Gå till innehåll
söndag 12 oktober 2025
klarrej

Ventilation toalett

Rekommendera Poster

Har en 35 fots segelbåt med toalett och funderar lite på ventilation på toaletten. Märker nu att det dels inte kommer in någon värme på toaletten, sedan blir det en del kondens på toaletten Av den värme som trots allt kommer in. Vill inte ha fönstret öppet för att bli av med kondensen och att ha dörren öppen hela tiden känns ju ganska opraktiskt.

Funderar på att helt enkelt sätta in 1-2 ventiler i dörrarna in på toaletten.

Någon som har förslag på lösningar/ produkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom ventilation ska du ha en öppning nedtill där luften kan komma in. Enklast brukar vara att såga ur en bit i nederkant på dörren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ventilation i taket är svårt pga att den hamnar vid vinschen och ryggstödet i sittbrunnen. Skulle kanske kunna köra ut ett galler i väggen vid taket..

Ett alternativ jag funderat på är att göra som ni säger och ta en öppning i botten på dörren som vetter från akterkabin och sedan ta ett galler i dörren som går mot salongen, där det även finns svanhalsar till ventilation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svanhalsar? Du menar som typ doradeventiler? Som kan justeras så att de står med öppningen motsatt vindriktningen så att de suger ut luft ur båten? De funkar bra.

Men i allmänhet har båtar för lite ventilation tycker jag. Man får fundera lite och inte lita på att de som bygger en standardbåt har lagt pengar på fullgod ventilation?

Luft in så lågt man kan - dra ev via att rör. Sedan stiger luften uppåt när den uppvärms och ska alltså ut i den högsta punkten vilket normalt är rufftaket. Möjligen funkar överkant nedgångslucka.

Grovt räknat tycker jag att varje utrymme ombord ska ha en ventil. Som minimum!

Förpik, där sätter man ibland en ventil i själva skylighten om man har sådan?
Toa tycker jag ska ha egen ventil. Ruffen två ( räknas som både rum och kök)

Och det låter som du har båt med toa på ena sidan nedgångstrappan och då koj på den andra? Då har jag sett många båtar där man har en liten skylight i kojtaket och de räknar nog med att man öppnar den eftersom den ofta hamnar under sprayhooden?

Du ska alltså enligt min mening ha minst fem ventiler eller fyra om du har skylight i akterkojen. Observera att du måste öka inflödet för att utflödet ska öka nämnvärt.

Att ha ventiler i dörren till toa räcker inte enligt min erfarenhet, blir för lite luftcirkulation.

Däremot är det helt rätt att ta upp ventilationshål i nederkanten - för hur ska annars luft komma in på toan? Förresten, i alla mina båtar har jag satt upp en hake på alla dörrar, inkl toan, så att de kan ställas lite på glänt när jag inte är i båten. Toan står på glänt även när jag kör… ökar luftväxlingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har en "traditionellt" placerad toa och garderob - mellan förpik och salong. Två dörrar som man stänger mot förpik och salong så man får en stor toalett med duschplats mellan själva toan och garderoben.

Monterade två st solcellsventilator, en över toan och en över garderoben, som suger ut från bägge ställena. Har den uppfattningen att luft skall gå från bättre miljö via sämre och ut.

Just de två platserna var perfekta att montera ventilatorer på. Hade tänkt köpa ytterligare två för att placera över pentryt och i däckssalongen, men butiken hade bara tre hemma. Den tredje ventilatoren var oerhört svårplacerad, då de tänkbara platserna kom i konflikt med annat - så nu ligger den i "bra och ha-skåpet" sen några år.

Tidigare fanns det inga ventilatorer alls i min båt. Låter i regel skjutdörren till salongen -från sittbrunnen - stå lite på glänt (ej helt igendragen) när vi är ombord.

Tycker frånluft från toan är viktigt. Skulle du inte kunna dra en så kort slang som möjligt till nån relativt bra placering för en solcellsventilator alternativt ett ventilationsgaller och en datorfläkt i början på slangen!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ventilationen i båtar är ofta väldigt dålig. Det funkar perfekt fina dagar med fp och nedg. luckorna öppna. Men stänger man till så finns oftast nästan ingen ventilation.

På toa måste det finnas frånluft. I vårt klimat bör det vara ventilator även om man måste dra slang el dyl. Helst med fläkt. Sen behöver man några fler ventilatorer, salong och i sovutrymmen som det går att stänga.

Men det sämsta är ofta tilluften. Kul fråga till säljarna på båtmässorna. "Den brukar alltid leta sig in" är ett dåligt men vanligt svar. Jag har framåtriktade Dorade, det funkar väldigt bra för mig som nästan alltid ligger för ankar, vinden trycker ner luften. Tilluften ska ner till durknivå, kall luft sjunker och en vindstilla, varm natt får man lite hjälp pga temperaturen. Man kan försöka utnyttja "kalla väggens princip" även om det nog mest är en teoretisk konstruktion som inte fungerar något vidare i praktiken.

Jag satte in datafläktar i tilluften, det ger en påtagligt bättre luft ombord när båten ligger stilla, mycket bättre än när jag hade fläktarna på frånluften. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag har en Westerly 35 CC, så jag har ett fullstort sovrum i aktern och toaletten på ena sidan med en dörr mot sovrummet och en mot salongen/köket. Vilket betyder att jah sover i sovrummet i aktern och använder förpiken till garderob. Jag kommer bo året om i båten så det är ju nu det börjar bli viktigt med ventilation.

Jobbar i som snickare så har ju god kunskap hur ventilationen fungerar i ett hus, men en båt kräver ju helt andra lösningar. Även om principen är detsamma. Frånluft på toaletten är ju ett måste precis som på ett hus. Frågan är bara hur.. Finns det någon solcellsventilator som är anpassad för montage på vägg?

Hur är det med billiga modeller typ Biltemas kontra watski mm. Har dåliga erfarenheter gällande Biltemas vattenpump bla...

Har en teori om att sätta en tilluft i förpiken, typ en som nämns i sky lighten, och sedan dra ut luften i salongen och eventuellt i sovrummet. På så sätt borde jag slippa att få ett kallras precis där jag sover.

En helt annan fråga till er rutinerade seglare,

Skall skaffa ett kapell till rullgenuan, någon som har erfarenheter kring detta?

Och hur är det att låta seglen sitta på båten med kapell vintertid?

Jag kommer ju säkert ta någon härlig vintersegling längre fram, och vill ju ha det enkelt och bekvämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En annan tillhör det ädla släktet "fryslort". Efter min senaste långsegling så är jag ännu mer övertygad om orsakerna till att jag fryser. Det stavas "H2O". Stänger in rena skjortan i garderoben, på morgnen är den drypande våt-kall. Enbart fukten i luften räcker så den drar åt sig o kondenserar ut vatten. Jätteskönt att dra på sig sådan kläder när man skall ut på  sitt mitt på havet å mörkret. Brrr....Man kan inte heller gå omkring med enbart fleece heller.

Lösningen?

Avfuktare.

Förutom att dra ut dålig lukt efter man gjort nr 2 så skall man avvfukta luften.

Då finns två möjligheter.

Ett är värme, varm luft tål mer ånga å det känns torrare. Men blir det sedan kallt så blir det ännu fuktigare.

Två är att ha någon form av avfuktare.

Problemet är att de kräver oftast 220V ~

En tredje lösning är att inte segla när det är kallt å fuktigt, men då kan man lika gärna vara utan båt.

Så, jag är mycket inne på att ta vara på all värme man kan från motorn. Så länge den går har man dessutom laddade batterier å kan köra igång en "ebersprakare" el motsv. Sedan bör luckor å dörrar vara så konstruerade att man kan snabbt smita genom å stänga till å inte fibbla medan fukten/kylan kommer in.

Det skall nästan bli skönt att komma till Lucifer,......dom har så go värme därnere har jag hört.......Sitta på ett fuktigt moln å dingla med benen medan man putsar glorior......nä.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHAHA du har ju fattat grejen helt och hållet! Frågan är ju om man får välja väg så att säga nör den tiden kommer, lär väl bli värmen nere..

Jag har ju en webasto jag kan köra, fördelen med den är ju faktiskt att den tillför både tilluft och värme..

Annars kör jag mest kupévärmare. Får en känsla av att dom får luften att cirkulera böttre än ett element.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...