Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
MichaelL

Stor skillnad mellan motorer i prestanda, gammal som ny motor?

Rekommendera Poster

Hej!

En sak jag gått å tänkt på ett tag. Hur pass stor skillnad är det mellan äldre båtmotorer i förhållande till nya?

Exempelvis. Skulle en 8hk ny motor kunna jämföras med en 9,9hk äldre motor? Eller är dom helt jämförbara och endast tekniken som skiljer dom åt (m.a.o. nyare motorer är renare och mer effektiva)?

Någon som har koll på läget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En sak jag gått å tänkt på ett tag. Hur pass stor skillnad är det mellan äldre båtmotorer i förhållande till nya?

Exempelvis. Skulle en 8hk ny motor kunna jämföras med en 9,9hk äldre motor? Eller är dom helt jämförbara och endast tekniken som skiljer dom åt (m.a.o. nyare motorer är renare och mer effektiva)?

Någon som har koll på läget?

Nä. Man kan tro att hk är hk oavsett men jag vill minnas att det byttes rutin för ett antal år sedan då ena metoden mätte propelleraxeleffekt och den andra mäter vevaxeleffekt men i vilken ordning och när bytet skedde minns jag ej. Hade en gång i tiden en 70 hk som byttes till en 60 hk och skillnaden var marginell och förklaringen var att den ena motorn var mätt på annat sätt då den var äldre.

Någon kan säkert detta och förklarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För bilmotorer så är ju vridmomentet rätt avgörande för styrkan. Det borde vara på liknande sätt för en båtmotor. Hur de kurvorna ser ut för de olika motorena går kanske att hitta i någon verkstadshandbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man mäter i kW numera och mätte hkr förr, men oavsett vilken sort så sjunker vridmomentet med tiden på grund av slitage i cylindrar osv.

Tidigare ägare kan ha mixtrat med backslaget, ändrat utväxlingen, skiftat propeller med annan stigning etc vilket gör det svårt att mäta i fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika standarder för hur man mäter och korrigerar effekt och vridmoment, exempelvis DIN och SAE vilka torde vara de vanligast förekommande bland båtmotorer.

Under förutsättning att samma mätmetod och standard används är en hästkraft alltid en hästkraft (eller kW om man hellre vill använda det). Samma gäller vridmomentet. Ingen skillnad på en nyare eller äldre motor över huvud taget.

Den stora skillnaden, som redan poängterats, är hur kurvorna ser ut. En modern motor tenderar att ha ett bredare register än sin äldre motsvarighet och även om toppeffekten är samma, exempelvis 10 hk vid 7000 varv, kan skillnaden vara betydande vid lägre varv, säg 7 hk vid 5000 varv för den moderna motorn mot 5 hk för den gamla.

När man kör motorer i bromsbänk brukar man tala om arean under kurvan eftersom den bättre beskriver hur mycket arbete man kan få ut ur en motor än hur högt kurvan når.

Man kan inte per automatik säga att en motor med många gångtimmar har lägre effekt än en likadan motor som gått lite. Så länge som det inte är något fel på den och allt är inom toleranserna ska den ge lika mycket ny som gammal.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Då känner jag att jag har koll på läget :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 2-taktare är alltid starkare om cylindervolymen är ungefär lika,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...