Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
firefish

Det här med vented loops vid toainstallation

Rekommendera Poster

Jag håller på och bygger om toaletten och har funderingar.

 

Att dra inkommande vatten i en loop som går över vattenytan verkar smart, i mitt fall är dock durken på muggen ungefär i nivå med vattenlinjen så jag tänkte skippa det – det borde väl vara okej?

 

I installationsbeskrivningen till toaletten, manuell Jabsco Twist'n'lock, står det att man måste ha en så kallad vented loop om toalettens utlopp är under toppen på tanken för att undvika att det blir en obehaglig sughävert som tömmer tanken upp genom muggstolen.

 

Här undrar jag om det verkligen behövs. Är inte toaletten "stängd" när pumphandtaget är nere och låst? Annars skulle ju alltid det som var kvar i slangen på väg upp till tanken rinna tillbaka efter varje spolning. Dessutom, min tank från Seasea har inloppet i ovankant så hur det ska kunna bli någon sughävert begriper jag inte.

 

Är det här med vented loop på slangen mellan muggstol och tank bara ett sätt för Jabsco att slippa bli stämda av nedbajsade båtägare (trots allt en amerikansk toalett...)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så blir det ofta beläggningar av urinsten mm på packningarna så det kan sippra igenom lite genom dem. Dagens packningar är dessutom av rätt dålig kvalitet så de strular ofta. Det händer tyvärr även på ganska nya toaletter. Om du har inloppet till tanken i toppen av tanken så är det "bara" det som står i slangen mellan tank o toa som kan rinna tillbaka. Om du har en rimligt kort slang så fyller det inte toaskålen. Spola med lite extra vatten på slutet så är ev vatten som kommer tillbaka inte så äckligt.

 

Twist-and-lock toaletterna är inte befriade från dessa problem. Min gamla PAR-toalett höll nog mer tätt än min nya Twist-and-lock.

 

"Vented loop" är nog vanligare på inloppsslangen med spolvatten. Om toan ligger under vattennivån så kan det annars bli en hävert som fyller toaskålen. Om kanten på skålen ligger under vattennivån så rinner det över.....

 

Om du vill testa risken för översvämning så är det bara att pumpa så det står vatten i inloppsslangen, låt inloppskranen stå öppen, vänta och se hur högt vattennivån i toaskålen kommer innan det slutar att rinna in.

 

På förra båten så låg vattenytan precis i kanten på toaskålen. Jag hade en kulventil på genomföringen till inloppsslangen som alltid var stängd när vi inte spolade. Den ersatte hävertbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då båten lutar så hamnar inte inloppet i tanken högst längre... Det är smart att ha en kulventil på slangen mellan toa och tank! Som tidigare sagts så är inte Toans ventiler att lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär en meter mellan toautlopp och tankinlopp så några större mängder kan det ju inte röra sig om. Det var mest sughävertbiten jag hade funderingar på men den borde ju vara försumbar. Jag har ju dessutom också redan skaffat en kulventil att montera mellan tank och toa för säkerhets skull.

 

 

Kanten på toans skål är cirka 35 centimeter över vattenlinjen och sjövattenintaget sitter precis bakom ryggen varför det är enkelt att alltid ha det stängt när man inte spolar.

 

Min tanke är att strunta i vented loopen, om inte annat för att slippa eventuellt läckage av fekaliearom när ventilen hänger sig i öppet läge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra inkommande vatten i en loop innebär ju inte att det inte kan bli hävertverkan om toastolen ligger under vattenytan. För att bryta hävertverkan måste det finns ett lufthål på slangens högsta punkt. När man pumpar sugs det in luft så man får pumpa som fasen för att spola. Vattnet ska passera genom två backventiler innan det kommer till skålen, de ger ett visst motstånd så sannolikheten att få hävertverkan är ganska liten. Att stänga ventilen när toaletten inte används är säkrare.

Om man har en vented loop på slangen till tanken och det skulle bli stopp i tankens avluftning så kommer skiten att spruta ur venthålet i stället.

Tillverkarna brukar rekommendera att man byter jokerventil mm helst varje år, då brukar de hålla tätt. 

Många tankar har inloppet på ovansidan, tanken är god, ger jokerventilen upp så kommer inte tankens innehål att tömmas i toalettskålen. Men slangen blir längre och pumpar man lite extra för att inte skiten ska bli stående i slangen så fyller man tanken snabbt. En decimeter slang har en volym på en deciliter ungefär. I min båt sitter inloppet på tankens undersida och jag märker en klar skillnad i hur lång tid det tar att fylla tanken jämfört med tidigare båt där inloppet satt på tankens ovansida. Det var inga problem förr, tanken klarade ett par dagar, sen var det ju bara att tömma.

Ett inlopp med ventil på tankens undersida är betydligt bättre.

Men egentligen så är det ren idioti med en högt placerad tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där sista håller jag helt med om. Charterindustrin styr? Lätt att tömma? Bara ett vred... Du slipper en dyr pump till, plus elmatning och säkring.

Eller att det helt enkelt är lite "äckligt" att kunder på miljonbåtar ser en tank under soffan de sitter på? Bättre att dölja bakom garnering, gärna på toan så blir slangen kort... Men det förvinner stuvutrymme... Där jag vill hänga våta sjökläder tex.

 

Största problemet är dock antytt i denna lilla test:

( jag gillar att mäta - att mäta är att veta )

 

Förra året på båtmässan i Gustavsberg gick jag ner i båtarna och lyfte på toalocket!

Hade en tunn kirurghandske och tur var väl det för i en båt var det definitivt inte mäss-städat.

I varje fall hade jag tänkt följande utfall - eftersom detta är nästan nya båtar även om man lånar in kundbåtar för mässan så kan ju inte så många backventiler ha gett sig? Färre än fem?

Mätningen var subjektiv i och för sig. Här var mätkriterierna:

A) Vredet måste stå åt rätt håll och B) vätskenivån upplevas som högre än normalt. Samt C) att färgen avviker något mot ofärgat vatten. Utfall? Fler än fem båtar. Sju stycken var det. Plus två båtar med vred åt fel håll ( ja... Just det. Där var vätskenivån väldigt tydligt högre )

 

I min värld klart underkänt på hela lösningen. En båtägare måste nog ha en avstängning här?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...