Gå till innehåll
måndag 20 oktober 2025
redpirate

Döpa om en båt?

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att döpa om min båt. Det tidigare namnet är bortaget och går knappt  att skönja i gelcoaten i aktern. Nu till min fråga och jag fäster mitt hopp till detta forums båtveteraner...betyder det otur om man gör detta? Har hört talas om detta som "sjömans skrock" och jag vill värkligen inte råka ut för mer otur än vad jag vanligtvis har på sjön (mobiler i havet, pinsamma grundstötningar mm.) :rolleyes:

Soliga båthälsningar!

/RP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har döpt om, men sjösätter aldrig på en fredag!

Kall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, om du på allvar tror att du kommer att få 7 års olycka när du krossat en spegel och snart kommer att dö om missar att spotta 3 ggr. efter den svarta katten så bör du även låta bli att döpa om båten.

För min egen högst personliga del tror jag tur och otur beror på helt andra saker, saker som vi dessutom till stor del kan styra över.

Så känn efter vad magkänslan säger och gör som du vill.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om namnbyte skulle medföra otur skulle inte många handelsfartyg, som byter namn och ägare då och då, finnas kvar.

"Kärringar på däck" däremot är fullständigt livsfarligt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båt hade (vad vi kunde få fram) inget namn alls när vi köpte den. Så vi bestämde oss för att döpa den efter svärmor, köpte en dekal på dekaltrim.nu (kan varmt rekommenderas) och klistrade på. Och så köpte vi en flaska med bubbel, men den vågade vi inte slå sönder mot båten eftersom vi trodde det skulle skada gelcoaten mer än flaskan.

Har inte märkt av någon otur än. Vi fick iofs soppatorsk mitt ute på sjön i helgen, kan det räknas? Fast vi hade reservdunk med oss, så det kanske inte hänger ihop ändå.

Inte helt säker på om jag besvarade frågan här dock :D

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska tänka sig för innan man döper om en båt...

Kung Neptun gillar inte att båtar döps om så något bör offras till Kung Neptun. Offrar du inte när du döper om båten så kommer du att offra mobiltelefonen senare.

Det är också bra att göra en 360-grades sväng i samband med dopet och att skriva det nya namnet i bottenfärgen för Kung Neptuns skull.

Helst ska man döpa om båten när den strå på land, då lär risken för olycka bli mindre.

Ett mynt bör placeras under masten, men det är ju svårt på motorbåt. Kanske under något annat som sticker upp funkar.

Båten bör backas före namnbytet för att vrida tiden tillbaks.

Det gamla namnet ska helt utplånas ombord och får aldrig mera nämnas (ombord).

Skumpa är viktigt. Häll först en halv flaska över fören så att det rinner ner till Kung Neptun och skåla sedan i resten. Uttala något högtidligt.

Kung Neptun, jag ber dig att ta emot xxx.

Ditt namn ska vara xxx och må lycka och välgång följa dig över de sju haven. 

Ja, något i den här stilen bör funka...

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båt hade (vad vi kunde få fram) inget namn alls när vi köpte den. Så vi bestämde oss för att döpa den efter svärmor, köpte en dekal på dekaltrim.nu (kan varmt rekommenderas) och klistrade på. Och så köpte vi en flaska med bubbel, men den vågade vi inte slå sönder mot båten eftersom vi trodde det skulle skada gelcoaten mer än flaskan.

Har inte märkt av någon otur än. Vi fick iofs soppatorsk mitt ute på sjön i helgen, kan det räknas? Fast vi hade reservdunk med oss, så det kanske inte hänger ihop ändå.

Inte helt säker på om jag besvarade frågan här dock :D

/Daniel

Det värsta är väl att ta ombord svärmor? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta är väl att ta ombord svärmor? ;-)

Kan jag hävda att det betyder otur att ta ombord henne tror du? :P

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut

Jag är inte ett enda dugg skrockfull, men ännu värre är att inte hälsa ordentligt på Kejsaren.

Det har vi inte gjort någon gång, och sen kan ni ju tänka er resten.

post-106994-0-91814500-1435844624_thumb.jpg

post-106994-0-88521600-1435844646_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...