Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Med S/Y Laya över Stilla havet - Panama till Tahiti

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte skriva några rader då och då (när det finns internet) om hur det går för hustrun och mig och de fyra andra ombord på S/Y Laya över Stilla havet. Hur vi har det, vad vi upplever, vad som är bra och vad som är mindre bra. Vi är fyra betalande besättningsmedlemmar ombord och så är det Hasse och Agneta som äger båten. Vi seglar med mellan Panama och Tahiti.

 

Tahiti är förresten ursprunget till begreppet hotaheiti = en plats väldigt långt bort. Det äldre namnet på Tahiti är Otaheite.

 

4700 distansminuter VSV från Panama är ju väldigt långt bort...   ...det är i princip mitt i stilla havet.

Det är nästan tio gånger så långt som vi brukar segla på en sommarsemester.

Efter 10 timmar över öppet hav känns det ofta skönt att äntligen komma fram till Gotska sandön eller Bornholm, nu ska vi segla tre veckor över öppet hav mellan Galapagosöarna och Marquesasöarna.

Hur ska det gå?

Blir det långtråkigt, roligt, spännande, otrevligt eller något helt annat?

 

Läs gärna också på båtens egna hemsida, http://www.futurewinds.se/

 

Lite av förberedelserna är gjorda,

Vi har köpt flygbiljetter, ja det var väl det vi gjort. Resten är kvar, men paniken har inte infunnit sig ännu...

Vi flyger med KLM till Panama i mitten av februari och tillbaks från Tahiti i mitten av maj Priset är humana 13 000:- kr per person ToR.

 

Då återstår bara resten;

Internet hur?

Reseförsäkring, vad kostar orkantillägg?
Internationellt körkort, behöver man det när man ska segla?

Pass, det har vi faktiskt.

Visum?
Hur betala räkningar när man är bortrest i tre månader ofta utan tillgång till internet.? Gillar inte autogiro, men...
Kreditkorten får inte gå ut när vi är bortresta.

Blogg/dagbok/videoblogg, ja det håller ju också på att komma igång nu.

 

Skaffa läsplattor så att vi kan ligga i solgasset och läsa.

Skaffa kamera/kamerautrustning. Det är många år sedan jag hade en riktigt bra kamerautrustning så nu dundrar inköpen från eBay in med mellan tre och sex paket om dagen.

En sköljsäker Olympus OM-D E-M5 liksom en vattentät Olympus Stylus Tough TG-3 har köpts i Sverige. Det verkar enklare att reklamera kamerorna här om de inte tål vad Olympus lovar.

 

Glasögon,behöver någon av oss nya och har vi några reservglasögon? Verkar svårt att få tag i optiker på Stilla havet.

Vaccinationer är också på gång faktiskt. Egentligen behövs inte så mycket vaccinationer, men nu kör vi hela programmet eftersom vi var bortresta över nyår och hoppas på kommande resor.
Läkarbesök, kolla ev. sjukdomar och skaffa recept på mediciner. Recept för tre månaders förbrukning.

Övertyga apoteket att man ska hämta ut så mycket medicin.
Lungröntgen för kommande dykning.
Tandläkarbesök är avklarade. Skönt att veta att det inte är något på gång.

 

Ja det var en första liten "rapport" om vår seglats som ännu inte ens börjat.

 

Råd och tips mottas gärna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte mycket till råd och tips att komma med men jag ser fram emot vidare rapporter. Önskar er en trevlig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ju med Laya över Atlanten så jag vet vad du har att vänta. Stressa av, det är inga problem :D

 

Jag betalade nog runt 450kr för tillägg till hemförsäkringen, den hade bara reseförsäkring på 45 dagar och jag var borta 8 veckor. Förutom de vanliga vaccinerna fick jag ta mot Kolera men det berodde på utbrottet på Haiti, vi skulle besöka Dominikanska republiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är lugna...

Det känns bra att även Gaidin tycker vi ska vara lugna.

 

Reseförsäkringen är i stort sett ordnad. Ett tillägg kostar oss 1500:- till 2000:- kr/person beroende på innehåll. Här är några alternativ för tillägg om du inte kan/vill göra ett tillägg till din hemförsäkring.

 

Pengar?

Nja, funkar tydligen inte överallt!?!?

Vissa öar har bytesekonomi och då hjälper det ju inte att stå och vifta med en 100-dollars sedel. Den saknar ju helt värde.

 

För övrigt har man tydligen inte så stor nytta av stora dollarsedlar, max US $ 50, helst inte större än 20. De större sedlarna är man misstänksam mot eftersom det tydligen - i alla fall tror man det - förekommer många förfalskade stora sedlar.

 

Vad ska man då ha med sig att byta med?

Kläder, byggmaterial, souvenirer eller mat?

 

Just nu har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska ta med och byta med så kom gärna med tips på lämplig "valuta" att ha med sig till en bytesekonomi i Stilla havet, helst något som är litet, lätt att ta med och värdefullt på en ö.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa... och ni verkar ha koll på det mesta? Bytesekonomi? Ska fundera...

 

Känner en som seglat i Söderhavet. Om jag kommer ihåg rätt så hade de med anteckningsblock och blyertspennor... Bland annat.

Det de inte hade var tändstift ( på öarna hade man små generatorer, de funkade inte alltid så bra och en sak de upptäckte var att tändstiften var dåliga... Och med långt till affären så... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snäckor hoppar vi nog över... 

Anteckningsblock och blyertspennor brukar ju vara gångbart lite överallt.

Tändstift verkar vettigt, ska försöka hitta några som är mera standard. Någon som vet vilka?

Apropå laddning så kan ju olika solcellsprodukter vara vettigt, ex.vis lampor.

 

Kan mobiltelefoner vara något?

Vår svärson samlar mobiltelefoner från återvinningar och återanvänder. Skulle kunna be honom att samla några till vår resa.

Finns det bytesekonomier med mobiltäckning?

 

Flera anorlunda frågeställningar blir det när man lämnar vårt typ av samhälle där i stort sett allt som någonsin tillverkats finns.

 

Ett fiskenät kanske är mer värdefullt än en mobiltelefon?

Några fröer för lämpliga grönsaker kanske är mera värdefullt än en ficklampa?

En fiskekrok är kanske mera värdefull än en radio?

Osv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fröer ska du nog vara försiktig med. Vet att till USA är det förbjudet att utan särskilda tillstånd ta med fröer och jag vet att några andra ställen likaså.

 

Mobiltelefoner verkar vara en bättre idé. Yngste grabben är och seglar i Karibien nu och på en gatufest för någon vecka sen var det några som så gärna ville ha en mobil som en kompis till honom hade så de visade sin fina kniv för honom och berättade vad de kunde göra med den :-(.

USD är annars en gångbar valuta har jag förstått.

 

Fritt WiFi finns på förvånande många ställen.

 

Vad gäller räkningar så är nog tyvärr Autogiro det bästa. Det parat med någon som tar hand om posten och som har tillgång till din nätbank och kan betala resterande räkningar och föra över pengar till dig tex.

Grabben förde över pengar till mig innan han åkte. Sen meddelar han mig när han vill ha mer pengar överförda till sitt transaktionskonto dit hans kort är kopplat. Vi har kommit överens om ett kodord som han ska använda om allt är OK så han inte blir tvingad att begära mer pengar av några grabbar med kniv tex. Kanske lite försiktigt i överkant men så gör vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att du törs. Åka med en båt utrustad med elverk, elspis, Sterling ProAlt, kaffebryggare mm. Det är ju sådant man nästan kan bli utesluten på MG för!

--

Det jag saknade (eller missade) är en liten radio med hygglig kortvåg, brukar vara trevligt att lyssna på nattvakterna. Det som går ska man köra på laddningsbara batterier. Laddas med en separat solcellsladdare så att alltid har laddade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fröer tror jag är förbjudet att ens ha ombord när man ska till Galapagosöarna så det går bort, men det är en intressant tanke att några fröer kanske kan ha ett stort värde.

 

En pilbåge kanske man ska ha med sig, verkar effektivt om man möter någon med kniv...

 

Bra tips med pengahanteringen.

 

Lite obehagligt är det med en välutrustad båt, men man får väl stå ut. Det är ju bara för några månader.

 

En bra radio ska jag absolut överväga att ta med, roligt att kunna lyssna på "lokala" kanaler.

Om jag hittar något inte så dyrt men ändå bra så kan det också bli en bra bytesvara.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autogiro är i vissa stycken ett mysterium...

Vissa är krångligare än andra.

 

Trafikverket behöver 10 dagar för att skicka en blankett som jag sedan ska skicka tillbaks och det brukar ta 2-3 veckor innan det blir klart säger de.

 

Räkna alltså med fyra till fem veckor för att få igång autogiro. Det blir ju extra viktigt på Trafikverket eftersom det gäller skatt. Då är förseningsavgiften 500:- kr!

 

Allmänt blir man förvånad att ingen förstår att man faktiskt kan befinna sig på platser på jorden som inte har internet. Flera föreslår e-faktura!!!

 

I övrigt flyter allt på. Ska iväg och köpa lite reservdelar till S/Y Laya snart. Sådant är tydligen ibland billigare i Sverige än i Panama. En topplanterna är ex.vis åtta gånger dyrare i Panama än i Sverige.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande är inte alla autogiron godkända, håller på att skicka in en ny anmälan till Tele2 på vanligt papper eftersom jag inte lyckas anmäla den fasta telefonen från Internetbanken (mobilerna gick bra!?).

 

 

Vi tar med oss lite för att byta eller ge bort

  • tre små världsradiomottagare som var billiga och verkade funka ok,
  • 10 badbollar med jordklotet på (både nytta och nöje) med engelsk text,
  • papper/block och pennor,
  • fiskekrokar och 
  • lite tändstift i några lämpliga kvaliteter.

Ska bli spännande att se vad av detta vi får glädje av.

 

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Karibien var cigarettändare oerhört dyrt, kanske kan det vara något att ta med i byteshandeln?
 

Nu rekommenderar jag inte att du fuller dina resväskor med tändare och lastar in på flyget, då tycker nog säkerhetspersonalen att du skall tänka om men kanske några stycken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nära, provianteringen av mer än ett ton mat är klar, panamahatten inköpt och alla papper klara. Imorgon blir det bunkring av diesel och bensin och vid 10-tiden ger vi oss iväg mot Galapagosöarna.

 

Vinden är lite svag och konvergenszonen ligger dessvärre inte perfekt vad det nu innebär i detalj.

 

Hur som helst är det mindre än24 timmar kvar till vi lämnar Panama.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, det har inte varit så enkelt att hitta fungerade internet så det har inte blivit några inlägg.

 

Vi har det bra iallafall och är nu på/i atollen Raroia i Tuamoto.

 

Galapagosöarna var fantastiskt och den 23,5 dygn långa seglingen därifrån till Markesassöarna i Franska Polynesien var också något extraordinärt.

 

Resterande tid ska vi vara Tuamoto och den 6 maj planerar vi att komma till Tahiti.

 

Ha det bra med vårrustningen och hoppas att vädret är med er.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu är vi hemma efter 5116 distansminutes segling över Stilla havet. Det har varit en fantastisk upplevelse som jag kan rekommendera andra att göra.

 

Paying crew är ett bra sätt att testa jordenruntsegling. Man behöver ju inte segla så långt och länge som vi gjord. Vi är klart bitna och kommer säkerligen att ge oss av igen. Om det blir som paying crew eller med en egen båt får framtiden utvisa.

 

Det blev ju inte så mycket av skrivandet här, men om du har några frågor så är det bara att fortsätta på tråden eller skicka ett personligt meddelande.

 

Nu är det vårrustning som gäller. Den blästrade båtbotten är nu spacklad och ska slipas och målas med tre lager epoxi. Först ett vitt lager för kulörens skull och sedan två lager genomskinlig högblank epoxi för att underlätta tvättningen. Ingen bottenfärg!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hem ! Undrar bara om du kollat UV-känsligheten på epoxin ?

Märkte en del krackeleringar på min (av tidigare ägare utförd) epoximålning

under vårrustningen.

Jag har ändå bottenmålat varje år men det är inte så mycket till färglager kvar

vid upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

 

Lite OT...

Epoxi är känsligt för UV-strålar, men tillverkare och leverantörer har sagt att epoxin kritar efter några år och att man kan bättra slipa ner och bättra på då.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...