Gå till innehåll
onsdag 08 oktober 2025
happysix

Fram tidens cruising racer,kan den se ut såhär?

Rekommendera Poster

Om man ska ha en grymt snabb cruiser nu så blir det kanske en Pogo 40.

Eller något liknande.

Kanske detta consept kan vara något för nästa generations snabba segelbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en trimaran kanske? Snabb, grundgående, stabil. Bekväm segling i dubbla hastigheten! Man sitter på pinkryssen lika bekvämt som hemma i soffan.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför ej denna ide för att slippa en svängköl.

Ser ut att fungera bra.

Sorry for min tråd titel.....vad skall man kalla en sån här tråd . :blink:

Det är bland det svåraste här på MG,ibland struntar jag att posta en tråd för alla överskrifter ser knasiga ut.

lol

:D

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en trimaran kanske? Snabb, grundgående, stabil. Bekväm segling i dubbla hastigheten! Man sitter på pinkryssen lika bekvämt som hemma i soffan.

/R

Den här står på min önskelista till jultomten.

Det största problemet med flerskrov är att de kräver mycket plats i hamn.

Vilket gör det svårt att bygga många och få ner priset.

För det skulle då kräva att marinor och båtklubbar skulle få bygga till eller om.

På ställen där ankring är vanligt finns redan många flerskrovsbåtar.

Men jag kan se tjusningen med snabb och vågrät segling.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/R

För det skulle då kräva att marinor och båtklubbar skulle få bygga till eller om.

Med katamaraner blir det svårt, men moderna trimaraner kan du fälla ihop sidoskroven på. Min båt är 7,8 m utfälld, men bara 3,2 m ihopfälld. Har en vanlig plats med Y-bommar på klubben. Kolla in http://greyhound-df920e.blogspot.se/2014/04/140427-sjosattning.html.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/R

Med katamaraner blir det svårt, men moderna trimaraner kan du fälla ihop sidoskroven på. Min båt är 7,8 m utfälld, men bara 3,2 m ihopfälld. Har en vanlig plats med Y-bommar på klubben. Kolla in http://greyhound-df920e.blogspot.se/2014/04/140427-sjosattning.html.

Den iden är inte dum.

Jag har tittat på att par av dessa Dragofly,men aldrig varit inuti en.

Hur mycket plats är det i dem?

Och en annan sak jag tänkt på.

När vi ibland ligger i våran kölbåt tvärs vinden kränger den kraftigt vid starka vindar.

Hur är en Dragonfly då?

Har du någon erfarenhet av en blåsig natt inuti en box?

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom man har optimerat efter fart i trimaraner med mycket smal vattenlinje är det förstås mindre boutrymme än i en enskrovsbåt med samma längd. Den jag har är det förhållandevis bra med boutrymme med en mycket väl tilltagen förpik, eget utrymme för toalett med dörr, en vanlig salong (om än lite trängre) och ett bra pentry fördelat på bägge sidor om nedgången. Vad du inte har i min båt är en akterkoj. Då får du titta på större och nyare Dragonfly. Sittbrunnstält är nästan ett måste så att du får ett rum till under tak. Det är här vi vistas mest när vi är ute. Sen när vi ligger stilla utfällda har du två gigantiska solplatser på näten mellan skroven.

Det är ingen flytande sommarstuga, utan en båt man har om man gillar att segla och segla fort. Den är väldigt känslig på trim, men om du jobbar så blir de belönad. Det är inte mycket som slår känslan när du får tyck i seglen och den accelererar upp till 15-16 knop på ingen tid alls.

Iom att du har ett grundgående under halvmetern under huvudskrovet och kanske bara 10 cm under sidoskroven kan du ligga i vikar som är skyddade för ganska många vindriktningar. Om du skulle ligga i stark sidovind så kränger den knappt något alls, inte ens när den är ihopfälld. När du vinschar in sidoskroven trycker du ner dem i vattnet så att huvudskrovet lyfts upp lite. På länken i förra inlägget ser du att vattenlinjen på huvudskrovet är väldigt hög. När sidoskroven är utfällda är vattenlinjen jäms med vattenytan. Det gör att båten fungerar som en katamaran ihopfälld och är mycket stabil. Enligt Quorningboats som tillverkar Dragonfly skall båten klara 20 m/s rakt i sidan ihopfälld utan att välta. Nägot jag dock inte vill testa...

/R

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett klart intressant alternativ att ha en hopfällbar trimaran. Jag kollade på kul segelyta på en Dragonfly 32 med hög rig;
Mast 16,2 m
Storsegel 55 m2
Genua 30 m2

Det blir ju lite mera drag än i en vanlig 32-fotare som har ca. 50 m2 total segelyta och en mast som är 12-13 m.

Dags att börja spara...

Vad kostar båtarna?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu vill man ut och segla dragonfly....hm

Undra om du är säljare,rgsson  :D och i maskopi med Mackey.....lol

post-84363-0-25098600-1417892134.jpg

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flerskrov är fantastiskt på alla sätt förutom att det är svårt att hitta en lämplig hemmahamn.

Jag är absolut inte säljare av något fabrikat av flerskrovsbåt och en snabb googling utifrån info på rgsson:s blogg ger inte mig några skrämmande tankar om hemsk försäljare. ;)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, nej jag är ingen säljare. Bara nyförälskad i trimaransegling ;-)

Problemet är priset. Dyrare än enskrov. Mycket pengar för lite boyta.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl segelytan och nöjet man betalar för trodde jag? ;)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så är det ju, men de flesta som har båt vill ha mycket komfort typ som hemma, men det får man inte i en flerskrovsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en +10 meters katamaran så tycker jag komforten börjar likna sommarstuga iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, katamaraner är väldigt rymliga. Trimaraner är det inte.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finessen med en "hopvikbar" trimaran är ju att man får plats på en vanlig båtplats.

Finns det "hopvikbara" kattor?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tråkiga är ju att om man vill segla "lätt" så får man ge upp en stor del av "bra-att-ha-grejorna" ombord. Annars skulle en trimaran vara hur kul som helst, i synnerhet trailbar. 

Tyvärr är ju användningen i förhållande till priset lite fel, för samma pengar får man en stor och välutrustad blyfraktare som man kan bo på bekvämt.

En gång i tiden var jag intresserad av katamaraner, de har ju lite mer utrymme. Bla provseglade jag en Edelcat 35 ganska ordentligt. Men hur jag än ansträngde mig fixade jag inte känslan, det kändes inte rätt trots att båten i övrigt passade mig perfekt. Blyförgiftning kallas det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...