Thomas-1 311 Postad 7 Oktober , 2015 Bilden nedan norpad på gp.se ser väl smått besynnerligt ut? (Skorstenen går garanterat under bron så man kränger förvisso inte avsiktlig á la filmen segelsällskapsresan. :-)Flera forummedlemmar i MG har erfarenhet från stora fartyg, har ni nån gissning om felorsaken?Inte för att Stenas bekymmer är särskilt relevant för oss fritidsskeppare utan bara av ren nyfikenhet.Talas i artikeln om felaktigt fungerande "anti-heeling" vilket väl i grunden är kompensatorisk fyllning av sidotankar för att kompensera snedfördelad last?Snabba pumpar kanske hinner "trimma om" vid stormvind-styrkor då kursen ändras så att vindpressen byter sida? Finns också system för "anti-rolling" som har olika slag av snabbt manövrerbara horisontella sidofenor.Just kombinationen av "smart datorstyrd automatik" som kan kompensera till viss gräns gör väl att fartyg inte uppför sig naturligt utan konstlat bekvämt, skepparen får kanske inte tillräcklig känsla erfarenhet ifall allt ständigt verkar konstgjort/datorkompenserat stabilt? (Okej bara till den dag då alla system överraskande brister och en erfaren kaptens gamla magropskänsla behövs igen?)Numera finns ju diverse datorstyrda system även för fritidsbåtar, egentligen därav denna fråga. Fartygsproffs övar förhoppningsvis systemsammanbrott i simulatorer - och stänger kanske därtill emellanåt av automatiken IRL vid lugna tillfällen för att få "fylla på" magropskänslan av sitt fartygs beteende inför eventuellt kommande extrema situationer??Vi fritidsskeppare däremot är nog alltmer litet "hej o hå" glada att nya automatiska system funkar ifall vi lyckats slanta upp för sådana?Övar eller tänker väl ens på scenarior där olika system fallerar samtidigt? Tycker i grunden alltså att all sorts automatik kan vara bekväm och bra men litet farligt, kan leda till att "maggropskänslan" för båtars beteende sakta degenererar? Datorer/mekanik kan som synes fallera. Synpunkter...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Oktober , 2015 Automatisk länspump, solcellsladdning och skiljerelä. Där går väl gränsen för mina automatiska hjälpmedel. En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 7 Oktober , 2015 Automatisk länspump, solcellsladdning och skiljerelä. Där går väl gränsen för mina automatiska hjälpmedel. En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. Fast inte om man länsar va? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 477 Postad 7 Oktober , 2015 En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. Har du sånt vridmoment i dieseln...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Oktober , 2015 En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. Har du sånt vridmoment i dieseln...? Tommy har ju en Lombardini! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Oktober , 2015 Automatisk länspump, solcellsladdning och skiljerelä. Där går väl gränsen för mina automatiska hjälpmedel. En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. Fast inte om man länsar va? /B Nej - men det är väl ingen seglare som vill segla plattläns om man inte absolut måste. Plattläns är ju den absolut farligaste bogen. Då är det betydligt bättre att skära på slören. Bekvämare och mycket snabbare och framför allt säkrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Oktober , 2015 En riktig båt skall ha slagsida när den framförs med huvudmotorn. Har du sånt vridmoment i dieseln...? Min Lombardini är inte huvudmotor i min båt - den är bara hjälpmotor. Båtens huvudmotor består av ett antal segel. Trots det jag skrev tidigare segling under plattläns. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 577 Postad 7 Oktober , 2015 Plattläns med enbart försegel eller undanvindssegel är inte farligt. Ytterst njutbart, skulle jag säga. Om vädret är mysigt åtminstone. Sen var jag på vippen att skriva till artikelförfattaren och påpeka att "healing" är nåt annat än "heeling", men jag besinnade mig... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 7 Oktober , 2015 Heelingtankar används vid lastning/lossning, extremt viktigt om man har ramp för tex lastbilar, vinkeln mot kajen får bara vara några grader. Tankarna brukar vara vingtanker och en stark propellerpump kan flytta te 100 ton vatten på 45 sek. Får endast användas i hamn, till sjöss ska tankarna ha samma nivå och det ska var stängt mellan dem, utom om man sjunker, då ska man öppna för den sk läckstabiliteten. För att inte rulla i sjön använder man fenor som fälls ut och som styrs av ett gyro. Kräver viss fart för att fungera. Fins även andra system tex sk "flume-tankar", en tank som ligger tvärskepps med "stypningar" så att vattnet i tanken kommer i obalans med fartygets rullning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Oktober , 2015 (redigerade) Hittade en artikel i Sjöfartstidningen också.I kommentarerna där verkar det som att heeling-systemet kan ha använts utanför hamnen trots att det är förbjudet? Om slagsidan mot förmodan uppstod redan i avgångshamnen borde de återvänt med sina 35 lastbilar ombord?Kanske inte så konstigt att Stena inte tycks vilja ha nån uppmärksamhet kring incidenten.Haha, på tal om lastbilar...Stena Gothica ersätter gamla Scanrail som tydligen sålts till Turkiet för trafik på Marmarasjön. Scanrail har mäktigt ljud, dess lugnt dunkande maskin kunde höras över halva stan när den passerade under bron och ekona förstärkte. Varje stolt HD-ägare eller tändkule-fantast kan slänga sig i väggen. :-)Hittade en elvaminuters video om Scanrails sista resa innan ägarbytet, tappade tydligen enligt legenden en lastbil med potatis nära Vinga till glädje för en fiskare. Kaptenen själv nämner legenden HÄR.Ps Bhemac: Det där med flume-tankar är givetvis inga "flumtankar", ursäkta men jag måste som göteborgare tvångsmässigt få dra den ordvitsen. ;-)Verkar lurigt, ungefär som att ha en jättetung pendel ombord som lika gärna kan förstärka - istället för att motverka - rullning om vågmönstret ändras. Är nog som vanligt dessa jäkla datorer som styr strypventilerna mellan tankarna?? Redigerad 9 Oktober , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 9 Oktober , 2015 Förr illa fall, försökte man bedöma lastbilarnas vikt när de rullade ombord och sen försöka fördela dem jämt. En del var väldigt duktiga på detta, andra mindre duktiga. Heelingtankarna var en välsignelse i det läget. Sen var nog så att tankarna "bör" vara jämna, det var nog inget hårt förbud. Bra väder och en kort resa så fick det gå. Att trimma om ballast i bottentankarna tar mer tid. Numera är det säkert automatik som sköter heelingtankarna och det händer ju att den inte fungerar.... Flume-tankarna kan ju ge helt fel effekt. Flume Ride kallas det Sessan var nog bland de sista färjor som hade Flume-tankar. I Stena sa man att Sessan inte hade råd med moderniteter. Moderna stabilisatorer sticker inte ut åt sidorna utan är riktade snett nedåt och behöver inte heller fällas in. De fungerar även i låga farter och sparar bränsle. Nästan standard i lyxigare motorbåtar grå 50-60 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 285 Postad 26 Oktober , 2015 Jag tror däremot att det rör sig om illegal import av lutfisk! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Oktober , 2015 Jag tror däremot att det rör sig om illegal import av lutfisk! Det är elakt att ta upp såna ord - fy katten vad man längtar till Jul - med tillbehören kokt potatis,vit sås, skirat smör svartpeppar och ärtor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Oktober , 2015 Jag tror däremot att det rör sig om illegal import av lutfisk! Häpp, så ligger det naturligtvis till! Kan inte låta bli att länka några "götebosska" ordvitsar á la Henrik Dorsin. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 28 Oktober , 2015 (redigerade) Minns systemet på tågfärjorna på Sassnitzleden; svenska och östtyska. Uppe på en ramp i aktern stod en blåfrusen styrman och hade koll på rangeringen. Hans jobb var bl a att balansera färjan när man drog av vagnseten genom att pumpa vatten från ena sidan till andra. Ibland drog man av vagnarna för snabbt och då krängde färjan snabbt över i läget och var man inte beredd så kunde man nog få ett minne för livet. För att signalera till loket att snabbt stanna drog styrmannen i tyfonen några gånger och hade man blivit lite skrämd av den hängande färjan så blev det inte bättre när detta dån satte igång. Härliga minnen! OT: På bilden syns SJ-färjan M/S Skåne och bilden är tagen under 80-talet i Sassnitz som var DDRs marinbas och färjeläge; allt på en enda gång. En gång hände det sig att ett gäng överförfriskade svenska väluppfostrade ungdomar från det fria väst... !!! slängde all räddningsmateriel från just Skåne överbord och i Sassnitz. Vilket jobb att håva tillbaka allt... Tror att många skämdes den där dagen och tro mig; det är fullt möjligt att skämmas för både land och nationalitet även om man är svensk. Förr var detta... äsch skit samma! Redigerad 28 Oktober , 2015 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 28 Oktober , 2015 Jag tror däremot att det rör sig om illegal import av lutfisk! Det är elakt att ta upp såna ord - fy katten vad man längtar till Jul - med tillbehören kokt potatis,vit sås, skirat smör svartpeppar och ärtor. Har inte du, som är genuin Bohuslänning, stekt fläsk till din lutfisk? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 308 Postad 29 Oktober , 2015 Kanske fraktade de timmer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Oktober , 2015 (redigerade) Jag tror däremot att det rör sig om illegal import av lutfisk! Det är elakt att ta upp såna ord - fy katten vad man längtar till Jul - med tillbehören kokt potatis,vit sås, skirat smör svartpeppar och ärtor. Har inte du, som är genuin Bohuslänning, stekt fläsk till din lutfisk? /B Nej dom traditionerna hade vi inte hemma. Är uppväxt hos mina morföräldrar och mormor jobbade hos olika familjer i Oslo under ganska många år av sin ungdom. Hon hade turen att först komma till en familj med två hemmavarande vuxna döttrar. Både modern i familjen och döttrarna var hushållslärarinnor och mormor fick verkligen lära sig att laga mat. Sen jobbade hon som kokerska hos ett par familjer i Oslo. Min morfar älskade lutfisk, men att det skulle finnas en tradition i Bohuslän och Norge med stekt fläsk till lutfisken har jag inte hört talas om förrän för ett par år sen. Har för mig att vi testade förra julen, men antingen har jag glömt bort vad jag tyckte (troligast) eller så satte det inte några större smakliga avtryck. "Stekt bacon eller rökt fläsk i tärningar serveras ofta till lutfisk på Västkusten och i Norge. Baconstrimlorna eller fläsktärningarna strös över lutfisken och fettet serveras i en skål för sig. Lutfisk serveras också med mesost i Nordnorge." http://skarhamnsfrys.se/recipes/klassisk-lutfisk/ Får väl göra ett nytt försök. Nån lutfisk på julafton lär det väl inte bli. Folk har sån konstig matsmak nu för tiden. Lutfisk kan mina barn och barnbarn inte äta - men rå fisk (suchi) - kan de äta när, var och hur som helst. Redigerad 29 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 285 Postad 7 November , 2015 Lamm smakar som kofta, fläsk det har vi för ofta, biff med lök är riktigt läbbigt.... I D-dur med två korsförtecken lär blommong falukorv vara bra, men lutfisk går det ju inte ens att rimma på. Rimmat fläsk däremot. Nej, inte ens jag som är utfyttad bohuslänning gillar lutfisk, om nu H.Alfredssom tyckte att lamm smakade kofta, kan jag tycka att lufisk smakar wellpapp. Finns det någon maträtt man klarar sig förutan så är lutfisk en sådan, surströmming en annan.... Vi har bytt ut lutfisken mot bruna bönor med fläsk på julen, till detta avnjuts ett rött årgångsvin! Hjälpte till med garagedomkraft och diverse pallvirke att få en privatupplagd båt rätt, den hade fått slagsida på land, ägaren hade inte kollat bärigheten i marken. Visserligen en mindre snipa, men några ton väger den väl och det hade blivit väldigt besvärligt om den vält omkull helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser