Hurin 0 Postad 12 Juni , 2015 Hejsan! Funderar på att installera ett enklare elsystem i min Albin 57a som i dagsläget står utan någon el alls. Har därför slängt ihop detta mycket ovetenskapliga "kopplingsschema". Är inte jätteduktig på el och som jag förstår det kan 12 volt vara känslig för kabellängd och tjocklek. Ser ni även någon säkring eller något annat som fattas får ni gärna hojta till. Panelen är från biltema med automatsäkringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 305 Postad 12 Juni , 2015 Hej Du behöver en huvudsäkring direkt vid batteriet. Det finns säkringar som sätts direkt på batteripolen, se länk http://www.odelco.se/Terminal-saekringshaallare-30-300-A.html Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 12 Juni , 2015 Koppla minus till en plint, typ biltemas 25233. Minus dras ifrån förbrukarna till plinten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hurin 0 Postad 12 Juni , 2015 (redigerade) Okej tack! Självklart blir det så att minus går till en plint, förbisåg detta. Förstod nästan att det skulle komma en säkring någonstans. Men hur är det med dimensioneringen av kablarna. Det är ju ganska litet system så vilken tjocklek väljer jag på kablarna? Klarar jag mig med till exempel 0.75 högtalarkabel till panelen? Redigerad 12 Juni , 2015 av Hurin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 12 Juni , 2015 Huvudsäkring är en extra säkerhet, men det ska också finnas en huvudbrytare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 305 Postad 12 Juni , 2015 Kablar skall vara minst 1,5 mm2 helst 2,5, här finns en del att läsa, en hel del antagligen överkurs för din del men tag till dej det som passar. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_04_elsystem%20.pdf Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 12 Juni , 2015 Hur långt har du från batteri till panel? Kommer du någon gång köra någon större förbrukare, t.ex. kylbox, defrosterfläkt eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2015 (redigerade) Som sagt, huvudbrytare nånstans lätt åtkomlig i närheten av batteriet. Så man VET att inget drar tjuvström när man lämnar båten. Och enklare när man ska meka senare med systemet. Kabeldimension, kan egentligen aldrig blir för tjocka kablar. Kolla vad som går in enkelt i de kontakter du ska använda. 2.5 mm2 är nog det jag skulle dra allting med. För säkringarna i panelen gäller max 6 A per kvadratmillimeter på ledningen som är kopplad efter. Dvs 15 A för 2,5 mm2. Men det är för att motverka brandrisk genom att kabeln blir för varm. Man bör dimensionera med betydlig lägre ström per kvadrat för att inte få för mycket spänningsfall. Och ett tips; ta av klocka med stålarmband, ringar och liknande när du mekar 12V från blybatteri. Lyckas du t ex lägga en fingerring över osäkrad 12V så blir ringen varm och glödande på ett par sekunder. Det gör ont och luktar illa. Redigerad 12 Juni , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2015 (redigerade) Just här så används en 220V laddare vad jag ser. Om man laddar från generator på motorn finns en synpunkt till vad gäller huvudbrytare: Likriktaren som sitter i generatorn är känslig. Om man koppla ifrån batteriet medan motorn går så går likriktaren sönder. Och det går fort, det räcker med att bryta 0,2-0,5 sekunder. Så om man har generator så ska man ha en huvudbrytare av bra kvalitet som inte glappar, och sitter så man inte råkar stänga av den. Eventuellt så låter man generatorn vara inkopplad permanent till batteriet utan brytare. Redigerad 12 Juni , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Juni , 2015 Belysning i kajutan kan gärna drivas från två eller rent av flera olika säkringar. Blir ju jäkligt svart om all sådan belysning plötsligt slocknar. Man hittar kanske knappt fram till säkringsboxens pilliga detaljer?Om däremot flera säkringar används för just olika delar av innerbelysningen så kan man kanske få både belysning o och snabb vägledning angående felorsak om nåt lägger av. (Exempel: babords-läslamporna visar sig funka när man famlat sig dit i mörkret, och eftersom den nu plötsligt strömlösa VHF:en har samma säkring så är det troligen istället glapp i sladden eller annat fel.) Typ så, har själv sådan koppling och därför bara råkat ut för delvis "blackout" av kajutan, ta i trä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 364 Postad 12 Juni , 2015 Jag funderar kring detta med förbrukarna. Biltema anger panelen till 4-6-8-10 Amp uppifrån räknat. Jag hade nog lagt belysningen på fyran för att inte stereon skall lösa säkringen. Det går att byta till större säkringar om man vill, men onödig kostnad om man inte måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 12 Juni , 2015 Med 4-6-8-10 hade jag lagt: Lanternor, Belysning: Stereo, Uttag. Men jag hade kanske köpt nästa storlek på panel. vänta bara, det tillkommer snart något ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser