Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbeb17

Angående båtklubbarnas tidsbokning för upptagning

Rekommendera Poster

Min båtklubb har 5 upptagningstider. Den första är 19 September och den sista är 11 Oktober. Jag tycker att när båtklubben har 5 upptagningstiden så borde de väl kunna sätta en i slutet på Oktober, så vi som vill vara i lite längre får en möjlighet att vara det? Det känns som om båtklubbens styrelse har haft samma tider i hundra år och det går inte att ändra på dem. Det är fler på båtklubben som har samma åsikter.

 Är det fler båtägare här som har samma problem med sina båtklubbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett problem?

Vet styrelsen att det är ett problem?

 

Bäst är väl att ta upp frågan med styrelsen och det har du säkert redan gjort.

Lite kött på benen kan ju hjälpa. Samla ihop namn på alla de som har samma önskan som du.

 

Och om inte det funkar så är nästa steg att samla andra som vill samma sak och skriva en motion till årsmötet och rösta igenom förslaget.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en båt som skulle stått kvar på klubben, eller över huvud taget upp över vintern så hade jag tyckt att tiderna varit ett problem. Jag tycker nog att början på December hade passat mig bättre......    men nu försöker vi ligga i över hela vintern om inte isen blir för besvärlig....  och ordnar egen upptagning när det passar oss....

Men nog tycker jag att fler klubbar borde ha mer flexibla datum för både sjösättning och upptagning då det förefaller som fler och fler vill försöka få till längre säsonger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har hur flexibla tider som helst i vår klubb. Nästan enligt principen, ring så lyfter vi.

Men då är inte klubben så stor heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enbåtklubb bygger på medlemmar och det är de som gemensamt bestämmer. Vill man ha förändring så lyfter man frågan och är intresset stort nog så blir det förändring. Annars så får man lösa frågan själv, d v s betala någon att lyfta båten.

Inte svårare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp frågan på årsmötet, och det var några stycken som höll med, men styrelsen som satt där körde över oss ganska ordentigt och sa att det är som det är och det har det alltid varit. Man vill ju samtidigt inte göra sig ovän med hela styrelsen, för då lär man väl inte få i båten förrän slutet av juni nästa år  :wacko:

 

Lite komiskt är det att de tog upp frågan om hur de ska värva nya ungdommar till klubben, då medelåldern börjat bli ganska hög på mötena. De kunde ju börja med att lyssna när en ungdom som jag tar upp en fråga och inte överrösta en med: "Så här har det alltid varit".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrelsen är ju till för klubben och inte tvärt om.

Tyvärr är det ju inte så många som är intresserade av att lägga fritid på styrelse- och klubbarbete så om man vill ha en klubb får man väl till viss del finna sig i att styrelsen sköter den på det vis de önskar.

 

Jag tycker du ska samla ihop de som vill ligga i längre på hösten och presentera ett konkret förslag om hur detta ska fungera i praktiken. Ni som vill upp sent kan ju tex. ta ansvar för den sista upptagningen och för att lösa de ev. svårigheter som den senare upptagningen leder till.

 

En färdig lösning är ju betydlgt lättare att ta till sig än ett förslag som styrelsen måste lösa praktiskt.

 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Glöm inte bort att det går att rösta igenom förändringar på årsmötet om man bara följer klubbens stadgar.

 

Edit: Rättat och förtydligat.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet. Som mångårig ordf i brf styrelse har jag dock ett filter jag applicerar på alla tyckare. Är detta en person som engagerar sig och som erbjuder sig att föra ett alternativt synsätt i hamn rent konkret, eller inte. I det senare fallet är min hörsel begränsad, eftersom min fritid är detsamma och det inte är ett friitidsintresse att hjälpa åsiktsmaskiner med diverse önskemål. Även många retoriska motioner kan avfärdas med en enkel fråga - "kan du formulera en frågeställning som vi skall rösta ja eller ne till, tack".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb har vi själva köpt in sådana där vagnar som går på egen motor. Vi har sedan utbildat ganska många som får köra dem, det är två gånger 5 timmar teori plus att göra 10 st upptagningar under uppsikt innan vi ger "förarlicens"

 

Men det innebär att förutom de fem tillfällen som vi har daterat så kan en medlem ta upp när som helst - då krävs det bara att han övertalar en av förarna att komma ner och köra båten.

Det kostar som vanligt till klubben plus vad man kommer överens med föraren, förlorad arbetstid och förlorad kväll med familjen måste ju ha ett pris? Funkar super i vår klubb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb ringer vi själv kranbilen när vi vill lyfta/sjösätta, ingen som har med saken att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=)

Jag tyckte det var extremt generöst tilltaget och massor!!!! med tid kvar tills det var dax att ta upp.

När jag åkte till klubbhuset förra veckan och skulle skriva upp mej på en tid så... sista upptagning var en vecka sedan ca.

Efter samtal med behörig slammkrypareskötare fick jag veta att den var vinterkonserverad mm.

Fan! jag hade missat hela upptagningsperioden. för 500kr fixade vi det i söndags med en massa extrajobb för varvchefen osv. men egetligen inga problem.

Kl 08:00 körde vi båten till bryggan, vinterkonserverade motor mm. 

Kl 09:00 körde slammis upp båten till den av varvchefen framtagna högtryckstvätten.

kl 09:50 stod båten, tvättad, vinterkonserverad och klar för täckning.

Snacka serviceanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka och lyfta årets sista båt nu.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla 

 

Då jag själv är engagerad i varvs komite i båt klubben i form av förare på traktor o vagn under året så anser jag att det är bra med fastställda tider.

Jag har ex vis nu i höst avsatt 6 hela lördagar för upptagningar av klubbmedlemmars båtar och fått höra en del gnäll med. 

Jag brukar bara konstatera att nästa år får du gärna vara med och sätta samma tid för att hjälpa till vilket brukar bli ungefär, det har jag inte tid med eller ork har jag med hört.

Det hela bygger från början på ideellt arbete och alla är inte beredda att ställa upp på det, men nyttjar gärna oss som försöker i mån av tid att hjälpa till att utföra detta arbete.

 

hos oss så krävs det bara att någon lämnar in en motion till årsmötet med ett förslag om ändring ex vis av tidsplaneringen. då måste frågan tas upp för omröstning mm.

resultatet av detta får klubben sedan acceptera.

följden kan bara bli att det kanske inte passar dom som hjälper till och dessa kan sedan välja att kliva av eller fortsätta som frivillig.

 

Det är bara försöka med en motion för jag misstänker att flera med dig kommer rösta för ex vis en sen dag. 

Prata med dom som sköter själva upptagningen om hjälp, självklart så kostar det och med lite extra och extra god service kommer vi långt åt alla håll tror jag.  :rolleyes:

ibland kan det räcka med att fråga hjälpen direkt istället för styrelsen ;)

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...