Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Magnus-G

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

1 följare

Om Magnus-G

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

721 profilvisningar
  1. Hej Jag har en bekant med en stålseglare som haft problem med Epoxi på sin botten. Han har fått några blåsor varje gång han gjort om det och ändå följt tillverkarens råd o tips. Han blev tillslut förbannad och skickade in 3 sorter till KTH ? för analys och å reda på viloken färg som var bäst att måla med. Döm om min förvåning då han talade om att det var Biltemas färg. Detta enl att den innehöll mindre lösnings medel än dom andra 2 av känt fabrikat, Han slipade därefter ner hela botten igen med rondel samt gick över med slipskiva för att få riktigt fäste precis som tidigare och efter 2 säsonger ser det mkt bra ut. Inte en enda blåsa fick han på sin botten vad jag vet eller sett. Jag säger inte att den är bäst eller så men det var hans erfarenhet. Magnus
  2. Hej Hur du kan göra det i vattnet är jag inte säker på men det går att byta fläta i alla fall. Går även att byta tätning helt. Håller själv på och skall göra helt nytt till min axel och har beställt en PSS tätning som verkar vara mkt bra enl rekomendationer fårn en båtgranne. Om du bara ska byta så vet jag båtklubb som kan lyfta upp och du får en timme på dig och sedan i sjön igen för en bra peng beroende på längd bredd. Annars får du ställas av på landbacken tills du är klar Magnus
  3. Hej Jag skulle satsa på 10 mm kätting om jag var du Har på min egen varit hela 30 M 8 mm och jag tycker det är i klenaste laget o den väger nu 10,4 ton och är helt utriven och lndar väl runt 13 ton när hon börjar bli klar. Kompis som har 8 mm på en gammal lotsare tycker den är för klen även om den hållt hittils och den väger som din runt 16-17 ton Har fått tag på 50 meter som jag skall försöka använda om ingen tycker det är åt hev.... för grovt.. för min Haga42. Måste dock bygga om lite där med men vad gör det i renoveringskaoset :-) Funderar på kätting, men hur grov behöver jag? Brottgräns?
  4. Ja det är ett ganska omfattande jobb som min kära dotter håller på med. stora problemet är väl finansen då hon flyttat hemifrån till första lägenheten och så fick hon köpa loss morfars alltså min morfars gammla båt. hon visste det var jobb men nu vet hon verkligen vad det innebär. Hela förpiken urriven på klädsel mm och slipat för att limma ny skrovisolering, byta rutlister ventilator mm. Sen fick hon ju chock då vi löft ur motorn för att kolla status då den inte gick runt efter sina 18 år på land, Visade sig dock vara växelföraren eller kula i den som rostat fast och väl borta där så går både drev o motor runt, det skall dock gås igenom med lite ny packningar mm smat kolla kanaler mm i motorn. Problemet för mig är att jag har rivit ur en stålbåt på dryga 12 meter och bytt plåtar mm så jag har själv att göra med. Men måste säga att hon jobbar och är mkt dukltig då hon hittils gjort allt själv.. Kan komma en liten blogg eller så ang den med tiden... Magnus
  5. Det bör räcka om du tar bort skölden för att kunna känna. I Nimon har man lagt en tunn skorpa av plast i sköld genomgången men den tunna sprack säkert vid första monteringen då det inte fanns någon väv eller så. Bara lite plast penslat på änd trät i hålet. Om du vill titta så finns möjlighet i Nynäshamn om du finns i krokarna Magnus
  6. Hej Tror tyvärr jag måste hålla med en tidigare talare ang akterspegeln. Har själv en dotter som håller på med en Nimo 22 ? med samma bestyckning och där är numera hela durken samt hela akterspegeln ur riven pga rutten plyfa. hela akterspegeln kunde man dra skickt för skickt i plyfan totalt genomruttet. Kommer att byta ut virket och plasta nytt. Sedan borras alla hål med rätt storlek utifrån innan vi borrar ur med hålborr innefrån och fyller upp med Epoxispackel så att vatten inte kan komma i kontakt med virke igen även om det skulle börja läcka igen. Mitt tips är att plocka ur maskin samt sköld och prova stoppa upp en skruvmejsel i virket och se om det är hårt eller som i vårt fall bara matjord. Gör du det rätt så kommer det hålla framöver i alla fall även om det är mkt jobb Magnus
  7. HEJ Jag kan nog tipsa om ett par. Ryds hajen Gammal och otroligt ärlig båt i sjön o duktigt sjövärdig. dock ingen innerline i den så spöhållare mm får man hitta lite tricks till. monterade själv en regel genom relingen och skruvade mina i. finns både med o utan styrpulpet tror jag. Uttern 440 en gammal styrpulpet som är ganska lättdriven o hyffsat sjövärdig. Örnvik 481 ytterligare en utan innerline och har åkt med en 45 hk som var lite stor för den då den blev lätt i i fören vid sådär 2 meter sjö och hårda kulingvindar. Finns även som gt tror jag och då har den innerline. Lohi 465 aldrig åkt själv. Cresent 465 klinkbyggd och kanske motorn blir lite stor. uttern 495 ytterliggare en klinkbyggd Särki 425 en med innerline och lättdriven Finns garanterat fler. MVH Magnus
  8. Jag måste nog tipsa om monark 670 med. En lite mer bo vänlig båt som ändå går att hantera ensam. Inombordare tips att fundera på Kylskåp om man skall vara ute några dygn. med åren kommer nog värmare med då säsongen blir klart längre. Kanske ett ankarspel, det förenklar tilläggning då man är ensam. Lycka till och välkommen på böljorna Magnus
  9. Jag har provat med olja på grabbräcken och religngslist då jag renoverat en Ansö. Ädelträolja som stryckes i massa lager, so fort det börja torka så har jag lagt ett lager till tror det blev 6-7 stryckningar innan överskott torkades av sedan la jag en härdande olja ovanpå i 4-5 lager. Ser ut som lackat men skall enl uppgift andas innefrån men inte släppa in fukt. mina grabbräcken har jag skvt av med att dragit träskivor mm under bygget, blev repor ner till trärent och slipades med ett 80 papper bara i revan innan jag la lite olja ett par gånger innan härdande oljan lades ovanpå, syns knappt att man bättrat om man inte letar fel. Finns flera fabrikat men har kört biltema ädelolja sedan olja B ovanpå. Owatrol har samma system. vet inte om det är lämpligt på däcksytor då jag tror det kan bli halt vid regn. Kan vara värt att prova på en liten yta eller bara köra då det är enkelt att slipa av härdande oljan o då är ju trät under väloljat. härdande oljan bygger lager mkt fint o blir riktigt snyggt Kanske ett alternativt eller vad tror ni andra.
  10. Det låter som du är helt rätt ute. Har själv gjort jobbet på en 9 meters snipa Jag använde dock Internationals produkter Gelshield och tror spacklet hette watertite det binder ihop sig med färgen och var mkt lättjobbat. Biltema Epoxi är inget fel på så det är bara tuta o köra. Glöm inte köpa färgpigment att blanda i vartannat lager så ser du att det täcker ordentligt, tänk på luftfuktighet o temp med övermålningstider så blir jobbet bra. Magnus
  11. Hej alla glada. Jag har läst någon rapport någonstans ang NANO = Nono Det framkom i den att nano produkter är så små partiklar att det går igenom huden o kroppen följaktligen tar upp ämnen som är giftiga men i fall av vanligt vax ?? inte går igenom huden och därav inte blir giftigt ..... Jag har själv provat o det fungerade mkt bra och jag märkte inte något heller men går det in i kroppen kan det inte vara nyttigt.... Hittar tyvärr inte det jag läst igen men skulle det dyka upp så kommer det in hit. Är nog lite som Mjällschampo Där ämnet som tar bort mjällen är helt ok, men dom var för giftiga att ha i bottenfärger då fiskar mm blir sterila mm Clerasil var boven då men tror det gällde alla med ämnet. Kan ha varit något i stil med aluminiumperoxid KANSKE långt ifrån säker på det Magnus.
  12. Ang Pex eller Rotex är frågan bara har man råd är det klart värt pengarna. Jag köpte Pex då jag behövde en ny för min gammal dog. Fungerar utmärk att slipa ner lite lack för att lägga nytt lager men skall det renslipas ex vis är rotex överlägsen. Jag tog skatte pengar o köpte min rotex och ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare. Men kolla begagnat marknaden med. Dammsugare o rotex är en överlägsen kombo mot Pex o dammsugare Lycka till med era festool produkter nu
  13. Det är inget dåligt val i alla fall. Jag har varit nöjd med pex maskinen med men rotexen gör ju mer jobb och verkar vara ännu tåligare, och pexen skulle jag nog inte våt slipa med på samma vis som jag gjorde med rotexen. lycka till och slipa friskt Magnus
  14. Hej Jag har som Gedda köpt mig en Festool rotex 125 mm. Är mkt nöjd med den Har även en bosch pex 400 som jag med är nöjd med men rotex har ju fördelar och nackdelar med. fördel rotexfunktion där den roterar likt en vinkelslip dock inte lika fort ..... den är avstängbar och då är det en vanlig ociliserande maskin så du kan avverka och finslipa med den. Nackdel special papper för att få rätt hålbild för utsug med dammsugare, dock löst med en mall och borrat egna hål i o hålat papper. fungerar bra även om original papper håller längre. mkt nöjd med den maskinen där man kan köpa lös ex sladd om den blir glapp eller ny dammsugar fäste mm. priser runt 4500 :- Pex fungerar bra om man ska slipa trä lack mm och kostar mindre än halva rotexmaskinen pris gissar runt 1200 - 1500 kanske Har även Eldat upp två billigare skitmaskiner innan jag satsade på kvalitet istället, jobben går ju på halva tiden med bra maskiner har jag upptäckt... Satsa på en bra maskin om du ska ha maskinen under många år Pexen är nu 5 år rotexen bara 1 år men kompisen på båtklubben har haft sin i ca 10 år o den har slipat epoxi, bottenfärger och min gamla stålbåt då jag mattade ner hela skrovet o målade om det. seglaren parallellt våtslipade jag med 3 vändor o den var 27 fot och blev blank o fin. den maskinen har varit med om mkt men bara går o går...... Hoppas du blir nöjd med din maskin. Magnus
  15. Det finns ju polyesterplast Norpol 720-800 i sea sea katalogen. Enl text till för tillverkning av vattentankar och formbygge ?? Menas det dricksvatten eller inte framgår inte men varför bygga vattentank om det inte går att dricka ?? Kanske är ett alternativ Mvh Magnus
×
×
  • Skapa nytt...