Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Riro

Biltemas batteriladdare

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av biltemas batteriladdare? Funkar dom bra så verkar det vara mycket för pengarna,

 

Länk till laddare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog den fungerar alldeles utmärkt!

Personligen ska jag köpa en likadan i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle kunna vara en kopia på ctek mxs25,likadan uppgifter där,

säkert helt okej för de priset..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm en granne hade en av biltemas laddare liknande den du länkar till inkopplad på sina batterier förra vintern. På våren visade det sig att batterierna inte hade mått så bra av detta.

 

Jag köper grymt mkt saker på Biltema och tycker dom överlag är bra men batteriladdare vågade inte jag köpa iaf. Vill minnas att det finne en gammal tråd om detta på forumet där någon även hade mailat till Biltema och kom fram till att deras laddare inte var lika optimerade för marin miljö som tex c-tek. Själv köpte jag en C-tek M100 och den är iaf jag väldigt nöjd med. C-teks M300 som väl mer motsvarar den du länkat till brukar man ju kunna få hyfsat billigt på olika kampanjer vid båtmässor osv. Kostar tex 1839:- på seasea. Den hade iaf jag satsat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte provat Biltemas laddare, men använder en sådan här själv, 15 A för 599:- kr.

 

http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech-15-A/36-4022

 

Testad av SXK med ok resultat, www.sxk.se/system/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

 

Mackey

 

Är den IP-klassad?

Det är ju problemet med Biltemas, den är inte avsedd för "utomhusbruk"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Velade häromdagen på biltema vs ctek . Mekonomen har just nu butikskampanj dvs biligare än nätets uppgifter och de skickade med lite extra tillbehör gratis på ctek så det blev en ctek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas laddare har klass IP20 d.v.s. är "petsäkra" och tål inte vatten därav remommenderar inte Biltema att de används i båt. Dom har FI förstärkt isolering och därför ingen skyddsjord. Jag kommer att montera mina laddare i hytten d.v.s. inomhus och dra kablar genom durken till batteribankerna så IP klassningen är inget problem. Då den inte  har skyddsjord behöver jag heller inte bekymra mig för galvaninska strömmar  p.g.a. spänningsskillnader mellan landjord och båt/sjöjord. Var mer intresserad av om någon provat hur dom fungerar.

Jag vet att CTEC har laddare som är anpassade för utomhusbruk för dubbla priset, men använder gärna pengarna till annat om ett billigare alternativ fungerar lika bra.

 

Jag behöver två. 8A laddare och en 25A laddare, så totala prisskillnaden blir en del.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur Biltemas laddare fungerar. Däremot vet jag en del om solcellsregulatorer efter att ha provat/mätt ett antal. Dessa är väldigt jämna i kvaliteten, håller sina spänningar mycket bra. Anledningen är att dessa byggs idag med microprocessor och är det enkelt att hålla bra värden.

En 230V laddare är byggd på samma sätt och borde fungera lika bra. Alternativet är ju att som jag köra in 19V i solcellsregulatorn.

Fördelen med Biltema är att de inte tar betalt för namnet och att de har en generös bytes och garantipolitik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gav 625:- ink förlängningskabel i fredags för en ctek som klara 160 amps batterier såg att nu idag var någon 15% drive i butikerna så ev något billigare nu.

 

Biltema  för 160 amps batterier pris 475:- så 150:- billigare men tveksam om biltema ger 5 års garanti på sina laddare.       Handlar och byter en hel del på Biltema   ;)

 

Köpte för ett tag sen en såg , den blev liggande oöppnad i förpackning och när jag började med att rätta till båten tänkte inhandla en fintandad klinga till sågen , döm av min förvåning när jag öppnade förpackningen och så att sågen var levererad med en klinga med endast ett hårdmetallskär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gav 625:- ink förlängningskabel i fredags för en ctek som klara 160 amps batterier såg att nu idag var någon 15% drive i butikerna så ev något billigare nu.

 

Biltema  för 160 amps batterier pris 475:- så 150:- billigare men tveksam om biltema ger 5 års garanti på sina laddare.       Handlar och byter en hel del på Biltema   ;)

 

Köpte för ett tag sen en såg , den blev liggande oöppnad i förpackning och när jag började med att rätta till båten tänkte inhandla en fintandad klinga till sågen , döm av min förvåning när jag öppnade förpackningen och så att sågen var levererad med en klinga med endast ett hårdmetallskär. 

Kollade på Mekonomens hemsida och dom tog 3259:- för en ctek M300  25A laddare, bryggan tar 1850:- för samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan vara så att mekonomen kan ha högre sälj och inköps volymer på laddare lämpliga till batterier i bilarsstorlek.  

 

Någon som vill ha något antikt så har jag en laddare med stort likriktarrör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och köpte en sån här på biltema i veckan. Har provat den och den funkar bra. Kommer ihåg inställningarna om man drar ur 230V så länge som batteriet är anslutet. Ska köpa en till för att ladda startbatterierna (24v) från förbrukningsbanken (12v) via inverter, då jag endast har 12v generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas laddare förefaller vara relativt likvärdig med CTek.

Men jag tycker beskrivning av vad Ctek-laddaren faktiskt gör är bättre beskriven än den för Biltema, det inger mer förtroende.

 

Ctek (manual exempel)

http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/M%20200_SV.pdf

 

Biltema (manual exempel)

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-736_man.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas laddare förefaller vara relativt likvärdig med CTek.

Men jag tycker beskrivning av vad Ctek-laddaren faktiskt gör är bättre beskriven än den för Biltema, det inger mer förtroende.

 

Ctek (manual exempel)

http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/M%20200_SV.pdf

 

Biltema (manual exempel)

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-736_man.pdf

Tycker det generellt är ett problem med biltema. Manualerna ger för lite information. Tror det är Biltema som inte sätter sig in i hur produkten fungerar när de skriver manualerna. De skulle nog ge mer om man fick tag på en manual direkt från tillverkaren.  Tvekade länge och köpte därför bara en laddare fastän jag behöver två, för att testa exakt hur den fungerar innan jag köper nästa. Nu verkar den fungera som jag vill, så jag kommer att köpa en till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på en sån fråga. När erfarenheten infunnit sig finns sällan laddaren kvar i sortimentet.

 

Eller så har den plockats bort för att den var en dålig produkt. En viss självsanering alltså.

 

Jag hade en Biltemaladdare med fläkt. 12A som funkade några år. Fläkten byttes och laddaren funkade kanske fem år totalt.

 

Men att säga att en laddare fungerar bra efter att ha haft den en sommar ger inte mer än att den laddar vilket alla laddare gör. Klarar den 10 år i en salt miljö tycker jag det är en bra laddare.

 

Nån sån har jag aldrig haft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på en sån fråga. När erfarenheten infunnit sig finns sällan laddaren kvar i sortimentet.

 

Eller så har den plockats bort för att den var en dålig produkt. En viss självsanering alltså.

 

Jag hade en Biltemaladdare med fläkt. 12A som funkade några år. Fläkten byttes och laddaren funkade kanske fem år totalt.

 

Men att säga att en laddare fungerar bra efter att ha haft den en sommar ger inte mer än att den laddar vilket alla laddare gör. Klarar den 10 år i en salt miljö tycker jag det är en bra laddare.

 

Nån sån har jag aldrig haft!

Nej, det är ju inte många produkter som finns kvar i samma utförande efter 10 år. Om de var dåliga har de utgått och även om de var bra har de säkert utvecklats till en ny modell. Bekymrar mig inte om salt miljö då jag ligger i Mälaren och är ute i Östersjön några veckor om året. Laddaren ska monteras i hytten på min motorseglare m.a.o. inomhus även om det inte kommer att vara rumstemperatur året om. Den kommer i stort sett bara vara ansluten då jag ligger i gästhamn, då solpanelerna får sköta underhållsladdningen i övrigt.

Alla laddare laddar (om de inte är trasiga), det som är intressant är hur de laddar d.v.s. hur logiken fungerar.

Det enda jag provat på min laddare är hur logiken fungerar då det stod bristfälligt i manualen.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte.  Två stycken har nu slutat fungera, den sista började lukta bränt förutom att den slutade ladda. Glad att jag bor i båten och var hemma, även om jag inte kan bedöma om det förelåg reell brandrisk.
Återgår till CTEK som enligt min erfarenhet är väldigt bra. 

Med detta sagt så har jag inget emot BT-produkter generellt, massor av prylar på båten därifrån som fungerar alldeles utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte.  Två stycken har nu slutat fungera, den sista började lukta bränt förutom att den slutade ladda. Glad att jag bor i båten och var hemma, även om jag inte kan bedöma om det förelåg reell brandrisk.

Återgår till CTEK som enligt min erfarenhet är väldigt bra. 

 

Med detta sagt så har jag inget emot BT-produkter generellt, massor av prylar på båten därifrån som fungerar alldeles utmärkt. 

Låter inte så bra. Vilka laddare var det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och köpte en CTEC M300 idag, 1779:- på SeaSea. Kostade då bara 680:- mer än Biltemas. Tänker använda CTEC till att ladda förbrukningsbanken (12V) och Biltema (som även kan ladda 24V) till att från förbrukningsbanken via inverter ladda startbatterierna (24V). Biltemaladdaren kommer då endast att vara påslagen under gång (inverter aktiveras med "tändningslås") eller då jag slår på laddning manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...