Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mauritx

Avtappningsventil/kran Yanmar YSB8 som inte går att öppnas ?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Längs ner i cylinderblocken sitter en avtappningsventil, min har en liten plast/bakelit ratt (som man skruvar in eller ut) för att öppna/stänga den. Min fråga är  åt vilken håll ska man öppna den?  

 

Just nu sitter som bergen....förra ägaren har använt polygripen....

 

 

Han sa att efter man har kör i glykol, ventilen måste öppnas för att tomma allt som är kvar  i systemet och vara 100% säker att ingenting är kvar som kan frysa, han sa också att ibland måste man peta in en liten skruvmejsel i fall nån rostfläcka gör att vätskan kommer inte ut. 

 

Brukar ni göra detta? 

 

Tack på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Längs ner i cylinderblocken sitter en avtappningsventil, min har en liten plast/bakelit ratt (som man skruvar in eller ut) för att öppna/stänga den. Min fråga är  åt vilken håll ska man öppna den?  

 

Just nu sitter som bergen....förra ägaren har använt polygripen....

 

 

Han sa att efter man har kör i glykol, ventilen måste öppnas för att tomma allt som är kvar  i systemet och vara 100% säker att ingenting är kvar som kan frysa, han sa också att ibland måste man peta in en liten skruvmejsel i fall nån rostfläcka gör att vätskan kommer inte ut. 

 

Brukar ni göra detta? 

 

Tack på förhand.

 

Manualen kanske kan ge något tips:

http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/106

 

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ventil gick inte att rubba över huvud taget så jag gjorde inte det.

 

Jag körde i ca 5-7 liter glykollösning via vattenpumpen, lade på presenning på båten, återkom på våren och allt fungerade som det skulle.

 

Får du bara i glykolen så kommer inget att gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ventil gick inte att rubba över huvud taget så jag gjorde inte det.

 

Jag körde i ca 5-7 liter glykollösning via vattenpumpen, lade på presenning på båten, återkom på våren och allt fungerade som det skulle.

 

Får du bara i glykolen så kommer inget att gå sönder.

 

Han som jag köpte  båten av brukade öppna ventilen varje år.  Grejen är att jag vill veta åt vilket håll jag ska skruva så att den öppnas.   Ibland blir det uppåt till - 30 här där jag bor, man vill inte riskera att grejerna fryser sönder. 

 

Jag ska ta med en polygrip men vill vara 200% säker åt vilket håll  jag ska skruvas när jag försöker. Eftersom avtappningsventilen sitter inskruvat underifrån  borde man kunna skruvas medsol för att öppnas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer än 90 % av alla gängade ventiler/skruvar är högergängade varför det är mer sannolikt att du skall skruva motsols för att öppna, oavsett monteringsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle mellan tummen och pekfingret gissa på hela 99,999 procent för denna rätt moderna kran!
[Detta utifrån vissheten att det "normala skruvhållet" är såpass etablerat i hela världen - nästan sedan industrialismens början - att motsatsen rimligen annars genast skulle skrikas ut som skandalartat hjärnsläpp hos yanmars konstruktörer i många av DESSA googleresultat!?
(Men det finns alltså undantag där normalt skruvhåll av goda skäl funkar sämre, exempelvis på roterande axlar. Men principen i sådana fall är enkel, man tänker efter vilket håll axeln normalt snurrar och tänker var skruven/muttern kan fastna? För hålls skruven/muttern fast skall den av säkerhetsskäl gärna dras åt snarare än att lossa! Vänsterpedalens fäste mot vevpartiet på en cykel är ett bra exempel, kärvar pedalen och vill rotera under fotsulan gör dess rotationsriktning att den kan skruvas av och kan lossna vid normal gängning. Ett annat exempel kan vara låsmuttern till min gamla albinmotors svänghjul som de facto är "lefthanded".
Finns andra och litet smått obegripliga exempel HÄR under rubriken "handedness".) Fasen också, inte ens detta med förväntat "felgängade" skruvar känns självklart längre efter denna googling?]
:blink:

Skulle f.ö. i det längsta undvikt att greppa bakelit-handtag med polygrip, finns säkert mycket bättre och skonsammare verktyg även om jag för stunden inte har nåt förslag. Kanske nån annan??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer än 90 % av alla gängade ventiler/skruvar är högergängade varför det är mer sannolikt att du skall skruva motsols för att öppna, oavsett monteringsläge.

.

 

Om skruven skruvas underifrån då skruvas den lös/öppnas MEDSOL tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är högergängad så får du tänka dej att du tittar på den från den riktningen som den skruvas mer i det gängade hålet. Då skruvar du ut den, mot dej, moturs och in, från dej, medurs.

Tex om du skruvar in i en vägg i det rummet du står, medurs. Om du skulle se skruven från andra sidan väggen så blir det tvät om, såklart.

Misstänker att det är så du menar, att du betraktar kranen från "baksidan". Ja då kommer du att uppleva öppnandet av kranen som medurs, fast det är moturs "i färdriktningen"... om den är högergängad och ventilkäglan öppnar när du skruvar ut och stänger när du skruvar in... konstruktionen kan ju vara tvärt om.'Frågan är m.a.o. inte helt obefogad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en skruv och mutter. Muttern är motorn och skruven är kranen. Prova, då behöver inte hjärnan ansträngas.

Det heter fö Moturs, inte Motsols!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en skruv och mutter. Muttern är motorn och skruven är kranen. Prova, då behöver inte hjärnan ansträngas.

Det heter fö Moturs, inte Motsols!

 

Äntligen någon som kunde uttrycka detta på ett korrekt och bra sätt. Övriga inlägg blir ju "en lek med ord" och förvillar bara. Så gör nu exakt som bhemac skrivit så blir det rätt!!

 

Den sista raden som du bhemac skrev, kunde han dock hoppat över. Det finns nog olika meningar om dessa benämningar.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är motsols hos oss är medsols på södra halvklotet, klockan går dock alltid åt samma håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite OT var en tråd om ett oljefilter som inte gick att lossa, jag förmodar att trådskaparen hade samma problem som i denna tråden....

skulle vara intressant att höra om oljefiltret är borta nu.

 

 

kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På min YSM 12 sitter en kran där den nedersta delen är en svart räfflad plastplugg med diameter ca 15 mm. Denna är skruvad underifrån in i  en förlängd mässingmutter som har ett klenare rör stickande ut åt ena  sidan.

Plastpluggen är iskruvad som en vanlig bult. Ta en bult och vänd gängändan uppåt, då ser du åt vilket håll du skall skruva när du skall skruva ut bulten.

Om du inte kan lossa pluggen för hand, ta en polygrip och vrid åt vänster, då släpper pluggen och det kommer ut kylvatten genom sidioröret. Om det inte kommer kylvatten, skruva ut plastpluggen och peta uppåt med en ståltråd, då kan du peta bort ev flagor.

 

En helt annan fråga som du skall ställa dig är om du skall tappa ut glykolvattnet överhuvudtaget. Glykolvattnet har rostskyddande egenskaper.

 

Lycka till!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På min YSM 12 sitter en kran där den nedersta delen är en svart räfflad plastplugg med diameter ca 15 mm. Denna är skruvad underifrån in i  en förlängd mässingmutter som har ett klenare rör stickande ut åt ena  sidan.

Plastpluggen är iskruvad som en vanlig bult. Ta en bult och vänd gängändan uppåt, då ser du åt vilket håll du skall skruva när du skall skruva ut bulten.

Om du inte kan lossa pluggen för hand, ta en polygrip och vrid åt vänster, då släpper pluggen och det kommer ut kylvatten genom sidioröret. Om det inte kommer kylvatten, skruva ut plastpluggen och peta uppåt med en ståltråd, då kan du peta bort ev flagor.

 

En helt annan fråga som du skall ställa dig är om du skall tappa ut glykolvattnet överhuvudtaget. Glykolvattnet har rostskyddande egenskaper.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-56366-0-31907700-1411144476.jpg

 

 

Min YSB från -78 har samma kran som på bilden. Om du har du typen, lossa på muttern och knacka lite så släpper den koniska delen och så går den att öppna. Dra sedan åt muttern försiktig igen! Det brukar samlas rost i underdelen av fodret så det behöva rensas med en ståltråd.

En gång vibrerade muttern loss och hela kölsvinet fylldes långsamt dropp, dropp dropp och efter ett antal timmars motorgång stod batterierna stod under vatten och durken började flyta... Då hade jag inte en automatisk länspump.. Allt gick dock bra men det tog ett tag innan jag hittade orsaken läckan då motorn måste vara i gång för att synas.

 

Som tollef38 skriver skall glykolblandningen vara kvar i systemet. Eftersom motorn är sjövattenkyld och var förekommande i mindre båtar som även användes vintern fick man tömma kylsystemet varje gång man lämnade båten och det är därför kranen sitter där under cylindern.    

 

Redigerad av Vilse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På min YSM 12 sitter en kran där den nedersta delen är en svart räfflad plastplugg med diameter ca 15 mm. Denna är skruvad underifrån in i  en förlängd mässingmutter som har ett klenare rör stickande ut åt ena  sidan.

Plastpluggen är iskruvad som en vanlig bult. Ta en bult och vänd gängändan uppåt, då ser du åt vilket håll du skall skruva när du skall skruva ut bulten.

Om du inte kan lossa pluggen för hand, ta en polygrip och vrid åt vänster, då släpper pluggen och det kommer ut kylvatten genom sidioröret. Om det inte kommer kylvatten, skruva ut plastpluggen och peta uppåt med en ståltråd, då kan du peta bort ev flagor.

 

En helt annan fråga som du skall ställa dig är om du skall tappa ut glykolvattnet överhuvudtaget. Glykolvattnet har rostskyddande egenskaper.

 

Lycka till!

 

Vi har precis samma kran!! Skön med någon som kan förklara hur den ser ut. Ja svart räfflad plastplugg är det. 

 

Orkar den att klämmas med en polygrip? Förra ägaren gjorde det... men jag är så rädd att klämma sönder den....

 

Du brukar inte heller tappa ut glykolvattnen?? Hon vet man då om glykolblaning är tillräcklig stark så att den håller för extrem kyla? här kan det bli ibland -30. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar så att det flesta låter glykolen vara kvar.  Vad dum skulle jag känna mig om jag inte tappar systemet och motorn fryser sönder. Förra ägaren sa jag skulle göra det...

 

Då får jag ta 8 liter glykol 50/50 och köra igenom då borde inte vatten som är kvar i motorn spädda glykolblandningen ännu mer. 

 

Ja vi för se vad som händer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta 50/50 blandningen och mät, en glykolmätare för några tior kan duga för att sova lite bättre, men en optisk för 34 ger maximal sömn när kylan sätter i. (Classe, Tema och Julla har) Som Mauritx skriver späds glykolen ut lite, mät i andra hinken och "spetsa" med ren glykol, häll i två dunkar och använd igen till nästa uppläggning. Glöm inte tar ut termostaten och sedan tillbaka, samt tar ur impellern, smörj in och lägg i en tät plastpåse tills våren åter kommer.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar så att det flesta låter glykolen vara kvar.  Vad dum skulle jag känna mig om jag inte tappar systemet och motorn fryser sönder. Förra ägaren sa jag skulle göra det...

 

Då får jag ta 8 liter glykol 50/50 och köra igenom då borde inte vatten som är kvar i motorn spädda glykolblandningen ännu mer. 

 

Ja vi för se vad som händer....

Hej!

Jag brukar släppa in ca 2-3 l glykolblandning i motorn.

Förutsättningen är att termostaten är öppen, dvs att motorn är varm. Jag har ca 1 timmes körning från hamnen till upptagningskranen och när jag kommer dit, låter jag motorn gå, stänger kylvatteninloppet från ån, kopplar in min plastdunk med glykolblandning och tömmer den. stänger sedan av motorn.

Arrangemanget kräver att du i förväg har kopplat in en kickkran på ett T-stycke före impellern och en bit slang med en gardenakoppling. Konserveringen är klar på max 5 minuter, inger slabb. Använder alltid  propylenglykol (finns alltid på OKQ8). Klart för start till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är den giftigare etylenglykolen att föredra i Norrland?

Den klarar -30 grader blandad från 40 till 90% enligt bilden nedan (snodd här). Skulle siktat på 60/40-blandning glykol/vatten så finns bra marginal mot utspädning.
post-86835-0-73815900-1411204840.jpg
Propylenglykolen har liknande egenskaper men har tydligen vissa problem med att vatten kan separera och flyta upp enligt DENNA pdf? Att den lätt blir trögflytande spelar väl däremot inte så stor roll om du inte startar i sträng kyla. Fryspunktsdiagram längst ner i pdf:en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vatten/glykolblandning fryser till en sörja och har inte alls samma "sprängkraft" som rent vatten. Det gör inte så mycket om blandningen fryser så länge man inte ska köra motorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrangemanget kräver att du i förväg har kopplat in en kickkran på ett T-stycke före impellern och en bit slang med en gardenakoppling. Konserveringen är klar på max 5 minuter, inger slabb. Använder alltid  propylenglykol (finns alltid på OKQ8). Klart för start till våren!

 

 

 

Ännu enklare, byt bottenventilen till en trevägsventil. Numera gör jag det på land och kan enkelt samla upp glykolblandningen som kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är bättre att montera på en T-koppling och sedan skruva in en plugg. MInimerar risken att ställa kranen i fel läge.

post-56366-0-59050400-1411230248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är bättre att montera på en T-koppling och sedan skruva in en plugg. MInimerar risken att ställa kranen i fel läge.

 

Ställer man trevägsventilen i fel läge får motorn inget kylvatten precis som om man skulle glömma öppna bottenventilen. En god rutin är att när man startat motorn kollar att det kommer kylvatten, det är ju inte bara ventilen som kan ha glömts, sjövattenfiltret kan vara igensatt, impellern gått sönder mm. Ett stängt kylvattenintag brukar medföra att motorn går varm halvvägs ut ur hamnen.

En iskruvad plugg kan ju lossa, konsekvenserna är inte så kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en Ysm, och kranen ser inte riktigt ut som den på bilden. Däremot är den i mässing och skruvad in i blocket. Du borde kunna skruva ur hela kranen,då kan du dessutom rensa bra med en lite kraftigare ståltråd upp i kylkanalerna. Det är lågpunkten du har innanför kranen, brukar vara en massa gojs där om det inte är rensat på länge. Du kommer åt betydligt bättre än genom kranen. Att spola igenom med en spolslang är en bra idé, sedan får du hälla på glykol för att få en rostskyddande yta invändigt. Anslut slangen till termostatlocket, ta ut termostaten först. Eller till ingången på sidan av topplocket, om jag inte minns fel...

 

Det är dessa rostansamlingar som till slut kan du knäcka topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac. Där har du en poäng med att trevägsventilen inte kan släppa in sjövatten och att kontrollera att utkastet spottar ut gör man ju ända. Jag monterade dock min koppling i sjön och ser något i mitt undermedvetna att kranar som sitter på genomföringen ut i sjön skall enkla och robusta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...