Gå till innehåll
tisdag 27 maj 2025

Rekommendera Poster

Står i färd med att köpa motorbåt men behöver lite råd/tipds från båtfolk :)

Vad är bästa alternativet om det står mellan att köpa båt med utombordare eller inombordare

Alternativen är en båt med 15 år gammal utombordare honda bf 45 eller en 25 år gammal båt med en volvo penta 145 

Inser att allt egentligen handlar om driftstid men spontant känns det som en volvo penta har bättre kvalitet ocg billigare reservdelar (kanske ute och cyklar)

Någon som har någon åsikt ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

VP billiga reservdelar va det roligaste idag, 

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på Volvon du,det ÄR billiga delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jöstas, tack för det. VP = billiga delar. Roligare har jag inte haft på länge...   :)  :)  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej välkommen till MG

Vad har du tänkt att ha båten till.

Fiske,dagsturer.övernattning

Torgny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som så ofta diffar det mellan teori och verklighet :)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller motorer är det oftare skicket som är viktigare än ålder o typ. Å andra sidan motorer i planande båtar är ofta körda hårt. Och inombordare är dyrare att byta. Så i valet mellan en 15 år gammal utombordare o en 25 år gammal inombordare tror jag att utombordaren är mest båt för pengarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min enfald kændes det som att volvo = billiga delar :)

Kan man på något enkelt sætt se om en motor ær ok? Service bok eller nåt sånt?

Kanske borde stanna på land  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menade alltså om det finns några "typiska" fel på vp 145 som man ska se upp med?

Båtens skick i øvrigt ær mycket bra men van bilhandlare som jag ær vet ju att snygga fælgar døljer dålig motor  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska alltid ta kompressionsprov och kolla allmänskick och olja före köp. Dåligt kompressionsprov, vatten i oljan eller mycket rost och hpd-lösningar är givetvis dåligt. Självklart ska man också provköra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så avgaslimpan är ok, om mellanväggen rostat bort så blir 4:e avgasporten i toppen utsatt för vatten, vilket inte gillas av alujumjumen. Brukar bli rätt sönderfrätt där.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att man tänker på Volvobilars reservdelspriser. Mycket skrotbilsdelar som sänker prisnivån även på nytt. Volvo Penta har sin prissättning och har inte så stor konkurrens med bilskrotar, Biltema, Mekonomen....

Men det går att pruta hos handlarn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utombordare är fula (tycker jag) men med den lilla information vi fått här skulle jag satsa på utombordaren, helt klart. Åtminstone ekonomiskt eftersom det var det frågan verkade handla om. Sedan är det massor av andra saker som bestämmer vilken båt ni kommer att uppskatta mest ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menade alltså om det finns några "typiska" fel på vp 145 som man ska se upp med?

Båtens skick i øvrigt ær mycket bra men van bilhandlare som jag ær vet ju att snygga fælgar døljer dålig motor  :D

Japp, det är väl inte helt ovanligt att det är så med båtar också......men som man brukar säga, det är insidan som räknas..... :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...