Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Petsa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Petsa

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Mitt enspaksreglage gick sönder när oljan läckt ur mitt backslag & backslaget gick torrt. Min mekaniker har lämnat in backslaget för att få nya belägg, men överlät reglaget till mig. Någon som meckat reglage? Är det bara att skruva isär & titta, eller är det något särskilt som man ska tänka på? Jag antar att man skruvar bort de två markerade skruvarna, & sedan tar isär ”huset”?
  2. Besked från mekanikern: konorna är utslitna, backslaget behöver renoveras. Någon som har några tips på mekaniker som kan renovera backslag i Stockholmsområdet?
  3. Tack! Mekanikern kommer att plocka bort backslaget imorgon och undersöka det. Har kontaktat Davids för att höra om de har några backslag och vad de kostar. Några tips gällande hur jag får reglaget rätt inställt? Det överlät mekanikern med varm hand åt mig.
  4. Tydliggörande gällande problem 1: det finns tre tydliga lägen på reglaget: fram, neutral, back. Dessa tre lägen är alltså inte synkade med föraren för gasvajern.
  5. Hej! Av någon märklig anledning (ja, jag är småbarnsförälder…) missade jag helt att kolla oljan i backslaget i våras, vilket resulterade i att reglaget gick sönder efter några timmars körning (backslaget var helt tomt på olja). Två problem: 1. Reglaget verkar ha ändrats så att läget för neutral på backslaget och läget för neutral på gasvajern inte kommer samtidigt. När vajerföraren för gasvajern ligger i neutral är vajerföraren för växeln i läge ”back”. När jag för fram armen hoppar läge neutral i när gasen redan ökat en del. Sedan kickar ”fram” i när jag för fram armen ytterligare. Troligen uppstod felet när jag tryckte på med för mycket kraft för att få i en växel. Fråga: vet någon hur jag kan få tillbaka vajerförarna till rätt lägen? Den är den mässingsfärgade föraren på bilden, som jag håller tummen på, som verkar hamnat i fel läge. 2. Själva backslaget har uppenbarligen tagit mycket stryk. Jag vill minnas att det förra säsongen gick att flytta armen på backslaget med handen. Nu behövs hammare för att ”växla” direkt på backslaget. Det var fullt med metallpulver på oljestickan när vi kollade olja (det fanns ju ingen olja…) Fråga: vad har troligen gått sönder, och går det att rädda, eller behöver jag byta backslag? Stort tack på förhand!
  6. Efter dålig vinterkonservering har min MD17C troligen rostat sönder, sötvattendelen av kylsystemet funkar inte som det ska. Troligen läcker det avgaser rätt in i sötvattenkylningen. Min lokala mekaniker, som jag litar på, menar att det förmodligen blir till att byta motor. Problemet/felet upptäcktes när jag skulle köra hem till sommarbryggan efter vinterförvaringen, så bevisligen går ju motorn trots problemet med kylningen. Min undran här är: vilka risker finns det att köra med motorn? Kan jag fortsätta köra med den tills den pajar helt, eller riskerar jag att förstöra ytterliga något om jag kör med motorn? Det blir då kortare dagsturer i närheten av hemmahamnen.
  7. Min sambo var väldigt sugen på att prova att sy själv, hyra eller köpa en symaskin. Men då vi har små barn var vi osäkra på exakt när hon skulle göra det, därför bestämde vi oss för att försöka lämna in det. Och vi var också väldigt osäkra på hur resultatet skulle bli..!
  8. Det var ju faktiskt en väldigt bra idé! Då kanske vi kan använda kapellet åtminstone under den här säsongen, och sätter ett tak på kostnaden.
  9. Tack! Vi testade att hålla mot solen, det börjar lysa igen fläckvis, bra tips!
  10. Tack! Väven är hel och tät, det jag är orolig för är att den är väldigt hård/styv. Jag är rädd att själva tyget kommer att börja gå sönder inom kort, men det har jag inga belägg för. Sömmarna sprack nu vid vårrustningen när jag skulle ta av kapellet (båten har legat under tak, kapellet har varit på för att inte få in damm i båten), så med nya sömmar håller kapellet säkert 2-3 år till, men utan nya sömmar går det inte att använda alls.
  11. Blev det bra? Skulle du isf vilja ge namn/kontaktuppgift?
  12. När är det dags att byta kapell, & när är det värt att laga? På vårt kapell till Albin 25 har sömmarna börjat gå upp, eventuellt till följd av vår rengöring inför förra säsongen (vi hade precis köpt båten, & kapellet var mögligt). Två av tre rutor har små sprickor som jag helt sonika tejpat med genomskinlig packtejp. Men hur länge håller själva tyget? Det är ganska styvt & därmed svårhanterligt, men förutom ett par små skavhål vid bågarna höll kapellet helt tätt förra säsongen. Nu undrar jag om det är värt att låta sy om sömmarna (& ev byta rutor) eller om det är lika bra att byta hela kapellet? Vi räknar med att ha båten i 2-3 säsonger till, och vi kommer aldrig ”få tillbaka” värdet av ett nytt kapell när vi säljer.
  13. Hej! jag har en Albin 25 med en Volvo Penta MD17C. Ska byta oljefilter, & tänkte handla på Biltema mest för att det ligger på väg till båten. Är det någon som vet vilket av Biltemas oljefilter (och gärna bränslefilter) som passar till VP MD17C, eller vet hur mar tar reda på det? Jag ringde en butik igår, men den rätt unge killen som själv hävdade att han var butikens expert på motorer hade ingen aning om hur man skulle kunna hitta rätt filter. Så om ingen råkar veta får jag åka en omväg och köpa original istället. Tack på förhand!
  14. Efter att ha smort o-ringen med lite rapsolja fungerar det hyfsat. Den pumpar in vatten om toalettskålen är fylld, och om skålen är tom så börjar den pumpa in vatten om jag pumpar väldigt snabbt på handtaget några gånger. Så det verkar som att o-ringen inte håller riktigt tätt. Det blir till att försöka få tag i en ny o-ring.
×
×
  • Skapa nytt...