Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
bo_man

Vinterförvaring.

Rekommendera Poster

Jag ska förvara min ht-båt utomhus under täckställning i vinter. Hur gör jag lämpligast med kapellet? Tar bort det och förvarat torrt eller funkar det och behålla det på under presseningen?

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska förvara min ht-båt utomhus under täckställning i vinter. Hur gör jag lämpligast med kapellet? Tar bort det och förvarat torrt eller funkar det och behålla det på under presseningen?

Ta bort det ur med allt tyg i båten dynor och dyl, risken är att du får mögel på kapell och dynor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

In i värmen med allt från båten... kan vara meckigt men klart värt det. Vi tömmer vår på allt och det är värt besväret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite jobb att tömma, men som sagt värt det.

Passa på att tvätta ur båten ordentligt i samband med uppläggningen också. Då får du bort en massa gosaker som möglet lever av.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Hur ska man förvara kapellet bäst. Torrt och varmt har jag förstått men det är lite skrämmande. Ska man hänga det på något vis eller funkar det att vika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När kapellet är torrt kan du vika det, men vik helst inte rutorna.

Om du måste vika rutorna så se till att du - eller någon annan - inte "råkar" lägga något ovanpå kapellet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag hade ett stort kapell så vek jag kapellet så att det blev som en korv med rutan ytterst, dvs rullat runt kapellet så att rutan var ovikt. Rutan brukar vara det första som ger sig så att man måste renovera kapell. Eller nej… det första som ger sig är sömmarna där de går upp och börjar läcka.
Är kapellet i bra skick eller kanske ska du kosta på det en renovering? Rengöring och impregnering samt översyn och ev byta rutor förlänger livslängd med 5 år. Om du gör rent från måsskit direkt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går givetvis i tankarna om att lämna in kapellet för att få nya sommar och även en ruta måste bytas. Tvättade och impregerade själv i våras och det blev riktigt bra. Även ätandet behöver bytas. Tyget är bra. Ev renovering i vår. Innan dess vill jag förvara det på lämplig plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mitt hamnkapell på under presenningen med en stor torrboll i sittbrunnen.

Nu blir mitt kapell tätt utan några större glipor så det har underlättat, det gäller att få så tätt som möjligt. I ruffen har jag också en stor torrboll och stänger alla fönster och dörren så tätt som möjligt. Detta har fungerat för mig. Nu måste jag efter tre säsonger lämna in kapellet på tvätt men det mesta är fågelskit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går givetvis i tankarna om att lämna in kapellet för att få nya sommar och även en ruta måste bytas. Tvättade och impregerade själv i våras och det blev riktigt bra. Även ätandet behöver bytas. Tyget är bra. Ev renovering i vår. Innan dess vill jag förvara det på lämplig plats.

Om du ska lämna in kapellet - gör det i höst!

Kapellmakerierna/tvätterierna har mindre att göra under vintern och jobbet blir klart i tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det är ok om jag lånar tråden.

Ska också förvara båten utomhus.
Kan man först använda sig av Biltemas båtöverdrag för att sedan bygga en a-ställning med en grövre presenning som skydd för snö?
Motorn kan man linda in den i en presenning alt. plast?

Det är en Uttern D55 med utombordsmotor.

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitsen med att linda in motorn förstår jag inte riktigt? Får du någon fukt eller kondens i paketet blir ju fukten kvar och risken för korrosion ökar.

Jag hade nog velat ha en täckning som håller regn och snö ute, men låter luften passera ganska fritt runt båt och motor för att hålla den torr och fin........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten uppe och under ställningoch pressening. Kapellet avplockat. Pressen är längre än ställningen så jag har vikt den som ett kuvert i ändarna. Således är inpackningen ganska tät. Vilket är att föredra? Min inpackningen eller där det är öppet i ändarna trots att båten är utan kapell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå förvaring av kapell.

Jag tvättar mitt kapell i badkaret med tvållösning eller Yes. Sen får det torka ordentligt och så rullar jag de olika delarna runt en rulle som jag fått i en tygaffär.

Rutorna rullar jag med ett rent lakan emellan. Annars är min erfarenhet att de klibbar ihop eller får vita fläckar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två skolor tror jag inom fuktbegränsning?

I den ena så utnyttjar du att solen lyser och höjer tempen ( högre temp binder mer fukt i luften ) men när luften blåser senare genom alla öppningar så kommer givetvis fuktig luft in.

I den andra skolan så täpper du till båten helt efter att ha avfuktat samt placerat ut fuktfällor så får man en chans att båtens luftfuktighet är lägre än omgivande luft? Och lite mer konstant? Du gissar vilket jag gör.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Två skolor tror jag inom fuktbegränsning? Får man lägga til en?

Skugga i norrläge, minst tempväxlingar och minst fuktutfällning, provade en vinter att flytta soligt läge till norrläge med skugga och ingen mer kondens på insidor av rutor mm skillnaden var stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...