Jens_Sthlm 34 Postad 13 Oktober , 2015 Jag har en sötvattenkyld maskin som tar kylvatten från separat bottenintag. Vilken typ av slang ska man ha mellan bottenintag och impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 13 Oktober , 2015 Om du hittar lämpliga mått här. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Kylarslang/Bojbar-kylarslang-av-gummi-2000017976/så bör det vara en adekvat lösning. Dessa slangar är konstruerade för att hålla vibrationer och böj. Bättre kvaliteter finns naturligtvis men dessa är helt OK om du bara byter dem med rimmliga intervaller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Oktober , 2015 (redigerade) Biltemaslangen ovan är nog inte fel. När man installerade ny motor i min båt för några år sen använde mekanikern en ståltrådsarmerad plastslang. Själv har jag använt vanlig glasfiberarmerad plastslang - fast den kommer väl långt ner på skalan för betyget på "bästa slangen". Har nog haft sådan slang till kylvattnet sen mitten på 1970-talet - i flera olika båtar. Slangen har aldrig vållat nåt problem. Redigerad 13 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 Oktober , 2015 Verkar lite overkill om man nu inte har behov av 32mm slang eller mer. En hygglig slang av EPDM fungerar utmärkt tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Slangar-ovrigt/Bilvarmeslang-2000031441/?artId=52512 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 13 Oktober , 2015 Brukar använda bilvärmeslang, men bytte i år en mot http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Luftslang-och-koppling/Tryckluftsslang-2000017752/ Vilka krav ställs egentligen på slangen, den är inte utsatt för tryck och det är kallvatten, man får se upp så den inte ligger nära heta motordelar eller kan nötas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Oktober , 2015 En stålarmerad slang har fördelen att den inte sugs ihop under högt undertryck. Om slangen sugs ihop, på grund av att den blivit gammal och mjuk eller kanske för att något begränsar inflödet av vatten (ett delvis stopp i intaget?) blir det totalstopp och då kommer din motor av överhetta på nolltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 Oktober , 2015 Blir det stopp i intaget spelar det ingen roll om slangen sugs ihop, det kommer ju ändå inget vatten. Dessutom kan en impellerpump inte skapa speciellt mycket vakuum (inte tryck heller), gummivingarna viker sig helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Oktober , 2015 Jag skrev delvis... Oavsett vilket så har det hänt att slangar på sugsidan sugits ihop - varför chansa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 13 Oktober , 2015 Kanhända, min erfarenhet av tryckluftslangarna är att dom snarare hårdnar än mjuknar med tiden. Två gånger har jag råkat ut för stopp i vattenintaget, ena gången en plastpåse, andra gången sjöväxter. Vid båda tillfällena reagerade jag först på att avgasljudet förändrades och tempen hann aldrig stiga. Det tar också en stund innan kylvätskan kokar bort när det blir stopp i sjövattensystemet. Brukar också efter upptagningen låta motorn tömma färskvattentanken och sedan gå tills det slutar komma vatten ur avgasröret. Aldrig haft temperaturproblem, inte ens impellern har pajat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 Oktober , 2015 En billig trädgårdsslang kan sugas ihop, den är helt olämplig. En tryckluftslang är segare men moderna slangar är mjukare än de man hade förr. Men en EPDM slang sugs inte ihop lika enkelt. Om nu slangen sugs ihop pga inaret delvis blockeras så är det främst det blockerade intaget som begränsar flödet. Om man stänger sjövattenintaget så tar det en stund innan motorn överhettas. Har man en larmtermostat på avgaslimpan så får man ett larm långt innan någon skada skett och innan larmet för hög färskvatten temperatur ljuder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser