Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Olol

Kan någon identifiera denna båt?

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Vart tipsad av en arbetskamrat om en gammal båt som stog bredvid hans plats i ladan dom använder som vinterförvaring. Åkte med han och fick se båten och la märke till att den måste stått där ett bra tag, pratade med ägaren av ladan och han sa att båten stått 9 år utan att någon brytt sig om den. Eftersom ingen brytt sig om den har heller ingen betalt hyran för platsen, jag la då ett bud som han tog.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nyrkkurgzeab/

http://www.ladda-upp.se/bilder/pwixvmuohgogm/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gezblusccegym/

 

Frågan är ju dock vad det är för båt jag köpt? Eftersom det stått 9 år så vad bör göras, kommer motorn ens att gå använda igen?

 

Tackar för svar.

 

 

Redigerad av Olol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Riksarkivet och begär ut de uppgifter som de har för registreringsnumret på båten.

 

Det finns trådar här på forumet om andra som fått liv i motorer som stått länge än så.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte för att vara sådan men sälja en båt som man inte äger är ju inte vidare smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att den kommer i någons entusiastiska händer än att laduägaren tröttnar och dumpar den i diket ute vid allmänna vägen så att kommunen åker på att frakta bort den (till skattebetalarnas bekostnad). Antingen så skiter den förra ägaren till båten och då kan han gott ha't, nio års obetald förvaring överstiger med råge båtens värde ändå, och eller så är han på obestånd av något slag (eller död) och då gäller hursomhelst vad jag sade innan om båtens värde kontra förvaringskostnaden.

 

Njut av båten med gott samvete. En gammal tvåtaktare dör inte av att vila sig i tio år – gick den innan lär den gå nu också (iaf efter lite rengöring av förgasare med mera).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En parallell, samma historia, men med en kompis som fann en inte alltför ovanlig veteranbil som stod i en lada, bilen var körbar/rullbar, men krävde en hel del i renovering, den samlade hyresskulden översteg bilens värde. Via länsstyrelsens gamla bilregister spårades ägaren, som var avliden sedan några år tillbaka, men det visade sig finnas arvingar som tidigare var ovetandes om bilens existens, men nu blev de intresserade av fordonet, men de var inte intresserade av att betala hyran för många års uppställning. Ägaren av ladan var angelägen om att kompisen får köpa fordonet, men arvingarna inledde en rättsprocess, den lär pågå fortfarande....

 

Tja, vad skall man lära av detta...?

Det är ju lättare att ge en båt en ny identitet än en bil...

Jag vet att många kommunala hamnar, marinor och föreningsägda båtklubbar har likartade problem med övergivna båtar som står i vägen och bara kostar pengar för hamnen/marinan/klubben... det kanske finns något prejudikat?

För dessa kan väl inte betraktas som "sjöfynd"??

 

Jag tycker båten ser ut som en Fjordling, men är ingen expert på dessa båttyper.

Om bara motorn går runt när du med handkraft drar i svänghjulet, finns det hopp, sedan bör den ju plockas ned och alla slitdelar och packningar, gummibussningar och impeller får ju bytas, för att nämna några grejer, det kanske finns nån veteranförening som intresserar sig för gamla "murklor" nånstans i världen som kan hjälpa dig med den biten.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tror båten är en saga sea camp! En norsk kvalitetsbåt från 70-talet.

 

Så rätt du hade, stämmer på pricken!

Hämtade den idag, efter en högtryckstvätt ser den ut som ny. Ska börja fixa med den i vår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...