.

mUT9fxIl.jpg

 

Så här ser det ut i sittbrunnen. Vill ha två utblås här. Jag ser minst ett ställe där det är tänkbart att själva värmaren kan monteras nämligen i utrymmet under förarsätet. Det vore optimalt, för där finns just nu ingenting.

oUwyj8Yl.jpg

 

Förpiken. Räcker nog med ett utblås här. Tänkte ha det precis vid nedersta trappsteget.

OtIeHQTl.jpg

 

Eventuellt sätter jag ett utblås till inne i midcabin som ni ser ingången till åt höger.

iCoDjDCl.jpg

 

Skruvar loss ett förvaringsskåp för att komma åt att mäta en tilltänkt installationsplats inifrån. Öppningen som blev leder för övrigt rakt ner bakom fotänden i midcabin, där det sitter en 220V elvärmare och AC installerad. Vill helst behålla den där.

7SIiPVol.jpg

 

Ungefärliga mått på värmaren, sen tillkommer utrymme för slangar.

g4psIXMl.jpg

 

Inser snabbt att det blir för trångt. Värmarens olika anslutningar nertill för bränsle och luft kommer ej att få plats. På höjden skulle jag säga att det krävs minst 30 cm ledigt för att det ska gå. Men jag skall montera ihop det hemma för att få en uppfattning om hur mycket plats som går åt i praktiken. Eller går det att vända på värmaren 90 grader. Även då tveksamt.

8AVdbhtl.jpg

 

Jaha, tillbaka till ruta ett.

 

TO BE CONTINUED...

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt. Ska jag följa.

 

Min erfarenhet av värmare är bla att det i min båt räcker väl med ett utblås "uppe". Nu har jag iofs en kabinbåt som jag stänger till men värmen stiger ju som bekant.

Min värmare ska också ha en grövre slang till första utblåset som dessutom inte kan/får strypas/stängas till. Är det likadant med din kanske det räcker med ett utblås uppe?

 

Slangdragningen lär bli din nästa utmaning. Att komma åt och dra bakom alla paneler och all inredning brukar inte vara lätt. Sen ska man sätta hålsågen i vissa skott för att få igenom slangarna och för mig känns det inte lätt. Både att borra hål i bärande delar och att det förmodligen blir svårt att komma åt med en hålsåg.

 

Men en bra värmare är guld värt i vårt klimat!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var med och monterade en värmare i en liknande båt som din i våras, han valde att sätta den i utrymmet på styrbordssida vid sittgruppen bak, där fanns ett litet fotsteg man fäller ut för att kliva upp på skarndäcket. Där innanför fanns plats att montera själva brännaren och därifrån gick det bra att dra slangarna i sidan mellan yttre och inre skrovet tanken monterades i motorrummet. Det blev två utsläpp  i utrymmet under kapellet ett vid förarplatsen och ett vid sittgruppen bak, ett utsläpp i midcabinen samt ett som du funderade på i nedersta trappsteget det blev jämn och bra fördelning på värmen.

Det svåraste var att få in slangen till själva kabinen det är trångt och mycket kablar därbakom samt det är tätat väl mellen utrymmena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att montera bränslefiltret lättåtkomligt, av egen erfarenhet vet jag att det kan vara ett helvete att få loss det gamla om man inte kan få kraften. Tänk även på att avgasutblåset blir varmt så du inte smälter fendrar på grannbåten. Har själv utblås på styrbords sida. bäst är väl att få utblåset i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går är det ju perfekt med avgasutsläppet i aktern, så hade jag på en tidigare båt, man behövde aldrig fundera på om egen eller annans fender låg ivägen när man låg i hamn..

 

Har du någon wetbar i din båt? Jag monterade min värmare där i nuvarande kärra. Ganska gott om plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Slangdragningen lär bli din nästa utmaning. Att komma åt och dra bakom alla paneler och all inredning brukar inte vara lätt. Sen ska man sätta hålsågen i vissa skott för att få igenom slangarna och för mig känns det inte lätt. Både att borra hål i bärande delar och att det förmodligen blir svårt att komma åt med en hålsåg.

 

 

 

Installerade själv en Webasto Air Top  2000 ST i min motorseglare för några år sen. Grov slang från värmaren till första delningen.

 

Ville ha slangarna där de inte ligger i vägen för nått annat. Att använda hålsåg var omöjligt på de flesta ställena.

 

Körde med en Dremel toppslip med en konformad hårdmetallfräs. 

http://www.dremeleurope.com/se/sv/strukturtandadhårdmetallfraes-konformad7-8mm-128-ocs-p/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Har glasfibrat/plastat för första gången...

Jag övergav idéen med att montera värmaren i ett stuvfack och hittade istället ett utrymme bakom en panel på styrbord sida i midcabin.
Där sitter den fabriksmonterade värmaren men det är ganska gott om plats över samt så är utrymmet väl skyddat från bränsleångor, väder och vind, åt båda hållen.

Är inte helt hundra på hur jag ska dra avgasrör etc utan att det ligger och bränner sönder övriga installationer men det ger sig. Absolut sista utväg är att demontera 220V AC/värmaren, för den behövs ju typ inte längre.

Att fästa Webaston i detta utrymme gav mig lite huvudbry då jag behöver montera den i taket, upprätt, för att få plats att dra alla slangar. Medföljande monteringsplatta tillåter ej detta utan att vinkla värmaren 90 grader. Så det blev till att tillverka en egen "innervägg" som jag skruvar fast i glasfiber-"taket" bakom panelen. Min största oro här är hållfastheten. Värmaren väger runt 5-6 kilo och det blir nog en del kraft när båten kränger och slår.

Nåja, här är lite bilder.

Tilltänkt monteringsplats! Fabriksmonterade värmaren/AC:n skymtas till höger. Den kräver 220V och kanske egentligen är onödig att behålla. Någon som vill köpa den? Kostar troligen skjortan ny.
1qmkX7Ll.jpg

Tillverkade en "skalenlig" frigolitmodell av Webaston. Lär inte vinna något skönhetspris för den men, ja, tänkte det var praktiskt att ha.
3sUlxMql.jpg

Provmonterar, ser ut att få plats OK.
8BtRD35l.jpg

Nu... Tillverka "innerväggen" som skall monteras i taket. Den måste vara HÅLLBAR. Först såga ut två bitar plya, tänker mig ett inplastat T.
w64DIvPl.jpg

Dränker in trät med kopiösa mängder aceton innan jag kör igång... Limmade ihop delarna före plastning. Kör med polyester, billigare, men stinker blä. Använd mask. Det gjorde inte jag. Förlorade hjärnceller jag aldrig ser igen.
MDiLIgTl.jpg

Så här ser det ut efter cirka 5 lager glasfibermatta. Starkt som tusan. Väldigt skoj vart det att syssla med detta material. Borde väl hålla?
46Wl4Wol.jpg

Så här skall det monteras på ett ungefär...
K9UmzSol.jpg

Nånstans här tänker jag sätta avgasutblåset. Lite för nära ena fendern kanske men eftersom skrover börjar smalna ungefär där tänker jag att det kommer minska risken för att avgaser letar sig in genom kapellet. Fast detta tål att funderas ytterligare på. Avgasutblås i aktern vore givetvis bäst men jag tror tyvärr det är uteslutet med tanke på att motorrummet är i anslutning.
CVIEyRsl.jpg

TO BE CONTINUED...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir nog bra.

 

Fast varför du dränkte in trät med aceton förstår jag inte - fast jag har ju bara plastat sen 1970, så det är ju mycket man inte lärt sig ännu. ;)

 

Du rullade naturligtvis ordentligt med aluminiumrullen - det vitsigaste verktyget när man platsar. Det är den jag skulle rengjort med riklig mängd aceton .

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

 

Personligen skulle jag kört med epoxy från BILTEMA. Det luktar inte så bedrövligt som polysetern. Å andra sidan har epoxyn sina risker och polysetern sina.

 

Nu har ju jag segelbåt och där du tänkte sätta avgasusläppet ligger ju ofta under vattenytan på min båt. För min del var det bara aktern som var tänkbar.

 

Jag skulle nog behållt ev 220 värmaren. Ligger man i hamn är det lite taskigt med ett avgasutsläpp på fenderavstånd till grannbåten.

 

Men det hela blir nog bra när det är klar. Skall bli intressant att följa ditt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, alurollern användes även den flitigt. Missade att få med den på bild. Acetonet tänkte jag skulle rengöra och torka ut träet för bättre fästbarhet men det kanske mest är något jag fått för mig. Idéen kan säkerligen även härstamma från ett av alla goda råd av klubbkompisarna. Får gott om goda råd och alla är de olika givetvis.

 

Nu väntar jag bara på att dessa eländiga högtider skall ta slut så att jag kan återgå till båtsysslor igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får gott om goda råd och alla är de olika givetvis.

 

Nu väntar jag bara på att dessa eländiga högtider skall ta slut så att jag kan återgå till båtsysslor igen...

 

När det är många som ger goda råd kan det va knepigt.

 

Det finns nästan mer uppfattningar i vissa frågor än det finns båtägare.

 

Det gäller att sovra och ta till sig det som är relevant för en själv. Ibland måste man få göra tabbar. Det är på dom man lär sig. Tycker bara det är konstigt att jag inte lärt mig mer - så många tabbar jag gjort genom livet.  :(

 

Fast vissa tabbar kan va bra att undvika - dom som förorsakar stora kostnader. Det är billigare att låta andra göra dom tabbarna.  ;)

 

Helgerna - dom är väl slut för tillfället. Började lite försiktigt att jobba på båten idag efter juluppehållet. Under julhelgen blev jag förfärligt förkyld. Hade det varit nåt jag skulle gjort här hemma på huset, så hade jag inte orkat. Men med båten är en annan sak.  :rolleyes: Då kan man nästan va halvdöd.

 

Dessvärre har jag ett uppdrag, som tar hela onsdag förmiddag och så ger ju nyårsafton vissa inskränkningar för båtjobbandet. Skall nog försöka göra två arbetspass på båten ändå på årets sista dag.

 

Men imorgon har jag hela dan på mig att slipa och spackla på kölen. Det är några konstiga märken, störst i framkant. Kan för mitt liv inte förstå var de kommer ifrån.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strandeksem? Har haft såna på alla mina båtar till och från. Skumt bara dyker upp, brukar inte märkas förrän på hösten när ögonsten ska torrsättas.

Är ac:n fortfarande till salu?

Kan vara intressant till min gamla dc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en "webasto" Made in Russia i min båt. Isolerade avgasröret med speciellt bandage som jag köpte på biltema. Lindade in och fäste med slangklämmor. Blir bara ljummet nu på utsidan.

Eftersom avgasröret går igenom ett stuvfack så var jag lite rädd för brännskador men bandaget löste problemet.

 

Tänk på att ha avgasutblåset så lågt som möjligt men ändå inte så vågor konstant slår in. Tänk även på att ha en liten svanhals på avgasröret så att inte vatten kan ta sig in i värmaren.

 

Att det ska lukta avgaser behöver du inte oroa dig för mer än i startögonblicket. Min luktar inget alls.

Det blir bara varmt precis intil avgasutblåset, 2dm ut är det bara ljummen luft.

Montera avgasutblåset oh ta ett riktmärke på någon på däcket så du aldrig hänger en fender där och aldrig tillåter båtgrannen att gör det.

Jag har alltid en öppen dialog med mina grannar om jag behöver kör värmare och har inte råkat ut för några problem alls. Lite sunt förnuft så är det inga problem.

 

Kul att det finns lite projekt att läsa om nu på vintern, personlingen har jag inte orkat mig ner till båten mer än tillsyn efter vindar och snö.

 

Gott nytt år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer lite, lite... Myrsteg.

 

Jag kan verkligen rekommendera såna här diamantslipar.

De slipar till det mesta med hög precision utan någon större ansträngning, förutom en massa damm då förstås och tidig lungdöd med det.

Cf6O6QOl.jpg

 

Monteringsplattan slipad och klar. Tillverkade egna vibrationsdämpare (typ bussningar) utav gammal marinklädsel.

Vet ej om det gör någon större skillnad men kan jag dämpa vibrationer mellan skrov och aggregat så är jag nöjd.

Själva Webasto-värmaren monteras för övrigt på en medföljande gummipackning modell kraftig och den gör säkert sitt också.

R1P0qDal.jpg

 

Så här ser det ut fullt monterat på plats. Sitter som berget! Man kan direkt se att avgasrörets dragning

blir en liten utmaning. Mer om det sen.

qZN8qxml.jpg

 

 

TO BE CONTINUED...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående avgasröret...
 
Webasto rekommenderar att avgasutblåset böjs max 270 grader totalt. Spelar det verkligen så stor roll tror ni? Jag har ju en ljuddämpare vilket i vart fall dubblerar tillåtna maxlängden från 2,5 till 5 meter, så kanske även böjradien?
 
Dragning A nedan är mitt förstahandsval men det blir totalt 360 grader. Dragning B blir 270 grader.
 
Vad tror ni skulle hända om man helt skippar ljuddämparen och drar ett väldigt kort avgasutblås, typ 30 cm rakt nedanför värmaren? Behövs ens en ljuddämpare då?

pSZmAcFl.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljuddämpare ska du ha! Om inte annat för att båtgrannarna ska bli glada.... Angående vinklarna kan jag inte svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte dra typ bild B men med ljuddämparen? 
Det blir tajkon utan dämpare.. 

 

När jag monterade min Webast Evo5 i somras så drog jag fast ljuddämparen i taket med vinkeljärn, den sitter bra, inte ivägen som du får om du drar ner den i din ritning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Titta! Ett roligt paket från Tyskland med slangar och utblås och kopplingar!

 

JcXz9A5l.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart tar du inkommande luft ifrån? Utifrån eller inifrån sittbrunnen.

Sitter själv i denna fundering. Vill ta luften utifrån men diametern på anslutningen är ju 60mm. Vart hittar man lämplig bordgenomföring för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inluft..

har funderat på att ta luft, redan uppvärmd innifrån båten, förslagsvis förpiken som ligger längst från utblås. Då bör jag få cirkulation och slippa värma kall uteluft.

nån som testat den varianten?

all "info" kopplat till sämre ventilation, fukt osv. Behöver du inte informera om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ta luften utifrån men diametern på anslutningen är ju 60mm. Vart hittar man lämplig bordgenomföring för detta?

 

Vad gäller insug så ju större rördiameter desto bättre. Kör gärna med 90-100mm, det ökar flödet och minimerar tryckskillnader.

 

Jag hade tänkt ta inluft genom ett välventilat stuvutymme, och detta genom att sätta ett luftgaller i fribord. Röret hänger jag sedan upp på lämplig plats i närheten med svanhals. Blir välventilerat och skyddat från väta.

 

har funderat på att ta luft, redan uppvärmd innifrån båten, förslagsvis förpiken som ligger längst från utblås. Då bör jag få cirkulation och slippa värma kall uteluft.

 

Ett alternativ skulle kunna vara att montera ett reglerbart spjäll med friskluft i närheten av ditt intag, eller via en Y-koppling. Då kan du själv reglera cirkulation- och friskluftsratio. Personligen strävar jag efter cirka 70/30 fördelning frisk/återluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill ta luften utifrån men diametern på anslutningen är ju 60mm. Vart hittar man lämplig bordgenomföring för detta?

 

Vad gäller insug så ju större rördiameter desto bättre. Kör gärna med 90-100mm, det ökar flödet och minimerar tryckskillnader.

 

Jag hade tänkt ta inluft genom ett välventilat stuvutymme, och detta genom att sätta ett luftgaller i fribord. Röret hänger jag sedan upp på lämplig plats i närheten med svanhals. Blir välventilerat och skyddat från väta.

 

 

Då antar jag att du har går ner till anslutningens 60 mm så nära värmaren som möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att du har går ner till anslutningens 60 mm så nära värmaren som möjligt?

Jag har 90mm anslutning, men i övrigt så ja precis. Gäller bara att hitta en lämplig adapter. I ditt fall kanske en vanlig 90mm till 60mm som det ju finns gott om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så ont så ont, det är omänskliga positioner jag arbetat i senaste tiden. Fy.
Nåja.
 
Utblås #1 i kabinen är nu monterat och varmluftsslang på 90mm dragen från värmarutrymmet, via ett skott under toaletten, genom en garderob och så en 90 grader sväng åt babord där utblåset är monterat i en skiljevägg. 
 
Köpte 6 meter svindyr "luftslangstrumpa" från Hjertmanns för att isolera. Fick ej plats med isoleringen längs hela slangen så det finns några ytor utan men det ska nog gå bra ändå. Värmaren är på gränsen till överdimensionerad för en båt av denna storlek så det finns en del att ta av.

Hålsåg ftw.
ME6m7utl.jpg

Voilà!
7Jni3Uel.jpg

Ska länkas med en 90mm 90 grader böj och vidare upp mot värmaren. Även strumpan ska på.
zNpmd8ml.jpg

90-böj vidare in under toan. Strumpan på. Rostfria 80-100mm slangklämmor håller det hela på plats. Att ha buntband som drar åt isolerstrumpan motverkar nog själva syftet med dem men i ändarna har jag ändå beslutat att det är rimligt att dra åt rejält.
xQyIgmcl.jpg

Den svindyra isoleringsstrumpan. Tror dock den är ytterst effektiv.
rwBJxnnl.jpg

 

 

TO BE CONTINUED...............

 

Redigerad av mrlavin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu borrat och dragit varmluftslangarna som tänkt för fas ett. Fyra utblås till att börja med. Avgasutblås och el mm återstår givetvis. Återkommer till detta.

Ungefär så här skall slangarna kopplas, fyra utblås än så länge. Eventuellt flyttar jag Y-kopplingen (som går till toan) ett steg ovanför T-kopplingen så blir det mindre värmeförlust, men samtidigt behöver jag ju inte så mycket värme in till toan... Vi får se.
rOmLgf5l.jpg

90 mm hålsåg.
brW38RNl.jpg

Utmärkt resultat.
QuILcPOl.jpg

Utblås på toan.
Sq50YIGl.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föregående film på bränslepump som går tom och låter högt.

 

Denna film är på värmaren på maxeffekt. Ljuddämparen på förbränningsluften gör STOR skillnad.

 

På film även en av de två co-larm jag beställde från Tyskland, för lite extra säkerhet mot läckage.

 

Har installerat färdigt det mesta men vart dålig på att uppdatera i tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...