Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
coolbeyron

Bojvikt? För att ha båt på svaj permanent..

Rekommendera Poster

Det är lite för grunt vid bryggan, och vinkeln blir lite dålig, så jag funderar på att lägga båten på svaj vid en boj istället och ta jollen fram och tillbaka. Hur stor vikt behöver man ha för en båt som väger strax under 5 ton? 

Tittar man på ankare så hade det ju klarat sig med ett 20kg.. men det är ju givetvis skillnad när båten ska ligga flera veckor i sträck. 

Det här är på västkusten. Skyddat från den värsta sjön men det kan blåsa rejält. 
Båten är en segelbåt på 32 fot. 

Vad använder man för tyngder? Behöver man ha något tillstånd från myndighet tro?

 

Vore tacksam för hjälp eller era kommentarer och erfarenheter. 

Ligger ju ett par båtar på svaj för jämnan tycker jag bl.a. när man kör förbi Ljungskile...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är väl tvungen att inneha mark/vattenrätten, alltså äga marken som gränsar till vattnet för att lägga ut en boj tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Volvo_Penta , tillstånd av markägaren finns (det ligger redan en boj där fast anpassad för en eka typ). 
Enligt broschyren du lade upp så skulle det behövas en betongklump på ca  90x90x80 cm som ska väga iaf 750kg i vattnet för att hålla en 5tons båt på plats. Det låter som en jäkligt besvärlig sten att hantera. Både att gjuta och placera ut...

 

Kan man använda flera mindre vikter tro? Typ cementfyllda bildäck eller något? Någon annan än jag borde väl ha gjort det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Volvo_Penta , tillstånd av markägaren finns (det ligger redan en boj där fast anpassad för en eka typ). 

Enligt broschyren du lade upp så skulle det behövas en betongklump på ca  90x90x80 cm som ska väga iaf 750kg i vattnet för att hålla en 5tons båt på plats. Det låter som en jäkligt besvärlig sten att hantera. Både att gjuta och placera ut...

 

Kan man använda flera mindre vikter tro? Typ cementfyllda bildäck eller något? Någon annan än jag borde väl ha gjort det här?

 

Jag har hjälp en bekant för några år sedan i ett liknande ärende. Vi åkte till skroten och fick fyra gamla 22,5" lastbilsfälgar. Tre av dem vi fyllde med betong med lite järnskrot i och rediga öglor i rostfritt fastgjutna. En fälg finns kvar om det skulle visa sig att det blev för lite. Vi släpade ut fälgarna med snöskoter på isen, en och en, och sänkte dem på avsedd plats. Det gick faktiskt smidigare än vad vi hade räknat med största problemet var motorsågen när vi skulle ta hål i isen. Kompisens båt väger c:a 3,5 ton och ligger utan problem fastän läget inte är det bästa.

 

Någon med lite tid över kan ju räkna på vad en sådan betongfylld fälg väger. Ta då hänsyn till profilen på fälgcentrum, offset osv. Fälgarna var märkta med Scania, artikelnumret minns jag dock inte... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P-ringar är utmärkta, men bara om man har draget i likartad riktning hela tiden, alltså där båten ligger mellan boj och land. Kan man befara stora dragkrafter i olika riktningar så kan P-ringen vridas loss, och dess vikt är då för liten. 

Svajförtöjning kräver en rejäl klump av sten, betong, eller gammal stort motorblock från lastbil.

Sen kanske det finns nån fiske- eller arbetsbåt i trakten som vill tjäna några hundralappar på att lägga ut det hela.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastgjuten rostfri ten är bra ur livslängdshänseende. Om du använder tamp istället för kätting och knyter istället för schackel så håller det i mååånnnga år. Se bara till att ha ett flöte en bit upp på tampen så att den inte ligger och slits mot bojsten och botten. Med tamp så vill bojen lägga sig ner. Du får hänga en vikt under bojen så att den blir stående med tenen uppåt.

 

Dimensionera inte förtöjningsgodset för hållfasthet utan för livslängd. Grövre dimensioner kostar inte så mycket mer men du slipper göra om det så ofta.

 

Om du vill ha mindre vikt att hantera i bojstenen så kan du nog försöka seriekoppla ett par stenar (men de får enskilt inte vara alltför små och lätta). Den förhärskande vindriktningen för hårda vindar på en ankringsplats brukar ju vara ganska konstant och då lägger sig stenarna i den riktningen. Vid mer normala vindar så hålls båten på plats av en sten så de lär normalt inte "byta plats" alltför mycket. (Jag håller med Seawolf - varning för P-ring till svajförtöjning)

 

Kryssarklubbens västkustkrets har en lösning på svajboj som kan ge lite ideér om hur det kan utformas.

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 900kg klump som är nedspolad i dyn. Ligger jäms med botten så dyn håller nog rejält i den

Tyngsta båt jag haft liggandes på den var min Sea Ray 400 på 11 ton vilket funkade fint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...