petherJ 2 Postad 14 April , 2015 Står i färd med att köpa motorbåt men behöver lite råd/tipds från båtfolk Vad är bästa alternativet om det står mellan att köpa båt med utombordare eller inombordare Alternativen är en båt med 15 år gammal utombordare honda bf 45 eller en 25 år gammal båt med en volvo penta 145 Inser att allt egentligen handlar om driftstid men spontant känns det som en volvo penta har bättre kvalitet ocg billigare reservdelar (kanske ute och cyklar) Någon som har någon åsikt ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 April , 2015 Hej och välkommen till MG! VP billiga reservdelar va det roligaste idag, Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 14 April , 2015 Satsa på Volvon du,det ÄR billiga delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 14 April , 2015 Jöstas, tack för det. VP = billiga delar. Roligare har jag inte haft på länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 14 April , 2015 Hej välkommen till MG Vad har du tänkt att ha båten till. Fiske,dagsturer.övernattning Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 April , 2015 Som så ofta diffar det mellan teori och verklighet /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 April , 2015 När det gäller motorer är det oftare skicket som är viktigare än ålder o typ. Å andra sidan motorer i planande båtar är ofta körda hårt. Och inombordare är dyrare att byta. Så i valet mellan en 15 år gammal utombordare o en 25 år gammal inombordare tror jag att utombordaren är mest båt för pengarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petherJ 2 Postad 16 April , 2015 I min enfald kændes det som att volvo = billiga delar Kan man på något enkelt sætt se om en motor ær ok? Service bok eller nåt sånt? Kanske borde stanna på land Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petherJ 2 Postad 16 April , 2015 Menade alltså om det finns några "typiska" fel på vp 145 som man ska se upp med? Båtens skick i øvrigt ær mycket bra men van bilhandlare som jag ær vet ju att snygga fælgar døljer dålig motor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 16 April , 2015 Man ska alltid ta kompressionsprov och kolla allmänskick och olja före köp. Dåligt kompressionsprov, vatten i oljan eller mycket rost och hpd-lösningar är givetvis dåligt. Självklart ska man också provköra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 682 Postad 16 April , 2015 Kolla så avgaslimpan är ok, om mellanväggen rostat bort så blir 4:e avgasporten i toppen utsatt för vatten, vilket inte gillas av alujumjumen. Brukar bli rätt sönderfrätt där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2015 Kan vara så att man tänker på Volvobilars reservdelspriser. Mycket skrotbilsdelar som sänker prisnivån även på nytt. Volvo Penta har sin prissättning och har inte så stor konkurrens med bilskrotar, Biltema, Mekonomen.... Men det går att pruta hos handlarn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 250 Postad 17 April , 2015 Utombordare är fula (tycker jag) men med den lilla information vi fått här skulle jag satsa på utombordaren, helt klart. Åtminstone ekonomiskt eftersom det var det frågan verkade handla om. Sedan är det massor av andra saker som bestämmer vilken båt ni kommer att uppskatta mest ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 April , 2015 Menade alltså om det finns några "typiska" fel på vp 145 som man ska se upp med? Båtens skick i øvrigt ær mycket bra men van bilhandlare som jag ær vet ju att snygga fælgar døljer dålig motor Japp, det är väl inte helt ovanligt att det är så med båtar också......men som man brukar säga, det är insidan som räknas..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser