Jump to content
Saturday 17 April 2021

Petsa

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Petsa

  • Rank
    Kadett
  1. Efter att ha smort o-ringen med lite rapsolja fungerar det hyfsat. Den pumpar in vatten om toalettskålen är fylld, och om skålen är tom så börjar den pumpa in vatten om jag pumpar väldigt snabbt på handtaget några gånger. Så det verkar som att o-ringen inte håller riktigt tätt. Det blir till att försöka få tag i en ny o-ring.
  2. Om någon har en sprängskiss så tas det tacksamt emot! Lyckades inte få länkarna i en av de tidigare trådarna att fungera.
  3. Hej! Min jabsco toalett tar inte in vatten när jag försöker spola, dvs den pumpar inte in vatten när vredet är ställt på vänster sida/inpumpning. Jag har läst trådarna här på forumet, och köpt ny packning med fjäder till pumpen. Det löste INTE problemet. Innan jag bytte packning så lyckades jag få toaletten att suga in vatten om jag först fyllde toalettskålen med vatten. Men om toaletten var tom så sög den inte in vatten när jag pumpade. Nu med den nya ventilen så kommer det inte ens in vatten om jag fyller toalettskålen. Ska det finnas en backventil till invattnet? Var ska den i så fall sitta, vid vattenintaget eller uppe vid toaletten? Jag undrar om problemet skulle kunna vara att vattnet inte kommer hela vägen fram när jag pumpar. Eller kan problemet vara att det inte blir tillräckligt mycket undertryck när jag pumpar? Är det i så fall o-ringen som inte håller tätt?
  4. Problem med backslag Jag har nyligen köpt en Albin 25 med MD17C motor och MS backslag, och har problem med backslaget. Bakåt kickar växeln i som den ska, men framåt kickar den i ibland, ibland inte. Om man växlar lite fram och lite bak så brukar den kicka in efter några gånger. Tidigare ägare berättar: Först fungerade backslaget. Sedan slutade det att fungera, det gick inte att att få i växel, varken framåt eller bakåt. En båtkunnig kompis kallades in, plockade ner backslaget i beståndsdelar, konstaterade att växelföraren var trasig och behöver bytas. En ny originalväxelförare sattes in. Därefter har backslaget aldrig riktigt fungerat. Backen kommer i som den ska, men framåt så kickar växeln i ibland, men ibland inte. Om man växlar lite fram och lite bak så brukar den kicka in efter några gånger. Vad kan detta bero på? En hypotes från föregående ägare är att vajern till backslaget monterats i fel hål i armen på själva backslaget. Verkar detta troligt?
  5. Tack för många och nyanserade svar! Har skruvat tillbaka skruven, avvaktar med att byta impeller och packning. Kan hålla med om att inte byta det som inte är trasigt. Reservimpellern får ligga kvar i förpackningen. Allt verkar funka som det ska, ser inget läckage. återigen, stort tack alla!
  6. Hej! Jag provade att skruva på justerskruven två varv, nu verkar det funka. Tack!
  7. Tack! Byter packning och impeller nu. Ska kolla locket.
  8. Ja, impeller (och packning) behöver uppenbarligen bytas... Fantastiskt! Som jag förstår det är det alltså 3:an på sprängskissen som är kammen som ska hållas fast av skruven.
  9. Jag ser ingen kam, ska jag gissa att den hunnit försvinna?
  10. Hej! Jag har precis köpt en Albin 25 deluxe med en MD17C. Den förre ägaren hade sade att backslaget behövde justeras när jag köpte båten, & han hjälpte till med det. Efter två vändors justerande så gick backen i direkt, men fram började propellern inte snurra förrän motorn gick upp i varv lite mer. När jag sedan höll på att köra hem båten stannade jag på en fjärd för att manöverträna lite grand, och då vill frammen inte gå i alls. När jag provat att varva upp, lägga i backen, varva upp framåt, och sedan varva ner igen så gick propellern igång. Så mina frågor: 1. Är det bara vajern som behöver justeras, eller är det fler saker som verkar vara fel? Jag har skummat igenom en del trådar här på forumet, men inte hittat något som exakt beskriver mitt problem. 2. Om det räcker med att justera vajern, går det att se om vajern är rätt justerad utan att ha på motorn och testa om propellern börjar snurra? Går det att se om armen är i rätt läge? Stort tack på förhand! Det var när jag skulle justera vajern som jag såg att motorn läckte kylarvatten, som jag fick hjälp med i den andra tråden nyss.
  11. ”Ja, det räcker att sätta tillbaka den”, eller ”ja, man måste skruva av locket och se till att skruven sitter rätt i kammen”? Nu är nämligen skruven uppfiskad och rengjord.
  12. Tack! Tanken slog oss också. 😃 Om vi hittar skruven, räcker det med att skruva tillbaka den, eller behöver vi ändå skruva av locket och se till att skruven sitter rätt i kammen?
  13. Hej! Jag har precis köpt en Albin 25. Vid provkörningen funkade motorn fint, men nu sprutar det ut vatten från kylvattenpumpen. Motorn är en Volvo Penta MD17C. Det är ett litet hål precis ovanför impellern, enligt instruktionsboken ska det sitta en skruv i hålet. Men nu är det bara ett hål, och där sprutar det ut vatten. Nu till mina frågor: 1. Är det någon som vet om skruven behöver vara av något särskilt material för att inte riskera att skada motorn/ärga fast? 2. Är det någon som råkar veta dimensionen på skruven? Jag hittar tyvärr inte det i handboken. stort tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy