Larsens 0 Postad tisdag kl 11:53 Har en Ryds 20 GTS 2006 med Mercruiser 4.3 MPI samt Alpha One Gen 2 drev. Styrningen är en så kallad "servoassisterad mekanisk styrning", dvs en vajer som går till hydrauliska styrkolvar med servopump. Jag tycker att styrningen är allt för trög, nästan så att man behöver använda två armar vid tilläggning. Min förväntning (baserad på internetsökningar) är att styrningen skall vara vara mycket lätt, nästan som på en bil med servostyrning. Har haft båten på service och genomgång där man bl.a. bytte styrvajern och sa att man har smörjt rattmekanism, etc. Även drivrem är bytt och alla oljor (inkl. servooljan) kollade. Dock är trögheten i styrningen oförändrad sen innan deras genomgång. Varvet anser att man inte kan förvänta sig en lätt styrning utan att denna teknik är förblir trög pga vajern mellan ratten och hydraliken. Vad är egentligen rimligt att förvänta sig med tekniken...finns det någon med motsvarande motor, drev och styrning som kan dela med sig av sina erfarenheter? Om styrningen borde vara lättare, vad kan i så fall felet vara? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 575 Postad tisdag kl 14:10 Det ska gå lätt att styra. Förmodligen ventilen i servon som inte funkar. Den måste gå lätt. Ventilen är kopplad till styrkabelns hölje. Den måste kunna röra sig fritt någon cm åt varje håll. Kabelns hölje får inte vara klamrad nära servon. Om du tittar på höljet när någon vrider fram och tillbaks på ratten ska höljet och delen som det är fäst röra sig lite fram och tillbaks. Motorn behöver inte vara igång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad tisdag kl 14:34 Tack, är det den inringade delen som du avser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad tisdag kl 19:01 två armar då är det trögt fel . har ngn dragit upp bulten vid styrarmen och svängt på drevet. kan göras med avstängd motor bälgarna bromsar ngt men i mittläget bör det svänga lättare (drevet nere). säkra bulten efter återmontering B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad tisdag kl 19:39 Hur lätt styrning kan man förvänta sig? Skall det gå att vrida ratten som en modern bil med servo, dvs väldigt lätt med en hand eller t.om ett finger? Eller skall det gå trögt men möjligt att svänga med en hand? Vad är rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad tisdag kl 21:30 rollen har rätt titta där vajern , på din inringning den grå kl 3 . där vajern ansluter till styrmekanismen . det är en ventil som flyttas hö/vä , den är beroende av lite glapprörelse för att leda servooljan hö/vä , har du det glappet ? kanske svårt styra med pekfingret men med tummen på rattekern absolut. ser att du har lång rem annars kan man hänga av remmen tillfälligt för att känna skillnad , min tex har separat servorem B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 41 Postad onsdag kl 04:52 Mitt drev o Sköld var nytt 2011 o jag minns att jag reagerade på att det inte skilde mer i lätthet att styra då jämfört med de utbytta VP grejorna.Det ser ju ut att vara samma servo som satt i gamla jänkebilar som var kända för sin lätta styrning.Jag märker skillnad när jag vrider ratten till båda ändlägena o därefter känns styrningen lättare.Stänger man av motorn så känner man direkt om servot funkar ell ej.Annars har Rollen som vanligt säkert rätt i ventilen som ska kunna röra på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad onsdag kl 05:01 Tack för bra tips och ger mig förhoppningen om en lätt styrning. Jag skall kolla glappet som ni nämner nästa gång jag på båten. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad onsdag kl 11:11 Du måste väl veta om det är strul med servo eller med kabeln alternativt styrväxeln. Kan du lossa kabeln från servo och kolla om det går lätt eller tungt ? Då vet du var du skall fortsätta felsöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad onsdag kl 12:06 Tyvärr har jag inte själv felsökt eftersom jag inte är insatt i hur systemet fungerar och därför lämnade in den till ett varv för att "lösa" den tröga styrningen. Enligt dem så har styrkabeln bytts och "utväxling" vid ratten smörjts. De säger också att de har kollat ratten så att den inte var trög utan vajerkopplingen. Men trots de åtgärderna så jag märker ingen skillnad. Enligt varvet så skall man "vara nöjd" med att styrningen inte är mer trög men det svaret har jag svårt att acceptera. När jag körde (hamnhastighet) båten till sin plats häromdagen så märkte jag att den går lätt under nån bråkdels sekund men sen blir trög igen. Får börja med att kolla "glappet" som nämnts tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad onsdag kl 12:52 @jan_af_lisoe har du själv en Ryds 20 GTS (ser ut så på din bild) och kan beskriva hur lätt eller trög din styrning är i hamnfart? Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 59 Postad onsdag kl 13:04 Kolla först att styrservopumpen har tillgång till olja, annars är den inte mycket till hjälp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad onsdag kl 13:08 (redigerade) Jag hade RYDS 18 GTS, så jag antar att det var samma drev och samma styrning, det var väldigt lätt att vrida på ratten. Det var lika lätt att styra i hamnfart som att parkera en bil med styrservo. Mitt problem var glapp i styrningen som jag inte lyckades fixa, hjälpte inte ens att byta styrväxel. Var jobbigt att styra i hamnfart eller att få båten att gå rakt i trånga, långa passage, vågade aldrig köra genom Dragets Kanal.... Din beskrivning tyder att det är INTE styrväxel eller friktion mellan kabeln och kabelhöljet som är problem, för då skulle det alltid gå trögt. Jag hade en verkstadshandbok till Mercruiser på engelska, vet inte om de säljs fortfarande, bra hjälp vid felsökning. Redigerad onsdag kl 13:14 av jan_af_lisoe stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsens 0 Postad onsdag kl 13:11 Tack @jan_af_lisoe det hjälpte att bekräfta mina förväntning om att en fungerande styrning skall vara lätt som en bil med servo. Nu har jag något att arbeta mot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad onsdag kl 19:50 (redigerade) 6 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Jag hade RYDS 18 GTS, så jag antar att det var samma drev och samma styrning, det var väldigt lätt att vrida på ratten. Det var lika lätt att styra i hamnfart som att parkera en bil med styrservo. Mitt problem var glapp i styrningen som jag inte lyckades fixa, hjälpte inte ens att byta styrväxel. Var jobbigt att styra i hamnfart eller att få båten att gå rakt i trånga, långa passage, vågade aldrig köra genom Dragets Kanal.... Din beskrivning tyder att det är INTE styrväxel eller friktion mellan kabeln och kabelhöljet som är problem, för då skulle det alltid gå trögt. Jag hade en verkstadshandbok till Mercruiser på engelska, vet inte om de säljs fortfarande, bra hjälp vid felsökning. tryckt 1998 servicehandbok 11 står det på min svensk text marinshopen sålde då 60sidor om hydraulstyrning (mest äldre kontrollventil) finns 7 andra avsnitt bra att jobba med B Redigerad onsdag kl 19:54 av bemek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad torsdag kl 01:47 (redigerade) Är den lättare med motorn igång än avstängd, ett enkelt test att göra. En ny vajerstyrning ska gå väldigt lätt om det inte är för tvära böjar. Har själv monterat nya vajerstyrningar men då till utombordare, och kunnat styra med pekfingret. Har även ägt mercruiser med samma servo som du har, där var jag övertygad om att servon inte fungerade men det visade sig vara vajern som gick trögt. Har dom verkligen bytt vajern ? Ser den ny ut ? Redigerad torsdag kl 01:47 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser