Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
seglarfreaken

Bemötande och service i gästhamnar?

Rekommendera Poster

Va skönt de känns att vara självörsörjande vad gäller ström å förtöjning mm. så kan man välja själv om å när man behöver känna av lite gästhamnsmys..

I somras låg jag på svaj, hel ensam, på jolleavstånd från en gästhamn där de va trångt, massa båtar utanpå varandra. På morgonen låg 8 nåtar till på svaj.. varsv 2st som vi såg i gästhamnen kvällen innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Vi håller på att utveckla en app som visar hamnar och lediga platser som man kan boka när är på havet. Vi funderar på om det ska finnas möjligheten att betygsätta hamnarna och platserna. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Vi håller på att utveckla en app som visar hamnar och lediga platser som man kan boka när är på havet. Vi funderar på om det ska finnas möjligheten att betygsätta hamnarna och platserna. Vad tycker ni?

Det var ju synd att jag fick se ditt inlägg.

Som gammal seglarstofil tycker jag det är ganska tramsigt att appar skall styra sjölivet.

Det hade varit intresant att veta hur många som håller på att utveckla liknande appar - av det man läst bara här på MarinGuiden - är det inte få.

Hur skall man klara sig på sjön om man är (n)app-beroende, om det inte finns mobiltäckning!?

Som blågrå dyning Bohusbergen rulla

i ödslig majestät vid havets rand

och mellan dessa kala urtidkullar

Där brukar inte mobiltelfoner fungera nåt särskilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oherhört trött på å gå in i en halvfull hamn bara för att se röda skyltar som säger att de tomma platserna är reserverade... Men det är nog så att båtlivet har utvecklats dithän att vi numer måste planera varje besök och boka vår plats... Att segla dit vindarna bär hör till en svunnen tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oherhört trött på å gå in i en halvfull hamn bara för att se röda skyltar som säger att de tomma platserna är reserverade... Men det är nog så att båtlivet har utvecklats dithän att vi numer måste planera varje besök och boka vår plats... Att segla dit vindarna bär hör till en svunnen tid...

Jag kaske inte förstår hur man ska göra som fritidssjöman eller så håller jag till i en helt annan del av skärgården... 5 nätter har jag varit i gästhamn i sommar... nytt rekord, mest hittills, men ingen gång för att jag måste egentligen utan för det varit enklast.

Så för min del får det vara fullbokat.. desto mer lediga fina platser ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då Stefan - nu skall du inte va så pessimistisk. 

Nu är det lugnt och fint i skärgården och hamnarna, och det var nån som tycket att du skulle lägga till i Viken eller Höganäs om du seglar förbi. Jag har telefonnumret om du vill bli hämtad med bil.

Vilken service

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att boka plats förstör ju hela semesterkänslan, lite som att bestämma vad man ska äta innan man sett menyn.

För vår del ska båtlivet präglas av lugn och harmoni och det rimmar illa med att på förhand bestämma vart vi ska och när vi ska komma dit.

Med en bra hamnvärd får det alltid plats en båt till. Snackade med hamnkaptenen i Byxelkrok för ett antal år sedan. Det finns - eller fanns då - 70 platser om jag inte missminner mig och som mest hade han haft 140 båtar i hamnen inför ett stundande oväder.

Jag tror att vi själva är en del av problemet. Våra krav,vårt gnäll och vår oförmåga att göra som ex.vis en hamnkapten säger tar död på egagemang som det hanbkaptenen Kent? i Byxelkrok uppvisar och sedan återstår bara markerade upptagna förbokade parkeringsplatser.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min taktik är att jag låter vinden ta mig dit jag ska, sen ankrar jag i närheten över natten. På morgonen efter glider jag in och tar en plats när folk åker vidare. :)

Får jag mer valuta för pengarna för ett dygn också :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde enormt många nätter i gästhamn i år mycket pga vinden.

Tycker det är enormt sällan man ens träffar någon personal nu förtiden. Oftast finns det en automat man betalar i, iaf här på västkusten.

På kvällen går någon sommarjobbare runt och kollar.

Iaf här är ett urval av gästhamnar på västkusten för 2016.

Källö-knippla, Fortsätter att tappa. Trodde livet för oss båtägare skulle bli bättre när den gamle hamnkaptenen gick i pension men ack. Höjt priserna i år igen. Vi fick betala fullpris i början av Maj trots endast 5 båtar i hamnen. Toaletterna dåligt städade och en restaurang som inte hade öppnet pga nya ägare.

Men knippla är alltid knippla, bra pizza och barnen trivs på ön.

Hyppeln. Trevligt men bastu. En hamnkapten som svarar i telefon och är trevlig. Restaurangen lånade ut sina parasoll till vår kräftskiva. Supertrevligt! 

Rörö. Trevlig ö med trevlig personal. Bra glassbar. Fins stränder och otroligt fin natur. Pass på för folk som ankrar, blir ofta trassel.

Marstrand. Lite storstan. Opersonaligt men fullservice. Stor hamn. Gungar bra om vinden ligger fel men ändå skyddad.

Varit här flera gånger i år, mest i "dricka öl" syfte.

På matchcupen kom en vattenskoter ut och mötte upp, blev lotsade till våran plats. Regnade kraftigt med hård vind. Superbra!

Dyrön, södra hamnen. Väldigt fin ö med väldigt trevlig befolkning. Köper kräftor direkt från båt och har västkustens bästa glassbar i vårat tycke. Jag och grabbarna (mina barn) passerar sällan förbi utan stopp på denna fina ö. Bra restaurang i Norra hamnen med trevlig underhållning i form av musik.

Skärhamn. Lite samma som marstrand, opersonlig men fina bryggor och inget att klaga på. Blev utskälda av grannbåten för att vi satt och pratade i båten kl 22 men det berodde nog mer på grannbåten än hamnen för hon skällde lika mycket på gubben dagen efter när dom skulle lägga ut. Inget som biter på en glad prick som mig.

Mollösund. Packade som sillar men alltid finns det plats. En hamnkapten som lägger sin själ i att få in alla båtar. Väldigt trevliga restauranger. Åt pizza på någon av dom (kommer ej ihåg namn) och fick väldigt fin service.

Bra glass och härliga bad.

Gullholmen. Det finns hamnvärdar som mest tittar på....sen finns det hamnvärdar som jobbar stenhårt. Gullholmens hamnvärdar gör det senare. Jäklar vad grabbarna sprang och fixade.

Trevlig hamn där makrillen hoppade intill båten.

Lysekil. Tyvärr regnade det hela vistelsen men Lysekil är trevligt. Gästhamnen kändes mest som övernattning. Ingen kuinarisk upplevelse mao. Trevliga båtgrannar förutom en snubbe som drack för mycket och sen skällde på fru o barn men jag tror på Karma för hans båt startade inte på morgonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ärlighetens namn har jag i år hittills endast varit på Sandhamn i maj, och de frågade då överhuvudtaget inte hur många vi var ombord. Har inte hänt tidigare år heller, något nytt grepp kanske. Jag tror inte jag hade tänkt så mycket på frågan om jag fick den. Jag hade nog bara svarat. När det gäller e-mailadresser så råkar man ju ofta ut för kravet att avge en sådan. Larvigt nog har jag valt en pragmatisk hållning och käftar inte längre. Jag brukar skriva

tjabo@hovet.se

Eller något liknande. Min Lokala konsumbutik har säkert fått 100 rabattkuponger genom åren som undertecknats av Knugen, Carl-Gustf och andra fina alias.

du vet att det 'r olagligt o skriva under med kungen eller liknande. 

hade en vän som gjorde det och böter blev det för honom .

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...