Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Islo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Islo

  • Placering
    Kadett
  1. Så det känns konstigt om det skulle vara runt skölden det läcker in. Det sitter ju en O-ring inne vid, funderar om det kan vara den som är dålig? Går den att byta utan att plocka av drevet? Se bild. Om jag skall lossa på skölden, behöver jag då även säkra upp motorn? Förmodar att om jag lossar de bultarna som sitter runt så kommer motorn att ge sig av väl? Om någon har tips eller guide på tillvägagångssätt på hur man plockar av den så hade det varit toppen. Har inte gjort detta innan å vill inte att motorn skall sticka iväg. Förövrigt så är det ju jäkligt trångt att komma åt bultarna inne vid motorrummet, blir en utmaning bara det. Med vänlig hälsning, Tobias
  2. Hej, Ja, jag ser också fram emot en sådan blogg. Jag var ute förra helgen och tog bort all sikaflex som lagts runt skölden och i mitt tyckte så såg packningen runt bra ut (eventuellt är det lite sämre vid den rostiga bulten), se bilder:
  3. Hade gärna kommit och tittat men bor på västkusten så det blir lite långt Det låter som ett mkt omfattande arbete de håller på med..jag hoppas personligen att jag slipper det. Knackade lite runt drevet i helgen och det lät hårt men man vet ju aldrig. Får nog ta och lossa skölden å byta packning etc. runt. Sen får man väl hålla tummarna att träet är torrt. Suck
  4. Hej, Tack för svar. Räcker det att plocka bort skölden för att komma åt och känna huruvida virket i akterspegeln är dåligt eller krävs det att hela motorn plockas ur?
  5. Hej! Tack för alla svar, såg dem i somras men pga jobb och vinter har jag inte hunnit dra mer i detta. Skulle ni rekommendera att jag lossar skölden och sätter på ny packning + ev sikaflex runt? Är inte så sugen på att akterspegeln pajar... Är det svårt att ta loss skölden eller räcker det att palla upp motorn och lossa bultarna runt? Har aldrig gjort detta innan..Bör man byta klämring också?
  6. Hej på er! Mitt första inlägg som ny medlem här på sidan, har tidigare varit här och tittat mycken inte blivit medlem, men nu så Jag har köpt en Catalina m22 med en Aq130c och ett 100A drev, båten går som en klocka (peppar, peppar) och jag är nöjd med den. Finns dock en del mindre grejer att göra på den. Något som jag dock stör mig på är att det läcker in vatten i motorrummet och enligt min morfar (tidigare ägaren) så har det alltid gjort det men de har inte kunnat hitta problemet. Finns en pump med vippa inkopplad ifall det skulle vara så att det blir för mycket. När jag la i den så beräknade vi att den tog in ca 2,3 dl / h, något jag tycket var för mycket så jag skaffade "Stay afloat" och tätade både på utsidan kring drevet här jag tänkte det kunde läcka in... Dock så verkade de inte göra så mycket så jag tätade inifrån och det gav bättre resultat...Kommer in lite vatten, men det är acceptabelt för nu. Efter att ha tittat på sprängskisser så tror jag det kan vara runt stödgummikudden som det läcker in, men den är ju inte genomgående vad jag förstår? Såhär såg det ut innan jag la på nått: Problemet är att det är så trångt att man får använda spegel för att se ordentligt...Några tankar på vad det kan vara, om det är "farligt" att köra runt med det och hur jag åtgärdar problemet... Är det att ta loss allt som är och täta om på nytt? Har inte grejat så mycket med motorer och liknade innan så alla tips är välkomna. Vänliga hälsningar Tobias
×
×
  • Skapa nytt...