Gå till innehåll
onsdag 01 maj 2024
Riro

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Har en Vetus BOW4512 bogpropeller. I manualen står det att den ska ha minst 100Ah och max 200Ah batteri. Minimigränsen förstår jag, men inte varför är det  angivet en maxgräns? För mig låter det lika obegripligt som att man skulle vara tvungen att byta till mindre tank om man byter till mindre motor i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag det rätt så handlar det om att batteriet inte ska kunna ge så mycket ström att bogpropellen går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag det rätt så handlar det om att batteriet inte ska kunna ge så mycket strömoatt bogpropellen går sönder.

Tycker ändå det verkar konstigt. Motorn ska dra 350A, om den drar mer så måste det bero på att något är fel. Då skulle det ju även behövas en maxgräns på startbatterierna för att skydda startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte helt enkelt meningen att batteriet ska ta slut innan motorn blivit överhettad?

 

En startmotor kan man ju förstöra genom att köra den för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte helt enkelt meningen att batteriet ska ta slut innan motorn blivit överhettad?

 

En startmotor kan man ju förstöra genom att köra den för länge.

Det står angivet att man får max köra den 50% per 10min period. Alltså totalt 5min./10min. Även ett 200Ah batteri klarar att överhetta motorn flera gånger om.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken för min 7512 anges att ett för stort batteri gör att maxtiderna blir mindre. Vid väldigt stort batteri (5 x) kan dessutom brytpinnen gå av för lätt och axlarna skadas.

 

Om detta är ett reellt problem är jag inte man att svara på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom de manualer som är aktuella för de olika bogpropellrar jag funderar på att köpa, ingen av dessa anger max kapacitet för batteri däremot min kapacitet, och för detta kan det skilja tex:

  • X-force rekommenderar min 115Ah (800CCA) för en bogpropp upp till 6,5kW.
  • Max-power rekommenderar min 50Ah (800CCA) Maxxima-batteri för upp till 3,2kW
  • Side-Power rekommenderar min 550 CCA DIN/1045 CCA SAE för en bogpropp på 4,4kW
  • Side-Power rekommenderar min 750 CCA DIN 1425 CCA SAE för en bogpropp på 6,0 kW

 

Vad betyder CCA?

Hittade nedanståender här: http://borlange.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4

 

Vad är det egentligen beteckningarna på ett startbatteri betyder? Vad betyder saker som CCA?

 

Ah (Ampéretimmar)

Det är vad man vanligast talar om när det gäller kapaciteten för ett startbatteri. Men vad man i verkligheten läser ut är hur mycket ström över viss tid man kan ta ut. T.ex. stå med lyse eller annan elförbrukare påslaget under viss tid. (Ex; 2 Ampére i 35 tim eller 8 Ampére i 8 tim 45 min.= 70 Ah).

 

RC (Reserv Capacity)

RC anger hur många minuter batteriet klarar av att lämna 25A.

 

CCA

Detta anger köldstartseffekten enligt lite olika standarder. I Sverige används än så länge DIN & SAE men EN-normen börjar bli mer och mer vanlig. Det är dessa tal som är mest intressanta när man jämför startbatterier mot varandra. Två batterier kan ha samma Ah men olika köldstartseffekt. Lite enkelt; strömstyrka vid starttillfället av bilen.

 

SAE - EN - IEC - DIN

DIN är den tyska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,5V. (6 poler x 1,5 = 9V)

 

SAE är den amerikanska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 30 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,2V. (6 poler x 1,2 = 7,2V)

 

EN är den europeiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 10 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,25V. (6 poler x 1,25 = 7,5V)

 

IEC är den asiatiska standarden.
Styrkan i Ampere som kan tömmas ur batteriet i 60 sekunder vid -18ºC innan spänningen per cell sjunker under 1,4V. (6 poler x 1,4 = 8,4V)

 

Slutsats

Väljs ett dyrare batteri med högt CCA värde så behövs inte så många Ampertimmar. Men att det skulle vara olämpligt med riktigt stor kapacitet har jag svårt att tro. Med en oändligt stor Ampere-kapacitet innebär det givetvis att motorn blir varmare än med en svagare batteribank, eftersom spänningen då inte sjunker när motorn gått en stund. Därför kan det vara klokt att i sådana fall aldrig köra längre än tillåtna maxtiden. (och kanske t.o.m korta den något).

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer  nog att koppla bogpropellern till min förbrukningsbank på 400Ah. Nackdelen är att shunten på min Nasa BM-2 batterimonitor inte klarar mer än 200A och jag därför måste koppla förbi den.  Alternativet hade varit att koppla till ett av startbatterierna på 100Ah (har två seriekopplade p.g.a. 24V startmotor). Tror inte det är någon risk att överskrida maxtiden, att köra motorn 5min. under en 10min. period känns som en lååång tid.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du redan har 24 Volt skulle jag utan tvekan köpa en bogpropeller för 24V.

 

Fördelar:

  • Mindre ledningsarea behövs
  • Bogen blir effektivare
  • Du har alltid laddning till startbatteriet (för du har väl 24V-laddning också)
  • Troligen är motorn alltid igång då du kör bogproppen då tömmer du inte batteriet lika mycket heller.
  • Du behöver inte lika stor kapacitet i Ah eller CCA-värde, behovet sjunker till ca hälften för samma effekt ( så 2 st seriekopplade 115Ah-batterier vid 24V motsvarar i stort sett 2 st parallellkopplade 115+115 = 230Ah vid 12V, men energiförlusterna är högre vid 12V)

Dessutom skulle det vara frestande att prova ha möjligheten att köra bogproppen via relä med 12V (reducerad effekt) de gånger man önskar liten kraft och ljudlös elegans vid tilläggningen.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är ett separat batteri nära bogen. Typ startbatteri som är byggt för att lämna mycket ström vilket ju inte husbatterierna är. Laddningen ordnar du med inverter som för startbatterierna.

Att inte bra, batterierna där är inte avsedda för stora strömmar och man förkortar livslängden. När husbatterierna börjar bli äldre så är risken att spänningen sjunker så mycket att elektronik slår ut. 

När en likströmsmotor startar så drar den väldigt mycket ström. På den tiden man hade 220V likström så mjukstartades alltid motorerna på mer än 0,5 hkr med pådrag. Bogpropellern med 350A skulle motsvara 100hkr vid 220V och de motorerna brukade ha ett pådrag/motståndskasse stor som ett normalt kylskåp och strömmen skulle dras på under kanske 30 sek. Ett batteri som inte är för stort begränsar ju också strömmen. Ett startbatteri kan gå ned till 8V momentant, då är det 100A och här pratar vid 350A ...

Det är nog lämpligt att följa tillverkarens instruktioner!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du redan har 24 Volt skulle jag utan tvekan köpa en bogpropeller för 24V.

 

Fördelar:

  • Mindre ledningsarea behövs
  • Bogen blir effektivare
  • Du har alltid laddning till startbatteriet (för du har väl 24V-laddning också)
  • Troligen är motorn alltid igång då du kör bogproppen då tömmer du inte batteriet lika mycket heller.
  • Du behöver inte lika stor kapacitet i Ah eller CCA-värde, behovet sjunker till ca hälften för samma effekt ( så 2 st seriekopplade 115Ah-batterier vid 24V motsvarar i stort sett 2 st parallellkopplade 115+115 = 230Ah vid 12V, men energiförlusterna är högre vid 12V)

Dessutom skulle det vara frestande att prova ha möjligheten att köra bogproppen via relä med 12V (reducerad effekt) de gånger man önskar liten kraft och ljudlös elegans vid tilläggningen.

Om jag skulle köpt en ny bogpropeller hade jag utan tvekan köpt en 24V och kopplat den till startbatterierna 2x100Ah. Nu satt den redan i båten jag köpt och är tyvärr 12V. Laddningen av startbatterierna 24V sker genom 24v laddare och inverter kopplad till förbrukningsbanken 12V 4x100Ah som laddas av generator, solpaneler 2x100W och CTEK 300 laddare vid landström. 

Befintliga kablar är några meter men består av 2x50mm tot. 100mm så det bör inte bli så stora förluster.

 

Funderar på om det kanske är bättre att koppla bogproppen till ett av startbatterierna, det blir då en snedbelastning mellan startbatterierna. Vet inte om det egentligen gör så mycket då boproppen inte används så ofta och inte borde påverka batteriets livslängd märkbart. Kan ju även skifta vilket batteri som används till varje säsong för att bibehålla samma status på bägge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är en variant med byte av batteri varje vår. Borde klara att hålla batterierna på samma nivå.

 

Var tar energin vägen när strömmen bryts

? Det riskerar bli en kraftig spik med hög energi och spänning om inget tar hand om den vid brytningsögonblicket. Möjligen finns redan en gnistsläckare monterad på bogisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att koppla så att den ena batteriet används när bogen går SB och det andra när bogen går BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är en variant med byte av batteri varje vår. Borde klara att hålla batterierna på samma nivå.

 

Var tar energin vägen när strömmen bryts

? Det riskerar bli en kraftig spik med hög energi och spänning om inget tar hand om den vid brytningsögonblicket. Möjligen finns redan en gnistsläckare monterad på bogisen.

Vet ej, men eftersom det är en färdig produkt som enl. manualen ska kopplas direkt till batteri, så kan det inte vara ett problem. Det är ju ett välkänt märke som har sålts under många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som behemac är inne på så är det nog så att tillverkaren har dimensionerat motorn för att gå på en lägre spänning än den nominella för att de räknar med att spänningen sjunker kraftigt när bogpropellern går. Den kan tex vara dimensionerad för att fungera bra vid 8-10V. Om man då kopplar den till en jättebank som fortsätter leverera över 12V trots den stora lasten så blir motorn överbelastad. Strömmen genom den blir för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att koppla så att den ena batteriet används när bogen går SB och det andra när bogen går BB.

Det skulle nog kräva en smärre ombyggnad/tillbyggnad av bogproppen. Tror inte att det skulle vara värt kostnad och besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det system som du har för laddning av dina batterigrupper, skulle jag koppla bogisen till 12 volt från förbrukarbanken. Där har du tillräcklig kapacitet både för laddning och tillgängliga AH. Du har ju, om jag uppfattade dig rätt lämpliga kablar för 12 volt redan framdragna till bogpropellern. Ett tillägg som kan förbättra prestandan om befintliga ledningar är för klena, är att parallellkoppla ett 12 v extra batteri i fören via förslagsvis en separat huvudbrytare och en lämplig säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det borde gå att koppla så att den ena batteriet används när bogen går SB och det andra när bogen går BB.

Det skulle nog kräva en smärre ombyggnad/tillbyggnad av bogproppen. Tror inte att det skulle vara värt kostnad och besvär.

 

 

Nej det är det inte värt. Men titta på relät till bogen. Jag har ingen bild i huvudet men är det gjort som ett vanligt ankarspelsrelä så är det bara att flytta kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som behemac är inne på så är det nog så att tillverkaren har dimensionerat motorn för att gå på en lägre spänning än den nominella för att de räknar med att spänningen sjunker kraftigt när bogpropellern går. Den kan tex vara dimensionerad för att fungera bra vid 8-10V. Om man då kopplar den till en jättebank som fortsätter leverera över 12V trots den stora lasten så blir motorn överbelastad. Strömmen genom den blir för stor.

Det man i så fall även måste ta hänsyn till är att man endast kör bogproppen när motorn går och batterierna därmed laddas med högre spänning. Då är ju det hela även beroende på hur kraftig generator man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur väldigt kort tid man kör en bogproppeller, en dutt här o en dutt här på

några stackars sekunder så inbillar jag mej ev batterityper/storlekar är av mindre betydelse än

grovlek på kabel till bogisen.

 

Har någon här någonsin kört en bogis i en hel minut i sträck eller mer ?

 

Har själv ett billigt B-tema batteri som står 0,5 m från min bogis sedan 4år , funkar för mej.

 

Skulle i detta fall gå på Riros ide och haka in mej på förbrukningsbanken och sova gott.

 

God fortsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en likströmsmotor startar är strömförbrukningen extremt stor, den kan vara fem gånger så stor som den nominella förbrukningen. Men det är kortvarigt, typ millisekunder. Har man då en strömkälla vars spänning sjunker så minskas strömmen avsevärt vilket då även minskar slitaget på kontakter, kol mm. För stora strömmar kan svetsa kontakterna vilket oftast leder till att motorn brinner upp. Är batteriet inte så stort så kommer det att begränsa strömmen genom att spänningen sjunker, det är så det tex fungerar i en bil. Skillnaden är att bogpropellern startas gång på gång och för varje gång värms kontakter mm.

Ett annat sätt att begränsa startströmmen är att underdimensionera kablarna.

Tillverkarna rekommenderar en viss maximal storlek på batterierna av någon anledning och det är nog inte bara för att djävlas med konsumenten. 

Ett underhållsfritt batteri på 100Ah kostar typ 1300kr. På sikt är det nog en mycket god investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en likströmsmotor startar är strömförbrukningen extremt stor, den kan vara fem gånger så stor som den nominella förbrukningen. Men det är kortvarigt, typ millisekunder. Har man då en strömkälla vars spänning sjunker så minskas strömmen avsevärt vilket då även minskar slitaget på kontakter, kol mm. För stora strömmar kan svetsa kontakterna vilket oftast leder till att motorn brinner upp. Är batteriet inte så stort så kommer det att begränsa strömmen genom att spänningen sjunker, det är så det tex fungerar i en bil. Skillnaden är att bogpropellern startas gång på gång och för varje gång värms kontakter mm.

Ett annat sätt att begränsa startströmmen är att underdimensionera kablarna.

Tillverkarna rekommenderar en viss maximal storlek på batterierna av någon anledning och det är nog inte bara för att djävlas med konsumenten. 

Ett underhållsfritt batteri på 100Ah kostar typ 1300kr. På sikt är det nog en mycket god investering.

Då borde man ju också tänka på det när man väljer starbatteri för att skydda startmotorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde man ju också tänka på det när man väljer starbatteri för att skydda startmotorn?

 

 

 

 

De flesta motortillverkarna brukar ha en rekommenderad storlek på startbatteriet. Men den största skillnaden är att få startar bilen gång på gång. Sen är också startmotorn en seriemotor som startar med last, momentant tar den mycket ström men den begränsas ganska snabbt. I bogpropellern tar motorn i för kung och fosterland för att komma upp till sitt arbetsvarvtal, det ger mer uppvärmning av kontakter mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur väldigt kort tid man kör en bogproppeller, en dutt här o en dutt här på

några stackars sekunder så inbillar jag mej ev batterityper/storlekar är av mindre betydelse än

grovlek på kabel till bogisen.

 

Har någon här någonsin kört en bogis i en hel minut i sträck eller mer ?

 

Har själv ett billigt B-tema batteri som står 0,5 m från min bogis sedan 4år , funkar för mej.

 

Skulle i detta fall gå på Riros ide och haka in mej på förbrukningsbanken och sova gott.

 

God fortsättning.

Hur har du gjort med laddningen till bogisbatteriet om det inte ingår i batteribanken? Funderar på att det kan vara värt ett extra batteri för att slippa flera meter grova ledningar, men som sagt laddningen?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt B(il)-tema batteri ingår i batteribanken,

det står nära bogisen bara för att jag inte skall

behöva ha så grova kablar genom båten,

har 35 mm2 mellan bank och bogis, finns säkert de som har åsikter om det.

 

Inte för att ringakta expertis men tror inte bogisar av känt märke är så fruktansvärt ömtåliga men vad vet jag ,

körde en 6V startmotor i min gamla Willys på 12V i alla år utan mankemang och det

skulle ju absolut inte gå, det räknade vi dessutom ut teoretiskt på tekniska att det inte skulle funka.

God fortsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

körde en 6V startmotor i min gamla Willys på 12V i alla år utan mankemang och det

skulle ju absolut inte gå, det räknade vi dessutom ut teoretiskt på tekniska att det inte skulle funka.

 

 

Inte vet jag hur ni räknade men det går ganska bra att köra en 6V startmotor på 12V bara man inte kör för länge. Det finns många som gjort det. Strömmen blir dubbelt så stor men det är inte så farligt. Startar man en likströmsmotor med pådrag så brukar man begränsa strömmen till kanske 2-3 grr nominell ström. Det gör man under typ 10-20 sek. Någon strömrusning får man inte när motorn startas med last.

Med tanke på priset på en ny motor till bogpropellern så kanske det inte är den man ska leka "electric cowboy" med.

--

Riro: Du har ju en 230V inverter som kan driva en 12V laddare. Bogproppen har stor effekt men det är ganska lite energi som går åt. 350A i 30 sek är ca 3Ah, i verkligheten blir det lite mer men bogproppen går inte på full effekt hela tiden mm.

En solpanel (>20W) kan också vara en lösning. Mitt ankarspelsbatteri har alltid bara laddats med en solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Någon strömrusning får man inte när motorn startas med last."

 

Då drar den ju som mest!!??

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är motorns rusning som avses. Seriemotor utan last kan varva sönder även om jag aldrig lyckats. Har nog gjort för få försök. Med fyrdubbla effekten som det blir med dubbla spänningen skulle jag nog lyckas om den får gå som en fläkt. Dvs utan nämvärd last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är fel att säga att motorn till en bogpropeller går utan last. Den lastas ju med den energi som åtgår för att flytta vattnet genom trumman. Kan naturligtvis inte jämföras med den last en startmotor har, men tror det är rätt stor skillnad på att köra propellern i vatten eller luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en likströmsmotor startar är strömförbrukningen extremt stor, den kan vara fem gånger så stor som den nominella förbrukningen. Men det är kortvarigt, typ millisekunder. Har man då en strömkälla vars spänning sjunker så minskas strömmen avsevärt vilket då även minskar slitaget på kontakter, kol mm. För stora strömmar kan svetsa kontakterna vilket oftast leder till att motorn brinner upp. Är batteriet inte så stort så kommer det att begränsa strömmen genom att spänningen sjunker, det är så det tex fungerar i en bil. Skillnaden är att bogpropellern startas gång på gång och för varje gång värms kontakter mm.

Ett annat sätt att begränsa startströmmen är att underdimensionera kablarna.

Tillverkarna rekommenderar en viss maximal storlek på batterierna av någon anledning och det är nog inte bara för att djävlas med konsumenten. 

Ett underhållsfritt batteri på 100Ah kostar typ 1300kr. På sikt är det nog en mycket god investering.

Moderna bilar brukar stanna och starta motorn automatiskt vid t.ex. trafikljus eller bilkö istället för att gå på tomgång, vilket i så fall borde bränna starmotorerna.

Jag skulle vilja köra på 200Ah batteri som är max för bogpropellern då jag har en tung båt (17ton) och vill ha så bra snurr på propellern som möjligt. Ska jag köpa 2x100Ah batteri samt ordna separat laddning till dessa blir det en rätt dyr historia. Underdimensionerar jag kablarna så begränsar ju det inte bara startströmmen utan effekten totalt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...